Har på det sidste gået og leget med tanken om at lave mig et ”nano” akvarium.
Det jeg har i tankerne er på 157liter. Udgifterne ved et mindre akvarium, både i opstart og drift vil selvfølgelig være meget mindre end hvis det havde været et stort. Desuden har jeg det meste af udstyret som skal bruges, så jeg skal ikke ud og erhverve mig nyt dyrt udstyr igen.
Akvariet får målene 70x50x45cm. LxBxH. Det er en rigtig god bredde til sådan et lille akvarium synes jeg selv. Det giver rig mulighed for at kunne dekorere det som jeg vil.
Jeg har valgt at bruge min gamle skummer (Deltec APF 600) til det lille nye akv. Ved godt at det er monster overkill, og der sidder sikkert nogle der ude som vil mene at skummeren er alt for stor i forhold til akvariets størrelse. Jeg har ikke selv erfaring med at bruge en overdimensioneret skummer, så jeg må bare se hvordan det kommer til at gå.
Der vil være et overløb i venstre side hvor skummerens føde pumpe kommer til at stå. Alt overløbs vandet vil så blive afskummet. Retur vandet fra skummeren kommer ud i den anden ende af akvariet.
Til cirkulation bruger jeg en Aquaabee 2000 pumpe. Den er god til formålet da den kan placeret uden for akvariet og derved kan jeg spare en del plads. Der kommer så til at gå slanger til og fra pumpen. Der kommer dog et T-stykke på afgangen så jeg kan føre en slange til hver ende af akvariet for at opnå optimal cikulation.
Af lys starter jeg med 3x18w Aquastar 10000kelvin og et 15w marin-glo rør til overgangs belysning. Alle sammen er med reflektor for optimal lys udbytte.
De levende sten jeg har, har dog fået lov til at ligge og tørre ud, men de er af bedste kvalitet. Regner med at tilføje lidt nye rigtige levende sten for at få liv i de gamle sten.
Har laver en lille liste over hvad jeg har og hvad der mangler.
Ting jeg har:
- Aquabee 2000 cirkulations pumpe
- 18w’s controller til T8 rør.
- Et 15w armatur til blåt lys
- Auqastar 10000kelvin T8 rør.
- Varmelegeme
- Salt
- Skummer
- Fiji pink sand.
- Levende sten.
- Div. PVC rør og fittings til rør arbejde.
- Tangit lim.
- Div. Testsæt.
- Hydrometer.
- Mad

Ting jeg mangler:
- Akvariet.
- Lave møbel, overdel og skab til skummer i træ.
- Lidt slanger.
- Blåt lysstofrør.
- Modnet saltvand.
- Lidt levende sand.
- Et par stykker rigtig levende sten.
Regner med at sende en mail ud til de forskellige saltvands butikker her en af dagene for at høre hvor billigt de kan lave akvariet.
Ideer modtages gerne.
Casper