"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

819 L. Aqualife

Forum for Akvarier 801+ Liter
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Tykki »

Nu har jeg haft akvarie siden jeg var 6 år! Jeg er i øvrigt en gammel stodder! Og jeg har ALDRIG haft knækket et dækglas! På mit nuværende 800 l akvarie er der tre stykker glas, og de knækker sgu kun hvis jeg taber dem! Desuden ridser de ikke ligesom plexiglas gør, og jeg kan ved den søde/sure grød overhoved ingen fordele se ved at lave så latterlig meget arbejde for at få så dårligt et resultat ?????? Men JA! Jeg ER en gammel sur stodder!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Carsten »

Jeg satte nogle vinkel lister på acryl pladerne. De var monteret med popnitter. Skulle de ske at nitterne bliver an løbende, så det bare at bore dem ud og sætte nye i


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Gino »

Tykki skrev:Nu har jeg haft akvarie siden jeg var 6 år! Jeg er i øvrigt en gammel stodder! Og jeg har ALDRIG haft knækket et dækglas! På mit nuværende 800 l akvarie er der tre stykker glas, og de knækker sgu kun hvis jeg taber dem! Desuden ridser de ikke ligesom plexiglas gør, og jeg kan ved den søde/sure grød overhoved ingen fordele se ved at lave så latterlig meget arbejde for at få så dårligt et resultat ?????? Men JA! Jeg ER en gammel sur stodder!
Jeg har ødelagt mange dækglas men har også arbejde i en dyrehandel;-)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Marco R »

Gino skrev:Gør som anders siger med acetone eller også køb lim acrifix der er beregnet til akryl.

Jeg har limet en masse akryl og også dækglas og det holder:-)

Ser frem til at følge projektet!
Jeg har brugt ovenstående lim til akryl mange gange, og det virker og holder :y

Du kan se tråden med mit 312 liters akvarium i min signatur, hvor jeg både har lavet en skummer-stander, dækglas (til om vinteren, brugte net om sommeren) og en kraftig lampeholder til min daværende store ATI T5-lampe, som blev super, og flot (synes jeg), da jeg kunne skubbe lampen frem og tilbage, når jeg skulle arbejde i akvariet :happy:

Det er super nemt og let at arbejde med, vejer intet, og går ikke i stykker ligeså let som glas, hvis du skulle komme til at tabe det, og du skal blot lade det tørre, og så bliver det utrolig stærkt, som Erik også skriver :y


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

Dejlig læsning Marco R super flot akvarie, og god ide med at lime nogle afstands stykker på acrylpladen så den hviler på kanten det giver et mere clean look. Jeg har købt små clips som pladerne kan hvile på men de ses tydeligt og falder ret ofte af når jeg roder i tanken. Tak for ideen.


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

ICH giver virkelig hovedpine.
Havde tømt tanken i 72 dage for fisk, men dum som jeg nu føler mig havde jeg tilført koraller, uden tanke for at de selvfølgelig også kunne have ICH med sig.
72 dage er klaret og mine hårdt prøvet fisk er endnu en gang tilbage i tanken.
Alt ser fint ud. Jeg tilfører en sten med nogleskiver på og lidt flere fisk, der går ca 14 dage derefter begynder jeg at se hvide prikker på min palet kirurg. Der går ikke mange dage før jeg også kan se det på nogle af de andre også.
Det skærer virkelig i ens hjerte at sine fisk piske rundt i tanken og gnuppe sig i sand og op ad stenene, frygteligt at se dem lide sådan.

Jeg har Cupramine hjemme.
Nu jeg har 21 fisk kan jeg ikke sætte dem i qt. Da der simpelt ikke er plads til så mange.
Jeg vælger at fjerne snegle og coraller og sætter dem i QT.
Jeg doserer nu d. 17/11 med Cupramine i mit akvarie, 1ml pr 40L og igen efter 48 timer, her efter skal jeg vente 14 dage.
Hvis ikke ICH er væk skal det have en gang til. Jeg har bestilt test set på cobber så jeg kan kontrolere hvor meget der er i vandet.

Min koraller kan bestemt ikke lide at blive flyttet, de spreder en sand hørm i hele huset, lugter mere af stald føj. Derfor bliver de flyttet ud i skuret med 2 varme apperater og en cirkulationspumpe. Da jeg kigger til dem dagen efter, har jeg mest lyst til at græde, næsten alle er døde, varmelægemet har ikke holdt vandet varmt så det var is koldtvand. Skynder mig at få det der lidt levende ud ind igen, sneglene har overlevet. Men har igen i dag fjernet koraller som ikke klarede det. Har nu kun en lille håndfuld tilbage, håber på det bedste men frygter det værste.

Fiskene trives har ikke mistet en eneste. Der er stadig ICH at spotte på nogle af dem.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Gino »

Øv det er godt nok en møg omgang du er ramt af!
Håber godt nok lidt koraller og fiskene overlever!


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Holst »

Øv for en omgang du er igennem. !
Så kan jeg sidde og prise mig lidt lykkelig over jeg har været "heldig" ikke at have fået nogle former for sygdom ind i mit akvarie. Jeg har aldrig haft en eneste fisk eller koral i karantæne, kun dyppet korallerne.. :pray:

Håber resten overlever og du kommer godt igennem.
Men har du spurgt til om nogle i dit nærområde har nogle akvarier/baljer du kan bruge til karantæne ? Behøver jo ikke lys eller noget, bare vand, varme og cirkulation..


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af nielsk »

Øv sikke en omgang, føler med dig.
Kan man godt styre cupramine niveauet når du behandler sammen med levende sten?
Det er nok de nye fisk du har tilført sammen med de gamle som har skylden.
Når du kører uden karantæne vil klart anbefale alle nye fisk fra tmc på medbestilling via din lokale butik


SPS : Stability provides succes
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Anders månsson »

fy for den! Nu spørger jeg bare af uvidenhed... men kan du ike fodre mere så dine fisk bliver stærkere og så undgå ICH?

Fik du ordnet dine acryl plader?

Jeg vil også lige sige, at det er flot du kæmper sådan videre. Respekt herfra!


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

Tak for alle jeres trøstende ord. Det luner.

Har ikke fået set på acrylplader det må vente til det nye år :y tænker det bliver godt.
Fiskene bliver prop fodret og har en god appertit, problemet er at ICH kommer mange doblet tilbage efter de er faldet af. Læste at fiskene godt kunne klare 1-2 omgange men 3 omgang så vil de begynde at tage skade. Kunne bare se hvordan de led det var ikke kun lidt de var oversået med det skidt.

Nej jeg kan ikke kontrolere når stenene afgiver cobber, derfor skal der også gå 14 dage, derefter stort vandskift 3-4 gange hvor der testes. Hvis der stadig er ICH så får det en ny omgang. Når ICH er væk tilfører jeg Cupri Sorb remower. Så en youtube film hvor det tog 80 dage fra første dosering til der igen var koraller i tanken. Håber det går lige så fint for mig :be:

Tmc hvad står det for, er det fisk der har været i karantæne

Endnu engang fedt forum, rart at kunne dele og hente viden. :GO


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Marco R »

True skrev:Dejlig læsning Marco R super flot akvarie, og god ide med at lime nogle afstands stykker på acrylpladen så den hviler på kanten det giver et mere clean look. Jeg har købt små clips som pladerne kan hvile på men de ses tydeligt og falder ret ofte af når jeg roder i tanken. Tak for ideen.
Hej True,

Tusind tak for de rosende ord :happy:

Det var så lidt, og det var nemlig meningen med det hele, at dækglasset og nettet skulle flugte med bølgebryderne, så det ser stilfuldt og pænt ud med eller uden lysdækning :y


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af nielsk »

Tropical marine center, jeg ved forhandlerne i Østjylland bruger dem og får rigtigt sunde fisk hjem


SPS : Stability provides succes
True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

:GO


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Tykki »

Hvad sker der i Århus ? Billeder og en lille Update?


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

Lille update :f2:

Startede med cupramine beh. D. 17/11-21 Afsluttede beh. Da jeg ikke kunne se mere ICH.
D. 23/12-21 startede jeg med Cubrisorb “granulat der fjerner kobber”
Jeg har ikke kunnet måle mere kobber i vandet så i Søndags d. 16/1-22 kom de første LPS i vandet, og 1 flot stor annemone. De skal lige komme sig over flytningen, men alt ser godt ud. Jeg har endnu ikke tilført CUC. Men det tænker jeg det sker inden længe.

Flowpumper sidder nu på sideruden, det fungerer bedst hos mig. Havde sat dem på bagruden da det er pænest, men de flyttede sandet fra front.

Mine Damsler sort jomfrufisk er blevet store og nogle bøller så de går lige nu i sumpen. Tænker de skal videre.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

Lille billed af min gule som er kommet sig helt efter ICH :W
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Tykki »

Fedt! Lækkert med lidt kejsere også!


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af nielsk »

Dejligt dine fisk er kommet sig, det er forbandet frustrerende når de er syge


SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af nielsk »

Går det godt med fisk og koraller?


SPS : Stability provides succes
True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

Det kunne være bedre, der er forhøjet nitrit, tænker der går noget tid før stenene gasser helt af efter den barske omgang. Men fiskene stortrives. :f2:


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Barner »

Jeg er noget misundelig på dine lamper.
Lever de op til dine forventninger?


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

Jeg er super glad for lamperne, men om de leverer vækst på korallerne kan jeg ikke give noget bud på da jeg pga. cupramine behandlingen kun har haft meget få koraller i akvariet. Men min Georgin stortrives også med forhøjet Nitrit.


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af True »

Jeg lukker ned, alt levende er videre.
Var for stor en balje det gav for meget fugt på mine 20 kvadratmeter. Samt masser at problemer med Cyano, ICH og mange liter vand der skulle håndteres.
Ser frem til at få det hele solgt så der på et tidspunkt kan være plads til et Nano akvarie.
Det har været meget lærerigt og jeg har været super glad for al den viden og hjælp der er at finde her.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 819 L. Aqualife

Indlæg af Engelquist »

True skrev:Jeg lukker ned, alt levende er videre.
Var for stor en balje det gav for meget fugt på mine 20 kvadratmeter. Samt masser at problemer med Cyano, ICH og mange liter vand der skulle håndteres.
Ser frem til at få det hele solgt så der på et tidspunkt kan være plads til et Nano akvarie.
Det har været meget lærerigt og jeg har været super glad for al den viden og hjælp der er at finde her.
Altid trist når et saltvandsakvarie lukker ned, men godt du har blod på tanden endnu og vil prøve noget mindre :beer:
Glæder mig til at se en tråd med dit nye projekt :y


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"