"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Friske billeder

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af pederrevnørd »

hellfish skrev:Ja det er den nemlig, under er rette betingelser vokser den hurtigt og bliver endnu større.. Med så tyndt et skelet kan det gå meget hurtigt!
Den virker også til at vokse lidt i dybderne.. Så diffust lys er nok også mit bud :)
Fandt lige et udmærket link, tænkte du ville se det oz :y

http://www.advancedaquarist.com/blog/chalice-corals" onclick="window.open(this.href);return false;

Men kan se at jeg bliver nødt til at fodre den :angry: :biggrin:
Senest rettet af pederrevnørd søn 15. sep 2013 17:58, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af hellfish »

Fedt link! Men jeg tror du får svært ved at fodre din type.. Den har ikke de største munde.. Men prøv og lad mig hære hvordan det går :)!!
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af Chrissy62 »

Nu, når du siger det med at fodre den, Hellfish, så kommer jeg i tanke om, at jeg nemlig fodrer min chalice/Ecniophyllia med reefpearls.

Jeg sprøjter det direkte ned på den med en lang fodersprøjte. Måske er det derfor den trives så godt :)

Selv om, Peders ikke er den samme som min, så er de i familie med hinanden, så fodring vil ganske givet have en gavnlig virkning på den også :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Moving Monti

Indlæg af crazy seahorse »

hellfish skrev:Godt så fortsætter vi bare :D !!

Jeg er næsten 100 % sikker på at din Peder er en echinopora og chrissy din er en echinophyllia.

Echinopora har en vækstform som nærmest kunne minde om montipora capricornis.. Altså plader, og ud i det fri , den er også mindre kødfuld end echinophyllia hvis det giver mening.. Den har mange små polypper eller hovedet.. Den mest gængse er echinopora lamellosa og også mit bud på hvad du har Peder :)

Echinophyllia vokser så den "smelter" ned af stenen, substratet eller hvad der er.. Den er tykkere og mere kødfuld og har større og færre hoveder og så kommer den i alle farver og kombinationer man kunne forestille sig
@Chrissy Det er nok ikke, eller er ikke, en art. Det er en betegnelse for en bestemt type koraller, lidt som vi kender det fra skiver, der jo er flere arter som har samme væsktform og bliver derfor kaldt skiver.

@ Silas. Jeg tror du har ret i det du skriver. Jeg har begge arter og de opfører sig nogenlunde på den måde som du nævner.
Mht lyset så, hos mig ihvert fald, vokser de både i fuldt lys og i dunket/diffust lys. De vokser absolut bedst i det sidste.
Jeg har samme art, Echinopora , i begge lysstyrker.
IMAG1364.jpg
IMAG1365.jpg
IMAG1366.jpg
IMAG1367.jpg
Billedet af "watermelon" er ikke ret tydeligt, men den står også meget dunkelt.

Erik

Edit: Amerikanerne har det også med Plade Montipora. De kaldes under ét for caps, efter Montipora capricornis. Og det kalder de en hvilken som helst plade Montipora, selvom det ikke er en capricornis.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af crazy seahorse man 16. sep 2013 07:24, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af PederP »

Super flot koral - held og lykke med den :h Og spændene læsning
Det var ikke længe du kunne leve med at have lidt plads i overskud :T
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af Chrissy62 »

Rigtig flotte chalicer, Erik :)

I flg. det her link, så tilhører alle chalicer samme familie, og det var vist også, hvad jeg kaldte dem :P

Introducing the Chalice Family
One type of large polyp stony coral (LPS), the aptly named Chalice is a term used when referring to a small group of cup coral species. The Pectiniidae family of calcifying coral contains six different genera commonly found in the trade and is a wonderful display of color and form. These genera include:
Echinophyllia
Echinopora (Though Faviid and not Pectiniid, it is included here because of similar morphology)
Oxypora
• Mycedium
Pectinia
• Physophyllia
• Echinomorpha


Når jeg kigger på dine chalicer, Erik, er min klart en echinopora og ikke en echinophyllia :)

Jeg har iøvrigt også en Pectinia, men det er en anden historie, og det er jo Peders tråd :P
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af hellfish »

Jeg tror man skal passe på med saltvands wiki'en her fordi billederne er lidt forkerte..

Chrissy jeg er næsten sikker på din er en echinophyllia
Og Erik din er en echinopora, men watermelon er echinophyllia.. Men det skriver du selvfølgelig også selv :)!

Har jeg ret i at din echinopora, Erik er svær at fodre da hovederne sjældent folder sig helt ud? Det er nemlig ikke tilfældet med echinophyllia, den er meget nem at fodre da hovederne er på størrelse med en 25 øre eller sådan noget..

Men nu skal jeg selvfølgelig også passe på med at skære dem alle over en kam .. Der findes også echinopora som vokser ligesom acropora næsten .. Så de er sgu nok svære at kategorise som jeg gør! :)!!
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af hellfish »

Nu håber jeg ikke jeg fik rodet rundt i alle disse beskrivelser puha hehe!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af crazy seahorse »

hellfish skrev:Jeg tror man skal passe på med saltvands wiki'en her fordi billederne er lidt forkerte..

Chrissy jeg er næsten sikker på din er en echinophyllia
Og Erik din er en echinopora, men watermelon er echinophyllia.. Men det skriver du selvfølgelig også selv :)!

Har jeg ret i at din echinopora, Erik er svær at fodre da hovederne sjældent folder sig helt ud? Det er nemlig ikke tilfældet med echinophyllia, den er meget nem at fodre da hovederne er på størrelse med en 25 øre eller sådan noget..

Men nu skal jeg selvfølgelig også passe på med at skære dem alle over en kam .. Der findes også echinopora som vokser ligesom acropora næsten .. Så de er sgu nok svære at kategorise som jeg gør! :)!!
Jeg har lidt svært ved at udtale mig 100% om det med fodringen i og med jeg ikke fodrer nogen af dem.
Men de har alle sweepere om natten. På Echinopora er sweeperne mest udtalt når der er et vist flow virker det som.
Som min står nu brænder den faktisk slet ikke. Selv den Pavona som står ca 1 cm fra den har ingen mærker efter brænding.
Da den stod i mere flow brændte den alt der stod tættere end 5 - 10 cm fra den. Den sendte væsentlig længere sweepere ud. Om det er et tilfælde ved jeg ikke, men sådan er den hos mig.
Echinophyllia er mere aggressiv. Min Echinophyllia achinata (grøn med rød/orange munde) skal have mindst 5 cm frit rum omkring sig, ellers går det galt. Ved ikke om det er sådan fat, men det kunne være at jo flere "alarmfarver" jo mere aggressiv. De mindre farvestrålende jeg har, virker ikke så slemme. Kan være det også gælder for Echinopora.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:Super flot koral - held og lykke med den :h Og spændene læsning
Det var ikke længe du kunne leve med at have lidt plads i overskud :T
Tak Peder,

Men dette var ikke en "planlagt" hændelse, men da jeg stod med den nye Chalice i hånden, var valget ikke svært for mig hehe :K
hellfish skrev:Jeg tror man skal passe på med saltvands wiki'en her fordi billederne er lidt forkerte..

Chrissy jeg er næsten sikker på din er en echinophyllia
Og Erik din er en echinopora, men watermelon er echinophyllia.. Men det skriver du selvfølgelig også selv :)!

Har jeg ret i at din echinopora, Erik er svær at fodre da hovederne sjældent folder sig helt ud? Det er nemlig ikke tilfældet med echinophyllia, den er meget nem at fodre da hovederne er på størrelse med en 25 øre eller sådan noget..

Men nu skal jeg selvfølgelig også passe på med at skære dem alle over en kam .. Der findes også echinopora som vokser ligesom acropora næsten .. Så de er sgu nok svære at kategorise som jeg gør! :)!!
Silas,

Tusind tak for al din hjælp her, det værdsættes.
Omend - jeg er nu efterhånden ikke 100% sikker hvilken koral jeg efterhånden har fået :be:
Chrissy62 skrev:Rigtig flotte chalicer, Erik :)

I flg. det her link, så tilhører alle chalicer samme familie, og det var vist også, hvad jeg kaldte dem :P

Introducing the Chalice Family
One type of large polyp stony coral (LPS), the aptly named Chalice is a term used when referring to a small group of cup coral species. The Pectiniidae family of calcifying coral contains six different genera commonly found in the trade and is a wonderful display of color and form. These genera include:
• Echinophyllia
• Echinopora (Though Faviid and not Pectiniid, it is included here because of similar morphology)
Oxypora
• Mycedium
• Pectinia
• Physophyllia
• Echinomorpha


Når jeg kigger på dine chalicer, Erik, er min klart en echinopora og ikke en echinophyllia :)

Jeg har iøvrigt også en Pectinia, men det er en anden historie, og det er jo Peders tråd :P
Haha, i min tråd er der ikke noget der er Off Topic, så længe man har en dejlig positiv attitude som dig :beer:
crazy seahorse skrev:
hellfish skrev:Jeg tror man skal passe på med saltvands wiki'en her fordi billederne er lidt forkerte..

Chrissy jeg er næsten sikker på din er en echinophyllia
Og Erik din er en echinopora, men watermelon er echinophyllia.. Men det skriver du selvfølgelig også selv :)!

Har jeg ret i at din echinopora, Erik er svær at fodre da hovederne sjældent folder sig helt ud? Det er nemlig ikke tilfældet med echinophyllia, den er meget nem at fodre da hovederne er på størrelse med en 25 øre eller sådan noget..

Men nu skal jeg selvfølgelig også passe på med at skære dem alle over en kam .. Der findes også echinopora som vokser ligesom acropora næsten .. Så de er sgu nok svære at kategorise som jeg gør! :)!!
Jeg har lidt svært ved at udtale mig 100% om det med fodringen i og med jeg ikke fodrer nogen af dem.
Men de har alle sweepere om natten. På Echinopora er sweeperne mest udtalt når der er et vist flow virker det som.
Som min står nu brænder den faktisk slet ikke. Selv den Pavona som står ca 1 cm fra den har ingen mærker efter brænding.
Da den stod i mere flow brændte den alt der stod tættere end 5 - 10 cm fra den. Den sendte væsentlig længere sweepere ud. Om det er et tilfælde ved jeg ikke, men sådan er den hos mig.
Echinophyllia er mere aggressiv. Min Echinophyllia achinata (grøn med rød/orange munde) skal have mindst 5 cm frit rum omkring sig, ellers går det galt. Ved ikke om det er sådan fat, men det kunne være at jo flere "alarmfarver" jo mere aggressiv. De mindre farvestrålende jeg har, virker ikke så slemme. Kan være det også gælder for Echinopora.

Erik
Total vild med dine billeder Erik :biggrin:
De er meget smukke.
Interessant at se at du ikke fodrer dine - jeg tror jeg prøver at "nøjes" med oyestereggs og så må jeg se hvordan det går.

Prøver at lægge billeder ind af processen senere, hvis muligt.... :Peace:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg tror nu stadigvæk, at min er en Echinopora :P

Den har nemlig sweepere ude om natten. Den står i middelflow, men brænder ikke nogle naboer. Og dens munde er kun ca. 5 mm i diameter. Nu skrev Hellfish, at han mente min havde munde der var som en 25 øre. Det kan være det ser sådan ud på billedet, men det er altså ikke tilfældet.

Og jeg tror, at Peders også er en Echinopora :)

Uanset hvad, så kan de godt lide lidt koralfoder, om det er østerssauce, artemia eller reefpearls, tror jeg går ud på et, bare de får noget at guffe på :P
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af hellfish »

Det er når sweeperne er åbne om natten at omkredsen er ca som en 25 øre jeg mener :)!
Den har også vækstformen som en echinophyllia men nu stopper jeg :D !! Den er pisse flot din chrissy og jeg er mega misundelig! Det samme er peders :)!
God dag til jer begge!
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af Chrissy62 »

@Hellfish

Jeg lover at kigge på den i nat/aften, for at se, om mundene bliver så store som en 25 øre. :P

Og tak for rosen :biggrin:

Som den står nu, ligner den Eriks Echinopora fuldstændigt :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af pederrevnørd »

I er tossede begge 2 :T

Jeg og Marge er snart de eneste normale her på SF :K

Så, min nye koral er en Echinopora eller en Echinophyllia :h afhængig af vejret lol
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af pederrevnørd »

Chrissy,

Jeg har nu kommet Østerssauce i baljen som du beskrev......

Føles ikke helt rigtigt..... :K
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af Chrissy62 »

Hihi.... :h

(kan godt være du skulle have holdt dig til østersæggene. :lipssealed: )
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - Nitrat dosering

Indlæg af pederrevnørd »

Hej alle,

til info og fælles lære, er jeg idag begyndt at dosere N.
Opdatering følger!

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af hellfish »

I hvilken form :)?

Nu det jo ikke en hemmelighed at du har brugt pohls i et stykke tid så gætter på det er noget mere rent, kaliumnitrat, magnesiumnitrat eller ?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - SKÅL!

Indlæg af pederrevnørd »

hellfish skrev:I hvilken form :)?

Nu det jo ikke en hemmelighed at du har brugt pohls i et stykke tid så gætter på det er noget mere rent, kaliumnitrat, magnesiumnitrat eller ?
Hej Silas,

Denne gang er det en noget stærkere bryg, men ikke begrænset til No3.
Jeg har valgt at sætte min lid til dette her :pray:



shoku nutricoral zx liquid I HED (SPS) Infoseiten
Infoseite 2: Exkurs - "Kann Nährstoffarmut überhaupt funktionieren?"...




shoku nutricoral zx liquid I HED (SPS) Produktdaten/Basisinformationen
Basisinformationen

Hinweis: Einen Exkurs zur Verständnisbildung, warum wir nutricoral zx liquid I HED entwickelt haben und weshalb dieses Produkt für "SPS-Aquarien" wichtig ist, finden Sie auf der Infoseite 2 bei den weiteren Produktdetails. Der Titel lautet: "Kann Nährstoffarmut überhaupt funktionieren?".

nutricoral zx liquid I HED ist ein gezielt entwickeltes, nährstoffreiches Medium zur Versorgung schnellwüchsiger kleinpolypiger Steinkorallen (SPS, Short-Polyped Scleractinia) wie Acropora, Montipora, oder pocilloporider Arten. "zx" steht für zooxanthellat, d.h. für solche Korallen, die in ihrem Gewebe einzellige Mikroalgen (sog. Zooxanthellen) beherbergen.

SPS Korallen haben in der Regel einen sehr hohen Energiebedarf. Diesen kann nutricoral zx liquid I HED (HED = high energy demand) decken.

Basierend auf einem niedrigen anorganischen Nährstoffgehalt können Nährstoffmangelsituationen (sog. Wachstums- oder Nährstofflimitierungen) nur dann vermieden werden, wenn zeitgleich alternative, oder sogar für den jeweiligen Organismus besser geeignete Nährstoffquellen angeboten werden. SPS Korallen sind zwar von einem gewissen Grundgehalt an Ammonium, Nitrat und Phosphat abhängig, allerdings bevorzugen sie organische gelöste Nährstoffe und vor allem sehr feinpartikuläre organische Feststoffe. Bietet man solche in geeigneter Zusammensetzung und Konzentration an, wird durch die immense Zunahme der Polypenexpansion z.B. bei Acropora deutlich, dass diese heterotrophe Ernährungsweise für SPS eine sehr große Rolle spielt. Auch wenn die Polypen sehr klein sind, die Aufgabe zum Beutefang erledigen sie ungemein gut. Ein schlechtes Polypenbild darf folglich insbesondere bei SPS Korallen nicht zur Annahme verleiten, dass diese Korallen vor allem "von Licht leben", sondern muss als eine grundlegende Störung der Ernährungsweise betrachtet werden, die durch eine mangelhafte Versorgung mit geeignetem feinpartikulärem Futtermaterial hervorgerufen wird.

nutricoral zx liquid I HED sorgt in anorganisch nährstoffarmen Aquariensystemen für eine ausreichende Stabilisierung des Nährstoffgehalts und fördert damit das Polypenbild und somit die heterotrophe Ernährungsstrategie in den genannten Korallen. Bestimmte mineralische Zuschlagstoffe übernehmen die Stabilisierung der organischen Nährstoffe im Aquarium und erhöhen damit die allgemeine Nährstoffverfügbarkeit.

Dosierung: 2-5 Tropfen pro 100 L täglich. In Nährstoffmangelsituationen mit entsprechender Symptomatik kann die tägliche Dosierung nach Bedarf auf mehr als 5 Tropfen pro 100 L täglich erhöht werden. (1 Tropfen entspricht 50 µL, d.h. 0,05 mL. 10 Tropfen entsprechen 0,5 mL, 20 Tropfen entsprechen 1 mL).

Erhältlich in 50 mL Braunglasflaschen mit Pipettenverschluß und 100 mL PET-Braunflaschen mit Originalitätsverschluß.

Lagerung: bei Raumtemperatur oder kühler (maximal 20°C, oder im Kühlschrank) und vor Licht geschützt dunkel aufbewahren.

Chargeninformationen: Jede Charge wird unsererseits mindestens 1 Jahr zu Kontrollzwecken aufbewahrt. Die Chargennummer und das Herstellungsdatum sind auf jeder Flasche vermerkt.

Haltbarkeit: entsprechend des jeweiligen Chargenetiketts mind. 12 Monate nach Herstellung bei Einhaltung der produktspezifischen Hinweise zur Lagerung. Eine verminderte Wirkungsweise kann nach Vollendung des Mindesthaltbarkeitszeitraums nicht ausgeschlossen werden.

Weiter zur Infoseite 2: Exkurs "Kann Nährstoffarmut überhaupt funktionieren?"...

Zurück zur Übersicht...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af hellfish »

Fedt! Det lyder jo meget lovende og godt begrundet for en gang skyld..
Glæder mig til at høre mere!

Hvor meget tilsætter du så til dit? De 2-3 dryp eller helt op til 5 pr 100 l?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har givet første dosis for 20 min siden, og dag 1 gav jeg lav dosis.
Jeg er lidt forsigtig, og på uprøvet territorie.....

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd fre 20. sep 2013 17:23, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af hellfish »

God ide! Håber farverne kommer til at eksplodere :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af pederrevnørd »

hellfish skrev:God ide! Håber farverne kommer til at eksplodere :)
Til info vil jeg bruge denne Acro staghorn, som udgangspunkt - den er nemlig ALT for bleg,
Så må lignende billede vise om der sker en bedring :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af pederrevnørd »

1 time efter første dosis....

Vildt, No3 på ca 10-20.....
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af PoulD »

Hvad var NO3 inden?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:Hvad var NO3 inden?
Ca 0,5-1 :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af Schwensen »

Spændende! Jeg er ved at gennemlæse den tråd på reefcentral, som du har linket til tidligere. Jeg døjer nemlig med intet målbart nitrat overhovedet, men desværre kan jeg både måle og se jeg har fosfat i akvariet. Jeg kører med rowaphos, men synes ikke rigtigt at kunne banke den i bund. Efter at have læst det meste i den tråd på RC, synes jeg ideen om at dosere nitrat virker interessant. Så du laver dit "eksperiment" på det helt rigtige tidspunkt. Lad mig endelig høre om dine erfaringer !
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:Spændende! Jeg er ved at gennemlæse den tråd på reefcentral, som du har linket til tidligere. Jeg døjer nemlig med intet målbart nitrat overhovedet, men desværre kan jeg både måle og se jeg har fosfat i akvariet. Jeg kører med rowaphos, men synes ikke rigtigt at kunne banke den i bund. Efter at have læst det meste i den tråd på RC, synes jeg ideen om at dosere nitrat virker interessant. Så du laver dit "eksperiment" på det helt rigtige tidspunkt. Lad mig endelig høre om dine erfaringer !
Hej Peter,

Bare rolig, der kommer updates både af godt og skidt - det er præcis sådanne ting jeg finder interessant med tråden. :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af PoulD »

Der er, forstår jeg, ikke 2 baljer der er ens, men er man i Peter Schwensens situation kan man vel, med en til vished grænsende sandsynlighed, reducere PO4 af naturlig vej v.h.a. tilsætning af NO3.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Gilleleje Rev - af Carsten & Peder - N dosering

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:Der er, forstår jeg, ikke 2 baljer der er ens, men er man i Peter Schwensens situation kan man vel, med en til vished grænsende sandsynlighed, reducere PO4 af naturlig vej v.h.a. tilsætning af NO3.
Helt enig :GO

Tror jeg... Det skal jo lige bevises først :beer:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"