Så blev det tid til endnu en update. Min Samarensi overlevede desværre ikke at have fået for meget lys. Det, jeg har antaget, var en
Echinophyllia, er desværre også gået til, en morgen jeg stod op, var den halvt sat til i brune alger, som jeg skrabede af, men inden under var der kun skellet tilbage, og jeg "fraggede" derfor det levende stykke af og kom tilbage i akvariet, som desværre så ud som den første halvdel næste morgen. Jeg var bange for at mit græs skulle stå af, da det tog en lille uge, hvor den slet ikke slog sine polypper ud igen, men den har nu igen slået dem ud igen, og de er flottere end føre i en rigtig fin lysegrøn farve. Mit Kenyatræ har i en over en uges tid stået noget grimt, men den slår af og til nogle af polypperne fuldt ud, og ser ud til stadig at være i live. Jeg har læst, at folk har erfaret, de godt kan lide flow og mere lys, så jeg har smidt den højere i baljen og et sted hen med lidt mere flow, og jeg håber det hjælper. Bortset fra dette står resten af korallerne rigtig flot, og jeg kan ane vækst - specielt min Zoa. Jeg har nu også efterhånden fået fin tunet min kalkreaktor, så mine værdier ligger fint ud fra de målinger, som jeg løbende foretager. Jeg har desværre haft en alge opblomstring, som dog ser ud til at være på retur, og jeg antager derfor at det skyldes opgraderingen til nyt akvarie. Jeg har desværre også haft besøg af 5-6 bobbelalger, som jeg dog har løsnet fra stenene og smidt ud, uden at jeg fik sprængt dem, så jeg håber at være kommet dem til livs.
Med henhold til det levende så har jeg siden sidst tilføjet en Centropgye Bispinosa, 2 stk. Pterapogon Kaudernier og en krabbe, som jeg ikke kender navnet på, og som de faktisk heller ikke kunne fortælle mig meget om i Fynsakvarie Centrum, hvor jeg købte den, men jeg kunne simpelthen ikke stå for det specielle udseende. Krabben er ikke synlig ret meget, men den kommer dog tit frem om aftenen, og virker umiddelbart til at spise en hel del af de alger, som jeg har haft lidt problemer med. Alle fisk tager masser af foder og mine Gule kirurg er også begyndt at se rigtig flot ud.
Med hensyn til teknik, så har jeg udover at have indstille min kalkreaktor ordentlig også fået anskaffet mig en Tunze Osmolator 5017, så det ekstra skab, som jeg havde fået købt og modificeret som et ekstra opbevaringsrum til akvariet, er nu stop fyldt. Yderligere var jeg igår i Viborg for at hente et osmoseanlæg, og jeg har således opgraderet fra et "Mars: 3trins osmoseanlæg med 75GPD membran" med tilkøbt silikatfilter, til et "Puratek Deluxe 200 GPD", og jeg kan derfor fylde min nye 20L dunk, som osmolatoren suger fra noget hurtigere, uden så meget spildevand, og formegentlig også med lidt bedre vandkvalitet. Næste opgradering jeg er ved at overveje at for det første en Hanna til fosfat målinger, da jeg har læst mig frem til saliferts test hertil, ikke skulle være gode nok. Herefter vil jeg gerne opgradere min skummer og returpumpe, til noget der er lidt mere stille, og jeg kigger derfor pt. på Mini Bubble King 160 og Mini Bubble King 180 skummerne samt både en Jebao og Red Dragon returpumper, men jeg må nok indse at der formegentlig går lidt tid inden begge dele er indkøbt, da finanserne også skal være til det, og jeg samtidig også ønsker at fylde flere koraller i baljen.
Nedenfor kan i se lidt billeder af de nye indkøb og tilføjelser.