"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Hvis du kan finde det som her hedder støbekrydsfiner, ofte kaldet vognbundsplader. Så skal de ikke behandles. Men jeg ville også give den vandfaste krydsfiner noget lak. Noget af det som man bruger til træbåde


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det blev til 2*15 mm krydsfiner.
Dem der ligger på gulvet ligger så tilpads fast at jeg ikke kommer at gøre mere ved det. Ud over at male dem hvide med baderumsmaling. Men det er mere for at det er pænt at se på indtil der kommer alger.
Der burde ikke (kan ikke) komme vand under akvariet med mindre der sker en stor ulykke. Mere om de detaljer senere...
Købte lidt legetøj til at hjælpe mig med at fiksere glassene.

Nogen vil sikkert undre hvorfor jeg har skummersumpen så højt over betomgpladen, men under kommer strømmen til huset, så den er ikke så let fjerne :) Den er selvfølgeligt kapslet ind efter alle regler. Men det er jo rart med lidt plads og herunder kommer CO2 flasker ne at ligge, så igen vigtigt at der ikke kommer vand derned så de kan ruste.
Kigger man rigtig godt efter ses også en udluftningskanal, bliver det nødvendigt kommer der på en computerblæser der giver nogle m^3 i timen, og så returluft øverst i "møblet".
Dette akvarium er 1400 mm så det rager va 30 cm ud, igen for bedre at kunne komme til at arbejde med skummeren, her tænker jeg også nogle skuffer til udstyr (over skummeren).

Så snart er det tid til at lime :) er der nogen grund til at jeg på ingen måde må lime 3 glas først og derefter de sidste 2? (bliver nemmere at komme tilda jeg limer dem på plads).
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

PISSE lige var glasset altså ikke knækket!
Det flyder et par millimeter, men regner ikke med at det betyder noget og jeg kommer at fylde på alt for meget silikone, jeg indså at jeg ret let kommer til med silikonepistolen så jeg tager alle glas på en gang :)

Jeg er ved så småt at indse at dette bliver et stort akvarium...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Du ved godt, at du kan købe vinkelskruetvinger ikke?
De er ikke ret dyre og holder fint fast på glasset. Jeg brugte dem altid da jeg selv limede.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

crazy seahorse skrev:Du ved godt, at du kan købe vinkelskruetvinger ikke?
De er ikke ret dyre og holder fint fast på glasset. Jeg brugte dem altid da jeg selv limede.
Erik
Jep jeg så dem, men de var for dyre ;) de her i plast kostede SEK 100,- for 2 stk, tængerne gik på SEL 40 per stk. vinkelskruetvinger lå på SEL 69 per stk.

Nu har jeg limet den lange skummersump, og om jeg havde betalt for en at lime det ville jeg kræve pengene tilbage :beer:
Jeg har allerede lært mig en del, vigtigst er at det er en rigtig god ide at samle 1 glas af gangen mens man limer, jeg burde havde sat på bagglasset først, smide på silikone, derefter det ene sideglas, silikone og så bundglasset, silikone igen og så det andet sideglas, silikone og sidst fronten. Derefter har man masser af tid til at fikse, skubbe og blive høj af silikonelugten, fy satan det stinker.
Mit største problem var at få silikone helt ned mellem glasset da der vare var 2 mm luft. Jeg bruger MASSER af silikone så håber sq det holder vand, hvis ikke har jeg 6 tuber silikone på lager ;)

Kønt blev det ikke...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så blev skummersumpen næsten klar...
Skal blot testes om den holder vand, borres, eventuelt forstærkes lidt og så bliver det til et godt gammeldags overløb. (der er masser af plads)

Jeg er nu ikke så nervøs for at det holder tæt, jeg var ret omgyggelig med at få på et godt lag silikone, om der sker noget og det ser jeg som ret usansynligt, så er det at silikonen "slipper" på den ene langside og så kommer der sq vand på gulvet, jeg venter til weekenden så familien ikke er hjemme :)

Borres håber jeg så at få gjort i weekenden også, da resten af glasset til sumpene skulle blive leveret fredag, håber den lokale glarmester lader sig bestikke igen med en kasse øl ;) han har helt nye bor og en vandkobling. Så kan det ikke blive nemmere.

Som i ser har jeg testet at sætte min lille skummer på plads, og med glaspladen den skal stå på er jeg ikke 110% sikker på at den ikke med tiden kan vælte når jeg en dag kommer at sætte hele min vægt på skummeren, så overvejer kraftigt 2 stykker glas under bærearmene.
Samtidig overvejer jeg at lime på en ret bred glasskive på som et låg over midten, dels for at få en endnu stivere konstruktion, men også for at have et extra sted hvor jeg kan have diverse flasker stående, det kunne fungere som et bord på en 40-50 cm.

Overløb tror jeg at jeg bliver glad for i længden, der er masser af plads og alt andet end lige burde det larme mindre end 2 rør der selv skal suge alt vandet til næste sump.

Og så har jeg lavet en tanketorsk ;( pladen der skal stå i rillen jeg har limet er lidt for høj, så der skal klippes et par cm af før den kan komme på plads, jeg er også kommet frem til at der er laaaaaaangt ind til pladen så det bliver ikke en der skal af mere end 1 gang om året, hvilket jo heller ikke er meningen, men det fungere ikke 100% og jeg skal nu kraftigt overveje hvad jeg skal have i dette kammer, wet-dry er nok det der lokker mest eller noget så keedeligt som lydisolering.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Ser fint ud. Jeg ville dog understøtte den hylde skummeren står på.
Jeg har en hylde magen til og der er limet en lodret glasplade ind midt for.
Jeg har min kalkreaktor (ca 8-10 Kg) og piggybag stående på den og uden at være sikker, så tror jeg ikke din skummer vejer mindre.
Det giver ro, for man er ikke nervøs for at den holder. Slipper en af dine limninger, så har du balladen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu har silikonen størknet lidt mere og jeg har næsten lyftet akvariet i hylderne skummeren står på :) Det ses ikke på billederne men hylderne er limet på 2 sider, så ingen afstiver er nødvendigt og jeg er overrasket over hvor meget silikone engtlig holder/limer.
ALT ALT for tidligt, men jeg er ikke så nervøs over at glasset skal slippe, det skal nok holde..... (vi får at se snart)
Teknik og karantæne sumpene blev bestilt i dag da jeg kom hjem fra København, hvilken fantastisk sommer dag i der havde.

I weekenden skal der limes, og gerne borres.

Når det er klart kommer der nok en ret lang pause i bygget hvor der skal fokuseret på detaljer, så som luftkølning, lydisolering og en indkørning af sumpene paralelt, glæder mig til at få bort mit 480 liters akvarium.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det jo ligefrem vælter ind med gode ideer for tiden, seneste genialitet kom fra Ryom, om i ikke har set det så er linket http://www.reef2reef.com/threads/chaeto" onclick="window.open(this.href);return false; ... ea.144659/

Men der skal mange egg-craters til ;)

Siporax under skummeren venter jeg med, men 6-8 kasser på 250*250*170 mm kan der blive plads til om den oprindelige plan med et sted at fange detruitus ikke rigtig virker, skal huske at montere en "rille".

I alge-sumpen havde jeg tænkt alger i 2 kamre og så Siporax i de resterende, men med ideen fra Ryom kan jeg have Siporax i 250mm højde og så en sandwich med alger hængende ca 150mm fra overfladen, på den måde er der stadig 150mm vand mellem algerne og Siporax.

Fordelen er at jeg får næsten 1m^2 med alger og stadig ca. 150 liter Siporax.

Der ud over bestilte jeg glas så jeg kan få 2 alge-scrubbers i sumpen, 900mm lange og 350mm høje.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så er der sq vand i den første sump ;) og det bliver i :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

(skældsord) jeg har glædet mig til at få op dette billed :)

9 huller, og der var vel bare 2 der "sprak" lidt mere end jeg havde håbet på, men de får alle en forstærkning på så det skal nok holde :beer:
Fik ikke med alt glasset i dag ;( men der er masser af arbejde til mig hele weekenden (og mange dage derefter).
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Man er efterhånden blevet ret god til at lime med silikone, alle glas var ikke med denne gang da forhandleren ikke havde mere hjemme ;) men de vigtige skiver var med, af store skiver var det bare 2 til algescrubberen der ikke har med.

I morgen skal jeg lime det sidste, det er bare 2 overløb der lige skal have en streg mellem bundglasset.

PVC er bestilt på http://www.koiimport.dk" onclick="window.open(this.href);return false; som er enormt meget billigere end at handle ved mine forhandlere på trods at at det koster en mindre formue at få det sendt til Stockholm.

Algesumpen kræver nok en forklaring ;)
Vandet kommer ind bagerst fra venstre, på bunden kommer der at stå en masse mindre beholdere til siporax. Jeg er kritisk til ideen om en alge sandwich da alge scrubberen fylder en hel del. Bliver også hyggeligt at tage op bøgerne... Vandet skal over et lille overløb og så ned for at komme til næste kammer, for udnytte cirkulationen.
I det midterste kammer kommer der så at skulle monteres endnu en alge scrubber, siporax på bunden og Alge Sandwich på toppen, scrubberen kommer at være ret tæt på den jeg har limet siderne på, ikke mere plads end der kan hænge lidt DIY LED.
Holderen til der hvor algerne skal gro bliver et langt PVC rør, når algerne skal høstes skal rører kunne fjernes enkelt, en holder bliver nok nædvendigt at nogen art for at den ikke skal "hænge"
Overløbskammeret er ret stort så en DSB var på tegnebordet, men igen den bliver umulig at gøre ren om 5-10 år så den glemmer jeg og har som max vand i kammeret :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af TNielsen »

Vildt projekt de har gang i, der er tænkt over tingene :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

TNielsen skrev:Vildt projekt de har gang i, der er tænkt over tingene :)
Tak :beer:
Min oprindelige plan er blevet revideret rigtig, rigtig, RIGTIG mange gange, og det er stadig et "work in process", har fået enormt mange ideer på dette forum de seneste år som jeg er enormt taksom for, mange af dem har jeg læst en del om og snakket med mine Svenske ditto. Nu får vi så at se engang om alle disse ideer blandet sammen rent faktisk fungere :)

Jeg kommer ikke at starte op med et wet/dry filter, heller ikke Siporax (da det er sindsygt dyrt om jeg skal have 200 liter fra dag 1), alge scrubber tror jeg på samt sandwich og det er nemt og koster i princippet ingenting i det store projekt. Får jeg siden problemer med værdierne har jeg jo forberedt systemet og en opgradering er relativ let.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Jones »

du dækker ikke af med tape når du limer med silikone?


o_O
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jones skrev:du dækker ikke af med tape når du limer med silikone?
Nej, :oops: det er sumpe, så finish har jeg ikke fokuseret på overhovedet. 10 min på hver limning og finish skulle blive perfekt, alternativ er et barberblad :) men det er uvigtigt.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Endnu en detalje kom på plads, det føles herligt at nå så meget når nu familien er på lang weekend hos svigerfamilien :)
Nu behøver jeg så bare nye slanger til osmose systemerne da disse er en del for korte, nogen der ved hvad de hedder eller har et link. Det er ikke noget jeg normalt ser at mine butikker har hjemme. Havde håbet at jeg kunne koble til den ene i dag, men slangerne ER for korte :G Problemet er at jeg står og mangler vand til mit 480 liters.... Tænk min dreng, tænk og du finder en løsning.
Min DD sidder lidt for højt, omplacering er sket, 3 cm længere ned.

Begge reaktorer bliver koblet direkte på vandledningen så et T-stykke behøver jeg også, senere når jeg har alt oppe og køre skal der en lekage magnetventil mellem disse så OM den ene går i stykker går det hele ikke af helvede til.

Min DD giver som max 250 liter om dagen så den kommer at drive min kalkreaktor, er det en løsning???? Fordelen er at jeg kan styre hvor meget vand der skal gå til spilde så 1 dråbe i sekundet er ikke et problem at indstille, og den larmer ikke :)
Min V2-75 larmer lidt når den går igang, det "ryster" i returslangen så den skal ikke køre hele tiden, er det normalt?

Bag ved pladen er overløbet, så overvejer om jeg skal have frem stiksaven så jeg lettere kan "kigge ind".
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Sidste glas kommet og jeg ern næsten klar med at lime, blot en masse små detaljer, og jeg mener en masse små detaljer!
Leger med tanken at lægge et PVC låg på alle overflader som man har på en "dreambox" men jeg vil ikke at låget skal ligge på kanterne (hvad nu vis der kommer en lekage, så planen er at lime en masse mindre holdere lidt over vandkanten som PVC "lågerne" kan hvile på.

Og så er jeg begyndt at tænke elektricitet, ikke mindst i min algesump.

Har lavet en hurtig tegning af den så det er lettere at forklare hvad jeg tænker.
Belysningen havde jet tænkt mig skulle blive DIY LED. De 2 små køleskinner kan holde ca 10 LED kolde uden blæser og de store kan holde ca 20 hver, de er lavet så der er plads til 36 LED men så vil jeg have en ret kraftig blæser på for at holde dem "kølige". Kommer primært at bruge forskellige røde LED, som det ser ud i dag, kommer an på hvor mange af dem jeg har i dag stadig virker. Kommer at skulle bruge 40 LED til karantæne akvariet om jeg ikke bare bruger min Radion dernede, hvilket jeg lidt regner med (dyr lampe at have i et karantæne akvarium, så det gør lidt ondt.

Tilbage til mit spørgsmål? (kig på nedderste billed)
Jeg kommer at drive lamperne med http://www.rapidled.com/mean-well-lpc-3 ... nt-driver/" onclick="window.open(this.href);return false; 10 stk LED per ballast og ca 18 timer om dagen, og spørgsmålet er om de klare at stå i en lukkede holder ved siden af akvariet (tænker varme og fugtighed)? (Laver en dråd på DIY da ikke alle læser inglæg (mig selv undertegnede, jeg kigger bare billeder :))
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 2. okt 2016 18:44, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Håber ikke du har bestilt kuglehanner hos dem. Alle dem jeg har fået derfra har været af så dårlig kvalitet at de ikke kan blive tætte.
Og hvis der mangler ting i pakken er de mere end uvillige til at sende det som mangler


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Carsten, jeg har bestilt derfra 2 gange nu, denne gang kommer der totalt 1 kugleventil på akvariet ;) muligvis et par kugleventiler 16 mm til rislefilteret (Wet/Dry) om det kommer at larme for meget med 15000 liter vand der plasker direkte ned på plastikboldene. Samt muligvis et par af de samme om pumperne til Scrubberen ligeledes larmer for meget.

Jeg tænker dog rigtig meget på lydisolering i dette projekt, mere om det senere i dag om jeg får lidt tid i aften efter underne sover :)

Sidste bestilling fik jeg med 4 kugleventiler, og de var alle tætte (ø50mm), skal jeg klage over noget er det at jeg betaler over 40 kroner i gebyr for et ikke dansk kreditkort og så 150 Danske korner for fragt... Det tjener de ret godt på med andre ord, og med det i tankerne var det vel ikke en overraskning at jeg fik en leverancbesked i morges efter jeg havde mailet i går aftes at jeg ville lægge flere dele på min ordre. No kom min kritis så også frem på nettet, utroligt at leverandører ikke forstår at vi (konsumenter) snakker sammen
Dog kan jeg ikke finde det billigere ved en ordre som denne (DKK 1100,- inklusif fragt) så det er vel noget jeg må leve med, eller betale 30-50% mere for en delene.... Pest eller kolera.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal blive godt i morgen når mit PVC kommer hjem efter 2 ugers ventetid på en ordre der skulle tage 2-4 dage.......

Nu har jeg på den anden side haft tid til at lege lidt med detaljerne.

Lydisolering; Her vil jeg gå ALL-IN, og gøre alt jeg kan fra begyndelsen, det er ikke let at eftermontere lydisolering.
AC/DC; Vil forsøge ikke at spare på stikdåserne, og ikke have en masse livsfarlig strøm der hænger og dingler over alt.

Nu har jeg limet 4 sumpe, og alle er tætte :W :W :W :W
Men ikke så meget som 1 overløb er tæt :K :dizzy:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Gino »

Super spændene projekt at følge!

Dejligt gennemført :)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Piss.... Så kom PVC hjem og de er jo 63 mm i yderdiameter, og jeg ved ikke hvad jeg har tænkt men jeg har jo 53 og ikke 63 mm hul i glasset :( DOH!!

Men OK, jeg overvejer simpelhen at lime rørerne med en tube silikone per stk, det skal sq nok blive tæt... om ikke må jeg vel krybe til korset og bestille rørgennemføringer der "passer".
50mm er bedst så jeg ikke får problemer at rørerne ikke kan følge med ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Om du bruger en tube silicone per gennemføring, så holder det aldrig som med den rigtige lim. Kryb til korset og køb de rigtige gennemføringer.
Kan du ikke få boret hullerne op?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Gino, tak for de pæne ord, får jo enormt meget hjælp fra jer alle :)

Du har jo ret Carsten, men fuuu*k... Og en idiot detalje jeg nu også ser er at jeg faktisk ikke har plads til rørgennemføringerne da de som min kræver 120 mm (med 90 grader vinkel). Jeg har 100 mm :clap:

Forsøger at tale mig selv varm til at teste at lime dem på, det BURDE holde.....


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Opskrift på en katastrofe ;)

Når det handler om det venstre rør, skal jeg borre et lille hull for at luften kommer ud?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Mod bedrevidende klattede jeg på rørene i dag;
Limede en 90 graders med et kort stykke 50 mm som kan gå gennem hullet på 53 mm, masser af silikone på bagsiden .
Fylde rundt godt op af glasset og PVC, dejlige sorte fingre jeg har nu.
Derefter silikone på udsiden, en glasskive med silikone på igen for at danne lidt mere "materiale" der kan limes på.
Sidst en masse silikone på dette...

Jeg har testet og det er tæt, ikke kønt men tæt :) (tror jeg)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, Algesumpen,

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Arbejder stadig når jeg har tid på algesumpen.
Der er vand i og det er lydisoleret rundt 2 af siderne.
Stikdåser er monteret og mens vi venter på næste udbetalning fra arbejdsgiver har jeg testet mine gamle DIY LED og jeg har mere end rigeligt LED til at kunne belyse alt i sumpen.
Har testet hvor varme allu-profilerne bliver og ca 20 LED er meget passende, dvs. at de er behagelige at røre ved.

PROBLEM;
Jeg vil at 2 profiler skal både give lys til min scrybbers samt sandwich af alger, så jeg har lavet 100 skitser og brugt dage på at komme frem til en løsning... Og er kommet frem til en meget enkelt løsning, ikke hi-teck kan man vel sige ;) se billeder.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Mikas »

Har du limet pvcen fast med silikone?

Jeg havde købt en brugt balje her på forum.. der var noget af pvcen limmet med silikone og det kunne man trække fra hinanden..
Det ville jeg godt nok ikk turde hvis du skal have 2.5 kubikmeter vand i det


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Mikas skrev:Har du limet pvcen fast med silikone?
Jeg havde købt en brugt balje her på forum.. der var noget af pvcen limmet med silikone og det kunne man trække fra hinanden..
Det ville jeg godt nok ikk turde hvis du skal have 2.5 kubikmeter vand i det
Jeg testede med den ene gennemføring, vel vidende at jeg sikkert kom at fortryde det, men efter en uge hvor silikonen har hærdet sidder de faktisk som støbt i betong.
Det er bare PVC/Glas der er limet med silikone, PVC/PVC er limet med PVC lim. Som du kan se har jeg også limet med silikone i det nedre akvarium, netop for at jeg ikke ved en fejl skulle skubbe på røret og lave en lekage.

Hullerne i sumpene er 53 mm, og PVC rørene er 50 mm så bare 1,5 mm luft rundt i snit, det er BESTEMT ikke noget jeg vil anbefale!
MEN laver man fejl er det jo at få det bedste ud af situationen, og alternativet at gå ned i dimention på gennemføringen og dermed cirkulation i sumpene var jeg ikke rigtig glad for... Pest eller kolera?

Takker naturligvis for dine inputs Mikas, det er ikke den bedste løsning i systemet, håber ikke jeg kommer at fortryde... Og på den anden side, så er det bare vand, har haft min første "ulykke"...
Min snart 3 årige er meget facineret af de små luftbobler overløbet laver, så jeg slukkede min 3000 liters returpumpe som flytter vand fra tekniksumpen til skummersumpen, glemte lige at vand heldigvis følger Newtons love og flyder tilbage.
Resultatet var at ca 30 liter vand flød ud før fruen så det og gik i panik :hehe:
Vand følger stadig Newtons regler og flød i afløbet :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"