Det jeg mest er ude efter er en "frimærkesamling" som Poul så fint beskriver det
baggrunden er følgende.
Vi har valgt at vi bliver boende her til vi skal bæres ud, da vi ELSKER beliggenheden. Vand hele vejen rundt,
lys, udsigt, egen bådplads lige ude foran døren osv.osv.
Når vi bliver pensionister sælger vi sommerhuset og laver base her i hytten..... (så kan det da være der bliver råd til en større båd

)
Vores lejlighed er ikke særligt stor, det ved de af jer, der har været på besøg. Jeg overvejer at flytte vores soveværelse ind på det mindste værelse og så lave kontor/hobby rum, i det nuværende soveværelse. Min elskede hustru/ven/elskerinde/indretningsarkitekt/husholderske siger altid, JA, du skal bare gå igang med at bygge

, men jeg ønsker IKKE selv at bo midt i en akvariebutik, derfor må det gerne være et lille system, der ikke brummer, fylder, ikke rummen en masse vand (vil gerne kunne udskifte en større mængde vand fast i %, uden at skulle lave 100-200 liter hver gang), osv. osv. Så derfor et mindre ENKELT system
Tak for jeres indspark.
@ Dan, nej vi mangler ikke penge, så jeg er ligeglad med den 50´er

, men ja, jeg overvejer seriøst et system uden
sump. der kommer jo nærmest ingen belastning og massive vandskifte (i %).
@ Samuel, tak for indspark

Jeg tænker at ikke lyskrævende
lps, kan stå i mere skygge under en fraghylde med
sps oven på...?
@ Bo, yes yes er klar over det kræver disciplin (det mangler måske her i huset) og stabilitet. Jeg har tænkt mig at doserer de 3 hellige direkte i display, lige foran en powerhead. PH, temp, bør ikke blive et issue. Næringsindhold kan vel styres med, enten at tilsætte, eller skifte vand?
@ Poul, jeg regner bestemt dig som en af de garvede (gamle) eksperter

og ja, som du siger, vil jeg gerne have en "frimærkesamling" og håbet er så, at jeg over tid, kan forære frags væk, til værdigt trængende. Jeg kan godt leve med en skummerkop, der stikker op over akvariet på et "kontor", hvis det kan gøre jeg ikke behøver
sump.
@ Tim tak for tilbuddet, det kan være jeg tager imod dit tilbud. Tak
@ Erik, god ide med en
gylte og en
foxface. Du har ret i at vandskifte ikke er noget jeg bruger ret meget i
kejser baljen i stuen, og det vand der evt kommer ud af den balje tror jeg er for næringsrigt til en decideret
sps frimærkesamling, de værdierne derfra er ca. No3 = ml 25-40. po4 = ml 0.12 - 0.40....
Jeg sidder og overvejer om der skal være intern
sump i baljen, for at trække overflade vand til skumeren og for at kunne styre højden på vandstand til denne + at kunne doserer i dette rum...???
Tak for inputs og go weekend!