"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

PederP's 910L saltvand

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Er lige blevet færdig med en længe planlagt flytning af kalkreaktor, fra teknikrum til fyrrum, hvor jeg i forvejen har det automatiske vandskifte stående. De var det eneste der larmede i teknikrummet. Men det var de til gengæld gode til.
Efter skift af lampe, gav det god mening at prøve at gøre det helt stille.
Det var lidt bøvlet at få trukket slanger, men for s...., det skulle jeg have gjort for lang tid siden. Nu får jeg endelig glæde af mine RD pumper. Jeg kan intet høre :)
Desværre var min BK pumpe slået fra ?? i søndags. Jeg blev lidt bange så skyndte mig at købe en RD3 2500. Men tror sgu bare det er et leje der skal skiftes. Den havde også en mislyd, som kalkreaktorerne må have overdøvet. Men jeg må sige at den RD3 gør det godt. Ikke en lyd.

I DT ligner det at mit nye setup, med to gyre og en ny styring så det skifter retning, endelig har fået skabt mig cirkulation over alt :) Korallerne ser ud til at nyde det.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Peder for opdatering, hold os/mig endeligt opdateret med dine erfaringer da denne lampe PT er på en sikker försteplads for fremtiden hos mig.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Nu bliver lampen prøvet over DT. Midterste Maxspect er skiftet ud.
Hold fast hvor lyset trænger godt ned i de dybe kløfter. Korallerne laver meget færre skygger. Spredningen er enestående. Tror jeg kunne nøjes med 2, havde jeg ikke haft de høje yderligt stående søjler..

Er dog så dybt begravet i arbejde med at installere seneste akvarie opdatering, at jeg ikke får nydt det nye lys. Et genvex, som suger fra lampekasse, sump og badeværelse. Syntes indeklimaet lider under alt mit vand.
Det er lidt knokkel arbejde at trække ventilationsrør gennem kampestens vægge. De byggede solidt i 1904..


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af Anders månsson »

jeg syntes det er et fedt design den har!
Kan det passe den kun måle 45cmx35cm i arealet?
hvor stort et areal dækker en lampe?
hvor har du købt den?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Jep, 45x35.
IMG_2647.JPG
Her er et billede med kun den lampe tændt, over mit efterhånden meget nedbarberede akvarium. Baljen er 1x1,3m. Tror som sagt godt 2 kunne have gjort det, var det ikke for mit behov for at have lys ude ved kanten af baljen.

Den hænger lidt højt over baljen.
IMG_2653.JPG
Jeg fandt den hos aquafair.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af nielsk »

Det er spændende projekt du har gang i der! Jeg ser frem til konklusionen om du skifter helt over (-:


SPS : Stability provides succes
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af ttkthomsen »

Peder du simpelhent en akvarist nørd på højeste niveau, det er så imponerende!

Vedr. Din nye lampe den spredning af lyset lampen giver er det på grund af led's placering eller spiller det (hedder det ikke) frostet glass lyset skal passere?

Jeg har selv fusk med min PS lampe og syntes lyser er planen og spredningen er bedre (selvom det nok bare er indbildning)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Tak :) Det er helt sikkert en kombination af de to ting, spredningen af dioder og det diffuse glas som bryder lyset..
Fiks idé. Det minder jo om radions nye opdatering. :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Sjovt fænomen. Efter der er kommet gyre pumper på min balje, med den nye styring, er mine chromis begyndt at stime. Cirkulationen er en lodret gyre, drevet at to pumper, som skifter retning hver 5 min. De står og svømmer hvor der er mest læ af den højeste søjle. Som så gør at de skifter ca. 90 grader omkring søjlen, alt efter hvad retning cirkulationen kører.
Gad vide om den turbulente cirkulation har været årsag til at fiskene kommer til at stå med næsen i hver sin retning, og dermed modvirker deres normale trang til at svømme sammen? :?
Anyway - utilsigtet bonus, som jeg syntes ser mega godt ud :)
Næste Chromis bonus er at jeg kun har mistet én, ud af de 18 mikrofisk jeg købte i det tidlige forår, og de er i god størrelse nu. Det er ny rekord.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af Tykki »

Jamen så film dog de fuc.... chromis Hr P !


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af Gambi »

Tykki skrev:Jamen så film dog de fuc.... chromis Hr P !
+1 :beer:


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af nielsk »

Har du besluttet noget mht dit Philips projekt


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Tykki skrev:Jamen så film dog de fuc.... chromis Hr P !
Her ved kolind kan vi ikke administrere teknologi til levende billeder, uden at der går bonderøv eller Søren Rye i den. Så hellere holde sig fra den slags djævelskab.
nielsk skrev:Har du besluttet noget mht dit Philips projekt
Jep - at jeg skal bruge lidt flere $. Skummerpumpe, cirkulations-nedbrud, genvex osv. har trukket lidt hårdt på akvariebudgettet.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Sikke en orden. Alle fisk vender ens. :f2:
IMG_2674.JPG
Stimen går i opløsning når strømmen vender, og så finder de sammen igen i den nye position.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det ser fedt ud med alle de fisk :)

Og fedt med Phillips lampen, den har jeg selv været meget nysgerrig efter


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Tak :)
Ja, de hygger lidt, når der står sådan en kugle midt i baljen. Jeg får lyst til at købe flere. Så er spøgsmålet om jeg skulle have 30-40 chromis i alt, eller jeg skulle prøve at finde andre arter som måske vil stime med..?

Philips lampen er for fed. Håber at der er et par forhandlere i DK, med IRL butik, som vil begynde at forhandle den..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:Sjovt fænomen. Efter der er kommet gyre pumper på min balje, med den nye styring, er mine chromis begyndt at stime. Cirkulationen er en lodret gyre, drevet at to pumper, som skifter retning hver 5 min. De står og svømmer hvor der er mest læ af den højeste søjle. Som så gør at de skifter ca. 90 grader omkring søjlen, alt efter hvad retning cirkulationen kører.
Gad vide om den turbulente cirkulation har været årsag til at fiskene kommer til at stå med næsen i hver sin retning, og dermed modvirker deres normale trang til at svømme sammen? :?
Anyway - utilsigtet bonus, som jeg syntes ser mega godt ud :)
Næste Chromis bonus er at jeg kun har mistet én, ud af de 18 mikrofisk jeg købte i det tidlige forår, og de er i god størrelse nu. Det er ny rekord.
Ved ikke om det i dit tilfælde kan kan have noget med lyden at gøre, men . . . http://www.advancedaquarist.com/blog/no ... -to-school" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: ons 25. mar 2009 17:41
15
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af FrederikT »

Hvad med et billede af hele akvariet ??


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:
PederP skrev:Sjovt fænomen. Efter der er kommet gyre pumper på min balje, med den nye styring, er mine chromis begyndt at stime. Cirkulationen er en lodret gyre, drevet at to pumper, som skifter retning hver 5 min. De står og svømmer hvor der er mest læ af den højeste søjle. Som så gør at de skifter ca. 90 grader omkring søjlen, alt efter hvad retning cirkulationen kører.
Gad vide om den turbulente cirkulation har været årsag til at fiskene kommer til at stå med næsen i hver sin retning, og dermed modvirker deres normale trang til at svømme sammen? :?
Anyway - utilsigtet bonus, som jeg syntes ser mega godt ud :)
Næste Chromis bonus er at jeg kun har mistet én, ud af de 18 mikrofisk jeg købte i det tidlige forår, og de er i god størrelse nu. Det er ny rekord.
Ved ikke om det i dit tilfælde kan kan have noget med lyden at gøre, men . . . http://www.advancedaquarist.com/blog/no ... -to-school" onclick="window.open(this.href);return false;
Spændene link Poul :)
Jeg er helt sikkert gået ned i støj, efter 4 tunze er blevet erstattet af én Gyre. Men der er stadig 2x6095 og 2xGyre i baljen som kan høres. Om det kan være det der har gjort forskellen, tør jeg ikke sige.
FrederikT skrev:Hvad med et billede af hele akvariet ??
Det er lidt en kedelig halvtom udstilling af sten og små fragmenter, men du får et hurtigt skud :beer:
IMG_2779.JPG
Det flotte frag fra StarF, er ved at falde til i DT. Den glæder jeg mig til :)
IMG_2785.JPG
Og lidt update på lys. De koraller der står under Philips lampen ser glade ud. Der bliver lidt forskel i vækstform, så det kan sikkert gøre at nogle at de større kolonier der er tilbage må startes forfra, så formen ikke bliver for grim..
Her er et eksempel på en koloni der før har vokset med lodrette grene, som nu ligner den vil afsted i tableform.
IMG_2788.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: ons 25. mar 2009 17:41
15
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af FrederikT »

Det ser godt ud Peder.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Tak :)
Som jeg havde forventet så kræver baljen lidt næringstilsætning under indkørsel af den nye lampe. Nitrat steg lidt et par dage, for så at begynde at falde ganske hurtigt. Så nu kører jeg med Sango nutricomplete til indkørsel er slut.
Genvex i lampekassen er for fedt. :)
Anlægget er indstillet så temp i lampekassen ikke kommer over 30 grader. Kører op i tempo når der er behov, og holder huset helt fri for fugt. Første gang i 10 år, har jeg ikke et vindue hvor jeg skal tørre for dug om morgenen.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af Wiinberg »

Ser super godt ud Peder :) Måtte lige genlæse din tråd igen, der er jo masser af guf. Både at kigge på og læse :) Tror vist snart det er på tide, at nogle af os fynboer kommer op og ser dit fine akvarie ;)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Wiinberg skrev:Ser super godt ud Peder :) Måtte lige genlæse din tråd igen, der er jo masser af guf. Både at kigge på og læse :) Tror vist snart det er på tide, at nogle af os fynboer kommer op og ser dit fine akvarie ;)
Thomaas og jeg var der i går. Vi havde nogle virkelig inspirerende timer med gode snakke og udveksling af erfaringer. Masser at gå hjem og tænke over.
Virkelig et smukt akvarie med fantastiske koraller - og så viste det sig, at det slet ikke ligger så langt væk. Lidt over 3 timer incl færgeturen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Wiinberg skrev:Ser super godt ud Peder :) Måtte lige genlæse din tråd igen, der er jo masser af guf. Både at kigge på og læse :) Tror vist snart det er på tide, at nogle af os fynboer kommer op og ser dit fine akvarie ;)
I skal være velkommen. Det ville være hyggeligt. :)

@Erik.
Tak for besøget, det var super hyggeligt. Altid spændene at dele ideer og erfaringer :f1: :happy:


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Så er der truffet en beslutning.
Jeg er træt af mit display akvarium.
Jeg har efterhånden størstedelen af mine fede acro i fragtanken, fordi det er for få gode pladser i DT. Jeg bliver ved med at få nye, og jeg har samlingen til at starte et ret vildt acro-akvarium op. Mange gode pladser er dessuden forpestet af "lette" koraller, encrustere, som stjæler pladsen.
Min cirkulation er blevet en kompromis med min stensætning, og jeg kan stadig se koraller der kunne ønske sig det anderledes.
Mine koraller må gerne stå lavere, da man praktisk talt ser en del af mine koraller mere fra siden eller bunden, frem for ovenfra hvor farverne er flottest.

Så her er planen. Når jeg alligevel skal skifte lys bliver hele stensætningen gjort lavere. Evt. ryger en søjle helt ud eller bliver skiftet til mindre keramik. Jeg har fastgroede koraller på bund/bagvæg, så jeg kan ikke tømme det. Så det bliver nok gjort i små etaper mens jeg forsøger at holde stabiliteten.
Derefter skal alle sps, bortset fra bund-montierne, genstartes fra fra små frags, på én gang på optimale pladser, så det ser naturligt ud. Og så er det nix pille - og ingen nye koraller - derfra. Så må jeg lave et lille ekstra display til nye juveler.
Cirkulation skal tænkes ind i den nye stensætning lige fra start.

Det var nytårsforsættet.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Et vi alle glæder os til at følge :)

Nodt Nytår!


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af nielsk »

Det lyder som stor beslutning. Men jeg kan godt forstå dig med alle de juveler du har
Det bliver spændende at følge i det nye år. Jeg glæder mig


SPS : Stability provides succes
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af Thue »

Det var noget af en beslutning, men kan virkelig godt følge dig, og på den måde du ønsker det skal startes op på igen, er jeg slet ikke i tvivl om det nok skal blive super godt glæder mig meget til og følge det fremover

Mvh thue


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af StarF »

Jeg glæder mig til at se hvad du finder på :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: PederP's 910L saltvand

Indlæg af PederP »

Tak skal i have :)
Det bliver lidt af et projekt. Jeg har talt til at jeg har 80+ forskellige acro jeg gerne vil gemme. Men nu må jeg se om jeg ikke får lyst til at grov-sortere..
Jeg er i gang med at sætte ekstra kar på for mere plads.
Udover et alm fragkar, laver jeg en lille 40x40 cube, med en ny dsb, som bliver sat til nede ved sumpen.
Båbe mine og andres erfaringer er at en frisk dsb, som lige er kommet i gang, hiver enorme mængder næring ud af systemet det første stykke tid den kører.
Sidst jeg startede DSBen op i mit nuværende fragkar, var på det tidspunkt hvor alle sten fra DT røg op, det blev tømt, og en rude blev omfuget. Da DT blev startet op igen, måtte jeg på trods af 60kg sten blev indkørt, gøre en indsats for at holde næring oppe i systemet til mine koraller i fragtanken. Sådan ville jeg også gerne have den næste "indkøring" også skulle køre..


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"