Karantæne-akvarie...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Karantæne-akvarie...

Indlæg af Andreas S »

Hej..

Jeg køber inde for den nærmeste tid et lille nano-akvarie på 40 l, dette skal bruges som et karantæne akvarie for fiskene, da jeg synes at mine fisk bliver syge på stribe.. :(

Jeg har tænkt mig at købe fisken - sætte den i karantæne i 1 måneds tid - hvorefter at kunne komme over i det store.. Er dette den rigtige måde at gøre det på?? Og er der nogen der bruger det system?? Hvilken medicin ville være ideel til dette??
Anden

Saltvandspausen er startet
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Det bedste medicin efter min mening er god solid kost. Hvis en af mine fisk for pletter, er det bare med at få proppet noget mad i den ;) Nu ved jeg ikke hvad for nogle sygdomme du snakker om, men hvis det er parasitter, hjælper det jo ikke noget at flytte fisken over i et karantæne akvarie, for hvis den ikke er modstandsdygtig nok, så vil den bare få dem igen, når den kommer over i hovedakvariet igen.
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

prøv at læse dette:
http://www.petsforum.com/personal/trevo ... ments.html

skriv hvis du har spørgsmål :)
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Enig med Mikkel!
Hvis du har et velfungerende akvarium, og sørger for at købe sunde fisk, skulle der ikke være noget videre sygdomsproblem. Du kan evt. investere i et UV-filter, der kan hjælpe med at holde sygdommene nede.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18

det er en myte og temmelig simplificeret.

et karentæne-forløb virker, fordi smitte ikke kan forekomme uden en smittekilde. man kan ikke få influenza uden influenza-virus.

hos fisk, ingen protozoer (som skal bruge en vært) ingen "hvid pletter" fx.

man kan stadig få en influenza selvom man har et godt imunforsvar (sunde fisk) og et godt "miljø".

jeg uddyber gerne..
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

GedemeisterDK skrev:det er en myte og temmelig simplificeret.

et karentæne-forløb virker, fordi smitte ikke kan forekomme uden en smittekilde. man kan ikke få influenza uden influenza-virus.

hos fisk, ingen protozoer (som skal bruge en vært) ingen "hvid pletter" fx.

man kan stadig få en influenza selvom man har et godt imunforsvar (sunde fisk) og et godt "miljø".

jeg uddyber gerne..
Så kan det da godt være, at du bliver nødt til at uddybe, for på nuværende tidspunkt er jeg umiddelbart ikke helt enig med dig (men det er selvfølgelig heller ikke sikkert, jeg bliver det ;))

Når parasitterne optræder som tomites (ved ikke om der findes et dansk ord for det), kan de komme ind i akvariet siddende på koraller og alt muligt andet. Karantæneakvariet vil derfor kun virke parasitisolerende, hvis du også opbevarer dine koraller i karantæne i en periode (hvor mange gør lige det?).

Selvom der sikkert kan forekomme et parasitangreb på en sund fisk, så er risikoen væsentligt reduceret på en sund fisk, da dens slimlag er for tynkt, til at parasitten kan få fat i fiskens kød. Når en fisk stresses, bliver dens slimlag derimod langt tyndere, og parasitten kan få fat.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18

enig måske ikke, men intelligente mennesker kan altid have en sund debat :)

"Karantæneakvariet vil derfor kun virke parasitisolerende, hvis du også opbevarer dine koraller i karantæne i en periode (hvor mange gør lige det?). "

det jo lidt ideen. korallerne skal sf. også isoleres, (se det link)

du snakker tykkelse af slim-lag som faktor for helbred, sundhed af fisk er vist svært at definerer, når du ser en fisk hos en forhandler kan den have mange dårligdomme med. nogen er heldig at det går over, alt efter hvor de køber og hvornår...
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Så vil jeg hellere miste en fisk eller to, end at begynde at eksperimentere med at flytte rundt på mine koraller. Det er efter min mening heller ikke nogen særlig smart idé at stresse en syg fisk ved at flytte den væk fra de vandte omgivelser.
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Jeg tror nu også det skader fisken mere at fange den og smide den i et andet akvarie, Så jeg er enig i meningerne om sund kost :-)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"