"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så kom de første lamper op, og jeg er rigtig tændt på at smide i salt og nogle LS, der er trods alt næsten 1500 liter vand ;) MEN der er stadig masser af detaljer der skal på plads inden jeg starter op sumpene. Med lidt held starter jeg skummersumpen og algesumpen om et par uger :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Belysning på den anden side ser ud således i dag.
Jeg overvejer kraftigt at lime på et par glasplader på selve konstruktionen som jeg kan stille køleprofilen på.
Fordelen er at jeg så kunne få plads til 2 køleplader og stadig have en viss adgang til vedligeholdelse, og LED kommer helt tæt på :)

I mellem de to Scrubbers har jeg bare 8-9 cm og belysningen bliver T5, starter med 1 men kommer at forberede til en extra
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4606
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

De scrubbere er så gennemplanlagt! Det er så fedt at se du fører dine planer ud i livet!!! Forrsæt endelig med dine billed updates;-)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Anders :)
Men som det meste her er det ikke gennemtænkt fra begyndelsen, det kommer alt efter jeg bygger. Det er netop derfor jeg deler med jer under dette enormt lange projekt, så i kan komme med inputs og jeg har tid til at bygge når der er lyst og penge naturligvis. Billigt er det jo ikke ligefrem.

I dag bestilte jeg plastik canvas, http://broderishoppen.se/produkt/Plast- ... 46-x-31-cm" onclick="window.open(this.href);return false; råb lige højt om det er noget lort jeg har købt :beer: .

Fik limet på PVC til Scrubber 1 og bestilt en Jabao 3000 liters DC pumpe dertil. Vigtigt var det at få en pumpe der kan stilles ind så jeg får ret flow over min canvas.

Sidst har jeg lukket hullet mellem de 2 scrubbers , havde lavet en konstruktionsfejl som blev rettet til og samtidig er mellemrummet nu vandtæt så et T5 ameratur kan stå på bunden og ét hænge fra "loftet" ved behov.

Ja og så er jeg ved at få salniteten at spille i skummer, og algesumpen. Så snart det er på plads vil jeg forsøge at få i gang den ene scrubber samt et lille område med en macroalge-sandwich
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej Thomas

Hvilket rum i jeres hjem er det du laver dette kæmpe byggeri? :)

Mvh Nicki


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hej Nicki,

Tjek linket i min signatur, der kan du se begyndelsen. Projektet laves i mit kontor, dvs. min gamle garage, målene på projektet begrænses af størrelse på den betomgplade hvor oliepanden stod i gamle dage (før de tidligere ejere fik bjergvarme).

Mit næste projekt må være at lave hele kontoret om til saltvand ;) eller fiskerum og så have hele spisesalvæggen som display, 5meter bredt, 2,5 meter dybt og 1.5 meter højt.
Spøg til tide (eller) mit næste projekt bliver nok mere realistisk at åbne en lille butik eller blive deleger i en af dem der eksistere i Stockholm i dag. Den ene har tilbudt at akvariet kan stå i deres lokaler ;)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Månedens indkøb, Lydisolering, Plexiglas, Canvas, Salt, PVC og Jabao 3000 (bestilt).

Så målet inden julemåneden er at; (min egen huskeliste)
1) Få i gang Scrubber nr 1
2) Dække skummersumpen med plexiglas
3) Dække tekniksimpen med plexiglas
4) Lydisolere frem til karantæneakvariet
5) Scrubber nr 2


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anden »

Kan du ik tage et foto af systemet som det ser ud nu så vi kan se hvor langt du er nået?


Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tjaaa "anden", at man siger "hvor LANGT" jeg er nået er det nok en ret kraftig overdrivelse. Jeg er dog kommet så langt at jeg håber der er vand i HELE systemet til sommer (2017), men vi får at se.
Januar forventer jeg at bestille glasset, er der 3 måneders levering kommer leverancen hjem marts, og så skal jeg have 2 måneder til at lime LS og PVC, så kan der limes igen i april og under juni kan det fyldes i vand.
Men igen, jeg vil ikke stresse økonomien eller familien, så er der vand i hele baljen sommer 2018 er det også OK, bare jeg er tilfreds med alle detaljer, da dette formentligt er mit sidste store saltvandsprojekt.

Jeg har hygget med Scrubber nr. 1 i dag (se film), og kan bare konstatere at der skulle MANGE huller i røret før mit flow var OK, har ikke fået hjem min Jabao 3000 så det er en pumpe med konstant 3000 liter jeg tester med.
" onclick="window.open(this.href);return false; tabte næsten telefonen til sidst :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Mega spændnene projekt det der!

Glæder mig til at følge det :)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@ Anders, ja det er gået lidt i stå da jeg fik en extra regning fra SKAT på SEK 48000,- (vil ikke grisse til din tråd med mine "problemer"). Hvilket betyder 2 måneders forsinkelse i projektet.

Lidt "nyt" har jeg dog;
Scrubber 1 har jeg arbejdet en hel del med og løsningen på "splash" er at have et 50 mm rør med en rille i (se billed).
Det gør at vandet løber uden at plaske for meget ned, som giver mere lys og mindre lyd :)

Selve "plastmåtten" har efter 3 ugers tid ikke skriftet farve, ingen aler eller noget så det med scrubber virker jo ikke?
Jeg lyttede til en tråd herinde og da jeg skulle have ud plasten for at klippe i ret længde fik det en tur med sandpapir.........

Det var i søndags og i dag har jeg et herligt brunt lag på min scrubber :) så igang med at lime nr 2 i weekenden eller næste da det jo er 1 advent og så skal huset jo dekoreres :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Hareskov »

Hej Thomas

Fy fanden da, det var en grim gave fra skat, men godt at høre at du fik din scrubber til at køre. Så må vi jo bare væbne os med tålmodighed og afvente pænt at der sker nyt på display tanken

Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4606
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

de scrubbere jeg har lavet, der har jeg anvendt et kopbor til flænse canvassen... det er et voldsomt inspirerende projekt du holder dig!!!


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt sker der.

Scrubber 1 er begyndt at levere lidt snask :K , der er jo ikke ret meget belastning på systemet, det eneste de får at arbejde med er et par KG LS og så bytter jeg vand fra mit 480 liters hvor der PT går 3 fisk :(
Jeg købte en Pseudobalistes Fuscus, og var det ikke fordi den er umulig at fange var den i dag i toilettet. Lad mig bare sige den er ekstrem aggrassiv over for alt! (lortefisk).
For at holde alt har jeg monteret et PCV rør som støtteben, så nu får hele filten vand. Derefter har jeg en PVC plade der står, for at jeg ikke skal få plask ud af kammeret og sidst har jeg lydisoleret, så nu er det helt lydløst.
Det betyder så også at der ikke kommer frisk luft ind til algerne, ved ikke om det betyder noget, men overvejer en lille PC blæser når jeg engang får låger og låg på dette kammer.

Til scrubber 2 har jeg nu limet PVC, jeg mangler vel bare pumper og sidst et T8/T5 ameratur i mellem mine scrubbers, den kommer at stå på et par egg-craters bare så den ikke bliver fugtig.

Jeg har bestilt 2 stk Jebao 3000 pumper til mine scrubbers :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Egentligt lidt underligt, at en der har så meget styr på opbyngningen af et akvarie. Forfalder til at købe en bølle fisk. Det burde ikke være kommet som en overraskelse for dig


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Carsten, jeg er stadig ny når det handler om fisk :) jeg tænkte at det var en i familien, Xanthichthys.... Der havde jeg så forkert igen igen. DOH!!

Note til mig selv, få lavet en komplet fiskeliste så jeg ikke dummer mig igen.

Min fiskeliste er ret enkelt PT, da det jo ikke er det jeg er mest fasineret af, men;
Xanthichthys familien elsker jeg, så gerne en trio Xanthichthys ringens <3
Anthias, gerne 50-100 skt :)
Watanabei angel og Genicanthus melanospilos
Chelmon rostratus
Diverse kiruger, gerne en "stime" flavescens, Hepatus og eventuelt Ctenochaetus
Udvalgte Acanthurus, gerne 1 af hver ;)
Acanthurus coeruleus er jeg også ret forelsket i

På måske listen har jeg;
Chaetodon semilarvatus...
Diverse kejsere som xanthometopon, navarchus, annularis og ikke mindst Pygoplites...

Men primært "småfisk", flavescens, Xanthichthys og de reefsafe kiruger som findes.

Der er dog rigtig mange beslutninger der skal træffes inden jeg kommer til en endelig fiskeliste


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Og mange tak Carsten, jeg mener nu ikke jeg har så "meget styr" på opbygning af akvarie, jeg er (håber jeg) god til at samle ideer og teste dem på jer her på siden :)

Som en af mine gamle chefer sagde (en gal amerikaner), Steel with Pride! altså vær ikke bange for at genbruge andres ideer, forbedre dem og så kald dem dine :biggrin:


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

En lille milepæl :)
Jeg limer det ikke endnu, om jeg nu skulle få behov for at komme "under" med hele kroppen.

Det er 2 skiver 21 mm oliebehandlet krydsfiner "HEXA-BJÖRK" kalder de det her i swea, og godt jeg købte det i butikken for det var halv pris :) Nogen der er det mindste i tvivl om at det kommer at holde så sig lige til da jeg stadig kan forstærke, byggegubben mente at 2 stk a 12mm var nok.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Gud forbyde det sker igen i år, men var på IKEAAAAAAA i dag :W :W :W

Kørte tidligt så der var ikke alt for mange mennesker, gik igennem HELE skidtet og erfarede så at det jeg skulle bruge var i kælderen :) :GO Så jeg kommer nok at klare det næste gang også.

Det endte med RINGHULT dørre http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30205095/" onclick="window.open(this.href);return false; og med stor glæde erfarede jeg at om man skal bygge ind dem i dertil udført skab er ydermålene de samme som lågerne så jeg får plads til 3 stk på 60cm og 3 stk på 40cm :) eller 60-40-60-40-60-40, jeg var og kiggede på garderober da de jo findes i 50cm men så er der ingen huller hvor jeg behøver dem.

Flot finish er der på dem :beer:

Var så hos pusheren og handle lidt PVC, og de mente at om jeg kan lime en sump på 900*900*65 så kan jeg også lime et 3000*1050*750 da det er meget lettere (lidt tungere dog). Så nu suger jeg lidt på den karamellen, for limer jeg selv kan jeg bestille 3 af skiverne inden jul... ... ... ... ... ... ... :naughty:


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1646
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af ttkthomsen »

Det er et imponerende projekt du har gang i og sikke en tålmodighed. Det er da bare at komme i gang med at lime selv så :GO


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Joo det er nok mere fruen der ikke har så meget tålmodighed, men skal det gøres ordentligt så tager det tid og koster, jeg har jo mit 480 som jeg hygger mig med når abstinenserne til nye koraller bliver for stor :)
Korallerne er rigtig kommet i gang efter jeg har lukket ned for UVC, KH/Ca forbruget 3 doblede på et par uger. Doris var ikke glad, men hun har det fint igen.
Bobbelalger, dem har jeg kæmpet med længe nu :( men igen, så har jeg noget at lave :)

Lidt af de koraller jeg ser frem til at "plante" i det store;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så sker der noget (håber jeg), sidder og venter på pris for 3 glas til baljen, og erfare at der bare er 10 dages leveringstid, så om prisen er OK kan jeg have limet disse allerede i januar måned...

Det betyder jeg nok skal til at vågne op og få sumpene klar inden nytår så det passede jo fint at mine Jecod DCS-3000 pumper kom i går, de lyder lidt skal jeg sige, men en lidt højere frekvens som jeg tror det er lettere at isolere mod.
Filtersommer kom også, men for at holderne skal fungere skal de desværre modaniseres lidt...

Næste er så 250 kg levende sten... Hvor får man den bedste pris? (Jeg kan hente i Danmark eller nordtyskland).
Jeg skal bruge ca 150 KG mindre alla; http://shop.foretagsakvarium.se/sv/inre ... -sten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og 100 KG plader; http://shop.foretagsakvarium.se/sv/inre ... 50-cm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Foretagsakvarium tilbyder en mindre rabat på stenene (20%) men vil under SEK 40,- per KG.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Du kan da prøve at høre
Aquafair om han er frisk på en deal. Hans priser ligger langt under hvad du kan få dem til andre steder.
Jeg har for en hel del år siden fået nogle sten fra ham, og de var flotte
http://www.aquafair.de/index.php/cPath/94_412_112" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Prisen på glas jeg fik var gået op 50% siden sidst, godt jeg nu har fundet en ny leverandør, og glasset kommer at bestilles i januar, fik gode tips hvad angår limningen og nu skal jeg så bare have over alle mål og så kan der limes.

Har fået en OK pris på Levende Sten også, så det kan betale sig at shoppe rundt lidt.

Nu mangler jeg så en god side at handle PVC på, jeg har brugt Koiimport, men da de ikke svarede på min sidste mail jeg sendte dem, ja så kommer jeg ikke at bruge dem igen.
Bud på butikker der har "billig" PVC.
Jeg behøver en del Y-delere og jeg har PT bare set dem i +50mm, findes de i 40mm?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Decocean har dem på hans hjemmeside.
De hedder YIV 40 og koster 60-65 kr
Mener jeg


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af StarF »

Thomas fra Stockholm skrev:Prisen på glas jeg fik var gået op 50% siden sidst, godt jeg nu har fundet en ny leverandør, og glasset kommer at bestilles i januar, fik gode tips hvad angår limningen og nu skal jeg så bare have over alle mål og så kan der limes.

Har fået en OK pris på Levende Sten også, så det kan betale sig at shoppe rundt lidt.

Nu mangler jeg så en god side at handle PVC på, jeg har brugt Koiimport, men da de ikke svarede på min sidste mail jeg sendte dem, ja så kommer jeg ikke at bruge dem igen.
Bud på butikker der har "billig" PVC.
Jeg behøver en del Y-delere og jeg har PT bare set dem i +50mm, findes de i 40mm?

Jeg købte mit PVC her sidst: http://koihulen.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; der var hurtig levering og han svarede altid hurtig på mails.


thom470
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: søn 1. sep 2013 08:19
10
Postnummer: 6052 Viuf
Saltvand siden?: 2013

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af thom470 »

Mega fedt og gennemtænkt projekt du er i gang med :h


Mit 506 liters under opbygning http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=82145" onclick="window.open(this.href);return false;
ATI sunpower 8x54w t5
ATI Powercone 200
Returpumpe Jebao dc 6000l/t
Tunze Osmolator
Jebao DP-4 master og slave
4 x tunze med tunze multicontroller 7097
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Twinks »

Update :) ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Der sker ikke så meget ud over jeg stille og roligt gør klar til at der kommer hjem lidt glas, det skulle være bestilt for et par uger siden, men det blev dårligt planering. Jeg vil træffe glasmanden inden så jeg kan få tips men planen er at dette sker i slutningen af denne måned.
Så kommer de første 3 ruder hjem under marts, og så begynder det ritgit sjove, aquascaping. Håber stadig at der kan komme vand i baljen omkring juli, men vi får at se.

Hvad er der ellers sket, joo der er kommet lidt IKEA låger på og så er jeg lige kommet hjem fra Bauhaus med weekendens projekt, som er at begynde at lukke ind skummer sumpen så der skal trækkes en masse el til retur og karantæne sumpene, og så skal der forberedes til ventilation.
Fandt et LED "lysrør" der skulle gi hvad der svarer til 100W så den skulle testes mellem mine scrubbers som jeg også skal have sat til ordentligt ;(
Om lysrøret virker som jeg håber skal jeg have et par stykker i hver sump når jeg behøver at arbejde med sumpene, 1-2 i hver sump skulle gøre jobbet.

Pladerne akvariet skal ligge på er skruet fast og der er monteret 2 "rammer/kanter", tanken er at jeg lyfter op bagglasset og ligger det på bordet, og detefter enkelt rejser det op så det hviler mod disse rammer, og så fiksere bagglasset, derefter sideglasset med CNC fræst overløb som limes, sidst i omgang 1 skal bunden lyftes op og presses på plads, masser af silikone på.
Liminigen forstærkes af en 15 mm glasskive så jeg er 100% sikker på at det holder, alternativet er at ofre lidt flere penge på en 19 mm bundm neb på den anden side bliver det på denne måde 30 mm at lime mod glassene så mon ikke dette er lige så godt eller bedre.

Snart er det også tid til at ringe en trigger, der skal have 2 seperate nye sikringsgrupper ud i rummet, da vi monterede jauizzien sidste år fik vi et helt nyt "skab" i fyrrummet, og der er masser plads til de extra grupper same seperate HFI anlæg.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det er snart op over at bestille glasset, og jeg har lidt funderinger.

Overløbet bliver enten en lille arbe af huller eller et CNC fræst overløbsom på skitsen.

Fundering nr 1) Afstivere, jeg kommer at have 4 store lamper over baljen så hvor store SKAL afstiverne være, jeg tænker at de 2 i siderne kan være 150mm og de 3 over akvariet bliver hver 100mm, er det for meget eller? Og er det overkill at lave dem i 15mm glas som resten af baljen?

Fundering nr 2) Da der skal vand tilbage i akvariet kommer jeg at behøve 8stk 43 mm huller i bølgebryderne, for mest mulig styrke skal de være i midten, den er jeg med på. Men om jeg igen går efter 150mm bølgebrydere kan jeg så have hullerne 20 mm fra kanten af glasset, skulle nemlig blive lettere at skjule PVC rørene.

Har leget lidt allerede med aquascaping, kan næsten ikke vente med at komme igang ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"