Nå. Tid til update

Jeg har doseret sangokai nutri-complete i lidt over to uger nu. 10 ml hver aften. Jeg har kun haft mål to gange på de sidste to uger, men til gengæld har jeg jo observeret rigtig mange ændringer

Mine målinger:
1/11: Nitrat - 2,5 ppm, Fosfat - 0,04 ppm
10/11: Nitrat - 3,5 ppm, Fosfat - 0,12 ppm
Hmm.. Ovenstående tyder jo egentlig på en rigtig kedelig tendens! MEEEN! Mine
koraller har fået mere markante farver og især én, som i lang tid har været brunlig er nu blevet grøn igen og forhåbentligt bliver den også blålig igen (og det er helt sikkert ikke placebo Ole

skal se om jeg kan finde nogle ældre billeder hvor den er kedelig brun). Den har været en blanding af grøn og blå nærmest gengerende med mørkebrune polypper. Rigtig fin
koral købt hos Flemming i sin tid

Farveforbedringen ser jeg dog ikke som en direkte konsekvens af min sangokai dosering, men kan ligeså godt være blevet bedre pga. lavere fosfatindhold (selvom det ikke lige er det målingerne viser) eller andre reaktioner på doseringen!
Foruden bedre farver har jeg oplevet en tilbagegang i cyanoen og de grønne
alger er begyndt at blegne eller blive brune. Der er dog stadig lang tid igen. Faktisk valgte jeg at teste d. 10/11, da jeg synes cyanoen havde bredt sig igen og algerne var blevet grønne, hvilket kunne tyde på højere næringsværdier som målingen også viste. Jeg overvejede kraftigt at droppe min dosering igen der, men fortsatte hvilket jeg ikke har fortrudt, for nu er cyanoen mere på tilbagetog end tidligere og de grønne
alger er blevet brunlige igen. Jeg har dog kun reagens til en fosfattest tilbage, så venter lige med at teste til om en god uges tid igen.
Jeg har været i kontakt med Jörg, som er manden bag Sangokai. Han gav mig en længere forklaring på biologien og hvad han synes jeg skulle gøre. Han nævnte blandt andet, at jeg skulle fjerne en stor del af mine makroalger, da de ikke hjalp med at fjerne fosfaten, men optog i langt større grad nitrat/nitrogen, hvilket er det jeg gerne vil forhøje. Samme argument brugte han omkring skummeren. Han anbefalede mig at nedsætte effektiviteten af skummeren, hvilket jeg finder rimelig svært, og er ikke sikker på jeg gør dette. Han skrev at det kunne være én af årsagerne til min akkumulerende fosfat, at jeg fjernede nitraten/nitrogen for effektivt i forhold til fosfaten.
Jeg har overvejet at købe biomate for at afhjælpe mit fosfatproblem, hvis det har en effekt
Her er et par billeder af nogle
koraller jeg købte hos Carsten til hans åbningsfest som helt brune, men nu har de fået farve

Jeg har desværre ikke nogen før billeder af disse
koraller.
Jeg kan overhovedet ikke fange de rigtige farver, da jeg åbenbart stinker til at tage billeder med kamera. Tager gerne imod tips og tricks til at fange de rigtige farver (har forsøgt at skifte mellem hvidbalancen, men er stadig lang fra virkelighedens farver). Der er også et par billeder af min humilis, som jeg købte for noget tid siden hos Carsten til billige penge, da den var helt brun. Den er vokset godt og er blevet brungullig med svagt grønne polypper og helt lilla spidser. Ville ønske jeg kunne få farverne endnu skarpere, men ved ikke helt om det nogensinde kommer!