"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

God jul!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Amazonas »

I lige måde Thomas


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Lige over :beer:

Vi ses i 2019 :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Glæder mig til at følge din kejser samling fremover
Og lige måde


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nyt år ny energi, og denne gang fik jeg taget mig sammen at løse 3 "problemer".
1) Venstre side er noget keedelig
2) Har en Millipora Rainbow jeg ikke ved hvor jeg skal placere
3) Har en super flot Millipora Pink der ikke kan ses da den sidder for højt

I kan nok godt regne ud hvad jeg brugte dagen på...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Super fedt. Et billede hvor man kan se kejsere.
Hvordan går det med goldie


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

nielsk skrev:Super fedt. Et billede hvor man kan se kejsere.
Hvordan går det med goldie
RIP ;( den kom aldrig igang med at spise ordentlig, ved ikke om jeg prøver igen, måske om jeg kan få en 12+cm :wc: :wc: :wc: :wc: :wc: :wc: :wc: :wc: :wc:


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Update tak


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fik kigge på billedet fra den 22 december for at danne mig et overblik på hvad der er sket, og det er ikke det vilde tror jeg...

Generelt går det rigtig godt i baljen, fiskene er glade, korallerne vokser og jeg nyder baljen hver dag.

Om man tager det der ikke er gået så godt i år hidtil er det vel bare min store SSG som fik lade livet. Jeg erfarede at jeg havde høj fugtighed på taget, og en af de ting jeg forsøgte med var at lukke døren til kontoret om natten og på dagen når jeg var på arbejde. Resultatet var at der blev meget varmt i baljen, 31,4 grader toppede den på, og det var for meget for min SSG. Jeg har nu monteret en sindsyg dyr men "smart" blæser up i kontoret, den tager op til 50m^3 luft ud af rummet i timen, så nu er indeklimaet forandret en del i huset og på taget :)
For 3 uger siden tog jeg hjem 2 muslinger fra Göteborg, de er nu døde :(
Har også testet med lidt exklusive Zoa... Rasta, Deep Blue, Lakers, rasberry og en alien noget. DYRT fodder til min Imperator :)

Ja det er de "store" ulykker jeg har haft de seneste 3 måneder, og det er da ikke så ringe i denne hobby :)

Hvad er så nyt, joo, jeg er ved at få fyldt godt op med småfisk, gobies og wrassels er der fyldt på med. Jeg har vel smidt i 8 gobies af forskellig art, et par af dem ser jeg hver dag, men resten ja de kommer frem iblandt, jeg har smidt i 2 pistolrejer, hvoraf jeg ved at 1 lever, har dog ikke set den, bare at huller bliver fyldt med sand fra tid til anden.
Wrassels er der kommet i 5 af, 1 tog flyver-eksamen, det gik som forventet... Resten er jeg super glade for, de har både flotte farver og personlighed, og så er de fredelige.
Goniopora og Alveopora har jeg med succes forsøgt mig med, dejlige dyr som jeg kommer at samle på også, de passer perfekt på bunden og bliver ikke spist af kejserne.

I nær fremtid bliver det en stime på 15-20 Pomacentrus alleni, (starter med 5) en DoseTronic når den kommer og så overvejer jeg stadig en XXL kalkreaktor. Jeg dosere ca. 1 liter Triton Core7 hver uge, så det løber op ret hurtigtt.
AquariaTech Europe som er min nye favorit puscher da han bor 10 km fra mig og er god til at bestille hjem fisk og koraller når jeg vil ha, han er ved at have sit SPS system på plads. Han har lyttet og er gået lidt længere end de fleste og kommer at have en DoseTronic og 2 stk Philips lamper over systemet, så inden alt for lang tid (1 uge max 2) skal der fragges en del i min balje, bliver lækkert med lidt mere plads til nye koraller når de tager en sending hjem engang under april/maj enligt deres planer.
Så lidt brutale forandringer forventer jeg de nærmeste måneder, hvor fokus ligger på at alt der er grønt og/eller "keedeligt" ikke har en stor fremtid i baljen.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Og så et par nye perler i dag :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Det er godtnok smæk på den lilla farve på det øverste billede. Kan vi ikke få et billede af den "gamle" koloni


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Var ikke 100 på hvilken du mente, gætter på den på det sidste billed :)
Billedet snyder dog lidt da den er mere blå end lilla, men ja det er en af mine mange favoritter.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg er begyndt at fodre på en lidt anderledes måde på det seneste.
Jeg kører primært frost, og det kan blive lidt irriterende at alt maden kommer ud samme sted, så nu hælder jeg maden ind i mit akvarium på siden hvor jeg har mine closed loop pumper, de smider ca 70 000 liter tilbage i systemet, og retur er bare 4-5000 liter så jeg antager at de meste kommer ud i akvariet.
Fedt er det når hele akvariet er fyldt med mad, så får alle fisk tid til at spise.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Det er så fedt med den vækst form korallerne får når der er lys og plads nok


SPS : Stability provides succes
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Sig mig engang, du må da have en fin lille frag tank med alle de fine moderkolonier????


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nej ingen frag-tank endnu, det var meningen at 1 af sumpene skulle havde været, men det blev et refugium nr 2 :)
Jeg har en frag-hylde med plads til 12 småfragger. Det er dog ikke et stort problem endnu, da mine forhandlere er glade for at få ind lidt småt iblandt.
Det eneste jeg gerne vil af med PT er alt der er grønt, hvilket jeg ikke har så meget tilbage af efterhånden.

Mit eneste rigtige problem er at jeg ikke har plads til flere kolonier, ja eller flere koraller da de jo skal have lidt plads at vokse på. (har vel 2-3 pladser)

Så en fragtank skulle være rigtig nicee!


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Den gode nyhed er at jeg efterhånden er nede under 10 koraller jeg ikke vil fragge :)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Så er det igang med at knække af! Så bliver det næste frag møde hos dig! :-)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jep, men der så pisse langt til Stockholm...

Siden sidst jeg skrev er det blevet til hele 11 nye koraller fra en her i Stockholm der skal flytte til Skåne, i dem regner jeg et par rigtig fede SPS fra TMC.

Jeg har solgt lidt fragger privat, men er gået over til bare at sælge via Triton og AquariumTech Europe, de kan ikke få hjem de koraller jeg har og jeg gider ikke sælge 1-2 koraller privat og tjene småpenge da alle jo er imponeret over baljen og skal have den store guided tur gratis :)

Så dem der er seriøse med SPS kan handle her, men jeg vil jo at min lokale pusher (AquariumTech Europe) skal overleve så han er prio 1. P T har jeg ca. 15 koraller der.

Samtidig har jeg en lille venteliste på 3 koraller, men jeg håber sq de har tålmodighed :)

Den 2 Maj bytter jeg arbejde og kommer at arbejde med Danmark igen, så jeg håber at kunne træffe mange af jer personligt, ja og at i kan finde en bil der seriøst mangler ekslusive fragger. Jeg håber selv at tage bilen til Danmark fra tid til anden for at bytte koraller om der findes noget jeg vil ha.

Fik rive lidt....
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tog hjem 2 stk Ptereleotris heteroptera i dag, hold da op en dejlig fisk, de er sjældent mere end 10 cm fra hinanden og det virker næsten som om de kan lide at røre hinanden.
Bestiller 4 til direkte :)

Tog også hjem en super blå Juma, som mine kejsere enten ikke har set, eller ikke kan lide. G>år det som jeg håber bliver det nok en helk del flere af dem.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

ENDELIGT kom min DoseTronic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer:

Desværre fik jeg hjem et mindre godt TritonLab svar, har for første gang lidt for høj PO4(0.09486 mg/l) og P(31 µg/l), så jeg får vel bytte mit medie i min PO4 reaktor, og slutte med at tage ferie (fodre med pellets).

Til dem der ikke ved hvad en DoseTronic er :) så er det helt enkelt en sindsyg dyr 5 kanals doseringsmaskine. Det er så latterligt at den skal koste SEK 6995,- men men men... :wc: :wc:
Sammen med min Alkatronic er det hjertet i mit lille rev.

AlkaTronic?
Til dem der ikke gider gå tilbage på side 14 i min tråd er en AlkaTronic en maskine udviklet af en kirug i Gögeborg, Jonas Ramon hedder han og hele ideen med dyret er at måle KH ofte da det nok er den vigtigste del af stabiliteten i akvariet, så denne maskine måler KH, ganske enkelt.
Det fine med AlkaTronic er at den også dosere KH om den er for lav, har man en kalkreaktor, så kan maskinen også "slukke" for denn om KH er for højt, ret enkelt og smart.

DoseTronic?
Ja uden Alkatronic er det en latterlig dyr 5 kanals doseringsmaskine, men om man som jeg bruger Balling (TritonCore 7) så er det helt enkelt genialt. Til dem der ikke kender til denne metode er princippet at KH, Mg og Ca forbruget liniært. Om AlkatroTronic er sat ind til at have KH mellem 7,2 til 7,5 og den måler at KH er 7,1 dosere den helt enkelt den mængde KH væske for at komme op over KH 7,2, men stadig under 7,5, med DoseTronic, dosere den samme mængde TritonCore 1, 2, 3a, 3b (Ca, Mg, KH og KH) med 5 minutters mellemrum.
Resultatet er stabilitet, stabilitet og endnu mere stabilitet.

Jeg håber at den gode Jonas laver en PO4 maskine som kan dosere enten sprit eller tyrepis i vores baljer :)

Billeder for opmærksomhed i næste indlæg :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Siden sidst har jeg fået månebelysning til min APEX, og skit jeg er utilfreds, well det er fed blå farve på lamperne, men skit det er dyrt og ikke det mindste som rigtig månebelysning. På en ProFiLux er månebelysningen i synk med månens placering på jorden og man har både blå, rød og hvid belysning så man kan få lyn og "torden" om man vil, men APEX er total latterligt imo, køb dem ikke!
Vist skulle ProFiLux koste knapt det dobbelte for, men så skulle jeg havde haft 4 "lightbars" med typ 30 LED i stedet for 5 LED på en APEX controller der ikke kan styre en skid :( Sur er jeg over denne latterlige investering.

Nu jeg er sur på APEX skal jeg huske at afbestille optisk sensor og anslutning til min ATO som jeg har bestilt til APEX, ProFiLux er ½ pris.... (note to self)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Thomas. Hvad har de 2 maskiner kostet i alt? Og det er da lidt dobbelt op at du både kører med kalkreaktor og Triton Core 7 baserne....? Jeg har næsten overtalt Dan/Tykkie til at tage med på besøg hos dig :GO :W :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Charlie,

Alt til sin tid, jeg havde en lille flok her i sidste weekend, og det var ret fedt at vise baljen frem, de blev i 3 timer :) (det var uden sprit og grill).

AlkaTronic og DoseTronic med reagensvæske (for AlkaTronic) koster ca. SEK 17000,- Reagensvæsken koster ca. SEK 100,- per måned alt efter hvor ofte man måler.

Ja jeg er enig med dig at det er 100% double op om man har en kalkreaktor, det har jeg ikke, jeg dosere derimod 1,1 liter TritonCore 7 hver uge som mit systen er i dag.
Med Kalkreaktor skulle jeg tage en doseringsmaskine fra ProFiLux der næsten er ½ pris. Er man hardcore så måske en APEX, men de er i samme prisklasse og kvalitet.

Med din kommentar er jeg faktisk kommet til en åbenbaring :)

Jeg har personligt ikke fattet hvorfor APEX har udviklet deres Trident "målemaskine", men nu forstår jeg faktiskt bedre. Det jeg ikke fattede med Trident var at den ikke gjorde någet når den målte forkert KH, Mg eller Ca for den er mere for folk der har en Ca reaktor, hvor man skal/kan korrigere outpot.

Min konklution er at jeg på sigt kunne spare sindsygt mange penge på en Trident, da Balling og TritonCore7 er sindsygt dyrt :(

Nuvel, jeg regner skarbt at lægge ned saltvand inden for 10-15 år så jeg må vel regne på en ROI inden jeg køber en kalkreaktor.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Tjek, så havde jeg misforstået dit indlæg, troede du kørte med begge dele :embarassed:

Thomas. Apex har da lavet en “Season tabel” for lys/månelys osv....?

Hvor meget vand har du i alt, tror du? Det er godt nok meget core7 du hælder i baljen. Jeg tror jeg har ca 850 - 900 liter VAND. og jeg bruger 1.1 liter væske på 36 dage. Men du har jo også MEGA mange koraller, sammenlignet med mig. Du bruger ca 5X så meget Core7 ift mig. :W :W :h
Jeg kører med en kh på 7.3 :GO

Vi ses Thomas


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Totalt når jeg tager højde for sand, sten og pumper (ikke koraller) så har jeg 3552 liter vand, såen cirka :0)

Det skal blive spændende at se hvad der sker over de nærmeste dage da jeg har haft ganske lav K, Sr og Ca i en måneds tid. Tror forbruget går op ganske kraftigt.

Jeg kører KH 7,9 - 8,1 men jeg ville gerne ned på 7,1 - 7,3 men så svigter PH på nætterne og jeg kommer under PH 7,7 :( med KH rundt 8,0 falder PH med 0,15 - 0,2 om natten, lidt mindre når jeg husker at sætte på mine micro bubler, og endnu mindre om mit CO2 medie er nyt. (må satme tage mig sammen og trække den ledning så jeg kan få på micro bobler hver nat) :(

Hvad angår APEX og moonlight finder jeg ingenj indstilninger jeg kan bruge til ret meget, alle lamper er på med samme styrke hele tiden, ikke hvad jeg havde forventet mig.
Med ProFiLux har jeg 110% styr på alle kanaler, og der stiller man helt enkelt ind breddegraden (eller er det longitude), og så har man rigtig måne effekt, tror også de kan simulere at det er overskyet som en "random" funktion.

https://www.aquariumcomputer.com/produc ... tras-simu/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.shop-meeresaquaristik.de/Li ... 14385.html" onclick="window.open(this.href);return false;
3 stk skulle være rigtig nicee, men helst 6 :) kommer nok at handle 1 når bidragene kommer...


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Det er SATME meget vand :W

Det er en god observation mht pH værdien. Min svinger max 0.3 hen over døgnet. Gennemsnit ligger pt på 8.17.
AE37352D-273D-4B3B-AF96-E56A52CA8863.png

Det kan være du skal kigge i den tråd der er herinde med “CO2 scrubber” til skummerluften? Det er det helt “hotte” lige nu her i lille Dk. Overvejer selv at springe på vognen.....

Hygge herfra og god weekend :GO
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg har en gammel biopellets reaktor som jeg har fyldt med CO2 "scrubber" medie, https://shop.foretagsakvarium.se/produc ... ack-3250gr" onclick="window.open(this.href);return false;
og den er så koplet til en gammel skummer pumpe som ligger i mit returkammer. Det fine ved dette er at de fleste store bobler brister mod overfladen og kommer således ikke op i mit DT, det er bare de helt små bobler.

Når mediet er nyt kan jeg holde PH stabilt som bare fanden, men det er længe siden jeg købte medie da det var dyrt, nu ser jeg på linket her at 3,25 kg ikke koster det vilde, og det er nok til 14 dage :)

Godt at ha når man ved man får gæster, så man 14 dage inden kan "pimp-my tank" :)

Go weekend, nu skal jeg ud og nyde solen igen.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Marco R »

Thomas fra Stockholm skrev:Nuvel, jeg regner skarbt at lægge ned saltvand inden for 10-15 år så jeg må vel regne på en ROI inden jeg køber en kalkreaktor.
Bare af nysgerrighed :happy:

Forståeligt at dit akvarium måske er for stort om 10-15 år, da vi jo ikke bliver yngre :hehe: , men hvorfor regner du med, at du slet ikke har saltvand om 10-15 år? :happy:


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Thomas fra Stockholm skrev: Hvad angår APEX og moonlight finder jeg ingenj indstilninger jeg kan bruge til ret meget, alle lamper er på med samme styrke hele tiden, ikke hvad jeg havde forventet mig.
Med ProFiLux har jeg 110% styr på alle kanaler, og der stiller man helt enkelt ind breddegraden (eller er det longitude), og så har man rigtig måne effekt, tror også de kan simulere at det er overskyet som en "random" funktion.

https://www.aquariumcomputer.com/produc ... tras-simu/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.shop-meeresaquaristik.de/Li ... 14385.html" onclick="window.open(this.href);return false;
3 stk skulle være rigtig nicee, men helst 6 :) kommer nok at handle 1 når bidragene kommer...
Husker du at opdatere din Apex. De udvikler løbende. Nu også med % :GO
BF2D0E37-FF14-487D-8F17-A468A769CC1A.png
Husk husk husk at tjekke her ind i mellem :beer:
https://forum.neptunesystems.com/forumd ... rogramming" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"