"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forskel på Naso Lituratus

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Forskel på Naso Lituratus

Indlæg af christiantt »

Jeg har set at der er nogle forskellige Naso Lituratus typer. Bla. en "orange-spine" og en "blonde". Hvad er forskellen på de to?? Der er vel farven, men kommer de fra forskellige steder i verden, eller er det noget andet??
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

Ja jeg mener at den der kommer fra rødehavet er af typen "blonde".. Jeg sys bedst om den gulryggede...
Anden

Saltvandspausen er startet
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Falcon skrev:Ja jeg mener at den der kommer fra rødehavet er af typen "blonde".. Jeg sys bedst om den gulryggede...
Der findes ikke forskellige typer Naso lituratus (bortset fra forskellene mellem han og hun ;)). Naso lituratus er én art.

Der findes derimod en del forskellige arter under familien Naso som f.eks. Naso vlamingii, Naso elegans, Naso unicornis og Naso brevirostris.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

hehe.. men er det ikk rigtig at den blonde kommer fra rødehavet?? eller er jeg helt væk??
Anden

Saltvandspausen er startet
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Falcon skrev:hehe.. men er det ikk rigtig at den blonde kommer fra rødehavet?? eller er jeg helt væk??
Det er da bestemt rigtigt, at den kommer fra Rødehavet, men den kommer nu også fra Stillehavet og Det Indiske Ocean ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

mads-fisk skrev:
Falcon skrev:Ja jeg mener at den der kommer fra rødehavet er af typen "blonde".. Jeg sys bedst om den gulryggede...
Der findes ikke forskellige typer Naso lituratus (bortset fra forskellene mellem han og hun ;)). Naso lituratus er én art.

Der findes derimod en del forskellige arter under familien Naso som f.eks. Naso vlamingii, Naso elegans, Naso unicornis og Naso brevirostris.
Jeg mente skam heller ikke forskellige lituratus arter, men farveforskelle. Er det området der bestemmer hvilke farve den har, eller kan der godt være både blonde og orange i samme område??
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

christiantt skrev:
mads-fisk skrev:
Falcon skrev:Ja jeg mener at den der kommer fra rødehavet er af typen "blonde".. Jeg sys bedst om den gulryggede...
Der findes ikke forskellige typer Naso lituratus (bortset fra forskellene mellem han og hun ;)). Naso lituratus er én art.

Der findes derimod en del forskellige arter under familien Naso som f.eks. Naso vlamingii, Naso elegans, Naso unicornis og Naso brevirostris.
Jeg mente skam heller ikke forskellige lituratus arter, men farveforskelle. Er det området der bestemmer hvilke farve den har, eller kan der godt være både blonde og orange i samme område??
Men den der hedder Naso blonde er en helt anden art. Naso blondes latinske navn er Naso elegans og ikke en Naso lituratus.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Naso elegans blev indtil for ganske nylig betragtet som en variant af N. litturatus. På fishbase.org opdeler de arterne i to. Om det holder ved på længere sigt eller om en grundig revidering slår arterne sammen igen, må tiden vise. Men jeg kunne forestille mig, at der i hvert fald vil være en kommerciel interesse i at beholde navnet N. elegans. Det lyder på en måde lidt finere ;-)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Men er der forskel på fiskene?? Altså, er der forskel på hvor store de bliver, hvad de spiser, hvordan de opfører sig, hvor nemme de er at tilpasse osv osv??
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

christiantt skrev:Men er der forskel på fiskene?? Altså, er der forskel på hvor store de bliver, hvad de spiser, hvordan de opfører sig, hvor nemme de er at tilpasse osv osv??
Nej ikke så vidt jeg ved.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"