Thomas fra Stockholm skrev:Ugentlig opdatering

Der sker ikke så meget faktiskt, ud over at trådalger nu er en ting jeg må tage hånd om når vi kommer hjem fra ferie. Korallerne er ved at få godt fat, flere og flere viser fine nye spidser, ja var det ikke for trådalgerne så skulle jeg nok begynde at handle en masse koraller. Nu går pengene til cleaning crew og gerne et par kiruger.
Mest spændende nyt er at min Pterapogon Kauderni går og guffer på unger

jeg har meget lidt tro på at de kommer at overleve, men sjovt at de er så glade at de forsøger at yngle. Farmand er ikke let at finde for der er masser af gemmesteder.
Hvis der er gemmesteder nok i akvariet, så skal der nok overleve et par stykker.
Jeg havde dem i flere størrelser i mit gamle akvarie. ungerne gemte sig i små sprækker og huller, og efterhånden som de voksede sig større, bevægede de siglængere og længere ud i vandet.
Det gik rigtigt godt, indtil at de formentligt begyndte at blive kønsmodne, så var det slut med forældre kærligheden, og ungerne forsvandt. Fandt dem aldrig men væk var de.
Ungernes overlevelses rate stiger voldsomt hvis de har et langpikket søpindsvin at søge ind i, nogle af Diadema typen.
Hvis du ikke vil have sådan en buldozer til at rende rundt, så kan et hjemmelavet gøre det lige så fint.
En lille pakke Zernit ler rulles og formes som en halvkugle. I den halvkugle prikkes et hav at huller, som passer med nogle tynde strips.
Zernitten bages så det hærder. Stripsene uden hoved, limes enkeltvis fast i hullerne.