"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mads' nye 1425 l. akvarium - nu med et par full shot på s 13

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

jeg har kørt med forskellige interval, mener det var noget der ligner 5-10 sek. Akslerne blev simpelthen revet over af de hyppige startmomenter
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Mads, du kan evt koble dem til en Aquadane, så pumperne ikke slukker helt mellem hvert interval, men blot kører ned på f.eks. 20% effekt.
Så undgår du den pludselige start fra 0-100% hver gang, og så knækker akslerne ikke.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hej mads
det ser ikke så stort ud når det står der på bordet!
utrolig flot sten på bagpartiet,hvad er det for noget?
og hvordan er det kommet der op at flyve
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

mads jeg håber på en invitation når du har fået et op og kører :-)
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Tonny
Reactions:

Indlæg af Tonny »

Hej Mads.

Tillykke med vidunderet.
Dernæst, ang. de 2 strips du har sat på pumpen så skal de vel ikke holde noget sammen som vil belaste dem vel ?
Sådan 2 tynde 2,8x??? holder ikke til mange kg.

Men bortset fra det så må du have held og lykke med dit projekt, det bliver spændende at se hvad du får ud af det.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Claus skrev:Mads, du kan evt koble dem til en Aquadane, så pumperne ikke slukker helt mellem hvert interval, men blot kører ned på f.eks. 20% effekt.
Så undgår du den pludselige start fra 0-100% hver gang, og så knækker akslerne ikke.
Ja det er selvfølgelig en mulighed. Bare lidt småærgerligt, når man nu har en IKS, der kan kører interval. Kan du huske hvad sådan en sag koster?
ole. skrev:hej mads
det ser ikke så stort ud når det står der på bordet!
utrolig flot sten på bagpartiet,hvad er det for noget?
og hvordan er det kommet der op at flyve
Jeg begynder også selv at gå og synes, det virker lidt for lille :D
Det er noget rifferkeramik, der er bygget specielt til akvariet. Det du kan se på billedet, er blot det, der afskærmer overløbet. Resten af keramikken, der kommer til at gå hele vejen hen ad bagruden, har jeg ikke fået op i baljen endnu.
wondersurfer skrev:mads jeg håber på en invitation når du har fået et op og kører :-)
Jamen som sagt lyder det til, at der er basis for noget nørdsamling her i huset, så det vil jeg da se på, når der er kommet gang i baljen. Og du er selvfølgelig velkommen ;)
Tonny skrev:Hej Mads.

Tillykke med vidunderet.
Dernæst, ang. de 2 strips du har sat på pumpen så skal de vel ikke holde noget sammen som vil belaste dem vel ?
Sådan 2 tynde 2,8x??? holder ikke til mange kg.

Men bortset fra det så må du have held og lykke med dit projekt, det bliver spændende at se hvad du får ud af det.
Tak for det.
De to strips skal egentligt blot holde det sammen, men jeg har dog allerede udskiftet dem med nogle langt kraftigere, der kan holde rigtig meget - lige for en sikkerheds skyld ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En Aquadane kostede i sin tid ca 2500 kroner, men det er flere år siden at fabrikationen af dem stoppede. Så jeg synes det er lidt dumt at blive ved med at henvise til deres fortræffeligheder, når det ikke mere er muligt at købe dem.
Måske det var et projekt Hougård kunne finde ud af at lave?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Carsten skrev:En Aquadane kostede i sin tid ca 2500 kroner, men det er flere år siden at fabrikationen af dem stoppede. Så jeg synes det er lidt dumt at blive ved med at henvise til deres fortræffeligheder, når det ikke mere er muligt at købe dem.
Måske det var et projekt Hougård kunne finde ud af at lave?
Ja hvis ikke den kan fås mere, er den jo ikke til megen hjælp!


Ole, til ære for dig smed jeg lige lidt mere keramik i baljen:

Billede
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Mads hvornår er det planen at der skal vand i? og hvilke tanker har du omkring stenopsætningen?
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Carsten skrev:En Aquadane kostede i sin tid ca 2500 kroner, men det er flere år siden at fabrikationen af dem stoppede. Så jeg synes det er lidt dumt at blive ved med at henvise til deres fortræffeligheder, når det ikke mere er muligt at købe dem.
Måske det var et projekt Hougård kunne finde ud af at lave?
Jeg så at John havde 2-3 styk liggende, som så helt nye ud. Hvor han så har dem fra, skal du ikke spørge mig om :roll:
Ramses
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 88
Tilmeldt: man 24. jan 2005 15:21
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Ramses »

Hej Mads

De der Laguna pumper er ok, men de er altså ikke særlige drift sikre. Har selv haft en del erfaringer med dem.

De varmer iøvrigt også en del...

Det er rigtigt de er billige...men hvis jeg var dig, når du nu har fået sådan et fint og stort akvarie, ville jeg da lige ofre de ekstra penge på nogle ordentlige pumper....Mads for pokker:)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Lord Mike skrev:Mads hvornår er det planen at der skal vand i? og hvilke tanker har du omkring stenopsætningen?
Jeg håber, at der er vand i inden for en uge. Som skrevet tidligere, havde jeg egentlig planer om en meget simpel stenopsætning i form af en bunke i midten, der følger frontruden. Men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg får passet den store keramiksøjle ind. Jeg tror bare jeg prøver mig lidt frem, når jeg står med stenene.

Ramses, det kan godt være, at de ikke holder, men nu prøver jeg dem. Hvis det viser sig, at det ikke går, kan jeg altid skifte dem ud. Jeg har tidligere brugt Laguna i min 576 l. balje, og har hørt fra flere, der har haft de samme kørende i rigtig mange år.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

her kommer et forslag til stenopsætningen: Hvis du bygger en bro med ben af pvc og pladen imellem benene af sådan noget hvidt "gitter" plastik, som sidder i lamper, så kan du nemt hæve dit bjerg i midten og få det hele til at se mere luftigt ud :D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Anders månsson skrev:her kommer et forslag til stenopsætningen: Hvis du bygger en bro med ben af pvc og pladen imellem benene af sådan noget hvidt "gitter" plastik, som sidder i lamper, så kan du nemt hæve dit bjerg i midten og få det hele til at se mere luftigt ud :D
Tak for forslaget.
Jeg har selv tænkt noget af det samme, men det er dog blevet en ølkasse, der sættes i midten af bjerget.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Der er mange muligheder i dit lille ocean, og i sidste ende er det jo også smag og behag.
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 16:22
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

:C


hvordan behandlede du ridserne så?
Ramses
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 88
Tilmeldt: man 24. jan 2005 15:21
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Ramses »

Hej Mads

Da jeg havde min til at køre mit 576 L. kørte den også fint i lang tid, så jeg krydser fingre for dig.

Det er i øvrigt rigtigt flot at du har fået odnet ridserne, det må have været et stort arbejde:)

Glæder mig til at se der kommer lidt vand i..

Snakkes

Thomas
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

GedemeisterDK<< Jeg sleb ruden med hhv. korn 1500, 2400 og 3600 på en boremaskine. Derefter blev det poleret med et poleringsmiddel.

Så blev der lige indkøbt en omgang UVC. 110 W = farvel til parasitter ;)
Senest rettet af mads-fisk ons 19. sep 2007 11:09, rettet i alt 1 gang.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

mads-fisk skrev: Så blev der lige indkøbt en omgang UVC. 110 W = farvel til parasitter ;)

Billede
Parasitter??

Parasitter sidder på fisken, og ikke i vandet? = de kan ikke blive slået ihjel i UVèn?

(Nu er jeg ikke på hjemmebane i saltvand, men har en havedam, og har været til nogle kurser omkring sygdomme mv. og har bla. hørt om brugen af UV og dens virkning på sygdomme.. = den fjerner nogle skadelige partikler i vandet, men ikke dræber alt skadeligt i vandet.. Altså de fjerne en masse bakterier.. Hvis man vil have KANON rent vand, skal man investere i de dyre BIO-UV som sterilisere vandet 99,9 % ved anbefalet flow.. De bliver bla. brugt i hospitals-verdenen, til at sterilisere vand til patienterne.. Det jeg ville fortælle, var som bare at jeg ikke mener at en UV slår parasitter ihjel, da de er i gnask, og på fiskene) :)

Nu håber jeg ikke jeg er helt galt på den ;) Der kan jo være forskel på saltvand og havedammen ;)
Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Lihn skrev:
mads-fisk skrev: Så blev der lige indkøbt en omgang UVC. 110 W = farvel til parasitter ;)

Billede
Parasitter??

Parasitter sidder på fisken, og ikke i vandet? = de kan ikke blive slået ihjel i UVèn?

(Nu er jeg ikke på hjemmebane i saltvand, men har en havedam, og har været til nogle kurser omkring sygdomme mv. og har bla. hørt om brugen af UV og dens virkning på sygdomme.. = den fjerner nogle skadelige partikler i vandet, men ikke dræber alt skadeligt i vandet.. Altså de fjerne en masse bakterier.. Hvis man vil have KANON rent vand, skal man investere i de dyre BIO-UV som sterilisere vandet 99,9 % ved anbefalet flow.. De bliver bla. brugt i hospitals-verdenen, til at sterilisere vand til patienterne.. Det jeg ville fortælle, var som bare at jeg ikke mener at en UV slår parasitter ihjel, da de er i gnask, og på fiskene) :)

Nu håber jeg ikke jeg er helt galt på den ;) Der kan jo være forskel på saltvand og havedammen ;)
Hvis du kendte til parasitternes livscyklus, ville du vide, at de ikke sidder på fiskene konstant. Læs evt. denne: http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/index.php -Især afsnittet "Biology".
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lihn skrev:[Parasitter sidder på fisken, og ikke i vandet? = de kan ikke blive slået ihjel i UVèn?

Nu håber jeg ikke jeg er helt galt på den ;) Der kan jo være forskel på saltvand og havedammen ;)

Både og! Tingene fungere på samme måde. Det man går er at man dræber parasitterne i deres fritsvømmende stadie. Når først parasitten er fundet en fisk er det forsent, og så må man vente til næste generation af parasitter.
Parasitten finder en fisk at leve på, men på et tidspunkt når den er blevet moden, falder den af og exploderer i mange små cyster som falder tilbunden. De vågner op på forskellige tidspunkter, og skal inden for ca 24 timer finde en ny fisk af leve på, ellers dør de. Og det er i det fritsvømmende stadie, at UV filteret skal fange dem.
Filteret dræber selvfølgeligt også alger.
Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

Carsten skrev:
Lihn skrev:[Parasitter sidder på fisken, og ikke i vandet? = de kan ikke blive slået ihjel i UVèn?

Nu håber jeg ikke jeg er helt galt på den ;) Der kan jo være forskel på saltvand og havedammen ;)

Både og! Tingene fungere på samme måde. Det man går er at man dræber parasitterne i deres fritsvømmende stadie. Når først parasitten er fundet en fisk er det forsent, og så må man vente til næste generation af parasitter.
Parasitten finder en fisk at leve på, men på et tidspunkt når den er blevet moden, falder den af og exploderer i mange små cyster som falder tilbunden. De vågner op på forskellige tidspunkter, og skal inden for ca 24 timer finde en ny fisk af leve på, ellers dør de. Og det er i det fritsvømmende stadie, at UV filteret skal fange dem.
Filteret dræber selvfølgeligt også alger.
Jepper, du har helt bestemt ret Carsten.. Men jeg vil ikke sige man køber UV for at slippe af med parasitter, for det mener jeg ikke vil hjælpe nok.. I havedamme hvor man kommer sindsygt meget UV på, er der stadigt parasitter, og man kan ikke undgå de sidder i gnask og lignende i deres stadige på bunden.. UVèn kan sikkert godt reducere en smule, men i mit hoved køber man ikke UV for at slippe af med parasitter, men for at slippe af med evt. skadelige bakterier og alger i vandet.. :)
Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

mads-fisk skrev:
Lihn skrev:
mads-fisk skrev: Så blev der lige indkøbt en omgang UVC. 110 W = farvel til parasitter ;)

Billede
Parasitter??

Parasitter sidder på fisken, og ikke i vandet? = de kan ikke blive slået ihjel i UVèn?

(Nu er jeg ikke på hjemmebane i saltvand, men har en havedam, og har været til nogle kurser omkring sygdomme mv. og har bla. hørt om brugen af UV og dens virkning på sygdomme.. = den fjerner nogle skadelige partikler i vandet, men ikke dræber alt skadeligt i vandet.. Altså de fjerne en masse bakterier.. Hvis man vil have KANON rent vand, skal man investere i de dyre BIO-UV som sterilisere vandet 99,9 % ved anbefalet flow.. De bliver bla. brugt i hospitals-verdenen, til at sterilisere vand til patienterne.. Det jeg ville fortælle, var som bare at jeg ikke mener at en UV slår parasitter ihjel, da de er i gnask, og på fiskene) :)

Nu håber jeg ikke jeg er helt galt på den ;) Der kan jo være forskel på saltvand og havedammen ;)
Hvis du kendte til parasitternes livscyklus, ville du vide, at de ikke sidder på fiskene konstant. Læs evt. denne: http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/index.php -Især afsnittet "Biology".
Jepper, jeg er skam helt med.. Men der vil nu stadig sidde nogle på fisken imens, for de er sikkert ikke lige gamle..

Jeg kunne skam ogå tænke mig at kunne sige 1 - 2 - 3 / og vupti så var skidtet væk, :)
Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Lihn skrev:
mads-fisk skrev:
Lihn skrev:
mads-fisk skrev: Så blev der lige indkøbt en omgang UVC. 110 W = farvel til parasitter ;)

Billede
Parasitter??

Parasitter sidder på fisken, og ikke i vandet? = de kan ikke blive slået ihjel i UVèn?

(Nu er jeg ikke på hjemmebane i saltvand, men har en havedam, og har været til nogle kurser omkring sygdomme mv. og har bla. hørt om brugen af UV og dens virkning på sygdomme.. = den fjerner nogle skadelige partikler i vandet, men ikke dræber alt skadeligt i vandet.. Altså de fjerne en masse bakterier.. Hvis man vil have KANON rent vand, skal man investere i de dyre BIO-UV som sterilisere vandet 99,9 % ved anbefalet flow.. De bliver bla. brugt i hospitals-verdenen, til at sterilisere vand til patienterne.. Det jeg ville fortælle, var som bare at jeg ikke mener at en UV slår parasitter ihjel, da de er i gnask, og på fiskene) :)

Nu håber jeg ikke jeg er helt galt på den ;) Der kan jo være forskel på saltvand og havedammen ;)
Hvis du kendte til parasitternes livscyklus, ville du vide, at de ikke sidder på fiskene konstant. Læs evt. denne: http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/index.php -Især afsnittet "Biology".
Jepper, jeg er skam helt med.. Men der vil nu stadig sidde nogle på fisken imens, for de er sikkert ikke lige gamle..

Jeg kunne skam ogå tænke mig at kunne sige 1 - 2 - 3 / og vupti så var skidtet væk, :)
Har du overhovedet læst det afsnit jeg henviste til? Eller bare det Carsten skriver? Selvom parasitten måske kommer ind siddende på fisken, så vil den ikke kunne formere sig med et stort UV-filter tilsluttet tanken. Og den vil selv blive dræbt, når den er "moden" og falder af.
Lihn skrev:Men jeg vil ikke sige man køber UV for at slippe af med parasitter, for det mener jeg ikke vil hjælpe nok
Det kan godt være, at du ikke vil sige det, men det vil resten af verdens saltvandsakvarister nu engang!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

mads-fisk skrev:
Lihn skrev:
mads-fisk skrev:
Lihn skrev:
mads-fisk skrev: Så blev der lige indkøbt en omgang UVC. 110 W = farvel til parasitter ;)

Billede
Parasitter??

Parasitter sidder på fisken, og ikke i vandet? = de kan ikke blive slået ihjel i UVèn?

(Nu er jeg ikke på hjemmebane i saltvand, men har en havedam, og har været til nogle kurser omkring sygdomme mv. og har bla. hørt om brugen af UV og dens virkning på sygdomme.. = den fjerner nogle skadelige partikler i vandet, men ikke dræber alt skadeligt i vandet.. Altså de fjerne en masse bakterier.. Hvis man vil have KANON rent vand, skal man investere i de dyre BIO-UV som sterilisere vandet 99,9 % ved anbefalet flow.. De bliver bla. brugt i hospitals-verdenen, til at sterilisere vand til patienterne.. Det jeg ville fortælle, var som bare at jeg ikke mener at en UV slår parasitter ihjel, da de er i gnask, og på fiskene) :)

Nu håber jeg ikke jeg er helt galt på den ;) Der kan jo være forskel på saltvand og havedammen ;)
Hvis du kendte til parasitternes livscyklus, ville du vide, at de ikke sidder på fiskene konstant. Læs evt. denne: http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/index.php -Især afsnittet "Biology".
Jepper, jeg er skam helt med.. Men der vil nu stadig sidde nogle på fisken imens, for de er sikkert ikke lige gamle..

Jeg kunne skam ogå tænke mig at kunne sige 1 - 2 - 3 / og vupti så var skidtet væk, :)
Har du overhovedet læst det afsnit jeg henviste til? Eller bare det Carsten skriver? Selvom parasitten måske kommer ind siddende på fisken, så vil den ikke kunne formere sig med et stort UV-filter tilsluttet tanken. Og den vil selv blive dræbt, når den er "moden" og falder af.
Lihn skrev:Men jeg vil ikke sige man køber UV for at slippe af med parasitter, for det mener jeg ikke vil hjælpe nok
Det kan godt være, at du ikke vil sige det, men det vil resten af verdens saltvandsakvarister nu engang!
Ok, så er der lidt forskel på saltvand og havedammen :)

Jeg troede bare ikke der var den store forskel, men det er der åbenbart.. For i havedamme kan man sagtens få parasitter, og de bliver ikke udryddet i havedammen selvom man har et stort UV-anlæg tilsluttet.. (og det er jeg 112% sikker på) ;)

Det er måske fordi vi ikke har nok flow og stor nok UV på?

I havedamme er der desværre næsten kun den ene vej at smide medicin/gift i dammen for at udrydde de eventuelle parasitter, som man har fundet i sit mikroskop i forvejen.. :(
Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 200
Tilmeldt: lør 4. mar 2006 17:40
18
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af Michael S »

jo mindre flow du har gennem gennem dit uvlys jo højere bliver drabseffekten, da vandet er længere tid om at passere forbi lyset, hvilket giver en højere eksponering af diverse bakterier og parasitter mm.

Nej ! der er ikke forskel på en havedam og saltvandsakvarie når det kommer til brugen af uvlys, men du skal have meget kraftigt lys samt alt vandet skal passere gennem uvlyset et passende antal gange for, at det vil have effekt på parasitter i havedammen.

Har selv haft havedam, hvor vi boede før ca (4500 l) her brugte jeg kun uv med henblik på algefjernelse.
Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

Michael S skrev:jo mindre flow du har gennem gennem dit uvlys jo højere bliver drabseffekten, da vandet er længere tid om at passere forbi lyset, hvilket giver en højere eksponering af diverse bakterier og parasitter mm.

Nej ! der er ikke forskel på en havedam og saltvandsakvarie når det kommer til brugen af uvlys, men du skal have meget kraftigt lys samt alt vandet skal passere gennem uvlyset et passende antal gange for, at det vil have effekt på parasitter i havedammen.

Har selv haft havedam, hvor vi boede før ca (4500 l) her brugte jeg kun uv med henblik på algefjernelse.
Jepper, det er jo primært det vi havedams-ejere bruger den til, og jeg var nu ikke klar over man også brugte den til fjernelse af parasitter.. (da man ikke har så mega belysning i havedammen pr. antal liter.. Så skulle en kæmpe dam på 50.000 liter jo have ekstreeeeem mange watt, som ikke ret mange har råd til ;) )Hvor effektiv den er til parasitter, er jeg nu lidt i tvivl om, men den hjælper da nok "en smule" :)
Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ser lovende ud mads det må jeg sige !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
corrupt_superstar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 281
Tilmeldt: man 15. jan 2007 20:04
17
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af corrupt_superstar »

kommer der snart vand i ? :D
Saltvand igen, er dog i tvivl hvilken størrelse..
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

corrupt_superstar skrev:kommer der snart vand i ? :D
Hvis jeg havde overholdt den deadline, som jeg satte oprindeligt, skulle det have været for 3 mdr. siden, men tingene skubbes jo hele tiden ;)

Dog håber jeg denne gang, at der kommer vand i i weekenden.

For at komme med en lille update, har jeg fået lavet den ene waeboxskjuler. Skjuleren er lavet som en del af rifferkeramikken, så man ikke kan se boxen.

Billede

Billede
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"