Spørgsmål til "centralfilter"

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Spørgsmål til "centralfilter"

Indlæg af TorbenC »

Sidder og prøver at "designe" et reolsystem hvis vi på mit arbejde engang skulle få saltvand.

Hvis vi køber "færdige" reolsystemer, vil der under hvert sektion være fx. et 250L akvarie som kan udnyttes til sump.
Jeg ville dog gerne have alle reolerne på samme system, eller i hvert fald fx. 2og2 eller 3og3 .. for at have så mange liter vand pr. system som muligt. (775L pr. reol)

En anden grund, er at man sparer skummere.
Og her kommer det:
Er det bedst at have skummeren FØR vandet passere et filter (biobolde, LS, m.m.) eller er det lige meget?
Hvordan ville i sammenkople sumpene?
Og ville det være bedst, at samle alle "nedgangsrør" i et kammer. (lidt mere rørarbejde) og derefter lade alt vandet passere fra. fra venstre til højre igennem 3 sumpe/filtre og derefter pumpe vandet retur fra sidste kammer.

Trænger til at få udvidet min horisont, så håber i kan/vil hjælpe :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har faktisk altid undret mig over, hvordan man designer et system der kan bære, at man hælder 50-100 fisk i på én gang.
Det er jo dét der sker, når en forhandler får en sending hjem.

Er det simpelthen et spørgsmål om, at have så stor skummer- og filter-kapacitet, at man kan fjerne alt næring inden det bliver til ammoniak, nitrit osv. ? Eller er bio- og denitrifikations-filter vejen frem ?

/Kim
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

En hel del forhandlere har jo både sandfilter, UV lys, autovandskift, kæmpe skummer, nitratfilter osv. ... Koplet på et enormt system, så tror ´det er vejen frem...

Jeg ville sætte skummeren før refugiet, og så div. ting og sager (nitrat filter etc. ...) i sidste rum før returpumpen får vandet. På denne måde sikrer du at skummeren får så mange proteiner som muligt (får mest "glæde" af overfladevandet, der løber direkte ned til den), men algerne i refugiet bliver heller ikke ligefrem snydt. ... bare min måde at tænke sump på, ved dog ikke om det er den bedste, men er ret sikker på det er den mest brugte. ...
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Og ved godt at mine argumenter nok ikke lige er de bedste, giver ikke så god menning på skrift som det gjorde i mit hoved :roll:
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

frederik skrev:Og ved godt at mine argumenter nok ikke lige er de bedste, giver ikke så god menning på skrift som det gjorde i mit hoved :roll:
Det kender jeg godt....
Men det lyder nu meget rigtigt :lol:

/Kim
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Rent teoretisk vil det være en fordel med skummeren før et bakterie-filter, da bakterierne vil nedbryde nogle af de proteiner, som skummeren eller ville have fjernet.

Dog mener jeg ikke ovenstående holder i forhold til et algefilter (refugium), da disse optager nitrat og fosfat, og derfor ikke påvirker skummerens proteinafskumning.

I de fleste store forhandlerreoler er det vigtigste nok et kraftigt bakteriefilter og kraftigt UV. Jeg har set flere steder, hvor meget velfungerende reoler bliver kørt helt uden skummer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af TorbenC »

Jeg har overvejet et stort rislefilter, det er vel det mest effektive bakteriefilter der kan laves? (hvis det laves rigtigt dog)

Samlet filtervolume vil blive 1000L (4x250L) til 2100L akvarier.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"