"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så fik Triton endeligt hjem lidt sjovt fra Australien, jeg fik mulighed for at bestille lidt selv, men fik ikke rigtig hjem det jeg ville. Engtlig ville jeg ikke bestille noget da det er for tidligt med dyre koraller men for helvede, hvor ofte får de hjem LPS fra Australien.

Størrelsen af korallerne var der ikke noget i vejen for, selv om de ikke fik hvad de bestilte.

Snak lige om koraller der er svære at fotografere med mobilen...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Helt som håbet gav de nye koraller lidt energi igen :) så nu er min Vectra M1 koplet tol closed loop, ny returpumpe koplet til på 1400-3000 liter, pillet ved min ProFiLux og opdateret drivere som er et rigtigt pissearbejde som jeg virkelig hader, ja og så har jeg ENDELIGT fundet ud af hvor det lækker ud vand fra, jubiiiii :(
Lidt taknekegang skulle der til. Sumpene kunne det ikke være for de er limet sidste år og har stået med vand, med den konklution var opgaven lidt mere overkommelig. Det har dryppet længe nu såom det var det store akvarium måtte træskiverne på en eller anden måde havde været våde, og så er der bare tilbage overløbsboksen og PVC for closed loops.
Lydisoleringen blev "forsigtigt" fjernet og BINGO! Et eller andet sted mellem closed loop akvariet og DT kommer der lidt vand ud, en dråbe hvert 1,½ sekundt. Lidt akryl på plads og nu drypper dråberne ind i akvariet igen :)

Så jeg skal vel teste at lime med silikone under vand, hvilket jeg ikke har så gode erfaringer med..


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af PederP »

Træls med utætheder. :( Fedt med koraller :)

Kender du "tec7" fugemasse? Den er god under vand. ;)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jahe, tirsdag aften gnubbede jeg bort alter fra det område jeg ville lime i dag eller i morgen... Siden da har det ikke dryppet :)

Fik handlet lidt, en enkelt Zebrasoma flavescens som ikke var 100% velkommen af min Scopas, min Scopas vil gerne være med de andre fisk så det er bestemt ikke slemt, jeg overvejer stadig en desjardinii eller et par veliferum men skal nok vente til jeg kan smide i 5 eller flere flavescens' så der bliver god frovirring.

Bamhjerdigede mig over en Acanthurus nigrofuscus som var rigtig tynd, jeg var noget skeptisk og er altid overfor Acanthurus familien da de kan være nogle rigtige banditter. Alt efter hvilke sider man læser på så kan denne være lige så fredelig som en triostegus andre at den er rigtig modbydelig...

Den var billig, god til alger og bliver ikke så stor så jeg slog til med vidende at den måske ville få herretæsk at Oliver...

Det blev så bare min Scopas der var henne og vifte lidt med halen, men han var nok allerede i det røde feldt mod min flavescens, i dag hygger han sig med de andre, men bruger en hel del til ved pudse-stationen.

Var så også forbi en akvarietosse som mig (han har et 1100 liters der startede i Januar), og fik suppleret med lidt alger ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det går op og ned i denne branche. 8 dage med 4 timer belysning var rigtig godt for algerne, de er nu helt borte. :GO
Korallerne derimod var ikke glade når jeg kom hjem, det samme gælder mine fisk der græssede algerne. :BA

Det kan jo også skyldes at salniteten var noget lav grundet min lille lækage, eller at en af værdierne var stukket af. Samtidig har jeg koplet til mit karantæne akvarium på 250 liter så totalt brugte jeg 25 kg salt for at komme op på 1,025 - 1,026, så kan man selv regne ud hvor lav salniteten var blevet og hvor meget vand der faktisk løb ud (1,022 - 1,023 oc ca 550 liter).

Nuvel, næste ferie er midt i august så nu får baljen masser af opmærksomhed da jeg nok ikke forventer at skulle rejse så meget med jobbet i sommer, og så er min akvarisitter heller ikke på ferie i Indien så han kan komme og fodre & dosere.

Med salniteten på plads kan jeg begynde at måle lidt;
KH: 10... Med ca 25 KG nyt salt er det vel OK.
MG: 1380 :)
Ca: 415 :)
NO3: 2,5 OK, 6 døde fisk sætter lidt spor antager jeg.
PO4: 0,15 HADER denne test da jeg ikke ved om jeg skal bruge den lille ske, den store eller den hvide...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal lige sige at PO4 testen er fra FaunaMarin. (resten er Salifert)

Ja og så var der "fejl i formularen" så jeg får vel skrive resten igen igen...

Inderst inde var jeg vel klar over at værdierne skulle sejle lidt. Så jeg har ændret lidt.
1) AquaForrest, 1 liter PO4 remover
2) FaunaMarin, 1 liter Akriv Kul
3) AquaForrest -NP Pro
4) AquaForrest Pro Bio
5) ZEOLITH sten i min reaktor for at forhindre PO4
6) Ny DSB på 9 liter, 1-2mm sand i en spand fra AquaForrest der har holdt StoneFix, den er markeret med PP på bunden så den er vel OK. Fundere på at lave resten af mine DSB'er at deres 10 liters spande man får med deres salt.

Mit UVC filter skal også i gang om det skulle lykkedes mig at oprette dette indlæg, og så skal der vel tages en masse billeder for at kunne dokumentere før/efter mit lille minne crash som jeg vælger at betegne det.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Må jeg spørge dig, hvorfor du bruger Aqua forest po4 fjerner, frem for Rowaphos?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Carsten, du må rigtig meget gerne spørge :)
Jeg har tidligere brugt Rowaphos og selv om jeg rensede det inden det kom i baljen fik jeg fint brunt vand efter et par dage. Om denne er lige så effektiv skal jeg ikke vurdere, den skulle ifølge Triton her i Stockholm være meget mere effektiv end Allu-basseret medie, så jeg tester. http://aquaforest.eu/en/product/phosphateminus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu har jeg googlet lidt på hvordan mediet ser ud og spontant Rowaphos helt tørt ud, mediet fra AF var fugtigt, men sikkert det samme....


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Thomas fra Stockholm skrev:@Carsten, du må rigtig meget gerne spørge :)
Jeg har tidligere brugt Rowaphos og selv om jeg rensede det inden det kom i baljen fik jeg fint brunt vand efter et par dage. Om denne er lige så effektiv skal jeg ikke vurdere, den skulle ifølge Triton her i Stockholm være meget mere effektiv end Allu-basseret medie, så jeg tester. http://aquaforest.eu/en/product/phosphateminus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu har jeg googlet lidt på hvordan mediet ser ud og spontant Rowaphos helt tørt ud, mediet fra AF var fugtigt, men sikkert det samme....
Hmm! Rowa er da baseret på jern.
Jeg har selv en gang i tiders morgen brugt aluminiums baseret fosfat fjerner, det skulle have den ulempe frem for det jernbaseret at det kan lække fosfaten igen.
Har brugt Rowa og Deltecs klon siden hen, og synes da kun den brun farvning kommer i få timer efter at jeg har skiftet medie. Og næste dag er det væk igen.
Normalt er Rowa da også fugtigt. Mener også der står på dåsen at det ikke må tørre ud


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg var ret specifik at jeg ikke ville have Rowaphos grundet min dårlige erfaring tidligere. Men som du "skriver(jeg læser)" det kan det bero på at mediet på en eller anden måde var blevet tørt. Jeg fik MEGET brunt vand.
Allubeseret media plejede jeg at have, men da jeg tidligere har haft enormt høj Allu i baljen valgte jeg at teste denne som alt andet end lige minder om Rowa... Mørkere i farven og fugtigt.

Ja og så er dette media meget billigere, 1 liter for SEK 260,- mod 399,- for Rowa.

Jeg prøver at måle om et par dage... Om nogen ved om det er den lille eller store grønne ske jeg skal bruge, ja eller den hvide ske.... Så er jeg taksom. Brugte den lille side på den grønne ske i dag.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Det lyder intersant med Aquaforest phosphate minus. Det er da en del billigere. Så vil da gerne høre resultatet senere


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Mikas »

Jeg er også skiftet fra rowa til Aquaforrest pga prisen ..
Synes det virker helt som det samme produkt ..
Jeg kan så bedst lide tritons kugler da det er meget nemmere at arbejde med .. er dog nervøs for at bruge det for ofte da man læser at det ik er godt med alu baseret (selvfølgelig) i længden..
Synes bare det sjovt triton som ellers skulle være så teoretiske vælger det som deres udgave :)
Senest rettet af Mikas søn 2. jul 2017 10:57, rettet i alt 1 gang.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev:Jeg var ret specifik at jeg ikke ville have Rowaphos grundet min dårlige erfaring tidligere. Men som du "skriver(jeg læser)" det kan det bero på at mediet på en eller anden måde var blevet tørt. Jeg fik MEGET brunt vand.
Allubeseret media plejede jeg at have, men da jeg tidligere har haft enormt høj Allu i baljen valgte jeg at teste denne som alt andet end lige minder om Rowa... Mørkere i farven og fugtigt.

Ja og så er dette media meget billigere, 1 liter for SEK 260,- mod 399,- for Rowa.

Jeg prøver at måle om et par dage... Om nogen ved om det er den lille eller store grønne ske jeg skal bruge, ja eller den hvide ske.... Så er jeg taksom. Brugte den lille side på den grønne ske i dag.
Jeg har aldrig brugt alu baseret Po4 fjerner. Jeg kender til eksempler, hvor det sandsynligvis/muligvis gav uheldige virkninger på visse koraller. Men det har ikke været egentlig bevist (feks ved en Triton måling).
Men jeg har holdt mig fra det, ene og alene pga mistanken.
Jeg tror på at det frigiver alu, ligesom RowaPhos sandsynligvis frigiver jern. Jeg er mere tryg ved jern, da bla alger vil optage en del af det og derfor vil kunne fjernes ved at tynde ud i algerne.

RFH har behandlet aluminium i en artikel: http://www.advancedaquarist.com/2003/7/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;

Citat fra artiklen:
"Aluminum is an ion that does not get much attention, and has no clear biological use in aquaria. It can, however, have an impact on aquarium organisms if elevated sufficiently over natural levels. Phosguard has been shown to release aluminum to artificial seawater. Further, it appears that the release of aluminum could be the cause of the effects that some folks have seen in aquaria when using aluminum-based phosphate and silicate absorbing materials. However, only a larger study could definitively demonstrate that to be the case.

Such biological effects have not been widely reported for the iron-based phosphate removers (e.g., Rowaphos and Salifert’s Phosphate Killer). Consequently, if you are interested in using phosphate-absorbing media, those latter types might be a better choice."

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tjekkede min sidste Triton Lab test jeg gjorde på mit 720 liters hvor jeg bare brugte Allubaseret PO4 remover. Allu lå på 107, og jeg undre hvor det ellers skulle kunne komme fra. OK Enormt højt var det ikke, men iaf :)

Nu håber jeg bare at jeg ikke har stresset korallerne ud over hvad d ekan klare. Fiskene spiser godt og der er ret travlt på pudsestationen, specielt min Olivacerus ser godt ud i dag, hun var helt hvid af pletter da jeg kom hjem torsdag morgen.

Jeg måler PO4 en af dagene for at se om mediet virker efter hensigten, og så sender jeg nok en test i ugen også.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev:Tjekkede min sidste Triton Lab test jeg gjorde på mit 720 liters hvor jeg bare brugte Allubaseret PO4 remover. Allu lå på 107, og jeg undre hvor det ellers skulle kunne komme fra. OK Enormt højt var det ikke, men iaf :)
Prøv at læse den artikel jeg linkede til. Der står hvordan det kan komme ind. Noget der kom bar på mig er, hvor meget der er i Nori tang. Så alger optager det også.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så fik jeg læst artiklen, konklutionen er jo ikke sort eller hvid. Jeg står med en fundering på hvad til eksempel Triton Lab måler, for som jeg forstår det kan allu optræde på forskellige måder.
Det kan vel bare betyde at målningen er vejledende, men sikkert gode nok til vores behov.

Allubaseret PO4 fjerner får vel lidt skylden, men ikke hvad der burde være noget problem. Jeg giver stadig mit PO4 remover skylden, eller rettere den måde jeg har brugt det på, da jeg i sin tid havde det i min bagerste sump. Når jeg tømte eller fyldte på rektoren var der altid en del media der faldt ud og lagde sig på bunden.

Så jeg tænkte jeg ville teste i dag igen; Jeg har fodret en del de seneste dage...

PO4: 0,05 vurderer jeg den til. bruger jeg en anden ske (der er større) får jeg en anelse mørkere vand, men det er meget lidt forskel, så måske den virklige værdi er lidt højere, konklutionen er dog den samme... PO4 er på vej ned :)
NO3: et sted mellem 1.0 og 2.5, så den er gået lidt ned.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja lidt sker der i Stockholm, eller rettere en hel del. Det mest kan dog ikke rigtig ses endnu.

Efter ferien til Danmark tog jeg en test i søndags som blev sendt til Polen;
Jeg kan konkludere at jeg har Zn og Mg i mit RO vand.

Jeg undre om Zink kan komme fra mit Silikat fjerner??? (som jeg provisoriskt har monteret efter RO enheden for længere levetid)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm fre 14. jul 2017 17:36, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja en måling fra akvariet kom da også :) Lidt for mit eget overblik så jeg let finder de vigtige målinger.

I 19,10 for lav 55-70 normalt
Ba 47,20 hvor 40 er normalt max
Cr 14,60 Faktor 35+ for højt

AL 25,00 Faktor 2,5 for højt
Cu 12,40 Faktor 10 for højt
La 5,29 extrem høj, 0,00 er normalt

Main elemente generelt lave.
Kan skyldes Salinity på 31 ppm hvilket er det samme som 1.0233 sg og her måler jeg ca. 1.026-1.027 på mit refraktometer...

P var på 20,10 mod max 6,00 som kan skyldes alt for likke skummer
PO4 er på vej ned 0.06 og jeg vurderede den til 0,05 så der er OK antager jeg.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så har jeg læst lidt op på de forskellige og er kommet frem til følgende.

Jod må jeg overveje at dosere...
Ba, marginel for høj, men skal naturligvis observeres.
Cr, og masser af det: Finder dog intet om hvorfor det er skadeligt da det ikke har nogen biologisk "process" ? Hjælp :)

Alluminium Satans Allu ;) men ikke nok endnu til at jeg er bekymret, bare den ikke stiger!
Cu på 14,20 gør mig urolig, men kan være kommet ind med Levende sten og vandhanevand, en værdi der SKAL ned.
Lantan som er extremt højt kan være kommet ind i systemet med mine Levende Sten antager jeg, en værdi jeg må holde øje med, Triton LAB måler den ikke og den er tydligvis meget lidt giftig, så denne kommer ikke at holde mig vågen om natten.

Salinity: Havde ca 2 kg salt liggende, se om jeg kan få en måling på 1.030 med mit refraktometer, så skulle den ligge rigtigt.
P: Ikke noget jeg er urolig for, får jeg ned PO4 og holder lidt igen med tørfodder er jeg nok på den rette vej.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Der er ret mange som har for meget aluminium i vandet - ifølge Triton.
Det kunne være intersant at se om der også er det med de andre der laver de test


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg synes ikke det lyder optimalt, hvis du er nødt til at kompensere så meget når du måler med dit refractometer.
Jeg blev selv frustreret over hvor ustabilt mit refractometer var til at holde kalibrering så jeg købte et stort Dupla hydrometer i stedet. Jeg er meget tilfreds og man slipper for usikkerheden med om ens refractometer nu er skredet i kalibreringen igen.

Det er denne jeg har:
https://reefbuilders.com/2014/03/25/dup ... ydrometer/" onclick="window.open(this.href);return false;


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Carsten, tror næste test bliver samme leverandør, så skal jeg måle mit vandhanevand også til sammenligning.

@Birkefeldt, ja det overrasker/irriterer mig rigtig meget at mit refraktometer er så ustabilt, skal tage det med til Triton (butikken) og få dem til at se om det er kalibreret forkert...
Hvad reor du om denne? https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... er/369910/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Birkefeldt »

Thomas fra Stockholm skrev:@Birkefeldt, ja det overrasker/irriterer mig rigtig meget at mit refraktometer er så ustabilt, skal tage det med til Triton (butikken) og få dem til at se om det er kalibreret forkert...
Hvad reor du om denne? https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... er/369910/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg tror generelt at mange billigere hydrometre er meget upræcise.
Dupla er godt nok dyrere, men koster ca det samme som et refractometer. Til gengæld er hver enkelt Dupla håndkalibreret med bittesmå vægte og så har det en skala der er nem at aflæse. Hvilket sammenlagt giver en præcision som er svær at overgå på hobbyplan.

Her er en tråd vi havde gang i for et par måneder siden om emnet :-)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... on#p779112" onclick="window.open(this.href);return false;


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fik limet lidt også, de blev en hel del større efter de sad fast ;)
Mine Hammerhead skulle være en Orange og en Toxic fra down under.

Hvad angår salt er jeg lidt i tvivl om det er vært pengene at handle en extra metode til at måle indeholdet. Det burde jo alt andet end lige være konstant og så tænker jeg at fortsætte med Triton LAB senere og der får jeg jo også salinity målt. bum bum...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så gik der endnu en uge og lidt er der sket i denne uge også.

Jeg ruller på som jeg plejer, og akvariet modner mere og mere, specielt har jeg observeret at kalkalger er begyndt at få rigtigt fat og så er de fleste af de koraller der ikke var glade for 4 timer lys om dagen ved at komme sig.

Som det ses er korallerne brun/brun i farverne, dog med forbedringer på vej. Første billed er en af mine gamle favoritter, som har fået en af de gode pladser at stå på (højt med en hel del virkulation),
Billed 2 viser mine "trådalger" som jeg ikke håber begynder at vokse for meget. Jeg har en lille koloni som vokser på den ene pumpe også, algerne ser dog mere ud som mos end engtlig trådalger.
Billed 3 viser endnu en alge/bakterie, antager det er cyano, men er i tvivl da de vokser ekstremt langsomt og i små totte her og der i baljen. I morgen skal akvariet gøres rent så kommer jeg at fjerne dem manuelt.

Ellers er jeg ved at få ned KH i systemet, den var kommet op på 8,7 og med så lidt koraller til så meget vand tager det åbenbart lidt tid :)

Jeg har regnet mig frem til at jeg har ca. 3352 liter vand titalt og ca. 2000 liter i DT, der forsvinder en del vand når man smider i sand, sten, pumper, silikone osv osv :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Den alge på billede nr. 2 ligner en lille tot Bryopsis


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Du har nok ret Carsten, jeg får plavere en toxido i nærheden for at holde totten nede.
Og så må jeg lige tjekke MG om den er faldet igen, da jeg jo ikke endnu har normalt forbrug da systemet stadig er under indkørning

Nu har jeg endeligt fundet min julegave :) Jonas Roman er ved at være klar med hans maskine AlkaTronic, planen er at den skal være klar i slutningen af året og prisen er "mennesklig" men ikke fastsat. Målet en god bid under de magiske SEK 10 000,- så de kan konkurerer på pris også. Eller som Jonas skriver, mindst SEK 3000,- under konkurrenten.

Nu får vi vel først vente på at maskinen er klar, men fedt at han deler sine tanker så man kan være lidt delaktig i den endelige udformning.
Mine ønsker er at displayet kan monteres langt fra enheden og at den kan dosere 4 kanaler (TritonLAB). Jeg får vel at se om det er muligt.

KH er i dag nede på 8,1 så jeg begynder igen med TritonLAB 10 ml om dagen. Jeg har ikke doseret i 4 dage :) Men OK jeg har heller ikke ret mange koraller, knabt nok til at fylde et RSM 120 :(


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ville dele dette med jer fra Jonas,

Alkatronic
Basic principal and philosophy
As we are heading the commercial-end-product I will explain some of the basic
principals of the Alkatronic:

The basic principles of the Alkatronic regulatory part is that the aquarist´s basic/main
technique as pH-computers for Ca-reactor or dosing-stations for Balling, will stand for
the main control part, and this Alkatronic-device is acting like a safe belt, which only
interact when you fall out the reference interval (which you decide in settings), thus in
best case a seldom-event. The safety and stability is more reliable when following that
principle. It is like the "lane-assist" in a car...only when you occasionally drop out, the
machine corrects it. Dosing HCO3 from a separate pump when fall below reference
interval and shutting a socket (for instance to your CO2 if you run Ca reactor ca
reactor or the Balling unit if you have that) when going above reference interval, are
the actions the machine will take to prevent that dKH deviates outside your referenceinterval.
One example of the features of also controlling deviations ”upwards” is when
for instance you do a water-change with a salt of higher dKH(very common situation).
In that case the machine automatically shut off the CO2 to the reactor(Or the Ballingstation)
and turn it on again when dKH is back, and after that the Ca-reactor again
(Or the Balling-station) is controlled by your ordinary equipment (like the Apex, Ph
computer etc)
This regime will give the most stable and safe situation and prevents
deviations of dKH outside your desired reference-intervals and between
these intervals give the most stable KH-values.
So, of that reason we will not exclude the HCO3-dosing function, that function is with
no significant extra cost included in all models. That part is actually not expensive at
all, so if you withdraw that very important safety-belt-function, the price is not
significantly drop anyway!
1
Of that reasons there is also advantages with this standalone concept, as you in any
case should stay tight to your ordinary KH/CA dosing equipment, (like a Balling
station or Ca-reactor). This machine, as I said, only interact if these basic equipment
is doing something wrong or insufficient. And, in our app, you will see on nice graphs,
action points, how often the Alkatronic had to interact, and exactly what it did. Based
on that, you can then fine-adjust your ordinary basic equipment, so the actions from
the Alkatronic is so seldom as possible. The machine simply put you back on the road
if something is going wrong.
The whole point is that a rapid drop in dKH due to failure(lack of gas, fluid for
instance) of the Ca-reactor or the Ballingstation from whatever company, can cause
the dead of all your corals! That is the main purpose to avoid, and the second purpose
is to achieve a very stable dKH value, and for that the machine helps you fine tune
your ordinary equipment according to the description above.
It is an advantages to not have to come out with suboptimal models just for dropping
the price. As I think the safety is the most important think, we instead working on get a
low price already in the regulatory-standard-models.
Besides all this, we will include wifi, Bluetooth, cloud-function, alarm-alerts, alerts
when reagens fluid has to be changed, history graph with info of actions, reminders of
calibration need, a lot of fail-safes, and if adding dKH, it will do it in a smart some
invert exponential way so we narrow the proper value with proper speed…and much
more…
So, stay tuned, we will come with more exact release-info the closer we come
/Jonas Roman, Sweden


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg havde vel håbet at slippe for trådalger, men nej det virker som om denne fase er på vej også. Har set en del små totter en del steder. :( Nuvel, det er vel bare en fase man skal igennem den også.
UVC er koplet på og jeg passer på med at ikke fodre for meget.

Uff, havde håbet.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ugentlig opdatering, rart at dele med sig og læse om når noget eventelt går galt eller når man begynder at planere noget størrer...

I dag har jeg for første gang taget mit karantæne-akvarium i brug :)... Forklaring;
Aqua Stockholm gik i konkurs for et par måneder siden, vi er en del der har ventet på at de eventuelt skulle åbne en ny butik, men de drivende kræfter (dem med penge, og dem med forstand) har fundet andet at lave. Her mener jeg dem med forstand.
Desuden er Akvarielageret helt sluttet med saltvand.
DVS at der bare er Triton tilbage i Stockholm, hvilket har fået en af de mere useriøse spillere på banen, nemlig Bromma Zoo, jeg var så der i dag og det så ikke alt for godt ud. MEN de har fået til nye folk, og dermed nye leverandører som gør at de har rigtig gode priser og udbuddet trods at de ikke har fået levende hjem på 3 uger, faktisk er rigtig acceptabelt.

Jeg fandt 2 stk Picasso Nemo til SEK 375,- per stk samt en fin lille Acanthurus chronixis som jeg ikke kunne stå for.

Da de skulle fanges så min nyeste puscher at den ene Nemo havde lidt svamp (eller noget) så de var ikke til salg, jeg forklarede ham at jeg havde et ret stort system og karantæne om jeg fik fiskene MEGET billigt skulle jeg tage chancen med dem. Jeg fik dem meget billigt ;)
Da de har haft fiskene i et ret lille akvarium, og i 3 ugers tid og at det "bare" så ud som stress slog jeg til.

Nu går alle 3 i karantæne akvariet, Chronixis går der som en test. Tænker at om den går i samme vand som de andre fisk bliver der mindre tørre tæsk når den kommer op i det store, vi får at se.

Trådalgerne er vel efterhånden en realitet jeg må leve med, der er vel efterhånden 20 små totter rundt omkring.
Ud over det er korallerne fortsat deres gode takter og får endnu flere vækst-spidser :)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"