"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af StarF »

Den billigeste måde at tilsætte på, er og bliver kalk reactor, især når vi kommer op i størrelser og forbrugs mængder.. udstyret koster lidt mere at komme igang med, men det er hurtigt sparet..

det koster vel 500kr max at få fyldt 6kg co2 op.. i mit overproppet 300l akvarie holdte sådan en flaske 2½ år, så lad os antage du har massiv vækst, så forbruger du måske 2 om året max, så er det 1000kr i co2, arm medie koster også noget mindre, men at udregne en pris for forbrug afhænger jo også af vækst, men det er ihvertifalde max 2000kr om året... = 30kg arm media... så stort forbrug tvivler jeg nu på du får...

vand skift for at holde ca, kh osv stabilt, vil aldrig fungere hvis du satser på at få et ordenligt forbrug og sps.. slet ikke i den størrelse der....

var det mig der byggede så stort set system, så satte jeg 2 stk kalk reactore op, hver især styret med hver deres ph controler og hver udstyret med deres egen co2 flaske...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu må du rette mig igen, men en af de fordele jeg så med Triton var at det er den eneste metode hvor man ikke skal bytte vand. OK læser man efter så skal man bytte vand med deres salt når en værdi "stikker af".

Det jeg ikke vil er at ende med et system hvor der skal byttes 400 liter vand i ugen (10%).
Så er der bred enighed om at vandbytte også er unødvendigt når man kører Kalkreaktor?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af StarF »

Bytte vand = skifte vand?

Mit 300l kørte med kalk reactor og ingen vandskift af betydning og mine koraller voksende ud af akvariet med fine farver.

Kender flere der har kørt flere år med arm medie og ingen vandskift.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3610
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Vandskifte eller ej afhænger af din fiskebelastning og hvordan du eksporterer din nitrat og fosfat ud af systemet.
Du har flere gange skrevet om store kejsere i dine drømme og det hænger ikke sammen at undgå vandskifte.
Mit tidligere akvarie var på 2800 liter med hele systemet og det der drænede energien var også de store vandskifte pga mine store fisk
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev:Nu må du rette mig igen, men en af de fordele jeg så med Triton var at det er den eneste metode hvor man ikke skal bytte vand. OK læser man efter så skal man bytte vand med deres salt når en værdi "stikker af".

Det jeg ikke vil er at ende med et system hvor der skal byttes 400 liter vand i ugen (10%).
Så er der bred enighed om at vandbytte også er unødvendigt når man kører Kalkreaktor?
Mit nye setup bliver på omkring 2.500L (i dag på det gamle 2.100L) Kalkreaktor og et ugentligt vandskift på ca 150L (i dag 120L)
Grunden til vandskiftet er, udover næringseksport, tilførsel af div sporelementer.
Hvis man kører kalkreaktor, har man ikke de samme udfordringer ifht. en evt ion ubalance som man kan få ved brug af feks Balling.
Randy Holmes Farley er inde på det i en tråd, hvor spørgsmålet var det samme.

Hvis man ikke skifter vand regelmæssigt og man ønsker at have stenkoraller og navnlig SPS, hvor skal sporstofferne så komme fra?
I Charlies glimrende tråd om Triton, nævner han de forskellige tilsætninger af sporstoffer, som Triton anbefaler han tilsætter, baseret på de målinger de laver på hans akvarie.
Så er der et forbrug - og det er der hvis der er gang i væksten, så bør der reguleres for de små sporstoffer, hvis man ikke skifter vand regelmæssigt.
For igen - hvor skal de ellers komme fra? Foderet?

Edit: Du kan forholdsvis simpelt lave et vandskiftesystem, så du i løbet af meget kort tid kan skifte det fornødne antal liter.
Det er ret nemt og fungerer fint. Jeg kan godt lave en beskrivelse af den måde mit bliver lavet på, hvis du ønsker det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af StarF »

crazy seahorse skrev: Hvis man ikke skifter vand regelmæssigt og man ønsker at have stenkoraller og navnlig SPS, hvor skal sporstofferne så komme fra?
Tilsætninger?

Jeg havde en kammerat, der kun brugte arm medie i sin kalk reactor, og aldrig tilsatte noget som helst i akvariet, og skiftede heller aldrig vand. Han havde et af de flottete sps akvarier jeg har set. Desværre gad han ikke skrive så meget her inde...

Personligt har jeg brugt fauna marins color serie, til at tilsætte micro elementer, foruden det der var i arm medie. Jeg har aldrig oplevet de store problemer, selv om akvariet kørte uden vandskift, og som sagt ikke havde fået skiftet vand i 3 år.. farver og vækst var fin...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak alle for jeres inputs :)

Ugentlige vandbytte på 400 liter kunne jeg faktiskt godt leve med, ja ud over det er ret dyrt om man betaler normalpris for salt. Det tænker jeg ikke at gøre naturligvis ;) tanken var initialt at genbruge mit 480 liters som vandskifte tank.
Så at fylde på vand blev så enkelt som at vride på en hane, efter 400 liter var suget ud af sumpen. Osmosvand skulle så brygges automatiskt over et par dage hvorefter den rigtige mængde salt blandes. Derefter kan det modne i 3-4 dage og jeg var klar med 400 liter igen til weekenden. Max 30 min hver uge.

Jeg havde blot for mig at med en kalkreaktor burde man skifte/bytte 10% hver uge. :wc:

Så vejen frem må være at have kalkreaktor og så supplere med Triton Lab og skifte vand ved behov.
De 3 hellige kan jag måle hver uge som jeg plejer og supplere ved behov, og så sende en Triton Test for at sikre at alt andet er som forventet hver måned eller noget. Så burde jeg kunne få et forbrug på 30 kg ARM Media ;)

Vigtigst i baljen er SPS, derefter anthias, kiruger, Xanthichthys familien, reefsafe kejsere og så måske et par "rigtige" kejsere.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Mit gamle akvarie, på 1100. Hvor korallerne groede som ukrudt. Vandskifte
(180 liter)måske engang hver måned, hvis jeg gad.
Akvariet blev forsynet med kalk via en kalkreaktor med ARM medie.
Der kom sporeelementer i, og det i ret pæne doser. Især meget jod ca. dobbelt dosis. Sporelementerne var de koncentrede fra Aquafair

Undrer mig lidt over at man pludseligt ikke kan have et akvarie uden at man skal sende vandprøver til Triton i tide og utide.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev:Tak alle for jeres inputs :)

Ugentlige vandbytte på 400 liter kunne jeg faktiskt godt leve med, ja ud over det er ret dyrt om man betaler normalpris for salt. Det tænker jeg ikke at gøre naturligvis ;) tanken var initialt at genbruge mit 480 liters som vandskifte tank.
Så at fylde på vand blev så enkelt som at vride på en hane, efter 400 liter var suget ud af sumpen. Osmosvand skulle så brygges automatiskt over et par dage hvorefter den rigtige mængde salt blandes. Derefter kan det modne i 3-4 dage og jeg var klar med 400 liter igen til weekenden. Max 30 min hver uge.
Lidt på samme måde som mit. Fungerer fint. Dog står mit kun i 1-2 timer og blander og så ryger det i
Jeg havde blot for mig at med en kalkreaktor burde man skifte/bytte 10% hver uge. :wc:
Jeg skifter ca 6%, men det tror jeg er som det passer bedst. Så længe det er regelmæssigt af hensyn til stabiliteten
Så vejen frem må være at have kalkreaktor og så supplere med Triton Lab og skifte vand ved behov.
De 3 hellige kan jag måle hver uge som jeg plejer og supplere ved behov, og så sende en Triton Test for at sikre at alt andet er som forventet hver måned eller noget. Så burde jeg kunne få et forbrug på 30 kg ARM Media ;)
Hvis du kan bruge det til noget, så bruger jeg 2,3Kg ARM om måneden (så dine 30Kg holder fint) og 6Kg Co2 hver 3 måned. Tritontest 1-2 gange årligt for lige at tjekke for metaller.
Vigtigst i baljen er SPS, derefter anthias, kiruger, Xanthichthys familien, reefsafe kejsere og så måske et par "rigtige" kejsere.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skide godt!

Triton LAB test er vel mest for at man har muligheden, og at måle hver måned er nok bare en drøm, det er stadig penge ud af vinduet når man kan se at korallerne trives, så hver 3 måned er nok mere gennemførligt :) På mit 720 målte jeg de 3 hellige en gang om måneden, ikke så givende at måle det samme hver dag...

Nu må jeg vel snart lægge op nogle nye billeder, og eventuelt en film så man bedre kan se dybten i akvariet. Stone Fix venter jeg stadig på... Bliver det først sendt fra butikken i morgen bliver det svært at få hjem inden påske-weekenden ;(
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Herligt at cementen kom hjem, har limet nok 4 kg i dag og er kommert så langt.
Det er et skelet, så der er plads til masser af udhæng osv...

Tips er NØDVENDIGT, hold jer nu ikke tilbage drenge (og piger) alle inputs er vigtige"!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af dyne »

formen er jeg vild med
meennn det er lavet af masser af små sten istedet nogle store og så måske nogle små til at lave formerne med
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad fanden er det for en krabat du har gående i baljen?har du nogen id på ham :biggrin:


Prøv at læse shimeks artikkel down the drain en artikkel ifra 2001 hvor han har testet helt almindelig akvarie foder
StarF skrev:
crazy seahorse skrev: Hvis man ikke skifter vand regelmæssigt og man ønsker at have stenkoraller og navnlig SPS, hvor skal sporstofferne så komme fra?
Tilsætninger?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Krabaten er en 105 kg homiu-klumpfisk ;)

Den opmærksomme læser undre sig sikkert over hvorfor jeg nu pludseligt tager billeder af en stikdåse og hvad den laver i akvariet.... Jooo ser i jeg brugte den til at støtte en sten da jeg "lage låg på", ja og så glemte jeg den. Måske samme fornemmelse og tanker når en kirug har glemt en saks inde i et menneske, hmmm er der nogen der opdager det, betyder det noget. :be: hurtigt hen til projektet og se hvordan fanden jeg får ud den???
Heldigvis gik det med vold at tvinge min arm ned ovenfra, på mm kunne jeg nå den, resultatet er "lidt" hudafskrabninger på armen og armhulen :scream: Ja det er ikke det eneste sted det gør lidt ondt i dag, fingerspidserne er uden hud i dag (føles sådanne), for når man blander cementen skal man jo lige have det sidste med i skålen, så man skraber jo lige langs kanten, gør man det mange gange slider man huden.

Nuvel, tilbage til det vigtige, jeg er selv ret tilfreds med resultatet som det skrider frem, det er svært at fornemme dybten og størrelsen på min bunke med sten jeg byggede i går, der er rigtig meget luft bag/under stenen som jeg håber fiskene kommer at sætte pris på.
Tanken var at hulen her skulle hå helt op til overfladen for at skjule retur PVC men det kommer at betyde at jeg får skygger (tror jeg) så det er muligt jeg venter med det til jeg får belysning på, lidt svært at få alting ret første gang :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Spændende projekt at følge.
Jeg forstår godt at du gerne vil dække dit Pvc. Uanset formålet med Pvc rør, så ser de bare ikke naturlige ud i et rev - og det synes ligegyldigt, hvad man gør for at kamuflere dem, man kan altid se hvad det er.
Jeg tror dog, at man (du) skal tænke en ekstra gang over, at bygge for højt. Den fejl begik jeg, da jeg satte mit nuværende rev op.
Her har jeg en keramiksøjle i den ene side, næsten til overfladen - den skulle dække den ikke så klædelige overløbskasse. Et par af de andre søjler er næsten lige så høje. Men, der er bare ikke plads til at korallerne kan vokse opad. De hæmmes i væksten.
Det har også givet grobund for en speciel fauna lige præcis der, i toppen over søjlerne, hvilket betyder at der nemt samler sig uønskede elementer på toppen, "snotalger" feks. De trives fint der og det er en stadig kamp at holde dem nede. Jeg har prøvet at sætte plader (monti og Echinophyllia) der og de vokser fint nok, men der kommer alt muligt bras op imellem dem.
I mit nye setup, bliver atollerne kun på 40cm, hvilket giver et "frirum" på 40cm over søjlerne. Nu har jeg udvendigt overløb på den nye tank, så der er ikke nogen indvendig overløbskasse at tage hensyn til. Meningen/planen er, at det er korallerne der skal vokse op og fylde det rum.
Der bliver meget mere frit flow på den måde og korallerne skal nok vokse derop og fylde det ud.
Bare et par tanker, til et rigtigt spændende projekt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg har ikke tænkt specifikt hvad der skal gro så tæt på overfladen, i mit 720 havde jeg Zoa der voksede helt op over vandoverfladen, og i mit 575 havde jeg acropora der som du beskriver blev hæmmet i væksten.

Tanken er at der ikke skal plantes noget højere end 15 cm fra vandkanten, og i den højde bliver det primært acropora, Bali Slimers aka pindemadder. I venstra side hvor jeg bygger nu tænker jeg en lille skov.
Jeg overvejer kraftigt en 40 cm høj søjle i censtre side, ca 40 cm fra forruden....

Godt jeg har hele påsken at lime i, der er mange tanker der snurre ;)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Nicki Henriksen »

Stenene behøver ikke dække pvc'en fra start, det jo ikke det færdige resultat, så alle de fine kommende sps'er skal nok hjælpe senere :)

De fleste af mine tidligere akvarier har max haft sten op i 2/3 dele af højde eller lavere :GO
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skød en lille film i dag; " onclick="window.open(this.href);return false;

Skru ned for lyden da jeg sparker til en skammel et par gange :)
Tror faktisk jeg er helt tilfreds med resultatet, overvejer lidt hvor "stenbunden" skal gå, nu skal jeg så bare kigge på detaljer.

6 kg Stonefix har jeg brugt nu ;)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg synes det ser godt ud, men vil der ikke samlet en masse skidt mellem stenene på bunden?
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af bima »

Det ser rigtigt godt ud :K
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af peder »

Super at se det på film, nu kan man jo se at det faktisk er meget "luftigt" bygget op og ikke spor massivt som det ser ud på billederne. Ser rigtig fint ud syntes jeg.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af PederP »

Ser godt ud :GO Fint at se det på video.
Skal der sand i?

Så er det snart klistre og vandtid? :f1:
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak alle for at i kiggede på filmen, og for feedback, jeg er også ret godt tilfreds med resultatet, jeg overvejer at bygge en "arm" på bunken i midten på typ 30 cm eller noget som peger ud mod fremglasset.
Også "udhænget" til højre overvejer jeg at lave lidt større. (Skal nok tage nogle billeder og male dem lidt da det er svært også for mig at forestille dig det endelige resultat).

Mellem stenene på bunden kommer der at samle sig skidt, også på stenene kommer der skidt indtil det "vokser til". I mit 480 har jeg testet at have en 100% stenbund og lidt grov sand mellem stenene gør at detritus ikke hober sig op.

Resten af påsken kommer at gå med at lime bunden og der skal være store områder med bare sten på bunden, men også en stor strand, extra stor sandbund bliver der til højre i baljen. Jeg regner med arginit sand.

De sidste 2 sider glas skal limes på tirsdag kl 09:00 :) den lokale glarmester sender 3 pers.

Silikonen bliver vel 34mm tyk i bunden så i teorien skulle jeg kunne smide vand i efter 6 dage.... Meeen jeg venter nok 7 dage ;)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Udhænget klart som jeg funderede på, tror ikke den skal være større. Overvejer at lave en lille forhøjning på bagsiden så det bliver lettere at plavere koraller.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Måske en lille film viser mere ;) svært at se hvor stenene ender og hvor de begynder :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Og her fundere jeg på at lave en arm ud :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så er jeg vel så klar som jeg kan blive på at der skal limes glas, lidt nervøs er man. Mest om det bliver tæt men det ved jeg jo ikke før om et par uger.

Har brugt lidt tid på detaljer som nok er ligemeget i længden men nu jeg ikke havde andet at lave mens jeg så alle 7 seassonger af Calafornication :)

Skød også en lille film; " onclick="window.open(this.href);return false; Jeg har "heldig" at spille ind den mens der var en fed sang i radioen, men det var ingen god ide syntes Google så nu får i den med feeed Google musak...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Shit..... Det er sq da et ret stort akvarium jeg her har fået sat sammen efterhånden.
Nu der er kommet fremrude på dyret forstår jeg at det er relativt stort og det bliver rigtig rigtig modbydeligt at montere koraller.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3610
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Lær at bruge en god koral tang. Fx den berømte tunze pikstik. Så kommer du langt.
Jeg har brugt tang til det meste i mine store baljer
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Planen var at fragge alle korallet på T-Plugs, men efter at have testet lidt var det mindst lige så let og meget flottere at tage mindre sten og lime korallerne fast på disse og så lime dem ud, specielt Marco Rocks er gode til dette da de er en hel del "skarpere" end de andre sten jeg har.

En god pikstik havde jeg kigget på, men denne fra Tunze ser ud lidt bedre :) og så er det elers bare at tage på badebukserne når der rigtigt skal arbejdes med baljen.
Kommer jo at have mit karantæne akvarium så jeg når jeg skal lime koraller bliver det mere end 1 af gangen og så må det gerne plaske lidt ;)

Jeg indser også at opbygningen er meget luftig, også selv om det virker som om 120kg sten er meget, så fylder det ikke så meget i en 2394 liters balje. Stadig blot 5%, mod de 10% som så mange anbefaler til nybegyndere.

Nu er det "bare" at få limet bølgebryderne, afstiverne og anordningen til at holde eggcrateret der skal forhindre at fisk ikke så let kommer ud i "overløbsboksen/closed loop boksen", og så ellers vente et par dage eller to.

INDKØRNING
Nu gik det lidt hurtigere end planeret at komme i gang, målet var jo vand i baljen inden sommer og jeg kunne jo hælde i vand allerede 1 maj, det betyder så at lamperne, ja og alle pumperne jeg behøber lige må vente lidt :angry: med mindre jeg vinder i lotto (som jeg ikke spiller) ;) eller min commission kommer et par måneder inden forventet...
Cirkulation skal jeg se hvad jeg har for pumper, har en M1 og en L1 samt en masse gamle pumper så mon ikke det bliver nok. Kan jo kanibalisere mit 480 liters.
Belysningen er en anden 5'er for jeg erfarede at min Radion R3 lampe ikke fungerede mere, den står og "klikker/blinker" og det er bare 5-7 lamper der er på i 1/10 sekundt. Det er ikke en lampe jeg vil beholde ud over til karantæne, så der har jeg et lille problem for jeg havde planer om at den skulle holde liv i korallerne under indkørningen.
Lang forklaring for et spørgsmål; Er der nogen der har erfaring med at køre ind et akvarium med meget lidt belysning, jeg tænker et par T5/T8?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"