"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

William Jr.´s Hawaii tank

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

- Betegnelsen anvendt for erstatning af begrebet "biotop", da jeg finder det vanskeligt at holde troværdighed i mod begrebet: Biotop. (!)

Efter mange overvejelser i valg af størrelse blev besluttet endeligt til at rumme brutto: 1312 liter: 150x 125x 70 (LxDxH)

Hovedvægt af fisk bliver Kirurger som kun findes på Hawaii, A. triostegus. (Endemisk) En flok på ca. 7-9 stk. er planen. Og som også træffes i Hawaii vand tæller: Acanthurus dussumieri, Acanthurus nigrofuscus, Acanthurus olivaceus

I øvrigt findes:

Acanthurus achilles
Acanthurus blochii
Acanthurus leucopareius
Acanthurus nigroris
Ctenochaetus hawaiiensis
Ctenochaetus strigosus
Naso lituratus
Naso unicornis
Zanclus cornutus - moorish idol (Ikke Kirurg, men klassificeret: Acanthuridae)
Zebrasoma flavescens

- Hvoraf at jeg kun ønsker at holde de tre, foruden triostegus som kun findes her...

Alle fisk handles her: http://www.dejongmarinelife.nl/website/ ... tock&nav=1
Via Moby/ DeepOcean, da disse i min bog holder højeste standard i kvalitet!
________


Når jeg ikke kan holde troværdighed imod begrebet "Biotop" så skyldes det at mit valg på koraller falder på valg i udseende, og ikke nødv. levested!
- Desuden har jeg fundet det vanskeligt mht. godkendelse at indføre de "rigtige" sten fra Hawaii, skulle det dog lykkes. Så bliver de indkøbt...

Bundlaget er sort og oprindeligt fra Hawaii. (Kører i nuværende og midlertidige setup).

- Fisk fra Hawaii iøvrigt: http://www2.hawaii.edu/~tissot/fishes/fishes2.htm
_______

Indretningen ønskes holdt simpelt inspireret af dette setup: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1796766

Korallerne bliver udelukkende bestående af Acro på toppen. Samme art, tre farver/ grupper. Herunder Monti i div. arter/ farver.

På bunden med sort sand/ grus (Lava, Hawaii) placeres div. Favia, Favites des lige.
_______

Akvariet og sump limes her på stedet af TropeAkvarier.
- Akvariet bliver som det gamle, fritstående. Samlet af OptiWeiss glas, facet slebet m. polerede kanter.
Bord af Porsa stel som beklædes med træ.

Af teknik iøvrigt:

2x Vertex Alpha 300 Hvoraf jeg foreløbig har den ene: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=9&t=31621
- Jeg havde overvejelse på salg af den for køb af større Bubble KIng. Istedet har jeg besluttet at beholde den, for istedet at have to særskilt.

Cirkulation bliver såkaldt "Closed loop", Semi* Closed loop fra sump, (Valg på særskilt cirkulation ikke endeligt besluttet).

- Flow fra sump "Semi"* håndteres af RD 14000 liter, og fordeles til overflade med 2x Mocean 3500: http://www.vertexaquaristik.com/product ... an3500.php

Kalkreaktor: Schuran.
KalkMikser: Deltec.
Lys: 2+ 2x 54 Watt T5 GHL, individuelt dæmpbar. (På vej)
HQI vs LED endnu ikke besluttet: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=33669
GHL Profilux III Ex +Div. (På vej)

Billeder følger snarest.
Senest rettet af William Jr lør 27. mar 2010 04:44, rettet i alt 8 gange.


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

Senest rettet af William Jr ons 19. maj 2010 22:22, rettet i alt 3 gange.


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

Senest rettet af William Jr ons 19. maj 2010 22:13, rettet i alt 2 gange.


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af Anette »

Hej Flemming

Det lyder rigtig spændende, vi glæder os til at følge tråden. Rigtig gennemført, som sædvanligt :wink:

Sjov diskusion omkring biotrop, for i starten var vi meget idealistiske mht oprindelsessted, men man lader sig lokke af de flotte farver på eksempelvis koraller. Vi krydser fingre for din søgen efter hawaiinesiske sten.

Har du forstærket gulvet? Såvidt jeg husker sank dit gulv sidste gang?

Hvordan er tidsplanen for projektet? Hvornår regner du med at få vand i?


Mvh Anette og Kristoffer
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af ole kekkonen »

Godmorgen Flemming. :wink:
Det eneste jeg ved om hawai er at det har noget af de laveste varme temperaturer hvis man overhovedet kan sige det sådan? og at der lever dyr der som ikke findes andre steder i verden.
normalt er koral akvarier noget miks-maks kastet sammen og generelt ikke taget hensyn til geografi oder microhabitat,salt vandet er også langt fra det oprindelige medium. :dizzy:
->Men akvariet og akvaristen har sådan et bånd eller mutalisme,hvor 2 (eller flere)organismer lever sammen og hvis en af dem "fåkker opp" går det galt for begge fester :sneaky2: .De flest koraller er meget hårdføre :P hvis de er sat op med det rigtige habitat,også er det jo op til os at sørge for det :y
Meget af "kravlet" ændrer navn fra sted til sted komma men har alligevel en fælles sti og tema eller BIOTA som så ->en defineret sti for matriale og enegi forbrug.
Koraller kan reproducere sig på en hybrydisk måde hvilket kan svare til mangfoldigheden på revene samt forskere aner ikke hvad for koraller mange har i akvariet da det slet ikke ligner noget fra deres oprindelige startpunkt. :GO


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af StarF »

ser frem til at se det færdige resultat :)


spdiving
Reactions:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af spdiving »

Det lyder sændene at du vil holde dig nær Hawaii.

Valget af skummer forstår jeg ikke helt og slet ikke at køre med 2 skummere. Så mange lit vand får du jo heller ikke i dit system.
Skummeren er ratede til 600G og svare til ca 2300 Lit vand. Prisen er næsten den samme som en Bubble King Supermarin 300 som kan klare en del mere 4000 lit vand hvorfor så ikke bare tage denne i stedet for at bruge penge på 2 skummere og vil du også spare i strøm.

Jeg ser heller ikke nogle grund til at køre med både kalkreaktor og kalkmixer på samme system. Personligt ville jeg vælge kalkreaktoren og bruge PH styring til denne.

Men husk vi vil se billeder William :T :T

Steen


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

Anette skrev:Hej Flemming

Det lyder rigtig spændende, vi glæder os til at følge tråden. Rigtig gennemført, som sædvanligt :wink:

Sjov diskusion omkring biotrop, for i starten var vi meget idealistiske mht oprindelsessted, men man lader sig lokke af de flotte farver på eksempelvis koraller. Vi krydser fingre for din søgen efter hawaiinesiske sten.

Har du forstærket gulvet? Såvidt jeg husker sank dit gulv sidste gang?

Hvordan er tidsplanen for projektet? Hvornår regner du med at få vand i?
Hej Annette.

- Takker. :happy:

Det var en trist historie med gulvet... Det skete i mine ferske dage, så du husker delvist korrekt!

- Husets tilbygning var her mit 1400 liters Tanganyika akvarie stod, og har krybekælder. Her undertegnede som ligger og pumper gulvet op igen med to donkrafte:
Billede

Og her akvariet som fik gulvet til at synke 6 cm:
Billede
Billede

- Dets beboere, alle fra Kigoma/ Tanganyika:
Billede

Billede

Billede

Det er sandsynligt herfra mine nørderier omkring biotop stammer fra... :biggrin:
________

Dette setup bliver placeret samme sted som mit "gamle" 800 liters salt stod. Husets del som har fuld kælder, understøttet med seks runde "telefon pæle". Så det skal nok blive stående... :wink:
________

Jeg har aftalt møde med Moby/ DeepOcean Onsdag i næste uge, her skal blandt andet drøftes omkring at skaffe de rigtige sten.

- Og Torsdag går turen ned til TropeAkvarier med arbejds tegning. Så jeg kan endnu ikke give eta for opfyldning... :wink:
Senest rettet af William Jr lør 27. mar 2010 12:07, rettet i alt 1 gang.


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

spdiving skrev:Det lyder sændene at du vil holde dig nær Hawaii.

Valget af skummer forstår jeg ikke helt og slet ikke at køre med 2 skummere. Så mange lit vand får du jo heller ikke i dit system.
Skummeren er ratede til 600G og svare til ca 2300 Lit vand. Prisen er næsten den samme som en Bubble King Supermarin 300 som kan klare en del mere 4000 lit vand hvorfor så ikke bare tage denne i stedet for at bruge penge på 2 skummere og vil du også spare i strøm.

Jeg ser heller ikke nogle grund til at køre med både kalkreaktor og kalkmixer på samme system. Personligt ville jeg vælge kalkreaktoren og bruge PH styring til denne.

Men husk vi vil se billeder William :T :T

Steen
Hej Steen.

- Jeg ved det... :wink:

Men da jeg købte denne skummer var planen i omegnen af 960 liter. Jeg fortrød og ville have en større tank!
Og som du ved forsøgte jeg at sælge denne skummer ny/ ubrugt, til yderst favorabel pris. Til idag stadig ny og ubrugt...

- Så derfor to skummere...

Og for Mikser vs. reaktor er det planen at jeg starter med mikser, for at koble denne via ferskvands reservoir/ efterfyldning. Jeg supplerer denne med kalkreaktor når den ikke længere er tilstrækkelig...


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af Hougaard »

Kalkmikser - Hvorfor dog det, det giver jo blot en masse andre problemer (ion balance) ?

Men ellers et interessant forslag, biotop, det har jeg også tit tænkt på det, men tror ikke på jeg kunne holde mig "til emnet".


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

Hougaard skrev:Kalkmikser - Hvorfor dog det, det giver jo blot en masse andre problemer (ion balance) ?

Men ellers et interessant forslag, biotop, det har jeg også tit tænkt på det, men tror ikke på jeg kunne holde mig "til emnet".
Takker for dit indspark. :happy:

- Og sandt har jeg ingen tilstrækkelig viden på dette felt til at kunne indlade mig på en diskution, så kommer jeg bare galt afsted... :wink:

Men min genbo og god bekendt af mig kører udelukkende med mikser, med gode resultater!

Sakset fra Deltec:

The Deltec KM 500 "Kalkwasser" Stirrer are ideal in supplying the marine aquarium with saturated "Kalkwasser". When connecting the "Kalkwasser" Stirrer to an automatic water level top-up system the supply of "Kalkwasser" to the aquarium is automatic.

The continiously produced acids in the marine aquaria are being neutralized, the carbonate hardness will be stabilized. An excessive increase in the pH value is being avoided through the slow and automatic (top-up system) water supply.

The Deltec KM 500 "Kalkwasser" Stirrer can be operated in combination with the Deltec Calcium Reactor with positive effect. "Kalkwasser" compensates the excess of bicarbonate of the calcium reactor through additional calcium supply. "Kalkwasser" is continiously saturated through the mixing motion.

- Så dette min bevæggrund uden at yderligere evne til at kunne forsvare min handling (!) :biggrin:


:Peace:


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af StarF »

Enig med Hougaard, Jeg ville droppe den Mixer, og få en ordenlig kalk reactor. Ser ingen grund til at køre med Mixer!


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

StarF skrev:Enig med Hougaard, Jeg ville droppe den Mixer, og få en ordenlig kalk reactor. Ser ingen grund til at køre med Mixer!

Hej Mads. :happy:

Jeg er såmænd også enig, og for reaktor er valget faldet på samme som din! :y :GO

- Jeg starter blot med mikseren...


:Peace:


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af Hougaard »

Der er tre problemer:

1. Kalkwasser har en pH på 13 - så du skal passe på din pH i akvariet - især hvis den sidder på vandforsyningen.
2. Du skal stadig vedligeholde KH manuelt, mixeren håndterer kun Calcium værdien.
3. Du får en masse kalkaflejringer i udstyr og bundlag

Der hvor jeg ser mixerens berettigelse er som en supplement til en kalkreaktor i en balje med super mange SPS'er - ellers ikke.


spdiving
Reactions:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af spdiving »

Jeg kan nu heller ikke se grunden til at bruge en kalkmixer.

Hvis du afligevel vil ud og have en skummer mere så køb dog noget oventligt fra start af Bubble King Supermarin 300 :T :T :T :T

Steen


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

spdiving skrev:Jeg kan nu heller ikke se grunden til at bruge en kalkmixer.

Hvis du afligevel vil ud og have en skummer mere så køb dog noget oventligt fra start af Bubble King Supermarin 300 :T :T :T :T

Steen
:rofll:

- Jeg gør måske det... Det var en god idé! :K

:beer:


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

Hougaard skrev:Der er tre problemer:

1. Kalkwasser har en pH på 13 - så du skal passe på din pH i akvariet - især hvis den sidder på vandforsyningen.
2. Du skal stadig vedligeholde KH manuelt, mixeren håndterer kun Calcium værdien.
3. Du får en masse kalkaflejringer i udstyr og bundlag

Der hvor jeg ser mixerens berettigelse er som en supplement til en kalkreaktor i en balje med super mange SPS'er - ellers ikke.
- Ahh, ok. Tak Erik... :y


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af StarF »

William Jr skrev:
StarF skrev:Enig med Hougaard, Jeg ville droppe den Mixer, og få en ordenlig kalk reactor. Ser ingen grund til at køre med Mixer!

Hej Mads. :happy:

Jeg er såmænd også enig, og for reaktor er valget faldet på samme som din! :y :GO

- Jeg starter blot med mikseren...


:Peace:
Der er at smide penge ud på udstyr, der ingen beretigelse som sådan har, af funktion. Der er mange fra USA der køre både med Ca og Kalk Mixer, men det er typisk pga ph problemer, eller i frygt for det. Det problem, får du næppe, der imod vil du i mine øjne bare få skæve værdier, fordi der bliver tilført mere ca end kh. Det er der så sikkert andre der har mere styr på end mig!


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

StarF skrev:
William Jr skrev:
StarF skrev:Enig med Hougaard, Jeg ville droppe den Mixer, og få en ordenlig kalk reactor. Ser ingen grund til at køre med Mixer!

Hej Mads. :happy:

Jeg er såmænd også enig, og for reaktor er valget faldet på samme som din! :y :GO

- Jeg starter blot med mikseren...


:Peace:
Der er at smide penge ud på udstyr, der ingen beretigelse som sådan har, af funktion. Der er mange fra USA der køre både med Ca og Kalk Mixer, men det er typisk pga ph problemer, eller i frygt for det. Det problem, får du næppe, der imod vil du i mine øjne bare få skæve værdier, fordi der bliver tilført mere ca end kh. Det er der så sikkert andre der har mere styr på end mig!
Point taken :GO

- Jeg overgiver mig for argumentationen, sammen med Eriks beskrivelse ovenfor. Og sparer pengene!... :y

Vi ses :f3:


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af Carsten »

I et tidligere setup, hvade jeg både kalkreaktor og kalkmixer på. Og korallerne groede som l...
Der skulle høstes fragmenter hveruge for at de ikke groede sammen.
Og værdierne var førsteklasses!!


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

Carsten skrev:I et tidligere setup, hvade jeg både kalkreaktor og kalkmixer på. Og korallerne groede som l...
Der skulle høstes fragmenter hveruge for at de ikke groede sammen.
Og værdierne var førsteklasses!!
Tak Carsten.

- Jeg antager at det kan betragtes lige med Hougaards tidl. beskrivelse med god mængde SPS for succes i denne konstellation: Mikser vs. Reaktor?

(Jeg planlægger ikke fragmentering med salg for øje, så vækst i den henseende er for mig sekundært!)


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af Brian C »

Jeg kører med mixer og reaktor i samme setup og har gjort det et godt stykke tid efterhånden, jeg kan ikke se hvor problemet lige skulle være
mine vandværdier er rigtig fine og mine koraller vokser som ukrudt...
som jeg ser det supplerer de to hinanden rigtig fint, den ene har en lille tilbøjelighed til at sænke PH'en den anden hæver den lidt
begge dele hjælper efter min erfaring med til at holde KH på plads
mixeren har en Po4 sænkende virkning


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af Musiker »

Både Kalkreaktor og Mixer giver mening, men hvis jeg skulle vælge noget til at holde Calcium stabilt ville jeg til hver en tid vælge en Kalkreator for bajler med store mængder SPS og enten Balling eller andre "kemiske" buffere til at holde værdierne vedlige.. Undersøgte længe for og imod kalkreaktor/mixer og nåede frem til at Kalkreaktoren var bedst hvis man vil kører simpelt..
Så jeg kører med min Schuran CaRx og har såmen også fin vækst hvis jeg selv skal sige det..


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af StarF »

Brian C skrev: mixeren har en Po4 sænkende virkning
Hvordan det? På zeovit, anbefaler man dem ikke, pga den kan optage po4, og så lække det ud igen. ?


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af Brian C »

StarF skrev:
Brian C skrev: mixeren har en Po4 sænkende virkning
Hvordan det? På zeovit, anbefaler man dem ikke, pga den kan optage po4, og så lække det ud igen. ?
indtil videre er det så det eneste sted hvorfra jeg har hørt meldingen om at det skulle lække igen, og nu kører jeg ikke med zeovit, har en Po4 der ligger et sted mellem 0,000 og 0,008 og det har den gjort meget længe

men nu skal vi ikke lede tråden væk fra det den handler om, så den diskussion må vi tage i en anden tråd :wink:


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 444
Tilmeldt: lør 25. nov 2006 22:11
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af HerrO »

Lidt andet ting. På DR HD er den nu udsendelse om Hawaii og havet omkring. Begynder nu kl 1805

/HerrO


spdiving
Reactions:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af spdiving »

Takker for info...fiser lige ned og ser det ... :tv: :popcorn:

Steen


Brugeravatar
mathiaskehlet
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 466
Tilmeldt: søn 7. sep 2008 16:58
15
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af mathiaskehlet »

Lidt offtopic måske
Nye fish regulations på hawaii
Vildt nok at 81% af alle fangede fisk er gul kirurg
http://www.bigislandvideonews.com/2010/ ... gulations/


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

mathiaskehlet skrev:Lidt offtopic måske
Nye fish regulations på hawaii
Vildt nok at 81% af alle fangede fisk er gul kirurg
http://www.bigislandvideonews.com/2010/ ... gulations/
- Det er ok, info er kun fint!

Jeg vidste at tallet var højt, men ikke for det præcise tal...

Af samme grund har jeg netop fravalgt denne fisk, da den er fisket tom omkring flere øer!


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr.´s Hawaii tank

Indlæg af William Jr »

Lidt indledende til el arbejde:
Billede

- Dette er fronten til et rack kabinet forberedt til tænd/ sluk til div. med apparat indgange på bagsiden, og egne sikringer på front:

Malejob af elektrikeren (!) :wink: "De kan nogle tricks" :GO
Billede
Billede

Færdigt arbejde:
Billede

- Mere update på Torsdag :y


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"