"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg har forsøgt at kigge på hele serien, men det bliver hurtigt laaaaaangsomt og jag blet votalt forvirret og mistede overblikket. Så den korte variant er perfekt :)

Var hjemme hos MichaelE aka. Viking_Reefer med 70k følgere på instagram, shit han har en billig hobby, han får stort set alt gratis :) så ind og følg mig også tak <3 https://www.instagram.com/large_reef_in ... olm_2400l/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fik lidt tips om hvordan han holder sit akvarie fri for små partikler, har i nogen så er jeg MEGET taksom, for det er svært at lave flotte billeder når vandet ser ud "grumset".

Har en Deltec VF 8000 lige inden returpumpen, så alt van der kommer op i systemet er 95% fri for partikler, men det er jo "bare" 4000 liter i timen, så om alle sandvendere og wrasser lader sandet være så bliver det mere klart... Til en fisk skider i vandet naturligvis.
Trykker i 250 mg Ozon, og kommer til weekenden at montere 85W UVC
Som nyt kommer jeg at teste at slamsuge sandet, 80 liter vandbytte i dag og ja sandet er ekstremt beskidt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Seniorreefer »

Ja Thomas . Min søn er også instagrammer med 50k følgerne dog i anden verden end vores hobby. Ja de tjener godt på det :)

Forstår ikke helt hvad du bruger til at finpudse vandet for partikler.

Ozon,uv og aktiv kul gør bestemt vandet klart, men partiklerne, hvad gør du


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

FYI, skal der bare til 10k følgere for at du får en gratis ProFiLux 4... ...
Med et større akvarie som mit kan det let hjælpe på udgifterne :)

For partikler har jeg et rullefilter i sumpen, Deltec VF 8000.
En rulle på 30 meter bruger jeg på 2-3 uger, og de er ikke helt billige. Så jeg leder efter tips helt enkelt.

Et tips jeg fik var at gøre sandet rent, så i dag har jeg byttet 100 liter vand med en slamsuger, det er ca 1/4 af sandet jeg har gjort "rent", så nu er det rigtigt beskidt i akvariet og skummer+rullefilter arbejder hårdt.

Min puscher fortalte mig at DeJong i deres store systemer rengør 10% af santet hver uge, de rengør ca. 2m^2 meter hver uge på et system der måler 2*10 meter. På den måde bytter de vand og har krystalklart vand.

Det enkleste er nok at øge cirkulationen gennem sumpene, men så kommer overløbene at larme, så det er ikke en mulighed da jeg jo "arbejder" i mit kontor.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I dag var det "flyttedag", eller rettere det var dagen jeg testede noget nyt, jeg gik helt crazy og flyttede mit skrivebort ca. 90 grader.

Vinteren nærmer sig her i Stockholm, og snart er det tid til at stille ind de planter der ikke klare -20 grader, og olietræet er ikke helt lille længere (trods jeg plejer næsten at dø det hver vinter), det gør det besværligt at komme ind i fryseren der står i hjørnet.
Samtidig har jeg tidligere investeret i en lidt større monitor da jeg næsten er blind :) eller mine arme er ikke lange nok længere... Så jeg kunne stort set ikke se ud af vinduerne, som er fra gulv til "tag". og det er jo en skam.

Nu undre jeg bare over hvorfor jeg ikke har gjort dette stunt for 9 år siden :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Og irsk kaffe på kontoret


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Med briller kommer også umuligheden at sove om man har fået for meget kaffe, så ingen Irish :) Men en Kveik IPA fra eget bryggeri.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

hvilket bryggeri har du? Vi må jo støtte de lokale:-)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

ha ha, det er en micro bryggeri, er knapt nok til mig selv :) Men en Brewster 30 og så 3 stk Grainfather Conical Fermenter, med glykol chiller. PT brygger jeg... Ingen ting, kan være en af anledningerne til at det ikke helt er nok til mig selv :)

Ny tese skal undersøges, det er følgende.
"For at få bedst koral vækst skal man ligge på mellem 8,3 til 8,5 i PH"

Jeg har altid jaget lavt KH, gerne ned til 7,0, men er den så lav svinger PH en hel del 0,03 - 0,05, så jeg har stort set altid forsøgt at ligge på 7,8 da jeg der har "stabil" PH, som svinger 0,2 til 0,3. Normalt for mig er 7,9 til 8,15 som max.

Tidligere har jeg testet med CO2 remover i et filter inden min skummer, og selv om det øgede PH til lidt over 8,3 så var det helt enkelt en for dyr løsning til mit store system. Nu jeg sidder og skriver kom jeg på at jeg jo bare kunne smide co2 media i reaktoren, luftpumpe i plastik pose så den tager helt CO2 fri luft og så bruge det om natten når jeg laver "micro-bobler". Meget økonomisk og det burde gi stabilere PH :) god ide, (klapper mig selv på skulderen).

Skal tilføje at jeg tager ind skummer luft fra udsiden af huset, har et ventilations hul ved siden af skummeren, på vinteren blæser jeg ind luft, mens jeg på sommeren vender den så den blæser ud luft. Har monteret en luftventil med kraftig blæser i kontoret og rummet ved siden af (bryggers). Dette har hjulpet med fugten på taget.

Metoden jeg anvender til at høje PH er Kalkwasser, da jeg stadig tester (og ikke har råd) har jeg ikke investeret i en "stirr", og det bliver ikke direkte billigt;
1) Deltec Stirrer KM 500 eller KM 500s. Forskellen er 5 eller 10 liter i timen, min kammerat MichaelE dosere 6 liter per nat på et 1000 liters og jeg regner med at skulle dosere mindst *4-5 så 24-30 liter over 10 timer, så KM500 skulle være nok, men med mine ambitioner med Millipora-garden så. Derfor jeg tester manuelt.
2) 100 liters vandbeholder lige ved siden af afløbet
3) Ny optisk sensor for ATO i vandbeholderen
4) Stepper pumpe

Så det bliver let SEK 10 000,- så det skal være værd det.

Jeg forsøgte mig med en 5 liters beholder, det var inden jeg erfarede at der gik en del vand til i processen :) Så nu blander jeg 1 te ske med pulver i 1 liter vand, og smider det direkte i skummer sumpen. I dag kom jeg op på 4 te ske fordelt på 4 gange da jeg ikke vil at PH eller KH stiger for hurtigt.
Mens jeg skriver tænker jeg det er klogt at tjekke KH også..... 1 min senere; KH 165 eller 9,24.... IKKE godt, 0,24 over mit personlige MAX, nuvel, jeg får måle lidt oftere nu helt enkelt og trappe ned lidt.

PH er nu 8,27 og jeg håber og forventer at komme over 8,3 for første gang :)

Opfølgning følger så at sige, kommer blive et interessant test, IPC test går på posten i morgen, så alt er perfekt under testperioden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Kalkwasser opdatering dag 1 :) Doserede 2 t-ske i morgen, det var ikke for klogt, KH 9,52 så nu må jeg liiiiiige sitte mig på hænderne et par dage.

Det blev "lidt" sent i nat da jeg fik nørde mig lidt ind i kalkwasser, "do_and_dont" og der er en hel del der stadig er uklart for mig.

1) Når man blander kommer der hvad nogen kalder "slag" i bunden, denne skal åbenbart IKKE ind i akvariet, eneste forklaring jeg har fået er at denne "slag" har ekstremt PH. OK hvad er så problemet med det?
Kan det være at det er KH i "slag"?
2) Kalkwasser er tydeligvis guds gave til akvaister
3) Kalkreaktorer danner ikke sporemner men bare en masse PO4.
Denne er jeg lidt uforstående overfor, da jeg aldrig har haft mere stabile IPC test siden jeg startede med kalkreaktor...

Stor forandring på korallen på billedet, den har fået en grønnere nuance på kroppen, stort set alle mine millipora har takket for højt PH/KH med lidt extra hvide/grønne/blå pletter på kroppen. Risikoen ved at klare vandet, høje PH og KH er vel at jeg kommer brænde topperne på visse koraller, så KH skal ned.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg havde for mig at man engang kunne uploade flere filer i samme indlæg. Det får jeg ikke til at virke, men "hva faen, dett er lungt" som man siger her.

Enkelt lille projekt :)

ØL, tjek!
Gaffa tjek!

Ja der er is i min øl, den er 7,1% så bidrager til smagen at den både bliver lidt koldere og fortyndet lidt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

Thomas fra Stockholm skrev:Jeg havde for mig at man engang kunne uploade flere filer i samme indlæg. Det får jeg ikke til at virke, men "hva faen, dett er lungt" som man siger her.

Enkelt lille projekt :)

ØL, tjek!
Gaffa tjek!

Ja der er is i min øl, den er 7,1% så bidrager til smagen at den både bliver lidt koldere og fortyndet lidt.
Skål! :beer:
Man kan stadig godt uploade flere billeder ad gangen…

Bortset fra det, bliver alt- herunder billede upload, meget lettere og mere tidssvarende, når vi har gennemført opdateringen af forummet :y


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Måske billederne er for store :) Store billeder, stort akvarium.

Her er ind siden af den mystiske grå boks.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Klart...

Funktionen med papkassen der har fået gaffa er at jeg vil være sikker på at luften suges gennem CO2 mediet før det kommer i akvariet, så bliver akvariet til en gigantisk skummer.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nej det er ikke flimmer, det er millioner af små luft bobler.

Ja, jeg ved at om jeg kobler den på skummeren så får jeg bedre effekt :) men jag har ikke råd at bytte media hver uge :(


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Glemte billedet :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lille opdatering, en Deltec KM 500 kommer hjem en af dagene, fik den alt for billigt, den modelle laver 5 liter i timen, så må vi se om det er nok. Regner ikke med mere end 50% effektivitet, men på den anden side burde det være nok, det er stadig +50 liter om dagen, og det er mere end der fordamper.


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Seniorreefer »

Hvor stort er dit akvarie, og koral beholdningen siden du skal dosere 25l kalkvand og KH om natten??

Tip til dig. Brug en lukket beholder og ikke en kalkstirrer. Du kan holde en PH på 12,44 i lukket beholder og meget mere effektiv end en kalkstirrer.Jeg smider en artikel op her på det nye Forum med en metode til lukket doseringsmetode. PH sving i døgnet for mig er 0,15 og sat min kalkreaktor ned med 10 %, uden brug af det dyre co2 medie. PH 8,15-8,3

Edit. Jeg dosere 3,1ml/min når PH er under gennemsnitlig daglig PH. 700l akvarie

Jeg vil ikke kapre din tråd, bare give dig et lille tip. Sletter mine billeder

Held og Lykke med dit projekt. :)
Senest rettet af Seniorreefer tirs 1. nov 2022 19:24, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Seniorreefer skrev:Hvor stort er dit akvarie, og koral beholdningen siden du skal dosere 25l kalkvand og KH om natten??

Tip til dig. Brug en lukket beholder og ikke en kalkstirrer. Du kan holde en PH på 12,44 i lukket beholder og meget mere effektiv end en kalkstirrer.Jeg smider en artikel op her på det nye Forum med en metode til lukket doseringsmetode. PH sving i døgnet for mig er 0,15 og sat min kalkreaktor ned med 10 %, uden brug af det dyre co2 medie. PH 8,15-8,3

Edit. Jeg dosere 3,1ml/min når PH er under gennemsnitlig daglig PH. 700l akvarie
Systemet er 3550 liter netto.

Ser frem mod artiklen, jeg betalte SEK 700,- for den :) jeg tror dog ikke på at den kan lave 5 liter i timen, 2,5 tror jeg mere på.
Det er så stadig 25 liter på 10 timer, og om sommeren er det cirka hvad som fordamper per dagen. Men jeg vil vide hvor meget jeg dosere, ellers havde jeg sat den direkte på Osmosen.

Så nu skal jeg bruge et 90 liters akvarie til ATO, denne bliver koplet direkt på osmosen og det giver jo fordelen at om Osmosen igen sætter sig er det bare vand på gulvet og ikke salinitet som synker helt vildt. Så en lille extra sikkerhed for jeg kommer høre om den går tör, og skal jeg afsted på ferie rækker 90 liter ATO ganske langt.

Selv ligger jeg normalt mellem 8,0 - 8,2 men jeg vil op og smage på PH 8,5


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Seniorreefer skrev:Hvor stort er dit akvarie, og koral beholdningen siden du skal dosere 25l kalkvand og KH om natten??
Tip til dig. Brug en lukket beholder og ikke en kalkstirrer. Du kan holde en PH på 12,44 i lukket beholder og meget mere effektiv end en kalkstirrer.Jeg smider en artikel op her på det nye Forum med en metode til lukket doseringsmetode. PH sving i døgnet for mig er 0,15 og sat min kalkreaktor ned med 10 %, uden brug af det dyre co2 medie. PH 8,15-8,3
Edit. Jeg dosere 3,1ml/min når PH er under gennemsnitlig daglig PH. 700l akvarie
Jeg vil ikke kapre din tråd, bare give dig et lille tip. Sletter mine billeder
Held og Lykke med dit projekt. :)
Er der nogen speciel anledning til at man ikke tager vandet fra akvariet? Er rent vand mere "potent" eller?


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Seniorreefer »

Thomas fra Stockholm skrev:
Seniorreefer skrev:Hvor stort er dit akvarie, og koral beholdningen siden du skal dosere 25l kalkvand og KH om natten??
Tip til dig. Brug en lukket beholder og ikke en kalkstirrer. Du kan holde en PH på 12,44 i lukket beholder og meget mere effektiv end en kalkstirrer.Jeg smider en artikel op her på det nye Forum med en metode til lukket doseringsmetode. PH sving i døgnet for mig er 0,15 og sat min kalkreaktor ned med 10 %, uden brug af det dyre co2 medie. PH 8,15-8,3
Edit. Jeg dosere 3,1ml/min når PH er under gennemsnitlig daglig PH. 700l akvarie
Jeg vil ikke kapre din tråd, bare give dig et lille tip. Sletter mine billeder
Held og Lykke med dit projekt. :)
Er der nogen speciel anledning til at man ikke tager vandet fra akvariet? Er rent vand mere "potent" eller?
Din kalk blanding vil reagere kraftigt på dit saltvand


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

DAM, Ups I did it again :(

Byttede ca 1 liter i minuttet i 12 timer, så 720 liter. Kom denne gang ned på 29,8 PPM.

Havde en halv spand salt stående som jeg smed i direkte, og så næsten en hel under dagen. Det er ikke opløst endnu og jeg ligger på 30,8 PPM. Jeg lå lidt lavt så jeg tænkte at det var lige så fint at komme op på mindst 38 PPM.

Jeg er ikke urolig for hverken koraller eller fisk, er der noget som bukker under så har jeg haft andre problemer.

Byttede min Bodianus bimaculatus mod god pris på kalkreaktor og en Acro, variant grøn med lilla spidser... Den har vi hørt før, men samtidig har jeg plads til lidt fyld i baggrunden, tænker jeg skal klippe i mine staghorn i weekenden og fylde op på den bagerste del af revet. Min "Daunkell Blau" eller blå :) har vokset sig ganske stor, men den ses ikke rigtig da den hænger lidt bag ved til højre.

Billeder skal der nok komme masser af.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tilbage på sporet, fraggede en hel del i går.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Der er altid noget at lave med et stort akvarium, selv om det har det bedst når jeg ikke rør ved det.

Jeg har gennem længere tid forsøgt at få vandet lidt mere klart, så jeg bestemte mig for at fange den wrasse der gravede mest i sandet.
Det var enkelt nok, så den kom ned i karantæne, da jeg ville fange en anden wrasse som skulle spise rejer, da jeg gerne vil have pudser rejer i akvariet.

Skal jeg ikke bare sige at det ikke hjalp på at vandet blev mindre grumset da den naturligvis vendte på alt sandet i karantæne, hvor dum kan man egentlig have lov at være :)

Dagen efter havde jeg Cyano i DT, naturligvis!

Samtidig kunne jeg ikke få op PH over 8,2 på dagen, trods høj KH 8,8 og masser af Kalkwasser (3 liter om natten).

Slut med pulver til min Hanna PO4 checker High range, og ingen i butikken. Nuvel, jeg har altid gerne ville have en ULR Hanna PO4, så det blev min egen farsdag gave.

Så hjem og tjekke, først min kalkreaktor, da de kan begynde at smide i en masse PO4 om man er uheldig. 0,44 WHOOT!!!!!
Heldigvis havde jeg lige åbnet en øl, for ellers havde jeg revet lortet fra hinanden inden 10 sekunder... Deprimeret, men opmuntret af en god IPA testede jeg lige vandet i akvariet. Ja det lå på 0,44 også, så jeg kiggede ned på wrassen i sumpen og overvejede et kort sekund at straffe den.. Men det var jo min fejl, så den får som aftalt flytte til butikken om 10 dage.

OK 0,44 i Po4, det var en rekord, samtidig målte jeg NO3 til 2,6 så i med 120 ml KNO3. I dag har jeg PO4 på 0,43 og NO3 ligger på 4,9 så 360 ml KNO3 doseret så jeg forventer at komme op på 11,8 i morgen. ca. 1 kg PO4 remover kom i, Rohwa og Allubaseret, så det er bare at vente, og måle.
Planen i dag er at brygge øl, bytte 600 liter vand, og fjerne blade i haven for 2 gigantiske træer (tror jeg har været lidt heldig i år og 80% af alle bladene er inde hos naboen :)


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af dyne »

lækkert og se en anden hjemmebrygger er dog et halvt år siden jeg selv har brygget noget men har pt 2 bryg til at ligge så det er bare at starte anlægget op


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Dyne, brygger ikke så meget om vinteren da det bliver for koldt i skuret, tidligere da jeg var mere fanatisk bryggede jeg året rundt, fik mine BM Fermenters en rulle stenrud som isolering, så gik det. Har også en Chiller :)

Kalkwasser
8,5 liter dosere jeg nu (ikke kalibreret maskinen så det er et ca. tal) hver nat, jeg er samtidig blevet tvunget til at skrue ned for forbruget i min kalkreaktor, så den nu bare køre i 7 timer hver dag, og resultatet matematisk;
KH konstant rundt 9,0 +/- 0,1
PH Max kl 20:30 -21:30 på 8,31
PH Min kl 10:30 på 8,14

Kurven for PH er over de seneste dage stigende med 0,02 om dagen så det er positivt. Har gen-monteret en Gyro da jeg mangler lidt fart i vandet, en stående variant for at give lidt mere fart ved frontruden og meget mere rundt et par millipora der allerede vokser godt.
Jeg regner med en forandring over et par dage.
Mere cirkulation burde give højere PH samt mere forbrug af de koraller der får mere cirkulation.

Visuelt
Der er INGEN tvivl om at mine Millipora elsker at jeg har øget PH med ca 0,2.
Jeg skulle sige alle, men der er altid en :) dette er dog min "Forest Fire" som er gået fra rød i stammen, til en mere fesen rosa. Med andre ord, ALLE koraller jeg er glade for har fået det bedre.

Karantæn funderinger (Inputs ønskes)
Mit "karantæn" som i fremtiden skal blive et forsøgt at lave unger på mine Maroon Lightning, fundere jeg på at rive ud alle sten fra, for et karantæne akvarie behøver vel ingen dekoration? (det har man jo ikke i butikkerne)
Så ud med alle sten og begynd at lave en god dyb (20 cm) DSB.
Tanken er at så snart fiskene har lagt æg tager jeg ud æggene og gør det man nu skal gøre med dem.

Men en DSB tager jo ikke bare PO4, men også NO3, eller hvordan er det nu liiiiige :) For det er PO4 jeg vil have ud.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Anders månsson »

hvis ellers din dsb er kørt ordenligt ind og har orme, copepods mm så sandet kan blive vendt i det øverste lag så gassen fra de ikke iltede lag kan komme op og fri så vil bakterierne tage både no3 og po4 i stor stil... jeg eksperimenterer stadig med min dsb:-)
Senest rettet af Anders månsson fre 23. dec 2022 16:41, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg vil jo bare ha en DSB som spiser PO4 :)

Tænker også om det er en fordel eller en ulempe med DSB når jeg engang skal have babis fisk gående deri som skal fodres op.
Tanken er stadig at nyklækkede unger skal gå i et separat system, når de spiser godt kommer mor og far op i DT igen.
Alternativ så kommer mor og far op i DT når de klækker, så kan jeg have let vandbytte med det store system for ungerne skal svømme i phytoplankton og copopods.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det har været køligt (ikke koldt da det er over -10), hvilket har betydet at temperaturen er sunket i akvariet til 21,5 grader.

OK, vender på min cirkulationspumpen som trykker udeluft ind i "kontoret/akvariet".
Hvilket er perfekt da der har været lidt fugt (over 80% kortvarigt) på taget enligt mine sensorer.

23,5 grader er vandet nu, det er jo herligt, ja og så er det igen dejligt varmt i kontoret :)

Men men, og i har sikkert gættet det. PH kommer at toppe ca. 0,13 under hvad jeg havde forventet mig i dag.

Nu har jeg også brugt AF Life Source i dag, et produkt som jeg helt enkelt elsker, ikke at jeg som så kan bevise at det er så godt som jeg tror, men kan er solgt på ideen.
Den kan have indflydelse på PH, men tror det ikke.

Dagens lektion, frisk luft ude fra er godt for PH :)

Ny fin Foxface Magnifika ude på instagram.
https://www.instagram.com/p/Clwc2-XL93H/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Engelquist »

Må vi få en update? :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tiden går :)

Men elregningerne kommer jo hver måned :) så ikke så meget at opdatere.

I januar fik jeg igen Cyano, jeg er faktisk ikke sikker på hvorfor da værdierne er OK, ud over stadig højt PO4, så jeg begyndte at gøre snadet rent, og hol da kæft det var beskidt.
Efter 1-2 uger med 1,5% daglig vandbytte og rensning af sand så bestemte jeg at "flytte" på sandet til midten hvor jeg har en "grotte" (billeder kommer) så der har jeg nu en ca. 15 cm DSB :)

Mit lille projekt PH test har efterhånden taget overhånd :) jeg jager stadig ikke 8,5 men er oppe på 11 liter KalkWasser om natten, med KH under 8.0 PH ligger mellem 8,33 om dagen og 8,22 om morgenen.
Korallerne elsker det, det kan ikke diskuteres. Sp jeg ruller på :)

Havde krybstrøm i akvariet, fuck jeg hader det, købte et titanium jordspyd og 3 dage efter gik HIFI, smed en eletrikker-skruetrækker i, den lyste... Enligt min gudsøn starter de at lyse ved 100V.
En kina lampe i sumpen var synderen.

2 nye OCTO 4 pumper, shit de er niceeee. 2-4 til og jeg ytot jeg har OK cirkulation.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"