"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

William Jr's 810 l. Kirurg Mix

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af Thue »

Jeg tror også at du har en rigtig god chance for og holde den i lang tid med dette pragt akvarie og ja med hensyn til det vi snakkede om med flowet i akvariet så tror jeg også helt klart at det er et must, kan også se mine egne foretrækker og stå foran min tunze wave og der er sku skub der foran :P Det var da dejligt at du kunne få fat i et eksemplar der havde gået hos en grossist i et stykke tid, så er man også lidt mere tryg ved og købe sådan en, så man ved den spiser og er i god stand :P Helt klart også en fisk jeg vil prøve mig af med en dag total drøm.

Hva siger din hvidbryst til achilles kan de sådan nogen lunde enes, har læst lidt rundt omkring at de godt kunne være lidt svære og holde sammen, selv om det man læser ikke altid passer :biggrin: Kan se du også bruger lidt forskelligt foder til dem tror også det er en vigtig faktore at man dækker et bredt omfang, er selv ved og prøve noget nyt som jeg har fået anbefalt af en der arbejder hos futterhaus som selv har store kiruger og haft dem længe. Det er noget tørret brun tang af en art som grotech har lavet som han mener er eksta vigtigt for at de har nemmere ved og ernærer sig, altså de bliver dejligt fede :biggrin: Men det kan også være det bare er salg.

Håber helt klart det bare går på skinner for dig med de dejlige fisk og håber en dag jeg må få fornøjelsen af og se det irl :P

Mvh Thue
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

Thue skrev: Hva siger din hvidbryst til achilles kan de sådan nogen lunde enes, har læst lidt rundt omkring at de godt kunne være lidt svære og holde sammen, selv om det man læser ikke altid passer :biggrin: Kan se du også bruger lidt forskelligt foder til dem tror også det er en vigtig faktore at man dækker et bredt omfang, er selv ved og prøve noget nyt som jeg har fået anbefalt af en der arbejder hos futterhaus som selv har store kiruger og haft dem længe. Det er noget tørret brun tang af en art som grotech har lavet som han mener er eksta vigtigt for at de har nemmere ved og ernærer sig, altså de bliver dejligt fede :biggrin: Men det kan også være det bare er salg.

Håber helt klart det bare går på skinner for dig med de dejlige fisk og håber en dag jeg må få fornøjelsen af og se det irl :P

Mvh Thue
Jeg har aldrig set de problemer man hører om forbundet med intro af Kirurger... Vel det har jeg. Men det jeg læser om forbundet med hold af disse fisk stemmer ikke overens med det jeg faktisk ser!!
- Danske artikler vel at mærke...

Ved at når jeg skriver om disse fisk kan det læses som en "romantisk" fremstilling, og en dans på roser... Det er det ikke!

Ved ikke hvorfor at der er så stor forskel på hvad der lader sig gøre i DK, og i USA. I USA er det ikke ualmindeligt at se dedikerede Kirurg akvarier, så jeg har valgt akvarie efter Amerikansk model! Det går fint...

Jeg tilstår at jeg var meget meget nervøs ved (gen) opstart med Kirurger... Første fisk jeg købte var sohal! (!!)
- Næste fisk jeg købte var lineatus som jeg introducerede med et spejl i akvariet, og sohal tillod kun at lineatus opholdt sig bag spejlet. Mmm... Ikke så fedt. Der gik 14 dage med det, og jeg havde nær mistet modet!

Tredje fisk jeg introducerede var min hybrid: leucosternon/ nigricans, og sohals aggression imod lineatus forsvandt som dug for solen...
Næste fisk var leucosternon som de end ikke ænsede et blik. Dernæst olivaceus og fowleri. Samme historie...

- For denne beretning er svaret på dit spørgsmål et Nej, som værende mindste fisk i baljen. Største trussel var udgjort af hybriden, resten så end ikke nigricans.

Så nej... Man skal ikke tro på alt hvad man hører, og da slet ikke åbenbart hvis det talt/ skrevet på Dansk (!)

Lidt billeder:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
_______

Hvad angår foder vs salgsgas.... Så ja! :wink:
- Han ser selvfølgelig gerne at du køber hans tang... Køb det gerne, køb det for variationen og troen på at variation er gavnlig! :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

- Et kuriosum...

Årsag til at jeg regner det for "barneleg" (!) at holde Kirurger... :wink: Og special akvarier/ arts akvarier, så er det et levn fra mine "fersvands dage" med fisk som tiltider volder langt større problemer end det at holde Kirurger. Pudsigt måske også grøntspisere, eks:

tropheus/ Tanganyika:

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 3405211426

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 4650625714

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 9372839506

- Undtagelsen gælder dog at disse ikke bærer kniv... Men det kan gå hedt for sig, tro mig! :wink:

(Foto copyright min balje: Frank Nørby.)

Vel nok om det... :K
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

God "opstramning" siden HQI :happy:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

:f3:

§1:
(Se venligst bort fra at der optræder Kirurger på nogle af mine billeder... :wink: Jeg lover at jeg med min spirende interresse for koraller, ikke lader det ske i fremtiden :T ) :W
§1,2:
- Jeg påberåber mig retten til at anvende ironi... :biggrin:

:wink:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af Knut-Arne Berg »

William Jr skrev:God "opstramning" siden HQI

§1:
(Se venligst bort fra at der optræder Kirurger på nogle af mine billeder... :wink: Jeg lover at jeg med min spirende interresse for koraller, ikke lader det ske i fremtiden :T ) :W
§1,2:
- Jeg påberåber mig retten til at anvende ironi... :biggrin:

:wink:
Ja.. som de kloge sier..vejen til "lyset" er lang og smal..
men.. som den tolmodige mand jig er Flemming,og som vi sier i et ordtak her nord..
"Det er da alltid håp i ett hengende snøre" :Peace: :sneaky:

Regner med at kalkreaktoren din går også nu,med tanke på Ca/Kh og magnesium,samt at du tilfører litt godsaker til korallene,så det er vel ikke "bare"Hqi lyset, som giver utslag på dine koraller,tror jig. :happy:

dessuden er jo ikke Lps,normalt den gruppen, som fordrer det aller sterkeste lyset heller. :GO

Men det begynner riktigt å se hjemmekoseligt ut oppi den baljen din nu ja,og fortsetter det i denne rettning,så vil jeg nok finde meg godt til rette i neste års besøksrunde der nede på "fladlandet"i sør.. :clap:
Og bliver vel ikke "teknik",som bliver prioriteret høyest av mig neste gang der nede,he-he..
"fyret"foresten opp din X-zeo-reaktor her hjemme i går,så "svetter" ubenekteligt litt nu,til jig begynner å få litt "feeling"med dette spøgelset. :be:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

Knut-Arne Berg skrev:
William Jr skrev:God "opstramning" siden HQI

§1:
(Se venligst bort fra at der optræder Kirurger på nogle af mine billeder... :wink: Jeg lover at jeg med min spirende interresse for koraller, ikke lader det ske i fremtiden :T ) :W
§1,2:
- Jeg påberåber mig retten til at anvende ironi... :biggrin:

:wink:
Ja.. som de kloge sier..vejen til "lyset" er lang og smal..
men.. som den tolmodige mand jig er Flemming,og som vi sier i et ordtak her nord..
"Det er da alltid håp i ett hengende snøre" :Peace: :sneaky:

Regner med at kalkreaktoren din går også nu,med tanke på Ca/Kh og magnesium,samt at du tilfører litt godsaker til korallene,så det er vel ikke "bare"Hqi lyset, som giver utslag på dine koraller,tror jig. :happy:

dessuden er jo ikke Lps,normalt den gruppen, som fordrer det aller sterkeste lyset heller. :GO

Men det begynner riktigt å se hjemmekoseligt ut oppi den baljen din nu ja,og fortsetter det i denne rettning,så vil jeg nok finde meg godt til rette i neste års besøksrunde der nede på "fladlandet"i sør.. :clap:
Og bliver vel ikke "teknik",som bliver prioriteret høyest av mig neste gang der nede,he-he..
"fyret"foresten opp din X-zeo-reaktor her hjemme i går,så "svetter" ubenekteligt litt nu,til jig begynner å få litt "feeling"med dette spøgelset. :be:
Hej Knut- Arne. :happy:

:hehe:

Helt sikkert spiller reaktoren også en rolle, om den har nået at gøre forskel endnu ved jeg ikke... Jeg doserer ikke med noget endnu, men det er selvfølgelig meningen! :wink:

- Jeg har kun 3 SPS i karet nu, dette fordi at jeg først lige har fået HQI ballestene. Og så vil jeg til at læse lidt mere op at holde koraller da det er et område som ikke tidl. har haft stor interesse...
Så når jeg har styr på det, så springer jeg ud i det!

Signe og jeg har snakket om "kun" at holde 3 farver "Mille" på toppen, 3- 5 stk. af hver... Og slut med det! :wink:
- For at til vende tilbage til at fylde bunden igen med LPS.

Mon ikke jeg når lidt inden I kommer på besøg igen? :wink:
- Om ikke får du nøjes med at kigge på Kirurgene mine... :biggrin: :hehe: :biggrin:
______

Jeg havde jo ikke plads til Zeoreaktoren alligevel, desværre. Men det glæder mig at du fandt brug for den! :GO

- Ingen grund til at svede... Du er i gode hænder ovre på Zeo forummet! :)


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

:oops: Mmmn rettelse:

I tidl. post skrev jeg at fruen i huset havde givet tilsagn på et kar på i omegnen af 3000 liter, dette grundet udvokset størrelse på vores Kirurger...

- Meeen... Nu har jeg fået kolde fødder! :biggrin:

Jeg var bekendt med at A. sohal ville vokse til i omegnen af 45 cm. Og det er fint med mig... Men til min "forskrækkelse" læste jeg på fishbase.org at individet som dannede baggrund for beskrivelsen vejede 4.1xx gr.

Jeg er ok med el udgiften for et så stort kar... Men hvis der samtidig vil kræves et mindre rensnings anlæg, dette for at kunne holde kemi egnet til koraller også!
Så vil det være lig med utopi at forstille sig at holde udvoksede Kirurger i trivsel= Stort fødeindtag, sammen med at holde trivsel på koraller!
Jeg ser at det bliver avanceret at få de to ting til at gå hånd i hånd...

Såeh... Der bliver vist nærmere tale om at finde egnet logi for fiskene istedet! :embarassed:

Billede

- Hvis der bliver tale om udskiftning af karet... Så bliver der istedet tale om "lavvandet lagune", for koraller (!) :hehe:

(Jeg håber dog at + 4000 gr. er en skrivefejl!) :wink:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af Nolan »

Jamen, for dælen da.....
Koraller..... ? Hvad bliver det næste ? Eremitter og søstjerner :T

/Kim

P.S.
I øvrigt lyder det ikke helt forkert med de 4kg+ for sådan en udvokset kirurg-fætter. Sådan en fuldt udvokset Acanthurus er altså godt nok stor. Jeg kom jo, som vi har talt om tidligere, lidt tæt på en flok under et dyk på Bali i foråret :shocked:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

Nolan skrev:Jamen, for dælen da.....
Koraller..... ? Hvad bliver det næste ? Eremitter og søstjerner :T

/Kim

P.S.
I øvrigt lyder det ikke helt forkert med de 4kg+ for sådan en udvokset kirurg-fætter. Sådan en fuldt udvokset Acanthurus er altså godt nok stor. Jeg kom jo, som vi har talt om tidligere, lidt tæt på en flok under et dyk på Bali i foråret :shocked:
Ja, ved du hvad... Et "røre" akvarie til naboens unger!! :T

- Edit: Eller Sø heste?? :K

Billede

- Njah... Jeg ved det! Det er det rene "Konen i muddergrøften"... Da manden sagde til flynderen: " Nu vil hun have koraller"
(Og jeg klager ikke!) :wink:

:K
______

Vel, spøg til side... Sidste indlæg vedr. Kirurger skal ikke læses som en "konflikt situation" næremere som som overvejelser og tanker omkring disse fisk, tanker som jeg mener at enhver som anskaffer disse fisk; bør gøre sig...: "Hvad gør jeg når den dag kommer"
______

Jeg glæder mig meget til at se dine billeder!! :beer:


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af peder »

William Jr skrev:- Et kuriosum...

Årsag til at jeg regner det for "barneleg" (!) at holde Kirurger... :wink: Og special akvarier/ arts akvarier, så er det et levn fra mine "fersvands dage" med fisk som tiltider volder langt større problemer end det at holde Kirurger. Pudsigt måske også grøntspisere, eks:

tropheus/ Tanganyika:

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 3405211426

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 4650625714

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 9372839506

- Undtagelsen gælder dog at disse ikke bærer kniv... Men det kan gå hedt for sig, tro mig! :wink:

(Foto copyright min balje: Frank Nørby.)

Vel nok om det... :K
Yep Kiruger skal bare holdes efter "kaosprincipet" som man bruger hos Tropheus :wink: og jeg er enig Tropheus er meget barskere end Kiruger :sneaky2:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

peder skrev:
William Jr skrev:- Et kuriosum...

Årsag til at jeg regner det for "barneleg" (!) at holde Kirurger... :wink: Og special akvarier/ arts akvarier, så er det et levn fra mine "fersvands dage" med fisk som tiltider volder langt større problemer end det at holde Kirurger. Pudsigt måske også grøntspisere, eks:

tropheus/ Tanganyika:

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 3405211426

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 4650625714

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... 9372839506

- Undtagelsen gælder dog at disse ikke bærer kniv... Men det kan gå hedt for sig, tro mig! :wink:

(Foto copyright min balje: Frank Nørby.)

Vel nok om det... :K
Yep Kiruger skal bare holdes efter "kaosprincipet" som man bruger hos Tropheus :wink: og jeg er enig Tropheus er meget barskere end Kiruger :sneaky2:
Tak Peder. :happy:

Jeg skulle aldrig have skilt mig af med den flok... De kørte bare rigtig godt! :GO

- Men dette akvarie som de plasker rundt i, var faktisk det nederste akvarie a´ to i reol. Som siden blev omdannet til sump, og display øverst!

Billede

Billede

Billede taget den 02.02.08, og mit første saltvand! :y

- Om nogle skulle syntes at akvariet ser bekendt ud, så ses det idag hos SaltVandFyn som jeg solgte til! :wink:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af Gino »

Jeg Tror ikk på det med 4 kg.. jeg er lystfikser og har fanget en del fisk på denne str.. hvis den på 45 cm sku veje over 4 kg sku den være så enorm fed!?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

Gino skrev:Jeg Tror ikk på det med 4 kg.. jeg er lystfikser og har fanget en del fisk på denne str.. hvis den på 45 cm sku veje over 4 kg sku den være så enorm fed!?

MVH
Tak Gino.

- Selv er jeg også lystfisker, og jeg forstår hvad du mener...

Det bedste eks. jeg har er en Gedde jeg fangede som målte 79 cm. Og vejede 3. 170 g.

- Så 4+ kg. fordelt på "kun" 45 cm. gør sohal til noget af en bredrygget basse...

Sagen uvedkommende, så har dette lagt planen om + 3000 liter balje i graven!!

- Så når nuværende fisk vokser sig for store til denne balje, så er mit "Kirurg projekt" droppet herefter. Og behovet er herefter ikke så høj en balje, så bliver nuværende balje solgt!

På tegnebordet er nu istedet "Lavvandet lagune": 150x 120x 50 (LxBxH).

Dette mål giver mulighed for at kan bevare nuværende udstyr, uden andre ændringer end at udskifte mine Lumenarc´s til modellen større! :GO


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af StarF »

med de mål der burde du næsten bare købe mit gamle akv :P

det er 170x120x60 eller hvis man trækker pumpe kamre fra, så er det 155x120x60 ;)
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af Gino »

William Jr skrev:
Gino skrev:Jeg Tror ikk på det med 4 kg.. jeg er lystfikser og har fanget en del fisk på denne str.. hvis den på 45 cm sku veje over 4 kg sku den være så enorm fed!?

MVH
Tak Gino.

- Selv er jeg også lystfisker, og jeg forstår hvad du mener...

Det bedste eks. jeg har er en Gedde jeg fangede som målte 79 cm. Og vejede 3. 170 g.

- Så 4+ kg. fordelt på "kun" 45 cm. gør sohal til noget af en bredrygget basse...

Sagen uvedkommende, så har dette lagt planen om + 3000 liter balje i graven!!

- Så når nuværende fisk vokser sig for store til denne balje, så er mit "Kirurg projekt" droppet herefter. Og behovet er herefter ikke så høj en balje, så bliver nuværende balje solgt!



På tegnebordet er nu istedet "Lavvandet lagune": 150x 120x 50 (LxBxH).

Dette mål giver mulighed for at kan bevare nuværende udstyr, uden andre ændringer end at udskifte mine Lumenarc´s til modellen større! :GO


:f3:

Velkommen i klubben så:-)

Fangede for ikk ret lang tid siden en ørred på 88 cm og den vejede 6.2 kg og den var så FED! så...

Hva vil du så have i akvariet?
Du nedlægger vel ikk foreløbig det flotte akvarie?

Hva er højden på dit nu? det er ellers flot med noget højde!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

Fejl post
Senest rettet af William Jr fre 21. aug 2009 14:01, rettet i alt 1 gang.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

William Jr skrev:
Gino skrev:
William Jr skrev:
Gino skrev:Jeg Tror ikk på det med 4 kg.. jeg er lystfikser og har fanget en del fisk på denne str.. hvis den på 45 cm sku veje over 4 kg sku den være så enorm fed!?

MVH
Tak Gino.

- Selv er jeg også lystfisker, og jeg forstår hvad du mener...

Det bedste eks. jeg har er en Gedde jeg fangede som målte 79 cm. Og vejede 3. 170 g.

- Så 4+ kg. fordelt på "kun" 45 cm. gør sohal til noget af en bredrygget basse...

Sagen uvedkommende, så har dette lagt planen om + 3000 liter balje i graven!!

- Så når nuværende fisk vokser sig for store til denne balje, så er mit "Kirurg projekt" droppet herefter. Og behovet er herefter ikke så høj en balje, så bliver nuværende balje solgt!



På tegnebordet er nu istedet "Lavvandet lagune": 150x 120x 50 (LxBxH).

Dette mål giver mulighed for at kan bevare nuværende udstyr, uden andre ændringer end at udskifte mine Lumenarc´s til modellen større! :GO


:f3:

Velkommen i klubben så:-)

Fangede for ikk ret lang tid siden en ørred på 88 cm og den vejede 6.2 kg og den var så FED! så...

Hva vil du så have i akvariet?
Du nedlægger vel ikk foreløbig det flotte akvarie?

Hva er højden på dit nu? det er ellers flot med noget højde!

MVH
Jeg nedlægger ikke foreløbig...

- Kun skal det læses som at de tanker jeg havde på at holde Kirurger revideres! Så at dette akvarie nedlægges når jeg ikke længere kan have fiskene deri... Når jeg ikke længere kan have fiskene heri, var den oprindelige plan at bygge et større. Ikke før!
Da jeg nu har en anden erkendelse af voksenstørrelse, ud over de 45 cm. som var kendt. Så har jeg ikke længere brug for nuværende vandstand på 65 cm.

Min interresse er stadig Kirurger, men i det nye til sin tid vil det istedet blive et mix af Kirurger som ikke vokser til størrelse som bestanden jeg nu, eks:

A. "mimic" pyroferus
C. hawaiensis

- Så prioriteringen er i fremtiden større bundmål fremfor højde! Men faktisk kun 90 liter større end nuværende, og herfor kan jeg beholde udstyret jeg allerede har!

Summen af "min erkendelse" er bedre udnyttelse af lyset med lavere vandstand, end med nuværende setup!

- Det er denne tråd som danner inspiration for mine tanker på lagune:


http://reefcentral.com/forums/showthrea ... enumber=15

Jeg vil kunne nøjes med at indsætte et stykke alu profil for at forlænge stykket hvor ballasten er monteret:

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... enumber=31

- Dette for at give plads til Lumenarc 50x50, istedet for nuværende 37x37. Så det vil såmænd ikke blive voldsomt mere kostbart, givet at jeg kan genbruge det meste af mit udstyr! :GO


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

- Sidste og endelige update i denne tråd!


Oprindelige tanke med dette akvarie var "springbræt" til at ende med "mit sidste akvarie" på +3000 liter med Kirurger!

Med tanke som beskrevet i indlægget ovenfor, droppes dette for den massive filtring som ville kræves...

- Så dette akvarie lukkes på sigt, og istedet "nedgraderes" til lavere balje for bedre udnyttelse af lys. Alt allerede indkøbt udstyr beholdes...

Der er truffet foranstaltning til afsætning af alle fisk! :GO


Tak til alle som fulgte denne tråd og bidrog med gode råd!


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 677
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 09:32
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af flemmiov »

Det lyder da ærgeligt at du vil nedgradere. Mht. dine kirurgers størrelse : De bliver aldrig så store i fangeskab. Efter min erfaring vokser de til en størrelse der er tilpasset akvariet. Har set anlæg på 4000 l og størrere hvor kirurgerne MAKS er 30 cm. Vent et par år og se hvor store dine fisk er til den tid, så kan man jo sælge dem der er for store til den tid. Bare et foreslag :wink:
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af peder »

Flemming for fa'en!! nu er din balje ved at ligne noget, du har samlet en utroligt lækker fiskesamling, SÅ NYD DEN DOG og vent et par år med at kaste dig over et nyt projekt, din balje vil jo kun blive bedre og bedre fra nu af!!
(Mig ikke forstå)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

Takker jer begge... :happy:

- Og jeg forstår hvorfor I ikke forstår!

Men en beskrivelse for min bevæggrund som følger:

Dette som skrevet ovenfor er en ærlig, men også pinlig indrømmelse for de tanker jeg har gjort omkring dette setup siden opstart...

Med det "pinlige" mener jeg at jeg kun havde centimeter for øje, ikke vægt med i mine betragtninger!

I min erkendelse af opnået centimeter lagde vi planer for et + 3000 liters akvarie, dette med drømmen om at have købt "mit livs sidste fisk"... Naivt med forestilling om at kunne holde disse fisk til de døde af alderdom! :oops:

- Sandt... Jeg opnået at indsamle en homogen og tilsammen velfungerende flok! Men min sohal er allerede nu vokset til "bekymrende" størrelse. Ikke i den forstand bekymrende endnu... Men lader jeg tiden gå bliver mine fisk vanskelige at komme af med!

Så det er min beslutning at stoppe dette nu for at kunne fordele mine fisk til et antal akvarier hvor de hver for sig kan opnå et godt og langt liv... Jeg har erkendt at denne plads som kræves for at kunne holde denne flok tilsammen, ikke bliver ført ud!

- Sandt... Jeg kunne erstatte dem med andre når de vokser sig for store! Men man har hvergang man introducerer nye Kirurger nye problemer med alt hvad det indebærer.
Jeg har ganske vidst haft held til det, men så nemt er det heller ikke!

Jeg lader mig stille tilfreds med den opgave jeg satte mig for: En bestand af Acanthurus i harmoni!
______

Der vil ske een af to:

150x 120x 50

- Eller:

120x 100x 50

Med øverste forslag vil det indebære at udskifte til store lumenarc´s

- Med sidste forslag= 600 liter vil det indebære at beholde de lumenarc´s jeg har, men udskifte mine 4x 54Watt´s T5 med 4x 39 Watt T5

Falder valget på sidstnævnte så er det ganskevidst en reduktion i liter, men givet dets grundmål bliver en "ned gradering" ikke mærkbar.

- Så alt i alt tæller det mest for en pinlig indrømmelse, end det tæller for at være ærgeligt!

Udskrivning til nyt akvarie regner jeg relativ, givet at jeg uanset løsnings model kan bevare allerede indkøbte udstyr!

- Jeg skruer bare lidt ned for "charmen"...
_______

Jeg har på godt og på ondt delt mine tanker, og mine holdninger til det med rimelighed at holde Kirurger. Og disse mine holdninger og meninger er uforandret de samme!
Og med disse mine meninger om hvad der forudsættes for at holde disse fisk på sigt, har jeg valgt at stoppe. Men de er uforandret de samme... For Kirurger gennerelt, men i særdeleshed for Acanthurus i flok!

- Slutteligt, Endnu engang tak til jer alle!

Dette er for mig at betragte som en rejse... "Jeg har blot valgt et andet bestemmelses sted, end det der var målet da jeg stak kursen af"! :happy:


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

- Siden sidst kunne man kalde det...

Vel for et liv med tankerne ude i overhalingsbanen kommer man sommetider til at drage forhastede konklusioner, og det skete igen. (!) :biggrin:

Det er siden sidst besluttet at beholde akvariet, da "gevinsten" ved nedgradering ikke var stor nok...

- Og for forhastede konklusioner, hvad angår Kirurger... Vel, de vokser jo ikke ligefrem til udvokset størrelse "dagen derpå" (!)
Der findes i min bog ikke andre fisk jeg finder interessant!

- Og for den ellers så tålmodige frue i huset. Vel, hun orkede ikke endnu et byggeprojekt. Så hun endte med at skære igennem, og akvariet bliver stående.

Jeg føjede hende imens jeg tænkte: Hmm, ok... Hun har nok ret! :K
______

Update på udstyr:

- Jeg har droppet AquaTronica dosering med 3 parts tilsætning... Jeg går istedet over på 2 parts dosering med denne:
Billede

Denne løsning giver to pumper i overskud som jeg vil anvende til automatisk vandskift! :GO

- Jeg har desuden netop solgt mine LumenArc´s, og givet bestilling på LumenBright´s istedet :W

Og slutteligt har jeg endelig bestilt denne, med håb på "Kaos Flow":
http://www.amagmbh.com/html/oscimotion.html


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af Hvam »

Hhvorfor så ikke bygge en sten opsætning hvor du får løftet korallerne op under lyset og så huler og gange under og imellem stenen.
Derved får du lys til korallerne, mere svømmeplads og bedere gemmesteder for fiskene.

prøv at se videoen fra Carels 150g reef i linket måske er det noget for dig:
http://www.reefvideos.com
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

Hvam skrev:Hhvorfor så ikke bygge en sten opsætning hvor du får løftet korallerne op under lyset og så huler og gange under og imellem stenen.
Derved får du lys til korallerne, mere svømmeplads og bedere gemmesteder for fiskene.

prøv at se videoen fra Carels 150g reef i linket måske er det noget for dig:
http://www.reefvideos.com
Tak for linket Jesper :GO

- Ja, se det er lige mig... :K


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af ole kekkonen »

eller en dsb william :sneaky2:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:eller en dsb william :sneaky2:
Yes Sir :GO

- Det er ikke glemt, men jeg har ikke plads... Jeg er dog stadig fortaler for DSB filtrering!


:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
spdiving
Reactions:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af spdiving »

Rat at høre du er kommet på andre tanker omkrig akvariet ... Det er har jo perfekte mål til coraler.

Siden du ville bruge den AquaTronica til vand skift hvor meget eller lidt vand vil du skife af gangen...Jeg tænker mere på den jeg har den kan max give 100ml om dagen...hehe ikke meget til et vandskifte.. :crybaby:

Steen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

spdiving skrev:Rat at høre du er kommet på andre tanker omkrig akvariet ... Det er har jo perfekte mål til coraler.

Siden du ville bruge den AquaTronica til vand skift hvor meget eller lidt vand vil du skife af gangen...Jeg tænker mere på den jeg har den kan max give 100ml om dagen...hehe ikke meget til et vandskifte.. :crybaby:

Steen
Tak Steen. :happy:

- Jeg har solgt AquaTronica´en og istedet bestilt GHL´en som er afbilledet længere oppe. Denne skulle ifølge GHL kunne håndtere vandskifte også!

Hvis jeg går fra 3 part dos. til 2 parts, så har jeg to pumper tilovers: En til vand ind, en til vand ud... Fikst! :GO

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
spdiving
Reactions:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af spdiving »

Det er sgu iorden hvis det virkker...cool.

Steen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: William Jr's 810 l. Acanthurus (14-08-09 Opsumering:Side 51)

Indlæg af William Jr »

spdiving skrev:Det er sgu iorden hvis det virkker...cool.

Steen
- Jeg håber det! :biggrin:

Og hvis ikke... Så har jeg igen smidt penge efter en overflødig dims! :K
_______

"Den som dør med mest legetøj, vinder!

- Man er naturligvis stadig død..." :wink:

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"