"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Forum for Akvarier 801+ Liter
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Kan se de også er til salg herinde så har lige skrevet til ham,skal have gang i akvariet så jeg kan nå at få fingrene i den leopard muræne fra annoncerne herinde,jeg har fiske abstinenser ;-)


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

En lille update på hvad der sker i begynder baljen,sidste weekend tømte jeg Gajol`s 1400 l akvarium for alt + foder testsæt refraktometer selv caulerpa algerne røg med hjem :y
Den her weekend var det så Miksbiks tur til at stå for skud dog kun levende sten fra hans akvarium + en lille tykpigget søstjerne og en lille akvarium med lampe osv der skal fuges om,så var jeg også en tur i struer ved en bruger herinde fra og hente en dragefisk den almindelige volitans som resulterede i jeg kom til at handle mig til endnu et akvarium dog på 570 liter med bord og sump samt rørføring som også skal fuges om samt have eftersyn så der er lidt at llave når jeg bliver arbejdsløs engang :GO :biggrin:

Lige nu er der kun hvide rør på akvariet så den blænder lidt men der skulle gerne komme lidt blå rør på også ret snart,søjlen til venstre i billedet er afsat for kunne ikke få den til at passe ind,og så har jeg fået den første nørde gimmick tunze 7091 single controller og det bliver ikke sidste gang der går nørd i dette akvarium :y
Pt er der ca 350 kg sten i men venstre side vil blive revet ned igen så der kommer lidt mere fri svømmeplads,der er lavet en hule svarende til ca 2 hele mælkekasser i højre hjørne som har adgang til en mindre hule på ca 30x40 cm,men det er langtfra nok til en muræne så what to do ?
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Som det ses her er der lidt brunalger i bunden men det er ikke så slemt og vand værdier er stadig fine,jeg har faktisk slet ikke tømt skummeren endnu efter akvariet er startet op påtrods af den kører på max hele tiden ?
Billede

Min nye charmetrold som vil gøre alt for foder,var ved at hånfodre den idag men da den nåede på knap 5 cm afstand af mine fingre fik jeg kolde fødder med tanke på min nælde allergi,ja jeg ved godt jeg er en wuzzz.
Billede
Billede

Skal lige have fat i noget blå maling så jeg kan få malet de flamingo plader der skal skubbes ned bag ved akvariet som baggrund og ekstra isolering.
Af elektronik er der indtil videre
powerheads
4 x sunsun jvp 202 24 watt pr stk ialt 96 watt
2 x seio super prop 1500 12 watt pr stk ialt 24 watt
2 x tunze 61?? moddet til 18000 L/T ca 35 watt pr stk ialt 70 watt

Skummer pumper
2 x ocean runner 3500 65 watt pr stk ialt 130 watt

Returpumpe
1 x Resun pg 10000 250 watt

Varmelegemer
3 x 300 watt aqua medic ialt 900 watt

Lys
16 x 36 watt neon rør t8 ialt 576 watt

samlet 2046 watt :wc:


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Schwensen »

Bruger din returpumpe 250 W?!?! Så skal du da have en ny?! Og bruger din skummer 130 W?! Det lyder helt vildt?
Det ser fint ud, men er det ikke hurtigt du har kommet tingene i? eller har jeg misset en indkøring?
Vil også mene du skal bruge lidt mere cirkulation.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Retur pumpen er så strøm tørstig fordi den skal kunne løfte vandet op fra filteret i kælderen,men den skal skiftes til en anden på et tidspunkt,mener du ikke de 104500 L/T pumperne yder efter opgivelser er nok cirkulation ?
Jeg har drejet flere af dem ind i stenene for at undgå fiskene bliver blæst omkuld i akvariet og hele overfladen i akvariet koger nærmest stadigvæk og flere af blødkorallerne bliver blæst vandret hen af stensætningen,kommer der mere flow på er jeg bange for stensætningen også letter i akvariet for et par af læderkorallerne er blevet rykket af stenene pågrund af flow.

Men jo der er gået rigeligt stærkt med at komme dyr osv i det var ikke planen men havde budt på bruger Gajol`s sten og han ville ikke sælge dem før en at koraller og fisk var solgt og så gav han mig et tilbud på det hele jeg ikke kunne afslå,mine vandværdier er fine skummeren kører max men har ikke fyldt koppen første gang endnu og brunalger har jeg ikke haft mange af ?
Samlet vandmængde i setuppet er ca 3800 liter så mængden af dyr jeg har smidt i svarer vel ca til at smide 10 kg sten og en den mindste damsel der kan opdrives i en rsm akvarie.

Men tak for inputtet al hjælp er velkommen.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af crazy seahorse »

Uanset hvad grunden er, så er systemet altså ligeglad. Hvis det tilter, så gør det det, uanset hvor gode intensionerne er.
Jeg har desværre set alt for mange akvarier vælte fordi de blev belastet for hurtigt og for meget.
Ting tager tid og det gør en opstart af et akvarie også - selvom der er mange liter vand.
De mange liter kommer dig til gode, når systemet er ordentlig indkørt - ikke før.

Du har rigtig mange spændende idéer og klør på med krum hals.
Men det er en lidt farlig vej, du er på mht systemets videre færd.
Det ville være en skam hvis du blev slået tilbage til start, fordi det gik for hurtigt.
Så et venligt tip herfra er, ud med ankeret. Brems lidt op. Det skal nok nås.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Schwensen »

Henrikorg1 skrev:Retur pumpen er så strøm tørstig fordi den skal kunne løfte vandet op fra filteret i kælderen,men den skal skiftes til en anden på et tidspunkt,mener du ikke de 104500 L/T pumperne yder efter opgivelser er nok cirkulation ?
Jeg har drejet flere af dem ind i stenene for at undgå fiskene bliver blæst omkuld i akvariet og hele overfladen i akvariet koger nærmest stadigvæk og flere af blødkorallerne bliver blæst vandret hen af stensætningen,kommer der mere flow på er jeg bange for stensætningen også letter i akvariet for et par af læderkorallerne er blevet rykket af stenene pågrund af flow.

Men jo der er gået rigeligt stærkt med at komme dyr osv i det var ikke planen men havde budt på bruger Gajol`s sten og han ville ikke sælge dem før en at koraller og fisk var solgt og så gav han mig et tilbud på det hele jeg ikke kunne afslå,mine vandværdier er fine skummeren kører max men har ikke fyldt koppen første gang endnu og brunalger har jeg ikke haft mange af ?
Samlet vandmængde i setuppet er ca 3800 liter så mængden af dyr jeg har smidt i svarer vel ca til at smide 10 kg sten og en den mindste damsel der kan opdrives i en rsm akvarie.

Men tak for inputtet al hjælp er velkommen.
Du har omkring 35 x vandets volume i time som cirkulation, hvilket egentlig er fint, men ikke overdrevet meget. Det var mere fordi jeg tænkte om du havde nok pumper til at få cirkulation i hele akvariet og mellem sten? Dit akvarium kan sagtens tage mere cirkulation :) og det kan dine dyr også. Med mindre du har sat cirkulationspumperne, så de blæser direkte på dine koraller.

Jeg er meget enig med Erik. Du får først gavn af de 3000 liter, når akvariet er indkørt. Indtil da er det stadig ustabilt!


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Der kommer ikke mere liv i de næste måneder for jeg er godt klar over at jeg allerede løber en risiko men skal have fat i 1-2 reaktorer så jeg er på forkant med po4 og no3 som jeg regner med bliver mine største modstandere,akvariet har kun kørt i 3 uger og jeg ved de kloge hoveder som arbejder med hård koraller skriver 1-2 måneder uden sten og efter sten så yderlig 2-3 måneders indkøring før der må komme liv i.men jeg har også læst og hørt fra folk som bare starter op hvor det bare kører.
Der sidder powerheads bag stensætningen langs bagruden og i hjørnet og blæser ud igennem den og der er fra 10-20 cm fra bagrude til stensætning så der er plads til flere og det vil der nok også komme.
Efter et par reaktorer så står menuen på led lys som jeg glæder mig til at få i.

Jeg kan stadig ikke finde helt ud af om jeg skal køre med uv lys eller ej,herinde er der folk fra både for og imod og det er der også alle andre steder hvor jeg læser,så hvad er det rigtige for mig ? Tror jeg bliver nød til at prøve for at danne min egen mening om det.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Hvorfor har du så meget knald på returpumpen?? Selvfølgelig kan man ikke få en pumpe som yder 2000 liter og som kan løfte 4 meter.
Men der findes pumper som klarer jobbet lige så godt, men med et markant lavere strømforbrug.
Og der er ingen grund til at lade mere vand ryge gennem sumpen, end at den mængde som skummeren skal have.
Godt nok er det ingen billig pumpe, men den bruger kun 25% i strøm end din nuværende
http://www.aquapro2000.de/Pumpen/Aquari ... 10215.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Uv, er der som sådan ingen grund til at køre med, med mindre man har nogle problemer, såsom pletter på fiskene eller alger.
Men det skal være et kraftigt uv anlæg eller er det spild af penge. Minimum 54w skal anlægget være på for at have effekt overfor pletter.

Selvom 90% af alle akvarie får en algefase, er det ikke altid noget som kommer.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Carsten jeg kiggede også på de red dragon pumper men når den skal løfte vandet op fra kælderen hvor filteret er så ser det ud til på de specs jeg har kunne finde på dem at vandmængden falder kraftigt ?
mht at min retur pumpe er for kraftig så har jeg har lige smsèt med bruger gajol herinde fra om at hente hans filter anlæg reaktor skummer mm,lige meget om det bliver til noget eller ej så vil mit filter anlæg blive opgraderet for jeg vil gerne have en filter kapacitet på 1000 liter + og med en skummer mere på i tilfælde en bryder sammen,har også lige skrevet på 2 reaktorer herinde i annoncerne,jeg går ikke efter et state of art teknik rum men et filter system som har kapacitet til at kvæle evt problemer der måtte komme og ikke mindst når jeg begynder at sætte fisk i som har potentiale for at blive store.

Min måde og gøre tingene på vil hurtigt give lidt teknik i overskud men har allerede krejlet mig til en lille 100 liter + akvarium med lampe og skal hente en 570 liters saltvands akvarum i den kommende weekend med bord sump rørføring så der skal også bruges lidt teknik til så mit overskud kommer hurtigt i brug igen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Henrikorg1 skrev:akvariet har kun kørt i 3 uger og jeg ved de kloge hoveder som arbejder med hård koraller skriver 1-2 måneder uden sten og efter sten så yderlig 2-3 måneders indkøring før der må komme liv i.men jeg har også læst og hørt fra folk som bare starter op hvor det bare kører.
Den med at akvariet skal køre et par måneder uden sten, den har jeg aldrig hørt om før.
Det smarteste er da at hælde det hele i, og så lade det stå i nogle måneder.
Hvis du går som du beskrev, så udskyder du blot "premieren" i nogle måneder, og til ingen nytte.

Det er korrekt at nogle har held med blot at hælde det hele i på samme tid, og det går godt, men det er held og ikke andet.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Bingocaller »

FYI - Du har meget tykt bundlag i - det bliver en bombe af næringsstoffer


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Raavig »

Jeg kan nu godt forstå at "TS" har valgt som gjort.
Når man er i den størrelse balje og der så byder sig ting til en fornuftig penge, så er det vel blot at slå til.

TS er jo klar over at der er en risiko forbundet med denne opstarts metode.
Hvis det hele vælter, så har han jo alt til at starte det ordenligt op :)


Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af crazy seahorse »

Henrikorg1 skrev:Carsten jeg kiggede også på de red dragon pumper men når den skal løfte vandet op fra kælderen hvor filteret er så ser det ud til på de specs jeg har kunne finde på dem at vandmængden falder kraftigt ?
mht at min retur pumpe er for kraftig så har jeg har lige smsèt med bruger gajol herinde fra om at hente hans filter anlæg reaktor skummer mm,lige meget om det bliver til noget eller ej så vil mit filter anlæg blive opgraderet for jeg vil gerne have en filter kapacitet på 1000 liter + og med en skummer mere på i tilfælde en bryder sammen,har også lige skrevet på 2 reaktorer herinde i annoncerne,jeg går ikke efter et state of art teknik rum men et filter system som har kapacitet til at kvæle evt problemer der måtte komme og ikke mindst når jeg begynder at sætte fisk i som har potentiale for at blive store.
Som jeg kan forstå har du lidt problemer med den pumpe som skal løfte vandet fra kælderen op til akvariet.
Du kunne prøve at skrive til Thomas fra den blå.
Han lavede et akvarie i Italien for et par år eller tre siden. Så vidt jeg husker skulle vandet pumpes op igennem mandens grund fra et separat hus, som lå lidt væk fra det hus hvor akvariet var placeret. Der var en længere billedserie omkring projektet, men jeg kan ikke finde den på Thomas´s profil.
Måske var de billeder kun hængt op i DSC?
Anyway, så er Thomas nok den der kan hjælpe dig med fabrikatet på de pumper. Men det var vist professionelt grej.
Du kan skrive en Pb til Thomas via hans profil, som er Saltvand.

Ellers kunne du kigge lidt her for inspiration og idéer. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 92#p314823" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af gnizten »

crazy seahorse skrev:Uanset hvad grunden er, så er systemet altså ligeglad. Hvis det tilter, så gør det det, uanset hvor gode intensionerne er.
Jeg har desværre set alt for mange akvarier vælte fordi de blev belastet for hurtigt og for meget.
Ting tager tid og det gør en opstart af et akvarie også - selvom der er mange liter vand.
De mange liter kommer dig til gode, når systemet er ordentlig indkørt - ikke før.

Du har rigtig mange spændende idéer og klør på med krum hals.
Men det er en lidt farlig vej, du er på mht systemets videre færd.
Det ville være en skam hvis du blev slået tilbage til start, fordi det gik for hurtigt.
Så et venligt tip herfra er, ud med ankeret. Brems lidt op. Det skal nok nås.

Erik
Rigtigt nok Erik...

Som trådstarters titel skriver, Hjælp til at skifte fra fersk til salt.... Så er tålmodighed vores bedste ven i denne hobby, men det er sgu vigtigt også at være modtagelig for de gode råd man kan være heldig at få med på vejen, dog selvfølgelig iblandet noget sund fornuft, så er man godt rustet... :y


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa

Det er jo meningen du gerne vil have muræner i dit akvarie, så jeg kunne forestille mig du godt vil se denne video som jeg har taget fra et af vores foder huller på arbejdet.

[video][/video]


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af nielsk »

Min reddragon 8200 løfter vandet fra kælderen 2,5 meter i højden og 6-7 meter vandret. Den givernetto ca 4000 Liter i timen. Og det passer mig fint. Jeg har også ca 1000 Liter sump/refugium til at modtage vandet.


SPS : Stability provides succes
gajol
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: tors 21. jul 2011 10:50
12
Postnummer: 8362 Hørning
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af gajol »

dejligt at du kom helt hjem med alle fiskene :-)


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Mike takker mange gange for filmen kan ikke få nok af at se på grønne muræner.

Nielsk den havde jeg lidt kigget på og det var også den Miksbiks Michael anbefalede mig nu her så det bliver nok den jeg ender med,tallene ser bare noget tvivlsomme ud når man kigger på deres løftetabeller derfor fravalgte jeg rd pumper i første omgang og gik efter en midlertidig billig udgave.

Gajol de stortrives og æder som besatte + de har enda alle sammen overlevet dragefisken som er ligeglad med dem sålænge der er rigeligt med optøet rejer med og uden skal og muslinger på menuen,kan det passe mandarin fisken tager mysis krill optøede frost terninger for det ser ud til den går og samler dem op på bunden her når jeg fodrer deandre.

Så er de første 2 led lamper på vej fra undersiden af jordkloden.
http://www.ebay.de/itm/271230103682?ssP ... 1423.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror dog jeg vælger en anden model når jeg bestiller de næste par stykker med flere farver i samt flere watt ?


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af hellfish »

Hvorfor ikke bare vælge maxspects razor?
Rimelig billige masser af watt og farver pg indstillingsmuligheder


siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af siqu »

Brug dog en grundfoss dykpumpe.


NickasL
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 28. nov 2013 12:41
10
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af NickasL »

Update?!


flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af flzak »

:dizzy: Hold da kæft en balje
Gør dig selv en kæmpe tjeneste og lyt til nogen af de folk der kommentere/rådgiver dig i tråden.
De er dygtige saltakvarister!! :GO
Hvor ville det være fedt at se en balje i den størrelse i fuld flor.

Held og lykke fremad :h
Ser frem til at følge din tråd :GO

M.v.h Glenn


Upcomming zeobalje
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Nu har akvariet kørt et års tid og jeg er kun rendt i et problem undervejs i form af noget sygdom jeg fik fra en forhandler som dræbte knap 40 fisk iløbet af en måned,det var en dyr omgang som arbejdsløs men endnu mere trist som fiske elsker og se dem gå bort.
Har stadig ikke fået optimal belysning på men kører med lidt forskellig belysning af led og t5 rør,desværre kan min tlf kamera ikke ås godt lide den kombo så bær over med kvaliteten.
Den grønne muræne jeg drømte om har ingen jydske forhandlere jeg har været i kontakt med kunne skaffe,dog har fyens akvariecentrum haft en hjemme til mig som desværre stak af inden jeg fik den afhentet,jeg vil stadig have den grønne men har indtil videre haft en del glæde af Mogens min leopard muræne,det er et lille skrog på 65-70 cm men den har 4 doblet sin kropsvægt på de 4-5 mdr jeg har haft den så den skal nok blive til noget en dag.
Jeg har pt 500+? kg sten i samt diverse lette begynder koraller,fisk og andre invertebrater har jeg ikke styr på da de har for lidt ved at gemme sig,har oplevet fisk jeg ikke har set i 2-3 mdr pludselig dukke frem og vil have mad eller bare for at kigge på hvad jeg var for en underlig snegl.
Den store dragefisk kan dog godt være lidt træls da den er utrolig nysgerrig og slet ikke er bange for mig så den svømmer rundt om mig på 10 cm afstand og kigger på mig når jeg kravler ned i baljen,men det er nok lidt min egen skyld da jeg håndfodrer og bruger også tang og pincet til fodring af flere af fiskene så de er vant til at komme tæt på mig,de får alle muslinger især kammuslinger er et hit,rejer,blæksprutte arme,fiskefilet.smelt,nori tang,salat,mælkebøtte blade og forskellige former for frugt,men af frugt er det banan der er nr 1 selvom det sviner lidt i tanken.
Jeg går ikke så højt op i vandværdier måler salinitet i forbindelse med at jeg skifter de ca 1000-1500 liter vand pr måned osmose vand selfølgelig,og så måler jeg ph ca 1 gange om ugen og sålænge den er stabil gider jeg ikke måle flere værdier,laver ph et lille hop er det bare lige no2 no3 og po4 jeg checker,og det går nu meget fint selvom de fleste inkarnerede saltvandsnørder herinde nu nok er faldet ned af stolen efter at have læst det.
Jeg har en smule cyanid alger midt i akvariet engang imellem der blomstrer op,men de kommer kun i forbindelse med at den ene af de 4 aftrækkere graver en del,og de kom kun lige rundt om dens udgravning ?
Nå nok BS her er lidt nybegynder billeder,nogle er nye andre ældre.
Billede
Billede
Billede


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Billede
Billede
Lige en mere af ædedolken Otto
Billede
Billede


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Porcelæns sneglen ræser rundt i hele akvariet på både bund sten og ruder,troede det var et inaktivt dyr ?
Billede


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Nicki Henriksen »

Fedt bare a kunne snorkle når man lige har lyst :GO

Imponerende fisk
Senest rettet af Nicki Henriksen tors 24. jul 2014 11:44, rettet i alt 1 gang.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Barsen Basse en af mine pensionister fra fyens akvariecentrums udstillings akvarie nyder sine ældre dage her hos mig,her i blåligt aften belysning.

Billede
Billede
Billede
Min lille Naso inde fra grunde1970 er begyndt at få horn,den kommer fint ud af den med min store naso.
Billede
Benny the blenny er en lille tæppetiser der ikke ved hvor lille den egentlig er i forhold til deandre,den spiller gerne op men barsen går tit på siden af den med åben mund så den skal nok overveje hvor cocky den skal opføre sig ;-)
Billede
Billede
Chelmon rostratus(staves?) skal man næsten have i sådan en størrelse balje i tilfælde af glasroser,ved jeg 1-2 gange har handlet et sted med glasroser men jeg har altså ingen,men den er nu også glad for alle de forskellige former for frostfoder jeg smider i baljen.
Billede


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"