"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

TRÅD KAN LUKKES: 877 liters akvarie.

Forum for Akvarier 801+ Liter
Låst
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af William Jr »

Godt at se at du, og ikke mindst achilles holder skruen i vandet :GO

:beer:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af AndersNT »

Det er sku smukt! :)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Brian C »

lyder godt at, der er ved komme styr på det igen, nu har mit jo osse snart kørt 2 år, og der dukker ind imellem cyano op, som ofte forsvinder igen, af sig selv, det er typisk hvis det har været for varmt
så jeg ville mene at det forsvinder igen, og det "bare" er et tegn på at dit akvarie har været ude af balance. symptomer og årsag, kommer som vi alle ved, desværre ikke altid samme dag i denne hobby
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Brian C skrev:lyder godt at, der er ved komme styr på det igen, nu har mit jo osse snart kørt 2 år, og der dukker ind imellem cyano op, som ofte forsvinder igen, af sig selv, det er typisk hvis det har været for varmt
så jeg ville mene at det forsvinder igen, og det "bare" er et tegn på at dit akvarie har været ude af balance. symptomer og årsag, kommer som vi alle ved, desværre ikke altid samme dag i denne hobby
Brian jeg ser desværre slet ikke nogen fremgang overhovedet på mit angreb af røde alger, de har efterhånden overtaget hele bunden hvor der ikke står koraller :( Det værste er at det bare bliver mere og mere for hver dag. Så nu afventer jeg noget RSR og går igang med en behandling når dette er modtaget.

Men angrebet kan nok ikke beskrives bedre end med nogle billeder:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Carsten »

Det ser sgu ikke godt ud!!! Kan du ikke suge så meget af det ud som muligt.
Jeg kæmpede selv med nogle alger, som lå i pænt tykke lag over alt, og de skulle fjernes mindst 1 gang om ugen. Det havde ikke været min mening at gøre noget ved dem inden jeg skulle lave akvariet om. Men så kom sommeren og varmen. Da jeg synes temperaturen kom lidt højt op, slukkede jeg for alt lyset i 3-4 dage. Da lyset igen blev tændt, blev jeg noget overrasket. Alle algerne var væk og kom ikke igen!! Eneste bivirkning var at en lilla Acropora blev grøn og nu er den så mørkeblå
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af stefan_sørensen »

puha da, det er synd og på samme tid skræmmende at se den fede balje i den tilstand.
håber det arter sig for dig :pray:
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Helena »

:G :G Føler med dig.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Brian C »

ja føj for den, det ser ikke godt ud, så voldsomt er jeg kun blevet angrebet én gang, og det var bundlaget der var synderen, men hvad med korallerne, er de holdt op med at dø?
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Brian: Det ser bestemt ud som skrevet tidligere at det som jeg tror har været RTN (uden dog at vide det), er stoppet og selve koraldøden er gået i sig selv igen :wink:

Men igår modtog jeg de 2 pakker RSR som var blivet bestilt og jeg begyndte derfor også med at behandle i aftes. Et par timer inde i behandlingen begyndte nogle af de røde-alger på bunden og hvor det ellers sider at slippe og kunne bestemt se forbedringer løbende som aften skred fremad. Jeg prøvede at holde min skummer igang, men bliv simpelhen nød til at slukke for den ene af pumperne på min ATI250 da den ellers ville overskumme på en måde som fyldte koppen op på ganske få sek. Dette var dog også forventet da jeg kender denne procedure fra tidligere behandlinger. Men jeg har valgt at lade den ene pumpe på skummeren køre for at holde et relativt højt ilt indhold da RSR normalt vil give et lavt ilt indhold i vandet.

Så jeg er meget spændt på at se hvordan akvariet ser ud idag når lyset kommer på.

Billeder fra i aftes:
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Olsen »

Det ser ud til at være tiltrængt med den behandling. Håber det går godt. Det plejer det jo at gøre ;) Har du lavet en blanding der er lidt kraftigere eller gør du præcis som brugsanvisningen siger?

Lad os se billeder af i dag, og i morgen og i overmorgen. Der kan jo godt gå nogle dage inden det slipper helt.

Rigtig meget held og lykke med behandlingen!
spdiving
Reactions:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af spdiving »

Føj for en omgang du er kommet i. Da du snakkede om det i Tlf havde jeg godt nok ikke regnet med at det var så slemt.
Håber du får buk med det.

Steen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

spdiving skrev:Føj for en omgang du er kommet i. Da du snakkede om det i Tlf havde jeg godt nok ikke regnet med at det var så slemt.
Håber du får buk med det.

Steen
Ja som jeg sagde så var der ikke nogen anden udvej end at starte en RSR behandling...
Olsen skrev:Det ser ud til at være tiltrængt med den behandling. Håber det går godt. Det plejer det jo at gøre ;) Har du lavet en blanding der er lidt kraftigere eller gør du præcis som brugsanvisningen siger?

Lad os se billeder af i dag, og i morgen og i overmorgen. Der kan jo godt gå nogle dage inden det slipper helt.

Rigtig meget held og lykke med behandlingen!
Ja der kommer skam billeder af forløbet.

Senere idag har akvariet kørt med RSR i 48 timer, og jeg vil der vurdere om jeg skal give akvariet endnu en omgang. Men jeg har doseret ca. som det anbefales da jeg har tilført 1 pakke RSR til mine 11-1200 liter vand.

Jeg har taget disse billeder hvor akvariet har været i behandlet ca 24 timer, og der er bestemt blivet reduceret i algerne. Jeg har sat de 2 nye billeder op så man kan se forskellen. Så nu er jeg spændt på hvordan det ser ud efter 48 timer :wink: Men min ph værdi er faldet en smule så den skal jeg have hævet senere på dagen, så den kan komme på plads. Min skummer har stadig kun den ene pumpe sat til da den stadig overskummer med begge tilsluttet.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af stefan_sørensen »

det er sku da noget der virker det skidt :GO
men hvad er årsagen til at du lige pludselig for et angreb af alger, alger brude vel kun komme i det øjeblik hvor næringen i vandet bliver høj nok til at de kan trives.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Engelquist »

Det er sgu en kedelig omgang du er røget ud i...
Men det ser da ud til at behandlingen virker.

Personligt ville jeg ikke køre en behandling mere- jeg har selv haft problemer med red slime for et par år siden og kørte også en behandling som du gør nu- derudover stoppede jeg tilsætningsstoffer (og har ikke brugt det siden) satte en filter på vandet med rowaphos og øgede cirkulationen.

Jeg mistænkte tilsætningsstofferne i at være skyld i mit angreb (der findes jo også metaller i som jeg tror langsomt ophober sig og vælter balancen i vandet)

Nu har jeg kørt i næsten 2 år uden tilsætningsstoffer, god cirkulation, kvalitets-skummer og er meget påpasselig med kalkreaktoren- jeg er meget doven mht vandskift men det til trods har mit akvarie aldrig været mere stabilt end det har været de sidste 2 år.

Jeg håber du kommer igennem "krisen" og ud på den anden side med et flot velkørende akvarie igen ;-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af stefan_sørensen »

engelquist skrev:Det er sgu en kedelig omgang du er røget ud i...
Men det ser da ud til at behandlingen virker.

Personligt ville jeg ikke køre en behandling mere- jeg har selv haft problemer med red slime for et par år siden og kørte også en behandling som du gør nu- derudover stoppede jeg tilsætningsstoffer (og har ikke brugt det siden) satte en filter på vandet med rowaphos og øgede cirkulationen.

Jeg mistænkte tilsætningsstofferne i at være skyld i mit angreb (der findes jo også metaller i som jeg tror langsomt ophober sig og vælter balancen i vandet)

Nu har jeg kørt i næsten 2 år uden tilsætningsstoffer, god cirkulation, kvalitets-skummer og er meget påpasselig med kalkreaktoren- jeg er meget doven mht vandskift men det til trods har mit akvarie aldrig været mere stabilt end det har været de sidste 2 år.

Jeg håber du kommer igennem "krisen" og ud på den anden side med et flot velkørende akvarie igen ;-)
grotech Corall B indeholder jern, krom, mangan, nikkel, kobolt og kobber..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af herzberg »

Hej LM, håber og krydser fingre for at du kommer igennem denne akvariekrise. For pokker det er ikke sjovt, og slet ikke når man kører sådan et flot, gennemført (og dyrt) setup som du gør. Er sikker på at det snart kører igen, du er jo ikke den første med lignende problemer - og "if there's a will there's a way" :h
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

herzberg skrev:Hej LM, håber og krydser fingre for at du kommer igennem denne akvariekrise. For pokker det er ikke sjovt, og slet ikke når man kører sådan et flot, gennemført (og dyrt) setup som du gør. Er sikker på at det snart kører igen, du er jo ikke den første med lignende problemer - og "if there's a will there's a way" :h
Ja Herzberg, det skulle meget gerne være ved at være styr på alger mm. efterhånden, det drejer sig nu om stabilitet så vil akvariet også igen blive pænere og pænere for hver dag der går.

Engelquist jeg er stoppet for en periode med at tilføre sporestoffer og andet, det eneste som der vil ske i fremtiden (indtil jeg er klar igen med at eksperimentere :wink: ) er jævne vandskift. Jeg stoppede netop med at tilføre sporestoffer da jeg havde disse mistænkt for et algeboom som startede hele denne ustabilitet som efterhånden har været i 3-4 måneder.

Men mht til de røde-alger så er de helt klart på tilbagegang for alvor, og jeg mener heller ikke at det er nødvendig med endnu en behandling med RSR i denne omgang. Men jeg vil igen i løbet af de næste par dage lave nogle store vandskift på omkring 200 liter ad gangen.

Her er billeder som akvariet netop står nu, og stort set alle de røde alger er væk :wink:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Musiker »

Stadig pisseflot!
Hepper for hurtig tilbagevending til normale tilstande!

/Henrik
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Det var et dejligt syn at komme hjem til i dag, akvariet stod flottere end det har gjort længe :GO Mine røde-alger er helt forsvundet her på dag 3 efter behandling med RSR. I går aftes 48 timer efter jeg tilførte medicinen (RSR) foretog jeg et vandskift på 200 liter og sugede noget af mit bundlag op. Så akvariet ser nu ud til at have fået bugt med problemerne, vandet har ej heller været så klart som idag i meget lang tid....

Så endelig en aften hvor jeg ikke skal bekymre mig om hvad det næste trin skal være for at få akvariet på plads :beer:

Lidt billeder tager her til aften som viser en flot hvid sandbund igen :wink:
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af sintamus »

Top nice balje :GO :K
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

sintamus skrev:Top nice balje :GO :K

Mange tak sintamus :GO
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af stefan_sørensen »

lad os håbe at det bliver ved med at se så godt ud og at det ikke bare er et sminket lig pga. RSR. det kom sku til at lyde lidt hårdt sagt, men jeg mener bare at det ikke bare er en lappe løsning, men at det hjælper på sigt også.
:Peace:
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Flott å høre lord mike at alt er i rute igjen nu,hjemme hos deg :-)
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af kenneth145 »

Flot er det sgu!!!!! godt at se det ligner sig selv igen... :clap:
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af AndersNT »

Ufattelig flot Balje, isærnår man tænker på at du lige har været igennem en krise :D
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

stefan_sørensen skrev:lad os håbe at det bliver ved med at se så godt ud og at det ikke bare er et sminket lig pga. RSR. det kom sku til at lyde lidt hårdt sagt, men jeg mener bare at det ikke bare er en lappe løsning, men at det hjælper på sigt også.
:Peace:
Jeg har i mit tidligere akvarie behandlet med RSR og kan da fortælle at cyano-algerne forsvandt, for ikkeat opblomstre igen kort tid efter. Så min mening er helt klart at dette middel virker, dog har det altid været sidste udvej hvis andet ikke hjælper :wink: Men ja jeg krydser også finger for at det holder sig væk for good :y
AndersNT skrev:Ufattelig flot Balje, isærnår man tænker på at du lige har været igennem en krise :D
kenneth145 skrev:Flot er det sgu!!!!! godt at se det ligner sig selv igen... :clap:
Knut-Arne Berg skrev:Flott å høre lord mike at alt er i rute igjen nu,hjemme hos deg :-)
Takker for de pæne ord :beer:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af William Jr »

Jeg kan kun tilslutte mig koret
Billede

- Flere close ups af achilles mangler dog... :wink:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

William Jr skrev:Jeg kan kun tilslutte mig koret
Billede

- Flere close ups af achilles mangler dog... :wink:
Takker Flemming, det er skam ikke fordi jeg ikke vil vise closeup billeder af achilles. Det er ganske simpel fordi jeg ikke har kunne indstille mit kamera til gode fiske billeder med mindre de står helt stille og det gør achilles ikke. Men kan da sige at den har det godt ud fra hvad jeg kan se, den bevæger sig typisk som kiruger nu gør samtidig med at den konstant går og græsser på de LS. Den har endda fået noget mere sul på kroppen i en grad så selv fruen i huset tydelig kan se dette. Hvis der er noget som jeg ikke selv er helt tilfreds med endnu så er det at den stadig har lidt pletter som den har svært ved at komme af med, dog ser dette ikke ud til at genere den det fjerneste :GO Men vigtigst af alt så bliv den faktisk accepteret af de andre kiruger efter den havde gået i akvariet i ca. 5 min, ingen tvivl om at dette også har gavnet dens tilvænning til baljen. En dejlig fisk som daglig for mig til at sende en god tanke til dig og fruen :beer:

Så sumasumarum har den det rigtig godt :hehe:
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af JJ »

Jeg kan lige tilføje at jeg havde problemer med blå/grønne alger i mit ferskvandsakvarie her i sommers. Og det skulle være det samme som Cyano er for saltvand.

Jeg brugte samme fabrikat som Michael her og jeg må sgu sige at det spillede også bare max! Mit var væk i løbet af 3-4 dage! Så de kan sgu sit kram på den front også!
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Olsen »

Hej Michael,
Flot come back! Dine billeder er rigtig pæne, men ser måske en smule mørke ud. Eller det skal de måske netop gøre? :)
Låst

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"