Maxspect Gyre pumpe
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2011
Re: Maxspect Gyre pumpe
Vil det være muligt at placere en gyro i midten af akvariet på bagsiden og så køre skiftevis retninger eller er den primært til enderne? Nogle erfaringer med den lodret?
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Ja da, det kan du sagtensCrubbe skrev:Vil det være muligt at placere en gyro i midten af akvariet på bagsiden og så køre skiftevis retninger eller er den primært til enderne? Nogle erfaringer med den lodret?

Den ene af mine Gyre er placeret lodret, og køre forward pulsemode. Rotorbladene er dog drejet i hver sin retning, således at den kører fuldt blæs i begge retninger samtidig. Går fra 20-100% hver 4 sek.
Giver geniat flow.
Du kan også indstille den til forward og reverse, personligt synes jeg bare at reverse giver for lidt ifht den simple manøvre med at dreje rotorblade

Hvor stor er din balje ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2450 København SV
pederrevnørd skrev:Ja da, det kan du sagtensCrubbe skrev:Vil det være muligt at placere en gyro i midten af akvariet på bagsiden og så køre skiftevis retninger eller er den primært til enderne? Nogle erfaringer med den lodret?![]()
Den ene af mine Gyre er placeret lodret, og køre forward pulsemode. Rotorbladene er dog drejet i hver sin retning, således at den kører fuldt blæs i begge retninger samtidig. Går fra 20-100% hver 4 sek.
Giver geniat flow.
Du kan også indstille den til forward og reverse, personligt synes jeg bare at reverse giver for lidt ifht den simple manøvre med at dreje rotorblade![]()
Hvor stor er din balje ?
Mvh
Peder
Er desværre baljeløs pt. men har planer et akvarie på 120 cm med overløb i midten bagved (120 x 50 x 53). Tænkte at det ville være fedt hvis den kunne sættes et sted på bagsiden, alternativt i det ene hjørne mod bagsiden lodret. Er dog i tvivl om overløbet i midten vil give udfordringer? Vil jo gerne gemme gyroen væk men samtidigt have optimalt flow - ikke sikkert det kan lykkedes

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Det vil være mere end rigeligt med blot 1 Gyre FX150, og du vil således kunne skjule den nærmest100%, dog skal den ene rotor formentlig drejes i en anden vinkel end den anden, således at den ikke laver flow direkte ind på overløbet.
Held og lykke med din kommende balje
Mvh
Peder
Held og lykke med din kommende balje

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Nordsjælland
Synes der kommer flere og flere gyre til salg her inde allerede. Er der begyndt at opstå problemer med dem?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Fin tråd men det er totalt uoverskueligt at se hvilken model folk bruger for os der ik har købt en i nu også selv om man læser hele tråden igennem, kunne man ik lige skrive model og evt watt når man poster et indlæg?
Nu står jeg og tænker på om der er en lille nok model til et 125 liters på 35cm dybt 45cm højt og 80cm langt men syntes der er svært at blive klog på.
Nu står jeg og tænker på om der er en lille nok model til et 125 liters på 35cm dybt 45cm højt og 80cm langt men syntes der er svært at blive klog på.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Hele tråden omhandler xf150 versionen
Den lille xf130 kom først ud for under en månede siden
Den lille xf130 kom først ud for under en månede siden

-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
Godt så forstår jeg lidt bedre. Og tænker den "lille" er fin til mig så må vi se om der kommer en ny tråd om dem også.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
Hej,
har lige købt pumpen igår hos Carsten, han sagde også at den lige skulle køre et par uger eller 3 førend den var lydløs... men synes nu kun jeg kan høre den når den er på 80% eller derover...
Men sikke dog et flow den laver i forhold til mine gamle 6045'ere
Og efter jeg har læst denne tråd igennem, så er det jo helt vildt hvad man kan med den pumpe!
Anede ikke den havde alle de muligheder.. må vist hellere finde manualen frem og læse lidt på mulighederne.
Thumps up herfra indtil videre ihvertfald!
Mvh/Henrik
har lige købt pumpen igår hos Carsten, han sagde også at den lige skulle køre et par uger eller 3 førend den var lydløs... men synes nu kun jeg kan høre den når den er på 80% eller derover...
Men sikke dog et flow den laver i forhold til mine gamle 6045'ere

Og efter jeg har læst denne tråd igennem, så er det jo helt vildt hvad man kan med den pumpe!

Thumps up herfra indtil videre ihvertfald!
Mvh/Henrik
... intet vand i stuen for tiden ...
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Fra min side er det ikke fordi der er noget galt, men fordi jeg ønsker størrelsen større.Leonhardt_3400 skrev:Synes der kommer flere og flere gyre til salg her inde allerede. Er der begyndt at opstå problemer med dem?
Så tvært imod - jeg vil meget gerne have en Gyre!
Life is a beach and then you dive.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
Allan M skrev:Fra min side er det ikke fordi der er noget galt, men fordi jeg ønsker størrelsen større.Leonhardt_3400 skrev:Synes der kommer flere og flere gyre til salg her inde allerede. Er der begyndt at opstå problemer med dem?
Så tvært imod - jeg vil meget gerne have en Gyre!
Okay. Ja du har til salg og så mener jeg der har været 3-4 andre med deres 150
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil mene den er forkraftig.Psyk-mads skrev:Hej med jer!![]()
Ville en fx150 være for voldsom i et akvarie på 90 x 60 x 60 med indbygget sump? Håber ikke det er et alt for tåbeligt spørgsmål
- niels228
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
Jeg har en 150 i et 160 x 65 x 65 og den kører på 40% altenating mode. Dvs der faktisk kun er en af siderne der laver strøm mens den anden køre baglæns og laver lige uro i vandet. Den vender så hvert 5 min og så vender strømme i baljen.
Jeg har også en sand bund og hvis jeg gerne vil have at den bliver sådan nogenlunde hvor den skal være kan jeg ikke køre med en større belastning. Det er en MEGET kraftig pumpe.
Den sidder lodret på bagsiden og man ser den ikke rigtigt. Det er en super pumpe og med silence kit kan man faktisk kun høre den hvis man lægger øret til glasset.
Jeg har også en sand bund og hvis jeg gerne vil have at den bliver sådan nogenlunde hvor den skal være kan jeg ikke køre med en større belastning. Det er en MEGET kraftig pumpe.
Den sidder lodret på bagsiden og man ser den ikke rigtigt. Det er en super pumpe og med silence kit kan man faktisk kun høre den hvis man lægger øret til glasset.
Akvarier skal vejes i ton.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
Tak for svar. Ja så kan det godt være at fx 150 er for voldsom, displaytanken er jo kun på 90 x 45 x 60 når sumpen er trukket fra.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Kan vi ikke få nogen FTS?niels228 skrev:Jeg har en 150 i et 160 x 65 x 65 og den kører på 40% altenating mode. Dvs der faktisk kun er en af siderne der laver strøm mens den anden køre baglæns og laver lige uro i vandet. Den vender så hvert 5 min og så vender strømme i baljen.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- niels228
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Nu har jeg jo anskaffet mig sådan en XF130. Baljen er 85x85x40.
Indtil videre kører pumpen kun Forward mode på 40%, og den sidder i højre side horisontalt. Masser af flow i toppen og udemærket flow langs bunden. Men midterzonen halter altså en del. Jeg synes at der er rigtig mange forholdsvis døde punkter rundt omkring i vandsøjlen, hvorimod andre steder er der flow nok til at jeg ikke bør skrue mere op for den.
Er der andre der har observeret noget lignende? Lige pt. kan jeg ikke greje hvordan den skulle placeres, for at undgå en død midterzone.
Og så er Reverse mode da godt nok elendig. Tanken om at vende gyren i løbet af dagen falder da helt til jorden, med mindre man investerer i 2 stk.
Indtil videre kører pumpen kun Forward mode på 40%, og den sidder i højre side horisontalt. Masser af flow i toppen og udemærket flow langs bunden. Men midterzonen halter altså en del. Jeg synes at der er rigtig mange forholdsvis døde punkter rundt omkring i vandsøjlen, hvorimod andre steder er der flow nok til at jeg ikke bør skrue mere op for den.
Er der andre der har observeret noget lignende? Lige pt. kan jeg ikke greje hvordan den skulle placeres, for at undgå en død midterzone.
Og så er Reverse mode da godt nok elendig. Tanken om at vende gyren i løbet af dagen falder da helt til jorden, med mindre man investerer i 2 stk.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
død midter zone, er en af de ting jeg frygter ved den. mine mål minder lidt om dine wiiberg.
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Ja det er også derfor jeg er lidt tilbageholdende med at købe den. Jeg har masser af sps og dem i midten skulle gerne dækkes ind af ordentlig flow. 
Men finder jo kun ud af om den virker ved at købe den. Uanset hvad så skal jeg alligevel investere i nye pumper da mine nuværende 6095 kun lige og lige kan trække systemet.

Men finder jo kun ud af om den virker ved at købe den. Uanset hvad så skal jeg alligevel investere i nye pumper da mine nuværende 6095 kun lige og lige kan trække systemet.
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
Jeg tror du skal til at læse brugsforvirringen, hvis du ikke kan få Reverse mode til at virke.Wiinberg skrev:Nu har jeg jo anskaffet mig sådan en XF130. Baljen er 85x85x40.
Hilsen
Benny
Benny
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Jeg kan godt få den til at virke. Men der er da intet power i den.Benny skrev:Jeg tror du skal til at læse brugsforvirringen, hvis du ikke kan få Reverse mode til at virke.Wiinberg skrev:Nu har jeg jo anskaffet mig sådan en XF130. Baljen er 85x85x40.
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
Man kan skifte den ene af rotor bladene + hus ud.. Så vil den ene virke max den ene vej og den anden max den anden vej
Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Det er jeg med på. Men jeg er ikke interesseret i en halv pumpe hver vej 

- Cido
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9800 Hjørring
Jamen så har du valgt, rotorbladenes udformning gør at vandet bare "preller" af i reverse hvis ikke der monteres et andet der er beregnet til reverse mode.
Mvh Lars
Mvh Lars
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: KBH V
Fik installeret en gyre her til aften i vores balje.. Og må sku sige den er cool... Rigtig godt flow. Har prøvet de forskellige indstillinger. En pumpe er mere end nok til vores 2 meter lange akvarie..
Den giver resonans på glasset... Men da jeg holdte den i hånden var den lydløs.. Så der skal lige det silent kit på.
Kommer klart til at skifte vores 2 Tunze pumper ud der nu sidder i hver ende af akvariet.
Pusle mode giver et super cool flow..
Så thumbs up herfra..
Den giver resonans på glasset... Men da jeg holdte den i hånden var den lydløs.. Så der skal lige det silent kit på.
Kommer klart til at skifte vores 2 Tunze pumper ud der nu sidder i hver ende af akvariet.
Pusle mode giver et super cool flow..
Så thumbs up herfra..
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
viewtopic.php?f=94&t=53436
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 1994
Er der nogen mulighed for automatisk at dæmpe cirkulationen om natten på disse pumper, eller kører de konstant med samme indstilling. I givet fald giver det nogle udfordringer i jeres akvarier, at den kører med den samme kraftige cirkulation hele døgnet?
Tak
Tak
- Dyhr
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Kontakt:
En lille advarsel herfra:
Når man skiller og renser pumpen, så husk for guds skyld - eller mere for din egen - at sørge for at hakket i gummidutten på propellen vender samme vej som den flade side af rotoren!
Dem der har haft den i hånden ved hvad jeg taler om.
I et øjebliks dumhed trykkede jeg den bare på akslen og så var den gummipakning død.
Heldigvis er der ekstra i pakken.
Jeg har bestilt en større sump hos Carsten og går i gang med at splitte 350l hjørnetanken og bygge indvendigt overløb med skråvæg i bageste hjørne.
Der har jeg tænkt mig at sætte gyren på højkant bag stenene.
Når man skiller og renser pumpen, så husk for guds skyld - eller mere for din egen - at sørge for at hakket i gummidutten på propellen vender samme vej som den flade side af rotoren!
I et øjebliks dumhed trykkede jeg den bare på akslen og så var den gummipakning død.
Jeg har bestilt en større sump hos Carsten og går i gang med at splitte 350l hjørnetanken og bygge indvendigt overløb med skråvæg i bageste hjørne.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
Ulrik skrev:Er der nogen mulighed for automatisk at dæmpe cirkulationen om natten på disse pumper, eller kører de konstant med samme indstilling. I givet fald giver det nogle udfordringer i jeres akvarier, at den kører med den samme kraftige cirkulation hele døgnet?
Tak
Hvorfor er det vigtig? Er der noget jeg har overset jeg har fjernet alle mine lysfølere.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg er ikke helt med.Dyhr skrev:En lille advarsel herfra:
Et ander spørgsmål jeg har - hvad er forskellen på de to forskellige keramikringe? Den ene er helt hvis, mens den anden er hvid/sort.
Life is a beach and then you dive.