NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af peder »

Har bestemt heller ikke fået færre alger tværtimod!!, men skidtet har kun kørt en månedstid og vil da' gi' det chancen ihvertfald et halvt år's tid før jeg vil seriøst kunne dømme det "inde/ude"
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Lars M skrev:Punkt 1:
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen som oplever, at der er en eller anden form for maks grænse i pellet'sene, således at 1 l. kan rense X antal l. vand, 2l. kan så rense 2X l. vand.
Når jeg spørger er det ford,i at jeg kører med 2l. p. på ca. 850 l. vand samlet, og jeg oplever at det bølger lidt frem og tilbage.

Enkelte dage kører det super, men jeg skal ikke overfodre, så sker der straks noget på algefronten. Kunne det hjælpe hvis jeg gik op i mængde??

Punkt 2:
Kunne man forstille sig, at når vi er flere, der får dels brunalger, dels cyano, at der foregår en omvendt "indkørsel". Når vi indkører vores akvarier er der en rimelig fast algefaseopbygning. De brune, de lange grønne, kalkalger o.s.v.
Ku det tænkes at vi undervejs, når vi nu forsøger at få nedbrudt vores alger/næringsdepoter slipper næringstoffer ud, som cyano og andre er rigtigt dygtige til at få omsat?? Og at det er derfor, at vi bl.a. får cyano.

Blot et oplæg til debat.
mine erfaringer sig mig at: der er en fast mængde de kan omsætte, det er ikke baseret på vand mængde men på bio load, så har man et højt bio load, eller fodre man godt, skal der flere piller til samme arbejde. Der ud over, er det lettest at holde gode værdier hvis der er den samme "load" på hele tiden. altså man fodre samme mængde hver dag. 1 litter havde ingen problemer med at holde no3 og po4 i bund på mit akvarie, hvor der blev fodret 4 frost terninger om dagen, samt lidt flag foder og nori tang! men det tog ca 1½-2 måneder før det var helt oppe og køre ordenligt.

fik lidt cyano, men det gik væk efter en månede.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Lars M skrev:Punkt 1:
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen som oplever, at der er en eller anden form for maks grænse i pellet'sene, således at 1 l. kan rense X antal l. vand, 2l. kan så rense 2X l. vand.
Når jeg spørger er det ford,i at jeg kører med 2l. p. på ca. 850 l. vand samlet, og jeg oplever at det bølger lidt frem og tilbage.

Enkelte dage kører det super, men jeg skal ikke overfodre, så sker der straks noget på algefronten. Kunne det hjælpe hvis jeg gik op i mængde??
Jeg tror der er mange flere ting som spiller ind, jeg har lige været ude ved en kammerat som har sammen lagt 1000 L vand. han har kørt med 3000 ML. biopellets.
Han fik et PH drop helt ned til 7,2 - 7,3, det har kostet ham omkring de 35 koraller, vi skilte stor set hans akvarium af forleden, lavede en del om på sten opsætningen, fik suget sandet rent med en hævert ( støvsuget ).

Om det kun er biopellets skyld tror jeg ikke, men jeg er overbevidst om at de har været overdoseret, så hans vand har været meget ilt fattigt, selv om han kører med en BM 200, med luft inlet udefra.

Han har ændret mængden til 1500 ML. og venter nu på hans nye ati cone skummer 250.

Så det er en mere til statikken over ikke gode oplevelser.

Skal lige siges at inden han tilførte pellets havde han god vækst og stabile værdier. og hans akvarium har kørt ud påklagelig i en år række.

Han har ingen alger haft overhovedet. tingende er bare visnet hen, har har ca. 10 koraller tilbage mest Lps'er. og 1 enkelt sps'er med lidt liv i
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Dette med Ph drop og bio pellets haver jig hørt fra flere nu faktiskt :rolleyes:
Efter som jig haver hørt nu over tid fra flere som jig regner som pålitelige og erfarne med bio pellets,så haver dette sin årsag i att pelletsene skiller ud Co2 ,någet som dessverre kan få Ph til å vippe nedover.
Dette fenomen ser ud til å øke med mengde pellets i forrhold til netto liter vand :y

Det SISTE.. jig nu haver hørt på pellets fronten,er att i det minste DELTEC haver grepet fatt i dette problemet her,og de påstår de nu er i gang med å slippe ud sin egen "bio pellets varient" på markedet ,som vistnok etter deres eget udsagn skal innehave ett stoff som motvirker denne Ph-drop som første gangs generasjon av bio pellets dessverre sliter med i markedet.
Den som venter,får se :rolleyes: , men kommer nok til å for Deltec,s neste gang,er det hold i dette ja.
Er en Norsk forhandler som haver satt igang en bestilling av Deltecs variant allerede,så det er på vei ud på markedet nu.efter som jeg haver forstått han. :wink:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

et Ph drop er da meget forstålig.? Vi snakker jo om biofiltering, og hvis man har for "meget", så vil man kunne opleve dette. Phén falder jo pga biologiske processer. Det er også derfor, det er anbefalet at lade udgangen af reactoren gå så tæt på indgangen på skummeren som mulig.

da jeg kørte med 1l oplevede jeg ikke noget speciel ph drop.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Knut-Arne Berg »

StarF skrev:et Ph drop er da meget forstålig.? Vi snakker jo om biofiltering, og hvis man har for "meget", så vil man kunne opleve dette. Phén falder jo pga biologiske processer. Det er også derfor, det er anbefalet at lade udgangen af reactoren gå så tæt på indgangen på skummeren som mulig.

da jeg kørte med 1l oplevede jeg ikke noget speciel ph drop.
Med på den StarF, men er sikkert ikke alle som er klar over dette "bi-fenomen" ved brug av pellet,og haver de litt lav Ph fra før..
Ser uansett det selv som en absolutt fordel,viss eks. nu Deltec haver klart å gøre någet med dette fenomen,og spesielt for de som kører med mye pellets.
Ligger en litt lavt på Ph,så bliver det ikke bedre natterstid vanligvis..
Gode produkter er det alltids bruk for i markedet,og forbedringer er også hjerteligt velkomne :GO
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

nej og shit happens. Jeg syntes bare man måske som lidt mere erfaren akvarist, nok burde have set den komme. Men selvfølglig shit happens, og man overser eller glemmer ting, og det koster så altid bare noget extra i denne hobby :(
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Jeg kan så komme med både en negativ og en positiv udmelding til statistikken

jeg har indtil videre "kun" mistet 2 koraller, begge hystrix,, den ene var do så småt begyndt at vise tegn inden jeg startede på pellets
jeg fik osse en gang cyano.
desuden rør min KH godt i vejret 10,5-11 stykker, den er nu nede igen

Cyanoen er nu aftagende, og Mine koraller står lige så flot som de gjorde før, enkelte af dem flottere

jeg fik et mindre Po4 boom, da jeg fjernede min Deltec fosfatfjerner, dette håber jeg så vil aftage med tiden, nitrat, ja den ligger i bund
mine fisk stortrives, så jeg fortsætter med pellets, har dog overvejet at indsætte fosfatfjerner igen for at holde denne i bund... men det har ikke første prioritet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

btw, producenten af np piller, skriver at man hvis man fodre meget, og har mange fisk, stadig vil have behov for at køre med fosfat fjerner. det fjerner no3 mere effektivt end po4.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

StarF skrev:nej og shit happens. Jeg syntes bare man måske som lidt mere erfaren akvarist, nok burde have set den komme. Men selvfølglig shit happens, og man overser eller glemmer ting, og det koster så altid bare noget extra i denne hobby :(
Det ved jeg nu ikke om man kan sige, eftersom folk regner med at når deres system kører fint, og biopellets bliver udråbt til det sidste nye mirakel middel, så er det klart folk hopper på " eller nogen"

jeg vil nu sige at tager du den ilt mængde en BM 200 laver, kontra mange andre skummer, så ligger du i den gode ende. Men folk som har skummer som måske kun producere 500 Liter ilt, vil helt klart udfordre skæbnen efter min menning.

Det er da også derfor at min kammerat har bestilt ati powercone 250 skummeren, men det er bare svært når forretningerne her hjemme ikke kan få tingende hjem fra producenten.

Desuden har han kørt med Extra ilt tilførelse ved sin BM 200 skummer samt taget luft udefra til sin skummer

Jeg tror ikke at folk bare skal gøre som alle mulige andre, de skal være meget påpasselige, for ikke 2 setup's er ens.

Ham der kører med 1500 Ml. har måske en skummer som kan modvirke det iltfattige vand der kommer ud af reactoren. men det kan andre måske ikke og rigtig mange kører faktisk en lav PH i forvejen, mellem 7,6 - 8,0.
Her er det efter min menning snot dumt af producenten at sige at det ikke kan overdoseres, for selv erfarne akvarister tror nogen gange på div. producenter "Desværre"

Og jeg har da selv læst flere som påstår hårnakket herinde at det ikke kan overdoseres :wc:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ronny.w skrev:
StarF skrev:nej og shit happens. Jeg syntes bare man måske som lidt mere erfaren akvarist, nok burde have set den komme. Men selvfølglig shit happens, og man overser eller glemmer ting, og det koster så altid bare noget extra i denne hobby :(
Det ved jeg nu ikke om man kan sige, eftersom folk regner med at når deres system kører fint, og biopellets bliver udråbt til det sidste nye mirakel middel, så er det klart folk hopper på " eller nogen"

jeg vil nu sige at tager du den ilt mængde en BM 200 laver, kontra mange andre skummer, så ligger du i den gode ende. Men folk som har skummer som måske kun producere 500 Liter ilt, vil helt klart udfordre skæbnen efter min menning.

Det er da også derfor at min kammerat har bestilt ati powercone 250 skummeren, men det er bare svært når forretningerne her hjemme ikke kan få tingende hjem fra producenten.

Desuden har han kørt med Extra ilt tilførelse ved sin BM 200 skummer samt taget luft udefra til sin skummer

Jeg tror ikke at folk bare skal gøre som alle mulige andre, de skal være meget påpasselige, for ikke 2 setup's er ens.

Ham der kører med 1500 Ml. har måske en skummer som kan modvirke det iltfattige vand der kommer ud af reactoren. men det kan andre måske ikke og rigtig mange kører faktisk en lav PH i forvejen, mellem 7,6 - 8,0.
Her er det efter min menning snot dumt af producenten at sige at det ikke kan overdoseres, for selv erfarne akvarister tror nogen gange på div. producenter "Desværre"

Og jeg har da selv læst flere som påstår hårnakket herinde at det ikke kan overdoseres :wc:
producenten til np pillerne, skriver at de ikke kan overdoseres når først systemet er kørt ind med det. hvordan virkeligheden så er, jo ind imellem en anden sag. Men det er vel næppe første gang, alt det de skriver ikke holder 100%

any way jeg var imponeret over de np piller jeg brugte, mistet intet da jeg begyndt på det. men der findes INGEN mirakkel kur til vores akvarier, lige meget hvad vi vælger! det kan vi hurtig blive enige om. Når mine dinoflager er døde, så er planen at starte op med dem igen.
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Min erfaring med knap 500l vand:
Kørte vsv før pellets og fosfat filter og havde 0 i nitrat / fosfat
bruge ca 400g pellets, og kører stadig med fosfat filter (dette er dog med meget ringe gennemstrømning.)
Fik mange brunalger men de er på retur.
grønne alger skyder frem i totter.
cyano spreder sig synes dog jeg fornemmer en smule tilbagegang i øjeblikket.
Ved at jeg havde for meget cilikat i vandet lige op til start af pellets, men det bliver langsomt fjernet ved vandskift.
Har ikke haft koral død, kun fremgang ved de fleste. Dog er mine skiver ikke så begejstret.
Nitrat 0 fosfat 0 (ikke målbar)
ph fald på ca. 0,3 og kh omkring 7
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Har også som Brian en væsentlig stigning af Kh!! (ikke helt godt)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

peder skrev:Har også som Brian en væsentlig stigning af Kh!! (ikke helt godt)
det skulle vist være en naturlig ting at det sker

http://www.coralmagazine-us.com/content ... emystified
Mvh. Brian
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Mit cyano er bestemt ikke på tilbagegang :S De har lavet en plamage på bundlaget med en diameter på ca. 15 cm! Jeg har haft 5 koraller der er gået i RTN, som alle er blevet fragmenteret, hvilket jeg synes er rigtig synd! Har snart kun små koraller tilbage i baljen. Mit system har alligevel kørt i et par måneder nu. Jeg havde intet nitrat eller fosfat før, men nu gror algerne rimelig heftigt synes jeg! Så jeg er ikke i tvivl om at jeg har næring i vandet selvom jeg ikke kan måle det. Vil vove at påstå at min balje kørte bedre inden pellets. Hvor lang tid gik der for jer andre inden jeres cyano var på tilbagetog?
Brugeravatar
T.B.P.
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af T.B.P. »

Så fik jeg tid til at prøve det (taget mig sammen).

Nitrat=0
Fosfat=0
PH=8,2
KH=6,5
Lys= 2x150 HQI + 2x54 T5 blå.

Der er ikke plads til det medkøbte Vertex filter, så jeg har bikset lidt alternativt sammen, se videoen.

[video][/video]
Tony Petersen.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Der ser ud til at være god smæk på de pellets! Hvor meget flow har du igennem?
Brugeravatar
T.B.P.
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af T.B.P. »

400 L/T.

Jeg har skrevet lidt om det hele her :

Men jeg syntes også at det ser volsomt ud på videoen, "live" er det ikke så vildt.
Tony Petersen.
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Ja 400 l/t lyder ikke af meget, men syntes det ser lidt vild ud :)
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

T.B.P. skrev:400 L/T.

Jeg har skrevet lidt om det hele her :

Men jeg syntes også at det ser volsomt ud på videoen, "live" er det ikke så vildt.
Det syntes jeg nok det gør, altså ser ret voldsomt ud. Du slider dem op før du får dem brugt hahahaha
Brugeravatar
T.B.P.
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17

Indlæg af T.B.P. »

Tja, det er muligt at de har for meget fart på, hva' var det lige der skete ved det?
Er det ikke bedre at alle "pellets" er i bevægelse og at der ikke er nogle døde områder?
(Det står muligvis i tråden, men da jeg har læst den over tid er der måske noget jeg har glemt). :rolleyes:

400 l/t. lyder nok ikke af meget, men i en beholder på 5 dl. så svarer det jo til 800x i timen. ;)
Tony Petersen.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

der er godt nok fuld knald på de pellets, jeg tilstræber at de kun lige bevæger sig alle sammen
Mvh. Brian
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

T.B.P. skrev:Tja, det er muligt at de har for meget fart på, hva' var det lige der skete ved det?
Er det ikke bedre at alle "pellets" er i bevægelse og at der ikke er nogle døde områder?
(Det står muligvis i tråden, men da jeg har læst den over tid er der måske noget jeg har glemt). :rolleyes:

400 l/t. lyder nok ikke af meget, men i en beholder på 5 dl. så svarer det jo til 800x i timen. ;)

Er overbevist om at du har alt for meget Slid på dine pellets når de kører rundt med den hastighed. jo mere og hurtigere kontakt jo mere slid.

og du kan jo i bund og grund ende ud i at du får meget små ( afslået ) stykker ud i din balje og det er de jo ligesom ikke tiltænkt til

( Håber du ved hvad jeg mener )

Jeg har intet og have det i. men jeg tænker bare lidt ud over boksen
Senest rettet af ronny.w tors 30. sep 2010 18:16, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Hallo så hurtig skriver jeg sgu heller ikke at jeg laver dbl. post's :T
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Begynder sku at miste et par acroporaér, hvordan står det til med jer andre....? mener ikke jeg går for hurtigt frem med dem, rykker 100 ml i om ugen og har kun 400 ml til 400 liter vand nu..

Tør sku ikke putte flere i..

Min kh er steget rimelig meget samt ph-en er faldet i tagt med..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Esben
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens

Indlæg af Esben »

Der er smæk på ;)...mine står kun og hopper og danser lidt imellem hinanden.

Resultatet er perfekt. Jeg har aldrig haft så gode værdier og så meget smæk på skummeren
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Valentin skrev:Begynder sku at miste et par acroporaér, hvordan står det til med jer andre....? mener ikke jeg går for hurtigt frem med dem, rykker 100 ml i om ugen og har kun 400 ml til 400 liter vand nu..

Jeg tror ikke at pellets er grunden til at du mister acro. overvåg i stedet din Kh og sikre dig at den er dødstabil. Især i næringsfattige akvarier er det vigtigt at Kh ikke flytter sig hurtigt.
Jeg bruger 300-400 ml til 200 liter vand og har absolut ingen problemer.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

leifkrarup skrev:
Valentin skrev:Begynder sku at miste et par acroporaér, hvordan står det til med jer andre....? mener ikke jeg går for hurtigt frem med dem, rykker 100 ml i om ugen og har kun 400 ml til 400 liter vand nu..

Jeg tror ikke at pellets er grunden til at du mister acro. overvåg i stedet din Kh og sikre dig at den er dødstabil. Især i næringsfattige akvarier er det vigtigt at Kh ikke flytter sig hurtigt.
Jeg bruger 300-400 ml til 200 liter vand og har absolut ingen problemer.
det tror jeg du har helt ret i, jeg har heller ikke mistet andet end de par koraller jeg nævnte tidligere, og der havde min KH lige lavet et højdespring, så jeg er da ret sikker på at det er KH'en der har medvirket til dødsfaldene

men skal jeg endelig komme med noget kritik i forhold til produkterne, så er det den mangelfulde vejledning, dvs. der burde være skrevet hvilke ting man skal være opmærksom på.
Mvh. Brian
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

smiler..

Skrev jo lige at jeg tror det var mine pellets der kunne have fået min kh til at stige.. så har skam holdt øje med den og den steg lige pludselig, men har vist fået den stille og roligt på plads igen..

Men oplever i andre også kh stigninger....?
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Esben
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens

Indlæg af Esben »

Jeg har ikke bemærket noget omkring min KH. Jeg buffer den endda ret ofte, da jeg har problemer med at holde den højt nok.
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"