"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

TRÅD KAN LUKKES: 877 liters akvarie.

Forum for Akvarier 801+ Liter
Låst
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af William Jr »

- Intet at undskylde for... Det havde jo sine naturlige årsager! :wink:

I er begge altid velkomne, også selvom at det efterlader lidt rod når du har været her... :biggrin:
Billede

Billede


- Jeg glæder mig kun over at se "min" fisk i dine rammer! :beer:

Jeg takker også for de fine koraller, hawaiiensis også!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Flemming det syn frembringer tåre i øjnene :G

Men næste gang skulle jeg jo gerne give frokost :GO
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af William Jr »

Lord Mike skrev:Flemming det syn frembringer tåre i øjnene :G

Men næste gang skulle jeg jo gerne give frokost :GO
Ingen grund til tårer gamle svinger :Peace:

- Det var vidst ved tiden at der måtte ske noget drastisk i min bette balje og med årsag, så var det jo godt for noget! :GO

Jeg skal snarest opdatere min tråd med forklaring for uforstående (!) :f3:

- Takker for invitationen, og glæder mig til vi ses. :wink:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

William Jr skrev:
Lord Mike skrev:Flemming det syn frembringer tåre i øjnene :G

Men næste gang skulle jeg jo gerne give frokost :GO
Ingen grund til tårer gamle svinger :Peace:

- Det var vidst ved tiden at der måtte ske noget drastisk i min bette balje og med årsag, så var det jo godt for noget! :GO

Jeg skal snarest opdatere min tråd med forklaring for uforstående (!) :f3:

- Takker for invitationen, og glæder mig til vi ses. :wink:
Jeg kan skam godt forstå hvorfor du gerne ville have de LS op fra akvariet, men det ændre ikke at det var et kedeligt syn af et akvarie da vi kørte mod øen.

Ja i må snart tage turen over broen, så vi kan ses igen over en god bid mad mm. døren står ihvertfald åben hvis der er :wink:
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Peters1 »

Tillykke med den flotte fisk og nogle rigtig fine koraller :y og takker for et full tank shot :W Det ser satme godt ud... :smart: Hvad farve baggrund er det egentlig du har på? Den ser meget mørkeblå ud, men måske billederne snyder?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Peters1 skrev:Tillykke med den flotte fisk og nogle rigtig fine koraller :y og takker for et full tank shot :W Det ser satme godt ud... :smart: Hvad farve baggrund er det egentlig du har på? Den ser meget mørkeblå ud, men måske billederne snyder?
Tak Peter, baggrunden er mat sort :wink:
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Helena »

Synes snart de er ved at være lidt sjældne de fotos, hvis du på et tidspunkt kommer i tanke om at der skal fragges koraller, må du meget gerne tænke på mig :y Jeg er så småt begyndt at komme lidt i baljen :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Helena skrev:Synes snart de er ved at være lidt sjældne de fotos, hvis du på et tidspunkt kommer i tanke om at der skal fragges koraller, må du meget gerne tænke på mig :y Jeg er så småt begyndt at komme lidt i baljen :y
Du kære Helena, syntes nu nok der kommer mange billeder i denne tråd hvis man da samligner denne med din :T

Der kommer ingen fragmenter fra min side pt da jeg mere eller mindre hiver døde sps koraller op af akvariet dagligt. Jeg tror simpelhen at jeg er blivet ramt af RTN, og det er satme trist dagligt at se koraller går til. Den sidste som er død er min store tricolor acropora som bare langsomt henover 1 uges tid begyndte at smide sit væv, jeg prøvede at fragmentere mig ud af problemet men disse fragmenter er nu også gået til desværre :(

Denne modgang har virkelig sat gang i min overvejelse om at omrokere på mine LS, men da jeg lige har fået en achilles i akvariet bliver dette ikke gjort for at undgå at stresse den. Lidt sjovt da mine koraller altid er kommet før mine fisk, men ikke denne gang da jeg endelig har fået en achilles som går super godt sammen med de andre fisk og spiser alt hvad der bliver serveret for den (tak endnu engang Flemming :wink: ).
Jeg går endda og overveje helt at droppe sps koraller og så kun køre med LPS, polypper, skiver samt læderkoraller. Men jeg har indtil videre valgt lige at se tingene an mens der overvejes i stor stil. Jeg har endda også overvejet at droppe mit fragment akvarie til fordel for at køre med opdræt af fisk, men dette kræver dog at jeg igen skal lave om på mit setup. I den forbindelse går jeg også nu og venter på tilbud på nogle nye sumpe så jeg kan inddele mit nuværende 250 liter fragment akvarie til forskellige opdrætsfisk.

Ja ideer er der nok af, så fremtiden må vise hvilken beslutninger der bliver truffet.

Nu har jeg aldrig før været ramt af denne form for dødelighed på mine koraller og kan da ej heller forstå at dette sker. Det mærkelige er at alle SPS koraller står snorlige i farverne og med polypperne langt ude også selv om noget af korallen som skrevet tidligere begynder at smide sit væv....Mig ikke forstå :dizzy:

Udover dette så holdes fanen højt, og glæder mig faktisk til en dejlig akvarie tid nu hvor kulden så småt er begyndt at indtræde lille Danmark :beer:
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 390
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 17:58
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lohse »

Er jeg fandme ked af at høre Mikael. Må det viser så bare at det kan ske for selv de bedste, godt nok ikke betryggende...

Er det kun SPSerne du er ved at miste eller?
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Knut-Arne Berg »

pokkers så trist å høre dette michael,og spesielt med tanke på alle de fine koraller jig selv kan huske,da jig jo har værit så heldig å fått lov å sett dette flotte karet ditt live. :y
Ingen trøst,men jig haver hatt mine omganger med å plukke ud døde/døende koraller jig også en og anden gang de årene jig haver holdt på med saltvand,og like tungt hver gang.
en gang selvforskyldt(Kh rett i kelderen),og masse takket være keramikproblemer,og mer end en gang virkeligt vurdert om det hele er verdt dette :BA ..
Men.. heldigvis,når en haver fått ting litt på avstand,og slikket sine sår..så er det på an igjen her heldigvis.. :happy:
Er mye lekkert inden LPS,og haver selv ett godt øye til denne gruppen,men tror ærligtalt neppe jig hadde kundet undvære helt SPS heller,da jig i denne gruppe haver en del favoritter,jig bare mååå have med mig :W
så.. LPS eller SPS?... ja takk,begge deler :GO
Lykke til videre Michael,og mener bestemt at baljen din er oppe igjen for fullt om ganske så kort tid igjen med begge grupper,he-he.
Saltvand.. det ligger i blodet,på godt og vondt.. :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af ole kekkonen »

puha,det var dog ufattelig trist :crybaby:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Tak for jeres medynk for mig og mine sps koraller :)

Men det som nok nære mig mest at jeg ikke kan finde nogen årsag til denne dødelighed og ikke mindst hvordan jeg kan stoppe sygdommen inden alle mine sps koraller vil gå til.

Så til dem af jeg som har været udsat for det samme eller ligende:

Hvad tror i det er kommer af ?

Hvordan behandlede eller kom i på ret køl igen ?

Hvor lang horisont er der før end dette stopper ?

Hvad mener i mit næste træk skal være ?

(Naturligvis er dem som ikke har været ramt af dette også velkommen til at komme med jeres mening eller holdning omkring dette :wink: )

Lohse: Ja det er kun sps korallerne som er ramt, heldigvis.

Knut-Arne: Du har med meget stor sandsynlighed ret i at det nok ender med at der skal fortsættes med sps. Men jeg skal nok lige komme mig over dette kedelige udfald da det virkelig er trist at se mine små baby'er som jeg har gået og plejet i adskellige år langsomt dør :(

Men som fruen i huset siger, hvis man ikke kan tåle modgang i denne hobby så skal man holde sig langt væk fra saltvand. Kan da også kun give hende ret i dette :y Så jeg er skam på vej op på hesten igen, syntes bare denne hest er meget høj at bestige (endnu et ynk :wc:)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af ole kekkonen »

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Musiker »

Kan også kun :G over det der sker med din ellers så perfekte bajle.. Og man kommer sku til at frygte det sker for en selv!

Ved ikke om mit indspark er noget værd, du har jo normalt ret godt check på dit akvarie, men måske der er noget som du selv har overset - Det kender jeg ihvertifalde selv...
- Som ole er inde på.. dyr der er efter SPS'erne?
- Få skiftet noget af vandet ud.. Hvis ikke du allerede er på den bølge?
- Har du lavet nogle ændringer i akvariet overhovedet?
- Temperaturen dobbeltcheck evt?
- Du har vist lige fået sat et vindue i akvarie rummet? Kan det have ændret noget?
- KH, MG,Ca, salinitet etc dobbelt check...
- Aktivt kul? Hvis ikke du allerede kører med det?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

ole. skrev:har du set nogle af de her sjovere
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ia_sp..htm
Jeg har virkelig haft mine øjne på stilke og har ej fundet noget som ikke burde være i akvariet. Så nej disse er ikke blivet set.
Musiker skrev:Kan også kun :G over det der sker med din ellers så perfekte bajle.. Og man kommer sku til at frygte det sker for en selv!

Ved ikke om mit indspark er noget værd, du har jo normalt ret godt check på dit akvarie, men måske der er noget som du selv har overset - Det kender jeg ihvertifalde selv...
- Som ole er inde på.. dyr der er efter SPS'erne?
- Få skiftet noget af vandet ud.. Hvis ikke du allerede er på den bølge?
- Har du lavet nogle ændringer i akvariet overhovedet?
- Temperaturen dobbeltcheck evt?
- Du har vist lige fået sat et vindue i akvarie rummet? Kan det have ændret noget?
- KH, MG,Ca, salinitet etc dobbelt check...
- Aktivt kul? Hvis ikke du allerede kører med det?
Nu skriver jeg som efterhånden alle gør herinde "mine værdier er fine". Men det skal dog siges at jeg har haft store udsving i Ca og KH i en periode som gik henover 2-3 måneder pga at min kalkreactor har været til rep. Men disse værdier er kommet på plads for omkring 1 måneds tid siden og har da også derefter været stabile. Men om den ret så store periode med ustabile værdier kan have noget med koral døden at gøre skal jeg ikke udtale mig om.

Mht til temp, så har jeg ikke haft problemer med varmen hvis det er det du tænker på, da jeg har køler på systemet og derfor en konstant temp. på 26-28 grader.

En ting som jeg dog ikke har fået nævnt er at jeg har opdaget at der er blivet tilført i lidt for store mængder af Iod henover det sidste stykke tid, men om dette skulle være synderen tror jeg nu ikke da det jo ikke går ud over andre end lige mine sps'er. Jeg køre med aktivt kul sammen med mit RoWaphos og har da også gjort dette siden opstart. dertil skal det også siges at jeg kun køre med halv dosering iforhold til det anbefalede, men derimod skiftes der medie 1 gang om måneden.

For små 3 uger siden fandt jeg ud af at min saltværdi var kommet ned på 1,021 og er derefter blivet justeret op igen til 1,024 henover en periode på 1 uge. Denne lave saltindhold er nok kommet ved at der igennem en længere periode er blivet taget vand fra akvariet ved div. salg af fragmenter. Men igen den er blivet stabil og tror nu heller ikke det er dette som frembringer mine problemer.

Men muligt at alle disse omtalte problemer, når man ligger dem sammen har skab denne koral-død?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af William Jr »

Lord Mike skrev: Men muligt at alle disse omtalte problemer, når man ligger dem sammen har skab denne koral-død?
Gør mig ondt at høre Michael... :G


- Jeg er om muligt den deltagende i din tråd med mindst forstand på præcis det at holde koraller... Men jeg vil sige ja til dit sidste spørgsmål, både alene. Og springende punkt tilsammen, dette var mere end de kunne omstille sig til!
______

Glæder mig dog over at se at det fortsat går godt med "min" achilles, og endnu engang selv tak! :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Hougaard »

Koraldød på den måde tror jeg nærmere er et bakterieangreb af en slags og ikke en stress relateret ting (som værdisvingninger).
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

William Jr skrev:
Lord Mike skrev: Men muligt at alle disse omtalte problemer, når man ligger dem sammen har skab denne koral-død?
Gør mig ondt at høre Michael... :G


- Jeg er om muligt den deltagende i din tråd med mindst forstand på præcis det at holde koraller... Men jeg vil sige ja til dit sidste spørgsmål, både alene. Og springende punkt tilsammen, dette var mere end de kunne omstille sig til!
______

Glæder mig dog over at se at det fortsat går godt med "min" achilles, og endnu engang selv tak! :GO
Ja Flemming jeg skal dog heller ikke gøre mig klog på dette, da jeg aldrig før har været udsat for denne koralsygdom. Men muligt du har ret :wink:
Hougaard skrev:Koraldød på den måde tror jeg nærmere er et bakterieangreb af en slags og ikke en stress relateret ting (som værdisvingninger).
Det er også min egen teori, men hvordan kan jeg evt. behandle.....

Jeg må nok bare igang med at lave flere store vandskift henover den nærmeste periode. Det er ihvertfald hvad jeg har tænkt mig at gøre medmindre nogle af jer derude anbefaler mig andet.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af peder »

Uha hvor træls at høre!! og så lige den balje, det havde jeg ikke forestillet mig!! men ellers har du selv været inde på de klassiske problemer som slår sps ihjel, nemlig store udsving i saltindhold og den absolut 'værste! for store og hurtige udsving på Kh'en. Har læst på bl.a. RC at netop Kh ofte kan virke med "tilbagevirkende" kraft hvor en netop havde haft Kh udsving over en måned før hans sps begyndte at smide vævet, i dette tilfælde var der ikke øvrige parametre som burde kunne udløse dette. Jod er jo giftig i for store mængder og det er påvist at lps bedre kan tåle en "overdossering"
end sps. Alt dette i en komb. kan MÅSKE være en forklaring.
obs: sker dette for mig bliver baljen fyldt op med Acan fra "gulv til loft" ;-) pøj pøj herfra.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Helena »

Det gør mig ondt at høre :( det er ekstra slemt når det er dig det rammer, fordi det ellers altid blomstrer, og fordi du ikke er kendt for at ignorere dit akvarie, der mangler jo ikke noget der skal optimere det. Det må bringe mig til den teori jeg altid har haft, der er faktorer i denne verden vi endnu ikke kender :y Sygdom, bakterier, eller andet. jeg har aldrig mistet mange koraller på en gang, men har aldrig kunnet holde Acropora, eller Xenia, der er ikke en målbar grund dertil, en af de uforklarlige :shifty:
Og nej jeg er ikke så god med de billeder, jo jeg kan sagtens tage dem, men minn bærbare her er åbenbart ikke så nem at bruge til billeder, derfor skal jeg have hjælp af Daniel hver gang, og han er sørme ikke så nem at få tid hos :oops:

For at bruge en godt slidt frase: Du må op på hesten igen :h :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Søren og Helena
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 140
Tilmeldt: tors 5. mar 2009 17:04
15
Postnummer: 7100 Vejle

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Søren og Helena »

Lord Mike nu er vi ikke så garvet i saltvand, men det lyder lidt som vævet slipper taget og bliver skrallet af?
Hvis det passer lyder det som det vi prøvet, vi skiftet ca 50 % vand over 1½ uge, sat pumpen så langt ned så der var mindst cirkulation kun lige nok til at holde dem i live og fuld skrald på skummer og uv.

Du kan lave et forsøg på nogle dage ved at sætte en sps på et sted hvor der meget lidt cirkulation, og hold øje med om det stopper væves tabet, mens du laver vandskift de 10 til 15% af gangen.

Det har hjulpet ved vores, men som sagt er vi ikke erfaren i saltvand, og ved ikke om det vil hjælpe på din balje.

Hel og lykke her fra.

Søren og Helena
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af ole kekkonen »

hvis jeg forstår det tysk korrekt så står det på linket at de nærmest er gennemsigtige og utroligt godt camufleret,det skal nærmest et dyp til i jod bad så drysser de af korallen når de er bedøvet
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

peder skrev:Uha hvor træls at høre!! og så lige den balje, det havde jeg ikke forestillet mig!! men ellers har du selv været inde på de klassiske problemer som slår sps ihjel, nemlig store udsving i saltindhold og den absolut 'værste! for store og hurtige udsving på Kh'en. Har læst på bl.a. RC at netop Kh ofte kan virke med "tilbagevirkende" kraft hvor en netop havde haft Kh udsving over en måned før hans sps begyndte at smide vævet, i dette tilfælde var der ikke øvrige parametre som burde kunne udløse dette. Jod er jo giftig i for store mængder og det er påvist at lps bedre kan tåle en "overdossering"
end sps. Alt dette i en komb. kan MÅSKE være en forklaring.
obs: sker dette for mig bliver baljen fyldt op med Acan fra "gulv til loft" ;-) pøj pøj herfra.
Peder syntes det lyder intressant det du skriver mht at vævet smides efter en periode med ustabilitet. Og det er om muligt også min teori at de nu betaler mig tilbage for en ustabil periode :(

Men her er et billed som jeg netop har taget, dette viser meget godt hvad jeg har set dagligt i de sidste 14 dage (venstre side af korallen):
Senest rettet af Lord Mike ons 30. sep 2009 16:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Mht vandskift så har jeg siden dette akvarie bliv sat op konstant hver uge lavet et vandskift på 60 liter som svare til ca 5% af vandmængden.

Men nu køre osmosen på fuld drøn for at lave de 200 liter vand som jeg har besluttet mig at skifte et par gange om ugen her de næste par uger, om dette hjælper må tiden vise.

Men jeg kan på en eller anden måde godt følge Hougaard når han skriver at det muligvis kunne være en bakterie da jeg intet kan se på mine målinger af vandet. Faktisk har jeg lige opdaget nogle små områder med røde alger fra bagsiden af akvariet, og det skulle satme ej undre mig at jeg samtidig også er blevet ramt af cyano-bakterier (testen står nu i skabet) Et uheld kommer jo trods alt sjældent alene :pray:

Men akvariet nærmer sig sin 2 års fødselsdag, og jeg syntes nu nok det er lidt syndt hvis det er sengeliggende på dagen med sygdom af den ene eller anden art....Det er sgu godt jeg kan sidde og trøste mig med lidt champions league fodbold i aften hvor fruen alligevel ikke er hjemme, snøft :(

Takker jer alle samme for jeres hjælpsomhed :grouphug:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Brian »

kH kan være synderen... Som måske læst i andre tråde fra mig var jeg endt med en Ca værdi på 500 plus og en kH på 2-3 stykker. I forbindelse med boost af kH så jeg tegn på RTN/STN... Der er stadig ar på mange koraller som er døde i en side eller i bunden, men da jeg skruede kraftigt ned for den hastighed jeg ændrede min Ca og kH med gik det i sig selv - heldigvis og sikkert en redning på målstregen !

Jeg er bag efter ikke i tvivl, store Ca og kH udsving er IKKE godt for SPS koraller.... Alle andre koraller stod som altid i forløbet....

Lord Mike - Det er op på hesten igen, du må svinge forbi her næste gang du ræser forbi på E45 og hente nogle nye fragmenter !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Musiker »

Lord Mike skrev:Mht vandskift så har jeg siden dette akvarie bliv sat op konstant hver uge lavet et vandskift på 60 liter som svare til ca 5% af vandmængden.

Men nu køre osmosen på fuld drøn for at lave de 200 liter vand som jeg har besluttet mig at skifte et par gange om ugen her de næste par uger, om dette hjælper må tiden vise.

Men jeg kan på en eller anden måde godt følge Hougaard når han skriver at det muligvis kunne være en bakterie da jeg intet kan se på mine målinger af vandet. Faktisk har jeg lige opdaget nogle små områder med røde alger fra bagsiden af akvariet, og det skulle satme ej undre mig at jeg samtidig også er blevet ramt af cyano-bakterier (testen står nu i skabet) Et uheld kommer jo trods alt sjældent alene :pray:

Men akvariet nærmer sig sin 2 års fødselsdag, og jeg syntes nu nok det er lidt syndt hvis det er sengeliggende på dagen med sygdom af den ene eller anden art....Det er sgu godt jeg kan sidde og trøste mig med lidt champions league fodbold i aften hvor fruen alligevel ikke er hjemme, snøft :(

Takker jer alle samme for jeres hjælpsomhed :grouphug:
Da jeg læste din uddybende forklaring (sidste indlæg på forrige side) - Tænkte jeg også straks bakterie angreb, men fik ikke svaret tilbage.. Så jeg er enig med Hougaard i at det sagtens kunne være bakterie angreb.. Starter det altid i et hjørne? eller spredt på korallen? Virker det som om det smitter fra koral til koral? Eller er det i alle hjørner af akvariet den er gal? Hvis det er i alle hjørner siger det måske ikke så meget, men hvis det virker som om det smitter fra koral til koral. Kan det jo sige lidt om naturen i det..

Hvis det er svingende parametre ville det nok være mere sandsynligt at det starter spredt rundt på den samme koral, end at det starter i et hjørne (Som på billedet).. Hvis det altid starter som på billedet ville jeg gætte på en plage (bakterie, snegle fladorme etc) - Eventuelt kan deres immunforsvar være svækket af den forløbne tids svingende parametre, men det er rent gætværk...

Billedet er meget mystisk, resten af korallen står jo flot!
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Brian skrev:kH kan være synderen... Som måske læst i andre tråde fra mig var jeg endt med en Ca værdi på 500 plus og en kH på 2-3 stykker. I forbindelse med boost af kH så jeg tegn på RTN/STN... Der er stadig ar på mange koraller som er døde i en side eller i bunden, men da jeg skruede kraftigt ned for den hastighed jeg ændrede min Ca og kH med gik det i sig selv - heldigvis og sikkert en redning på målstregen !

Jeg er bag efter ikke i tvivl, store Ca og kH udsving er IKKE godt for SPS koraller.... Alle andre koraller stod som altid i forløbet....

Lord Mike - Det er op på hesten igen, du må svinge forbi her næste gang du ræser forbi på E45 og hente nogle nye fragmenter !
Helt enig med dig Brian i at KH udsvingninger ikke lige behager sps-koraller, men her begynder problemerne først hvor værdierne igen har været stabile i 1 måneds tid efter svigningerne. Men det er skam meget muligt at symptomerne først kommer efterfølgende...
Takker mange gange for tilbuddet, og vil bestemt gerne svinge forbi når turen komme vest på :GO
Musiker skrev:
Lord Mike skrev:Mht vandskift så har jeg siden dette akvarie bliv sat op konstant hver uge lavet et vandskift på 60 liter som svare til ca 5% af vandmængden.

Men nu køre osmosen på fuld drøn for at lave de 200 liter vand som jeg har besluttet mig at skifte et par gange om ugen her de næste par uger, om dette hjælper må tiden vise.

Men jeg kan på en eller anden måde godt følge Hougaard når han skriver at det muligvis kunne være en bakterie da jeg intet kan se på mine målinger af vandet. Faktisk har jeg lige opdaget nogle små områder med røde alger fra bagsiden af akvariet, og det skulle satme ej undre mig at jeg samtidig også er blevet ramt af cyano-bakterier (testen står nu i skabet) Et uheld kommer jo trods alt sjældent alene :pray:

Men akvariet nærmer sig sin 2 års fødselsdag, og jeg syntes nu nok det er lidt syndt hvis det er sengeliggende på dagen med sygdom af den ene eller anden art....Det er sgu godt jeg kan sidde og trøste mig med lidt champions league fodbold i aften hvor fruen alligevel ikke er hjemme, snøft :(

Takker jer alle samme for jeres hjælpsomhed :grouphug:
Da jeg læste din uddybende forklaring (sidste indlæg på forrige side) - Tænkte jeg også straks bakterie angreb, men fik ikke svaret tilbage.. Så jeg er enig med Hougaard i at det sagtens kunne være bakterie angreb.. Starter det altid i et hjørne? eller spredt på korallen? Virker det som om det smitter fra koral til koral? Eller er det i alle hjørner af akvariet den er gal? Hvis det er i alle hjørner siger det måske ikke så meget, men hvis det virker som om det smitter fra koral til koral. Kan det jo sige lidt om naturen i det..

Hvis det er svingende parametre ville det nok være mere sandsynligt at det starter spredt rundt på den samme koral, end at det starter i et hjørne (Som på billedet).. Hvis det altid starter som på billedet ville jeg gætte på en plage (bakterie, snegle fladorme etc) - Eventuelt kan deres immunforsvar være svækket af den forløbne tids svingende parametre, men det er rent gætværk...

Billedet er meget mystisk, resten af korallen står jo flot!
Dette kommer netop kun et sted på korallerne og breder sig løbende til hele korallen over en kortere periode. Og det er netop som du skriver i den ene halvdel af akvariet, derfor læner jeg mig også mest til at det er en eller anden form for bakterieangreb som akvariet/korallerne er ramt af. Ved RTN kan jeg forstå at man kan være heldig at kunne fragmentere sig ud af problemet, dette har jeg da også prøvet flere gange dog uden held :( Da de fragmenteret stumper derefter også er gået til på sammen måde....

De vandskift som jeg ellers havde planer om er desværre ikke blevet udført da jeg er startet på nyt job i torsdag og har derfor ikke rigtig haft den fornødne energi til at få dette udført. Så af samme årsag er jeg kommet hjem til koraller som bare langsomt går til.
Mange herindefra har da også skrevet til mig via pb'er for at give mig råd og vejledning til hvordan man evt. kan komme dette problem til livs. I disse råd kan jeg se at det går en rød tråd igennem alle råd og dette er mange vandskift i større mængder. Men igen jeg har ikke rigtig haft energien til dette.
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af kenneth145 »

er der noget nyt vente med spænding på at du skriver at der er styr på det igen... det kan kun gå for langsomt..
noget helt andet Jeg købte på et tidspunkt et fragment af dig som var sådan lidt grønligt. det er vokset ret meget og er nu grøn i bunden orange midtpå og lysblå/lilla i spidserne.. er det normalt kan ikke huske at ha set den farve hos dig nemlig..
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Brian C »

det gør mig sq ondt at høre, det er lidt skræmmende at høre hvor galt det er gået i et så velfungerende akvarie
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Det er så småt begyndt at gå fremad igen for akvariet, jeg har nu ikke kørt med tilførsel af sporeelementer i ca. 14 dage og jeg har fået lavet et par store vandskift siden i søndags. Det ser ud til at sygdommen som flere koraller på samvittigheden så småt er væk, da der flere steder faktisk er begyndt at komme væv igen. Så jeg går med krydset finger og håber på det bedste :y

Det som bekymre mig mest nu er den cyano som jeg har fået konstateret der er i akvariet og som har bredt sig kraftig her de sidste par dage. Det har heldigvis ikke sat sig på korallerne som står flottere end de har gjort længe :GO

Her er lidt aften billeder fra akvariet her til aften.
Låst

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"