"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Som jeg skrev behøver salt ikke koste en formue.
Da du i første omgang blot vil have fisk, behøver saltet ikke være boostet med sporelementet, kalk og magnesium
http://www.decocean.dk/shop/p/2006" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle du få lyst til også at have nogle koraller
http://www.decocean.dk/shop/p/2002" onclick="window.open(this.href);return false;

Angående UV anlæg, fisk bliver ikke bare syge hvis du holder vandkvaliteten i orden. Og da det jo er noget begrænset hvor mange fisk du kan have i det, når du vælger de helt store. Kommer der jo ikke smitte kilder ind konstant. Og et karantæne akvarie er obligatorisk


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Thue »

Hehe uv anlæg er altid et dejligt debat område, man skal gøre det hvis man selv tror på det eller ej.

Hvis det var mig så satte jeg også det uv anlæg på tanken, ikke så det skulle køre 24/7 men at man havde det som backup ved indkøring af nye fisk eller hvis der skulle komme lidt problemer hen af vejen med enten vira eller andet så det hurtigt kan tændes. Men alt i alt så kan jeg godt følge carsten for som regel er det vandkvaliteten der spiller den største faktor i sunde fisk (og at det ikke bliver prop fyldt)

Som andre har været lidt inde og vende over så ville jeg også fjerne de biobolde og de måtter. Lave et godt stort refugium så det hjælper lidt på det biologiske. Så ville jeg også sørge for og komme godt med friske levende sten i, de vil hjælpe dig rigtig meget.

Hvis du vil gerne vil gøre brug af dine biobolde så lav et risle tårn til dem, da de så vil komme til og fungere lidt som ls og hjælpe dig med lidt hurtigere og bringe cyklus rundt (ammonium-no2-no3)

Din værste fjende, afhængig af størrrels af fisk og antal, bliver nitrat og po4. Så her skal du nok kigge lidt nærmere på hyppige vandskift evt et nitrat filter eller vsv. men alt dette kommer kun an på belastningen, men godt og have i bagtankerne

Mvh Thue


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Jeg er godt klar over jeg har en stor for ikke at sige kæmpe udfordring foran mig,men jeg ser frem til udfordringerne med en blanding af spænding og glæde.

Carsten det var godt nok lidt andre priser på salt,har dog lige snakket med ham Michael fra tiptopfisk og han er ved at se hvad han kan skaffe til mig af saltpriser,det er jo heller ikke gratis at få sendt 150 kg salt fra øen og herover til fastlandet.

Thue jeg tænkte også at så stort et uv anlæg til 2000 kr brugt ikke kunne være helt ved siden af,men det er mange watt i forhold til den lille backup jeg har nu til mit ferskvand,jeg tænker lidt over den og terper lidt flere forums igennem for at finde pros og kons.

Så gik handlen med skummeren en turboflotor 5000 twin igennem med 2 ocean runner 3500 pumper tilhørende rislefilter og 16000 L/T fødepumpe,det er sku en voksen moppedreng sådan en i forhold til dem jeg har set indtil videre. :sneaky2:

Næste opgave finde nitratfilter,nogen anbefalinger ?
Senest rettet af Henrikorg1 tirs 4. jun 2013 16:40, rettet i alt 3 gange.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Marco R »

Hej,

Først og fremmest velkommen til denne salte hobby :happy:

Nu hvor at du "kun" skal have et Fish-only-akvarie - så tænker jeg lidt på, om du med fordel ikke kunne bruge Biopellets istedet for nitratfilter?
Jeg har desværre ikke den store erfaring med dette, men der er en stor tråd om det, her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... +tr%C3%A5d" onclick="window.open(this.href);return false;.
Der er stadig nogle, som bruger dette. Så ved dit tænker jeg en reaktor med Biopellets og en med Po4-fjerner (Rowa eller Deltec Aqua Crown).

Blot et forslag og ide :happy:


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Marco R det var spændende læsning og helt sikkert noget jeg vil overveje om det skal prøves,tak for tip og link.


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Moente »

Til en fiskebalje er biopellets klart værd at overveje. Havde en no3 på 100, satte biopellets på og efter to uger var min no3 på 10 og ugen efter 5. Det er virkelig effektivt mod no3.


Mvh Tobias
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Marco R »

Henrikorg1 skrev:Marco R det var spændende læsning og helt sikkert noget jeg vil overveje om det skal prøves,tak for tip og link.
Det var så lidt :GO

Glæder mig til at følge din tråd og projektet, som det skrider frem og husk en masse billeder :happy:


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af nbd »

Hvorfor beholder du ikke ferskvand og smider nogle Motoro-rokker i? :beer:


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af hellfish »

Nok fordi ferskvand er noget man drikker.. Det jo ikke en rigtig hobby ;)... Ja bare kom med alle kommentarerne nu ;) ..


Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Bobbe88 »

hellfish skrev:Nok fordi ferskvand er noget man drikker.. Det jo ikke en rigtig hobby ;)... Ja bare kom med alle kommentarerne nu ;) ..
:GO


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

jeg har haft en hybrid rokke i akvariet og har prøvet en del ferskvandsfisk igennem årene og synes jeg er ved at løbe tør for interessante fisk,kommer dog til at savne mine oscars og det er deres adfærd jeg er på jagt efter i en lidt støre single fisk med nogle flere farver og der passer bars/grouper gruppen lige ind.
Drømmefisken er oscar lignende nysgerrighed og bølle adfærd kombineret med flotte farver og som er eneboer så der kan blive plads til en ordentlig fisk istedet for min gruppe af små 40 cm oscars,kan ikke passe jeg kun kan holde små fisk med et svømme areal på 4,2 m2.

Desuden drikker jeg helst ikke vand med bagtanke på hvad fiskene har lavet i det :beer:

Min første drømmefisk var Variola louti men fik at vide herinde i modstrid med andre forums at mit akvarium var for lille til den,alle amerikanske forums jeg har trevlet igennem skriver 300-400 gallon og opad og mit er ca 825 gallon i løse tal.

Alternativet kunne være Cephalopholis taeniops ,den er begynder egnet den er så lille jeg kan holde flere i akvariet ud fra hvor mange liter den kræver.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af nielsk »

I mange offentlige akvarier har de tårnhøj nitrat i deres fisketanke pga. heftig fodring. De oplever på trods af dette af fiskene udvokser til naturlig størrelse - også vores notorisk svære acanthurus arter.
Så næring i vandet er ikke dit største problem. Du skal have god cirkulation, en god skummer med Ozon, nok 500 mg til din størrelse. Og heftig cirkulation er vigtig for at holde madrester og afføring i bevægelse så de når din sump og dermed skummer. Du kan også lave udfældningsriller i din sump så det er let at suge bundfald op 1-2 gange ugentligt.
Så ville jeg ikke bekymre mig så meget om mere avanceret filtrering. Det hører mere til koralakvarier.
OG DER FINDES IKKE MODNET VAND!!!! Det er noget driftige forretningsfolk har opfundet for at tage penge for et affaldsprodukt. På dansk hedder det beskidt vand. Jeg smider 100-150 liter "modnet vand" i kloakken hver uge.
Du kan bare pode dit system med et par enkelte velindkørte levende sten eller noget indkørt sand.


SPS : Stability provides succes
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 659
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 00:20
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af henrikp »

Vil gi niels ret,
Derud over kan du prøve at tag kontakt til miksbiks ( michael fra nordic reef) han har selv en stor fiskebalje, ham kan du sikkert få mange gode råd af :-).

Ellers et fedt projekt, held og lykke med det :-)

Mvh.
Henrik


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Henrikorg1 skrev:Drømmefisken er oscar lignende nysgerrighed og bølle adfærd kombineret med flotte farver og som er eneboer så der kan blive plads til en ordentlig fisk istedet for min gruppe af små 40 cm oscars,kan ikke passe jeg kun kan holde små fisk med et svømme areal på 4,2 m2.

Min første drømmefisk var Variola louti men fik at vide herinde i modstrid med andre forums at mit akvarium var for lille til den,alle amerikanske forums jeg har trevlet igennem skriver 300-400 gallon og opad og mit er ca 825 gallon i løse tal.

Alternativet kunne være Cephalopholis taeniops ,den er begynder egnet den er så lille jeg kan holde flere i akvariet ud fra hvor mange liter den kræver.

Bliver et ikke et noget kedeligt akvarie med kun en eller 2 store fisk i?

De der anbefalede akvarie størrelser, er ikke rigtigt noget man kan bruge til så meget, for hvem er det som sætter grænserne? Og når det er en fisk der bliver så enorm som den du ville have. Hvilken størrelse er det fisken er vurderet i?

Personligt ville jeg hellere vælge en stor flok af mindre fisk, for at få noget liv i akvariet og ikke mindst farve, men smag og behag er jo forskellig


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Jeg skulle nu heller ikke give noget for modnet vand udover bøvlet med at afhente det.
Vil prøve at tage kontakt til ham Miksbiks og høre om han vil dele ud af lidt gode råd.

Der vil også komme mere en 1 eller 2 fisk i med tiden,måske en muræne en rokke eller en minihaj men den tid den sorg,først skal jeg have gang i akvariet og gerne med en lille grouper/bars som kan vokse sig stor med tiden og så må jeg se hvordan det kommer til at gå og tilføre et par fisk mere når jeg føler jeg og akvariet er klar til det.


søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af søvnig »

Jeg syntes egentlig det er nogle meget spændene ideer du arbejder med, selvom det måske er noget anderledes end hvad de fleste andre ville bruge 3000 L til.
Du kan jo forsøge at efterligne den lidt dybere del af revet, med massere af sandbund og fri svømmeplads. De sten der er i akvariet lader du gå helt op til overfladen. Mest i den ene side og delvis langs bagvæggen og måske med en stor bred søjle. Lav en dunkel belysning med høj kelvingrad og evt spotbelys de steder hvor vælger at have lidt koraller (Hovedsagligt store læderkoraller og lidt skiveanamoner)
Smid så din bars (som du nok må giver videre til offentlig akv. på et tidspunkt) i, sammen med et par bambushajer, en muræne eller 2, en lille flok gule kiruger og lidt kejsere og andet godt og så har du et fedt akvarie.

Jeg ville forøvrigt have valgt nøjagtigt samme skummer :GO

VH
Søvnig :devilish:


Journalist på www.andeposten.dk
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Jeg var nød til at nøjes med en mindre model aqua medic skimmer da den anden var for høj til min krybekælder hvor filteret står,den nye har vist kun en kapacitet til 5000 liter akvarium :BA
Filteret er nu ombygget og epoxyen hærdet og der er lavet 1000 liter osmosevand som ryger i filteret imorgen sammen med salt så filteret kan komme til at stå og køre lidt indtil akvariet er klar,overvejer lidt at smide en fisk i det sidste kammer der er på ca 250-300 liter for at se hvordan den reagerer på mit træfilterkasse med vespox fødevare godkendt epoxy belægning.
Har taget kontakt til den blå planet for at se om de er villige til at aftage fiskene hvis de vokser fra mig og en Lars Skou Olsen har svaret derfra at det vil de meget gerne så nu er der kun go go go.
Nu hvor det er muligt at komme af med dem når de vokser fra mig går jeg fra snowflake murænen til en almindelig grøn muræne efter at have set flere film med den som denne
[video][/video]
Den sidste ferskvandsfisk bliver afhentet af en sjællænder på tirsdag så kan jeg komme igang med akvariet,skal nok lige få skudt et par billeder af hvad der er sket.

Søvnig du har ramt hovedet på sømmet det er lige den opbygning jeg går efter.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af nielsk »

Du behøves såmænd ikke køre fiskene helt til den blå planet, Kattegat centret plejer også at kunne aftage.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af AndersBoerglum »

Undskyld jeg siger det, men kan ikke forstå at du er så tændt på en Aqua Medic skummer. Har ikke set en endnu som kunne imponere mig.
Ville hellere kigge efter en stor deltec så.
Bare et råd :)


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Enig med Anders. Aquamedics skummere er nogle store klodser, og de støjer. Pumperne siger ikke noget, men luftboblerne risler i røret konstant og gør at det hele er en meget støjende apparat.
Det er ligeledes en meget besværlig opgave at tømme den for vand, da aftapnings hanen sidder i absolut gulvhøjde.
Deltec har som Anders også skriver lavet nogle store skummere, ikke i højden, men mere i bredden. Bevares de er dyrere end Aquamedics, men langt mere avancerede end de gammeldags fra AM


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Niels K takker for info der er da ikke så langt som til den blå planet,jeg ville bare sikre mig at jeg kunne komme af med dem hvis en skulle blive støre en det er forsvarligt at have i mit mini akvarium.

Forhandleren tog den turbo flotor 5000 jeg havde købt igennem ham i bytte på denne så nu starter jeg ud med den,så kan jeg altid købe en anden når jeg bliver lidt klogere,desuden skal den stå i en kælder som kun bliver brugt til akvariefilteret og fjernvarme anlægget så bare den ikke larmer over 100 db så kan jeg alligevel ikke høre den.
Skummeren bliver hævet lidt fra gulvet for at komme op i højden da mit filter er næsten en meter høj så hanen til aftapning kommer også op fra jordniveau,jeg vil nok alligevel koble en pumpe på den så jeg kan smid en slange i haven og bruge saltvandet som ukrudtsdræber.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Henrikorg1 skrev:Niels K takker for info der er da ikke så langt som til den blå planet,jeg ville bare sikre mig at jeg kunne komme af med dem hvis en skulle blive støre en det er forsvarligt at have i mit mini akvarium.

jeg vil nok alligevel koble en pumpe på den så jeg kan smid en slange i haven og bruge saltvandet som ukrudtsdræber.
Det vil være en meget dum ide. Saltvandet dræber godt nok ukrudtet, men ødelægger jorden og forurener enorme mængder grundvand.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Sry troede ikke saltvand fra akvariet er giftigere en det normale fortovs salt jeg bruger som ukrudstdræber i indkørslen ?
Så er der indkøbt rigeligt salt og bestilt aquamedic 2-5 mm koral sand bundlag.
Pågrund af utætheder i den store 1300 liter filter anlæg i forbindelse med ændringer i den har jeg opgivet den og købt et 530 liter akvastabil som jeg bygger om til et refugium/sump.
Dog går alt lidt istå nu da koral sandet først kan afhentes den 16 i næste måned,men overvejer at starte det hele op uden sand i,nogle fordele/ulemper ved at gøre det ?


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af hellfish »

Nej du kan sagtens starte det op uden :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

[quote="Henrikorg1"]Sry troede ikke saltvand fra akvariet er giftigere en det normale fortovs salt jeg bruger som ukrudstdræber i indkørslen ?[quote]

Saltet er heller ikke giftigere end det salt du strøer med om vinteren. Men det er mængden og koncentrationen der er til forskel


Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 14:07
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Ulle »

hvad med en SC 3070 til £1479.99 er det for dyrt ?
Article number 81300000
Footprint 320x320 mm
Footprint with pipework 383x325 mm
Height 700 mm
Aquarium size 4000-4800 litre
Water level height 180-260 mm
Power consumption 58-62 Watt
Connection voltage 230V/50Hz or 115V/60Hz
Air 3000-3200 litre/h
Outlet 50 mm
" onclick="window.open(this.href);return false;


:)
Azumi
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 16:32
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Azumi »

Jeg ville også droppe biobolde, men bestemt også indkørt vand, det får du ikke rigtigt noget ud af.

Hvad med Osmoseanlæg??

Ellers rigtigt flot akvarie bliver spændene :)


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Carsten ok det var jeg ikke klar over men ligger et rør over til kloak afløbet så jeg ikke skader noget.

Ulle den ser fin ud men jeg har købt den aqua medic så den starter jeg lige med.

Azumi jeg er blevet rådet flere steder til at bruge biobolde bare jeg holder rent ved dem så der ikke sker nogen form for ophobning,på monsterfishkeepers.com bruger de fleste saltvands fiske akvarier biobolde endnu så jeg prøver indtil jeg får købt levende sten nok til at fylde en del af sumpen med dem istedet for.
Jeg har købt en ny aquariopure osmose anlæg der kan give 300-400 liter om dagen,overvejer om jeg skal købe en boosterpumpe til den ?


Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Bobbe88 »

Undskyld dette sidespor, men det kunne være rigtigt spændende at se nogle flere billeder af din bajle :K


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Azumi
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 4. sep 2012 16:32
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Azumi »

En boosterpumpe er klart at prioritere, det vil du ikke fortryde.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"