"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Feed me :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I disse Corvid19 tider er det eneste positive vel at man kan få lidt mere tid til sin elskede hobby.

Efter min overraskende succes med Kaukides yngel er jeg ved at forberede mig på Nemo yngel, måske "lidt" tidligt men det handler jo om rutiner. De seneste uger har jeg klækket artemia som er super let og i dag kom næste lille projekt med posten.
2 forskellige typer af Phytoplankton som jeg skal se om jeg kan holde liv i. Jeg har fået hjem 6 stk. Akryl rør på 66 cm som holder 5 liter hver, tanken er at have 2 kulture af hver om/når en af dem dør så har jeg en backup. Tanken er at begynde at yngle roofiser også, når jeg er blevet kongen af Phytoplankton.

Algerne fordobler i kultur et sted mellem ½-4 dage alt efter forholdene, så når kulturene er i gang er planen at halvere dem hver anden dag. Da der anbefales 10 ml per 100 liter vand 3-4 gange om ugen kommer jeg behøve så lidt som 350 ml per dosering, så planen er at sælge lidt hver uge til den lokale puscher og til mit nye bekendskab "Svempas" om man kan lide lastbiler så google lige hans navn :)

Svempas har købt en del af mine store koraller og jeg håber at kunne hjælpe ham lidt i fremtiden, "trevlig gammel gubbe" med et 30 år gammelt kar der ikke har "old-tank-syndrome", hans balje er list større en min :( selv om den virker mindre da den bare er 290 cm lang og 70 cm høj... Dybten er dog imponerende 170 cm!!!!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Thomas fra Stockholm skrev:I disse Corvid19 tider er det eneste positive vel at man kan få lidt mere tid til sin elskede hobby.

Efter min overraskende succes med Kaukides yngel er jeg ved at forberede mig på Nemo yngel, måske "lidt" tidligt men det handler jo om rutiner. De seneste uger har jeg klækket artemia som er super let og i dag kom næste lille projekt med posten.
2 forskellige typer af Phytoplankton som jeg skal se om jeg kan holde liv i. Jeg har fået hjem 6 stk. Akryl rør på 66 cm som holder 5 liter hver, tanken er at have 2 kulture af hver om/når en af dem dør så har jeg en backup. Tanken er at begynde at yngle roofiser også, når jeg er blevet kongen af Phytoplankton.

Algerne fordobler i kultur et sted mellem ½-4 dage alt efter forholdene, så når kulturene er i gang er planen at halvere dem hver anden dag. Da der anbefales 10 ml per 100 liter vand 3-4 gange om ugen kommer jeg behøve så lidt som 350 ml per dosering, så planen er at sælge lidt hver uge til den lokale puscher og til mit nye bekendskab "Svempas" om man kan lide lastbiler så google lige hans navn :)

Svempas har købt en del af mine store koraller og jeg håber at kunne hjælpe ham lidt i fremtiden, "trevlig gammel gubbe" med et 30 år gammelt kar der ikke har "old-tank-syndrome", hans balje er list større en min :( selv om den virker mindre da den bare er 290 cm lang og 70 cm høj... Dybten er dog imponerende 170 cm!!!!
Spændende Thomas, hvad har du fordret Phytoplankton med? Skal den ikke have noget foder/gødning i forbindelse med opstart?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det er spændende, selv om jeg havde håbet at få hjem noget der havde lidt mere farve.

Algerne har fået noget pulver der hedder F2 :) og fedt nok så bestilte jeg 5*3 gram som er nok til 150 liter, idioten der solgte det tror åbenbart jeg er nakohandler og har en vægt der kan tage gram eller mindre så jeg fik 15 gram pulver i en pose :(

Planen er at jeg for fremtiden skal have flydende F2 som jeg ved de har hjemme hos Triton her i Stockholm.

Nu får vi se om de har åbent, min lokale overvejer at holde lukket da der er ældre bedsteforældre involveret i det daglige.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Thomas fra Stockholm skrev:Det er spændende, selv om jeg havde håbet at få hjem noget der havde lidt mere farve.

Algerne har fået noget pulver der hedder F2 :) og fedt nok så bestilte jeg 5*3 gram som er nok til 150 liter, idioten der solgte det tror åbenbart jeg er nakohandler og har en vægt der kan tage gram eller mindre så jeg fik 15 gram pulver i en pose :(

Planen er at jeg for fremtiden skal have flydende F2 som jeg ved de har hjemme hos Triton her i Stockholm.

Nu får vi se om de har åbent, min lokale overvejer at holde lukket da der er ældre bedsteforældre involveret i det daglige.
Ha ha ha ha man kan godt komme til at tage fejl af alt det hvide pulver :-)

Jeg overvejede også klovneopdræt da mine ligger æg konstant og det nogle ordentlig klumper de lægger nu. I den forbindelse faldt jeg over en fyr på youtube som har lavet en serie om det (måske kender du den allerede). Men ihvertfald ender han med at droppe kultiveringen af phytoplankton og istedet fodre sine rotisfer med en pastaplankton, som skulle gøre processen nemmere " onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Da jeg for mange år siden lavede phytoplankton, brugte jeg bare almindelig blomstergødning. Det virkede over al forventning. Og så koster det stort set intet.

Det der pasta plankton, hvor får man så det henne??


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Beklager det var ikke en pasta :-)

https://reefnutrition.com/product_rgcomplete.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Altså helt alm. blomstergødning du køber alle steder på flaske??


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak for links, jeg har set nogle af hans gamle film og han er ikke blevet bedre med kameraet, og selv om han har opgraderet en del så har han samme billeder på vægen :)

Når mine klovner engang kommer igang med at lægge æg skal jeg bestemt overveje at supplere med noget der gør det nemmere, jeg er stor fan af det enkle.

Phytoplankton, er dog noget jeg tænker at fortsætte med, gør man det rigtigt burde det ikke give for meget arbejde, men crascher de i tide og utide bliver det et kort stop på vejen.
Der kan jo godt gå ½-1 år inden mine Nemoer kommer igang med at lægge æg, men i mellemtiden har jeg god brug af algerne som kan forbedre sundheden hos mine elskede koraller.

En lidt sjov observation, og målning (se grafen).
Den 13 var Svempas her og fik med hjem 2 spande fyldt med koraller, jeg korrigerede saliniteten en smule.
Den 16 var han tilbage og fik med 4 spande med koraller, og jeg fik renset grundigt ud. Han tog næsten alt det jeg ikke kan sælge i butikker (grønt). Jeg havde forventet at KH skulle øge da jeg ikke ændrede på doseringen.
I går den 17 doserede jeg phytoplankton og i nat er forbruget af KH steget kraftigt 0,09 på 7 timer er meget om natten hvor forbruget ligger på ca. 25% af hvad der bruges om dagen. I morges har jeg så fyldt på KH, som det ses på kurven. Mens jeg skrev dette lavede maskinen en ny test og resultatet er et forbrug på 0,03 KP på 2 timer ud over de 70 ml Core7 der doseres mellem kl 10:00 og 21:00...

Logisk burde forbruget gå ned når man fjerner så mage koraller, men jeg må tage i betraktning at cirkulationen er blevet meget bedre og det kan have lige så stor eller større betydelse end lidt phytoplankton.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

ttkthomsen skrev:Beklager det var ikke en pasta :-)

https://reefnutrition.com/product_rgcomplete.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Altså helt alm. blomstergødning du køber alle steder på flaske??
Når ynglet begynder at spise andet end roofisers findes der forskellige alternativer, jeg har set lidt film hvor de bruger en pasta istedet for Artemia da det gør det lettere længere fremme om de er van ved "syntetisk" mad. Jeg regner dog hårdt med at de første 5-10 kuld er spild så der er masser af tid til at bestille.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:Beklager det var ikke en pasta :-)

https://reefnutrition.com/product_rgcomplete.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Altså helt alm. blomstergødning du køber alle steder på flaske??
Jeps!

Det der RgComplete, er da svinsk dyrt.

Mener at der er andre lignende produkter på markedet


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Thomas fra Stockholm skrev:
ttkthomsen skrev:Beklager det var ikke en pasta :-)

https://reefnutrition.com/product_rgcomplete.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Altså helt alm. blomstergødning du køber alle steder på flaske??
Når ynglet begynder at spise andet end roofisers findes der forskellige alternativer, jeg har set lidt film hvor de bruger en pasta istedet for Artemia da det gør det lettere længere fremme om de er van ved "syntetisk" mad. Jeg regner dog hårdt med at de første 5-10 kuld er spild så der er masser af tid til at bestille.
Du må lige blive ved med at logge data vedr kh forbrug og fodring med plankton for jeg ville da også tro de forbrug ville falde hvis du har hevet mange store kolonier op.

Og hvad det betyder for din NO3 og PO4 eller om overskydende plankton blot vil blive skummet væk.

Enig han er helt vildt dårlig til at styre det kamera :-)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja noget er der sket, men jeg tror som sagt at det også det kan have at gøre med øget flow, for det er store forandringer i baljen. Over natten er forbruget accelereret endnu mere så nu har jeg øget til 100 ml på dagstid, det er op med 30 ml.

Jeg håber at PO4 og NO3 kommer gå op lidt, men jeg tror dette kan have en modsat effekt.

Kulturene er begyndt at lidt mere farve, da jeg startede dem var det ca 300 ml plankton i hver cylinder til 3½ liter vand, så selv om de skulle fordoble sig hver 24 timer så går der et par dage inden jeg dosere igen. I dag skal jeg så finde noget flydende F2 nærring, ved de har på Triton, og lidt luft-fittings så jeg kan få gang i 2 til kulture (backup).

En anden ting der kan havde boostet karret er at jeg byttede CORE7 i weekenden, slangen i begge beholdere med Ca og Mg lå ikke på bunden, så jeg hælde manuelt i ca 3 liter Ca og 2 liter Mg. Så jeg afskriver ikke at det har taget et par dage for korallerne at reagere på tilgangen til mere Ca, Mg og sporemner naturligvis.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Ja der kan selvfølgelig være mange grunde...

Da jeg havde gang i plankton produktion anvendt jeg grotech til at fodre med.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det er præcist den jeg har bestilt hos den lokale. Jeg troede Triton havde hjemme så fik køre der forgæves, de havde flydende phytoplankton koncentrat hjemme, som sikkert er godt at have om man løber tør for frisk brygget. Prisen for 250 ml er SEK 245,- så jeg skal satme producere meget phytoplankton for at jeg skal gå plus på den konto :)

Nu jeg dosere Phytoplankton hver dag bruger jeg ret meget tid på at observere korallerne, hvilket er dejligt i øjeblikket for der sker virkeligt noget i baljen, polyp extention er bedre og jeg kan se at en del koraller er ved at komme igang igen efter et par måneder hvor det meste har stået ret stille. Jeg boostede jo akvariet i januar da jeg havde fint besøg, og det koster jo efter, men nu virker det som om det vender.
Det bedste jeg har observeret i dag er at mine helvedes kalkalger ikke har det godt længere :) Der er fantastisk med lidt død i akvariet, for satan jeg hader denne kalkalge. Den vokser som en plade der den fik fat og gerne inde i korallerne, de voksede også over koraller så dejligt at se de dør nu. Anledningen kan igen være mange, men det eneste jeg aktivt har gjort er at slutte med at dosere Jod. Tips jeg fik da jeg havde "fine" gæster.

Lidt billeder af døde kalkalger, dejligt at se og så et af min elskede Millipora, håber og forvejter den snart også kommer igang med at vokse helt vildt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Oplever du forsat øget forbrug?? Og hvornår tilsætter du plankton? Når lyset er slukket eller tændt?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg dosere ikke hver dag da jeg bare kan få vand ud af beholderne gennem luftslangen, så det tager alt for lang tid at tabbe 2 liter hver dag, jeg har også kæmpet lidt med at skulle fylde på 2 liter hver dag da jeg ikke vil blande for meget saltvand med næring ad gangen. Sidst blande jeg 10 liter og det lugtede ikke helt friskt når jeg trods bedre vidende gav det til algerne. De havde dog ikke noget problem med at det ikke var 100% rent.

Nu har jeg blandet 20 liter vand, med en luftsten, og så har jeg en 400 liters pumpe liggende et eller andet sted, alternativet er en 100 liter powerhead for at sikre at saltvandet bliver rent, når jeg så begynder med flydende PhytoFood er jeg ikke nervøs for at vandet rådner da jeg kan blande 100 liter om jeg vil, og med et lille powerhead holde det friskt og så tilsætte PhytoFood når eller efter jeg har fyldt på med vand.

I dag skal jeg vel igang med at lave et skab til algerne og finde et bøjet plastrør så jeg kan smide i og via hævert-metoden suge ud 2 liter på et par sekunder.

Under den seneste uges tid har jeg lavet en masse små forandringer i baljen, hvor det primære fokus har været at smadre de irriterende kalkalger og døde pinde der nu engang er i en sådanne balje, herligt at forfine baljen.

Doseringen gør jeg inden jeg går og sover, så sent som muligt, doseringen har jeg ikke øget, men efter 2 liter phytoplankton og en ren forrude er der sket lidt i nat. Næste uge får jeg hjem Roofiser og så skal jeg overveje en gorgonia og en Sun-Coral...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Spændende! Tak for svar


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

"The mad sientist strikes again!"

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lille opdatering herfra :) "The mad sientist strikes again!"

Nu står beholderne mere stabilt og de får lidt mere lys da lydisoleringen har staniol på som i ser. på bagsiden er det 5 mm, på lågerne og alle sider der er ud mod rummet er det 30 mm. Helt enkelt for at udnytte belysningen max.
Nu skal jeg bare lige have fikset lågerne, men dejligt at se mit plankton vokser som bare den :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Vand du kommer planktonet i hvad salinitet har det? 1.019? Og har du lyd på konstant eller er der også mørke perioder?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu blev skabet stort set klart :)

Jeg har ikke målt vandet jeg kører med, jeg bruger salt fra Aquaforrest og der ern en lille beholder i som passer til 10 liter RO vand, så jeg blander 10 eller 20 liter af gangen og dosere derefter, lidt mere da de godt kan lide høj salinitet helt op til 1,040 I karet har jeg 34 ppt (1.0256) så jeg forsøger ligge mig deromkring så roofiserne (kommer på onsdag) får bedst mulighed for at overleve.
Når jeg engang begynder at få æg kommer jeg at sænke saliniteten så det passer bedre med det vand ungerne kommer svømme i.

Jeg har lys på 24/7 selv om jeg overvejer et par timers mørke.

Næste moment bliver et lille akvarium under herligheden her, inde i skabet. Gerne 25-35 liter så det bliver super enkelt at blande vand.
Når de ligger æg første gang, kommer jeg bygge en akvariereol og så skal der eller gang i produktionen, jeg tænker 3 ganske store akvarier.
1 der deles i 4 til voksne fisk.
1 der deles i 2 til nyklækket unger
1 der deles i 2 også til lidt større fisk.

6 avlspar skulle være perfekt :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

vildt spændende!
Hvordan går det med at styre næringen, når du dossere plankton- påvirker det No3 og Po4?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Engelquist, det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg har funderet meget på de seneste uger.
Man kan jo tro at øget Phytoplankton skulle forbruge en masse næring... Men de lever jo i flydende nærring for at de skal vokse helt sindsygt så hvor peger pilen, op eller ned. https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/95998" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ved det ikke endnu, det eneste jeg ved med sikkerhed er at min skummer nu producere grønt :)

Ud over grønt skum syntes jeg at baljen ser mere sund ud for hver dag der går. Mine SSC er mere grønne og så den her bandit :) Den er nok 1 år gammel og har ikke vokset en my. Nu er det en af de fedeste at kigge på i baljen, har 5 andre som ser ud som "normalt", men denne er lidt speciel.
Hvor alle andre har bedre forhold, de bor under bedre belysning, (rundt 200-250 PAR) Denne står på ca. 90 PAR...

NU vokser Phytoplankton ikke ind i himlen :) for det er ikke den eneste forandring jeg har lavet i dette hjørne, jeg har ændret cirkulationen, så nu pumper jeg 8000 liter ned ved siden af denne bandit i stedet for langs ruden. Jeg gjorde dette for at få mere cirkulation til mine Aussie Hammerhead, som ligeledes ser riktig glade for bedre cirkulation.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Thomas

Kan vi ikke få et opdatering på tilsætning af plakton. Måske jeg har misset det men hvordan er det nu du tilsætter det, antager det er via en ghl doser men hvordan sikre du omrøring i den beholderen (flaske) plakton står i og står den i varme eller er den afkølet?

Hvordan med NO3 PO4 hvordan har den udviklet sig efter tilsætningen?

Øget KH forbrug, ændring i PH?

Set baljen forsat sundere ud? Oplever du nogen forandringer på de RIGTIGE koraller :biggrin: :biggrin: :biggrin: altså sps'erne :beer:

Det var alt for nu, roger over and out.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

he he, jeg har jo bare riktige koraller :)

Da jeg gjorde rent mine beholdere byttede jeg også til Grotech Phytoplankton food, ALLE døde inden for 2 dage. Det eneste jeg gjorde anderledes var ny næring...
Men efter 1 måned med phytoplankton har jeg lidt erfaring jeg gerne vil dele.

Doseringen foregik ved at jeg ca hver anden dag manuelt doserede 2-4 liter,, hævert metoden. Rektorerne står ganske langt fra akvariet (4 meter om jeg skal gemme slangerne) så doseringspumpe går ikke. Jeg havde en spand under med 20 liter færdigblandet saltvand med næring som jeg så fyldte på med. Jeg overvejede at kople til en DOS doseringspumpe for at fylde på, måske når jeg kommer igang igen, og så stiller jeg 2 af dem ned ved sumpen, så kan den ene være med saltvand og den anden alger, burde gå at automiseres bedre end i dag.

Reaktorerne står i rumstemperatur og omrøringen sker ved at jeg har en luftpumpe som bobler forsiktigt. Jeg har 2 varianter;
1) Her har jeg borret et huld i bunden af reaktoren, sat på et rør og en slange.
2) Et langt rør ned til bunden der bobler forsiktigt, dette er min favorit metode da det er enkelt at få til lidt extra cirkulation når man skal tappe alger.
Metode 1 virker smart, men røret igennem glasset er meget følsomt og jeg har knækket 2 ved rengøring.

NO3 og PO4, NO3 kan jeg ikke svare på da det er en værdi jeg aldrig måler, men lad os kigge på P og PO4;
P;
23-12-2019 var den 2,913
23-01-2020 var den 9,998
14-04-2020 var den 15,000

Po4;
23-12-2019 var den 0,008913
23-01-2020 var den 0,03059
14-04-2020 var den 0,0459

Fra Januar til marts havde jeg lidt trådalger, så jeg gætter på at NO3 var ret lav der også.

Så svar på dit spørgsmål, så vil jeg sige at både P og PO4, samt NO3 (et gæt her) er gået op, men bare til det positive i min balje, da de nok var ret lave.

Øgen KH forbrug, JA, ret kraftigt faktisk, jeg fik gang i riktige koraller jeg ikke har vokset i meget lang tid. PH fik jeg arbejde lidt med da forbruget sprang helt vildt, men ellers har jeg ikke lagt mærke til nogen ændring der. (har ikke fokuseret på det, så ved ikke med 100%).

Nu har jeg ikke doseret i 3 uger, men skal se om jeg kan starte op algerne igen da jeg har flasker på køl. Jeg har byttet til Balling fra ATI og højet KH i den anledning, men det er 110% sikkert at jeg skal have igang phytoplankton igen, for gør man det mere enkelt og ikke bruger pisse dyr Grotech Phytoplankton food, så er det en super lille invistering man skal lave for at give de riktige koraller et enormt boost.

Som en lille detalje så har jeg købt en Tubastraea "sun coral", den er helt 100% ligeglad med phytoplankton, også selv om jeg bader den i dem. Den åbner sig når der kommer større føde-emner i spanden som jeg fodre den i.

:) Ej jeg renser reaktorerne nu og ser om algerne i køleskavet stadig er levende, fortsætning følger, jeg vil som sagt anbefale phytoplankton, selv om det denne årstid er geder, ølbrygning og haven der tager min tid...


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

Hvordan står det til i SV?
Kan vi få en update :beer:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Dan89 »

Ingen update? :D


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

he he, nej der er ikke sket så meget her faktisk, renser ruden i blandt. Mest ophidsende er at jeg er skiftet til ATI Pro (balling) for at forsøge at spare lidt penge.
De tests jeg nu har fået hjem er faktisk bedre end med Triton metoden (tester med TritonLAB). Dog ser det ud til at noget helt enkelt mangler i ATI Pro da der er flere koraller der har ladet livet, visse har fået en opblomstring mens andre som sagt...

Jeg ved dok ikke helt hvad jeg skal gøre lige nu, som så er jeg meget tilfreds med baljen som den er, men på den anden side vil jeg jo gerne at der sker noget...

Leger med tanken om at skille sig af med stort set alt og starte om. lave lidt om på stensætningen og så ellers satse 80% på millipora og et par goldflake kejsere, ja eller noget andet lidt vildt, har også et par kiruger jeg gerne vil have.

I mellemtiden er jeg blevet medlem i styrelsen på saltvattenguiden.se så den side får lidt opmærksomhed, jeg fokusere på kvartalets akvarium, og i den omgang har jeg flere gange set et lidt ældre akvarium, som er større end mit :)
Det er Mr. Scania him self "Svempas" google hans navn om i har kontakt med jeres indre barn og kan lide lastbiler, 280*160*100 er de beskedne mål, det er næsten lige så gammelt som mig.

Vi får se hvad fremtiden bringer, nu skal vi lige igennem dette helvede med Covid-19 så jeg kan komme igang med at arbejde igen, så økonomien kan bære alle mine dyre hobbyer. Den nyeste er at brygge øl.


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Dan89 »

Hvorfor syntes du ati er bedre? Hvor indviklet er det at gå igang med øl brygning? Og har du haft succes med noget af det endnu? ;)
Hold da op nogen mål på hans balje den skal da helt sikkert Googles :)
Og spændende hvilken vej dit akavarie går! Håber der kommer lidt opdateringer ind imellem selvom der er meget at se til i det svenske :)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Thomas fra Stockholm skrev:he he, nej der er ikke sket så meget her faktisk, renser ruden i blandt. Mest ophidsende er at jeg er skiftet til ATI Pro (balling) for at forsøge at spare lidt penge.
De tests jeg nu har fået hjem er faktisk bedre end med Triton metoden (tester med TritonLAB). Dog ser det ud til at noget helt enkelt mangler i ATI Pro da der er flere koraller der har ladet livet, visse har fået en opblomstring mens andre som sagt...

Jeg ved dok ikke helt hvad jeg skal gøre lige nu, som så er jeg meget tilfreds med baljen som den er, men på den anden side vil jeg jo gerne at der sker noget...

Leger med tanken om at skille sig af med stort set alt og starte om. lave lidt om på stensætningen og så ellers satse 80% på millipora og et par goldflake kejsere, ja eller noget andet lidt vildt, har også et par kiruger jeg gerne vil have.

I mellemtiden er jeg blevet medlem i styrelsen på saltvattenguiden.se så den side får lidt opmærksomhed, jeg fokusere på kvartalets akvarium, og i den omgang har jeg flere gange set et lidt ældre akvarium, som er større end mit :)
Det er Mr. Scania him self "Svempas" google hans navn om i har kontakt med jeres indre barn og kan lide lastbiler, 280*160*100 er de beskedne mål, det er næsten lige så gammelt som mig.

Vi får se hvad fremtiden bringer, nu skal vi lige igennem dette helvede med Covid-19 så jeg kan komme igang med at arbejde igen, så økonomien kan bære alle mine dyre hobbyer. Den nyeste er at brygge øl.
Så kunne det da være vi kunne få et samarbejde op og køre med saltvattenguiden.se så man også kunne erfarings udveksle på tværs af grænser?????

Og fedt med en opdatering selv om der ikke var meget at berette om :-)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg skal nok komme med en større opdatering når det bliver lidt koldere. Det er dog ikke fordi jeg ikke har leget med vand da jeg har bygget en lille dam her over sommeren, en lille sådanne fik jeg ganske gratis (170 liter) så jeg byggede et 1,5 meter højt vandfald, eller rettere 3 vandfald. Måske næste sommer bliver det en rigtig dam som skal være mindst 1,7 meter dyb. Dog er pool en prioritet i 2021.

ATI er på papiret bedre, da der ikke er nogen emner jeg skal fylde på med hver gang, men samtidig kan jeg se at nogle af mine dyre koraller ikke kan lide ATI, visse ser ud trætte og andre er helt enkelt døde. Så jeg kommer skifte til Triton igen, når jeg har mere luft i økonomien, har også en masse pumper jeg vil bytte.

Hvad angår at brygge øl, ja så er det så indviklet som du vil gøre det, man kan starte med klare "satser" og så skal man bare smide i varm vand og gær i en spand og så vente, hælde på flaske med en sukkerdrop, og vente. 5 uger og man har øl :)
Ja og så kan man gøre som mig... Det kræver så et bryggværk, jeg valgte Danske Brewmaster da den var billigst, og i stedet for en spand har jeg rustfast stålbeholdere og en glykol-chiller fra Grainmaster (RR for brygning) så jeg kan have perfekt temperatur, i dem (har 4) har jeg en TILT som måler hvor meget sukker der er tilbage samt temperaturen. Derefter skal de på fad og så kan øllen drikkes efter 1-3 dage. Visse opskrifter tager meget lang til at brygge, jeg har på en pilsner der skal stå og gærer i 12 uger ved 6 grader...
Kan man fodre sine fisk hver dag og lykkes med Læderkoraller, ja så kan man også brygge øl, jeg har ikke sat mig 100% ind i vand-problematikken man har når man brygger øl, det skyldes nok mest at jeg ikke har fundet den perfekte opskrift endnu, selv om jeg har været tæt på et par gange :)
Prisen for at brygge 19 liter øl (uden strøm) ligger på SEK 200-400,- alt efter hvor meget humle der skal i. Jeg bestiller fra Polen som er ½ pris frem for Sverige. Ja og så har jeg vel udstyr for SEK 50-60.000 så der skal satme brygges meget øl for at jeg får de penge hjem igen, men veldig sjovt er det og det bliver rigtig godt øl også :)

saltvattenguiden.se har et lidt andet oplæg en denne side, de har blandt andet VIP medlemmer som betaler SEK 100,- per år, og derefter sponsorer (tror det er 6 lige nu) der betaler en del mere end VIP brugerne, anledningen til at de er med er for at saltvattenguiden.se hjælper en masse nye brugere, for på den måde at gøre hobbyen mindre indviklet. Mange bruger FB som kilden til alle spørgsmål, og det ses, men FB er ikke et sted man kan have en dialog om noget der er mere avanceret end guldfisk. Så de fleste med mere advanceret behov bruger siden flittigt. Vi kommer desuden ud med en nybegynderguide butikkerne kan have liggende og give til hvem der er interesseret, veldig populært for butikkerne.
At være VIP medlem betyder meget lidt rent praktisk vil jeg lige tilføje, det ses som en ren donation. Nu jeg tænker på det skal jeg da huske at foreslå at man skal kunne donere til et fiskenavn, som man vidst kan på en søsterside til denne i DK.
Vil i udveksle lidt ideer stiller jeg gerne op.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"