"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Marco,
Det siges at akvarier inom saltvand er flottest efter 8 år, jeg tror dog der er betydeligt tidligere, som mit vokser giver jeg det max 4 år inden alt er vokset sammen til en stor rodebutik. Til den tid skal der så ryddes op og formentligt kommer jeg at fortsætte med endnu mere extreme koraller, eller fish only over 5-10 års tid. Jeg tror helt enkelt ikke at jeg har samme glød til den tid, men hvem ved, måske jeg har et anemone akvarium, måske 100% ZOA, ja eller et akvarium bare med Chromis så de kan yngle, ja hvad ved jeg.
Har gået og leget med tankerne om at bygge det om til Iwagumi style, bare med et par discus eller Altum Scalar sammen med 400 NeonTetra, ja mulighederne er uendelige.
Det jeg elsker allermest er er faktisk skabelsen, og så at finetune korallerne og fiskebestanden (og så at handle teknik). Så jeg er vel bare realistisk over at jeg ikke kommer at ville smide lige mange penge efter koraller of fisk om 10 år som jeg gør nu, for min balje koster mig let SEK 6000,- hver måned og det bare i el, vand og sporemner, så har vi mad for ca 1000,- osv osv.

Inden da er jeg dog blevet Nordisk mester i at yngle Nemoer har jeg bestemt mig for, går med tanker om at bygge et stort system bag mig, jeg har en væg der måler 3,5 meter og jeg regner med at tage 1 meter i dybten, da jeg har 3 meter i højden leger jeg med tanken at have sump både over og under akvarierne.
Der skulle kunne blive plads til 12 akvarier på hver 50*50*100, eller 250 liter hver, 1 sten længst ind med 1 (eller flere) anemone. Dette kræver så også at jeg altid har levende mad hjemme, så mon ikke jeg skulle starte med at lave phytoplankton :)

Mulighederne er mange og det er vel bare fantasien og økonomien der sætter grænser, men fedt er det at planere :) bygge og til sigst nyde.


@Charlie,
Nej jeg opdatere den ikke det mindste, det jeg bruger den og min ProFiLux til er engtlig bare sindsyg dyre timere :) Jeg har tidligere programeret på min ProFiLux meeen det gider jeg ikke rigtig længere. Jeg købte faktisk bare APEX maskinen for at kunne måle Salinitet... Og at jeg ikke kunne finde en forhandler der kunne tage hjem til ProFiLux.
Jeg ville meget gerne styre mere i akvariet, specielt pumper men med 2 dårlige exemplar af Vectra L1 pumperne venter jeg gerne på en L2 pumpe (næste generation). Tanken er at bytte tilbage til Vectra L1 når de gamle bliver slidt for på den måde at få mere kontrol på cirkulationen.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

He he. Gode, men måske lidt komplicerede timer... :K

Jeg er sgu glad for mit Apex system. Jeg bruger det til næsten det hele og har alarmer på det meste, det giver lidt ro. Det eneste jeg ikke er røget på endnu er deres ALTforPISSEdyre doseringssystem.

Jeg har lige nu følgende på Apex.

Lys.
2 x ati over display. Hertil temp styrede blæsere.
Sump lys.
Kessil lys over “yngel tårnet”

3 x mp40 pumper med MEGET Styring på, de skifter både % og flow mønster gennem døgnet.

ATO der bare VIRKER.

Skummer, slukker v for høj/lav vandstand i sumpen og vand på gulvet

Retur, slukker ved for høj/lav vandstand i sumpen og vand på gulvet

Fodermaskine (powerhead skruer ned 15 når der fodres 2xdøgnet og skummer slukker)

Styring af uv når jeg vil køre med dette.

Floatswich’s rundt omkring, bla i overløbskammer... retur slukker ved for høj/for lav vandstand.

“Flodswitches” som registrerer “vand på gulvet” og slukker retur mm OG giver mig besked via tlf.

Tryg på én knap ved fx vedligehold/rengøring af sump, så slukker det der skal slukke og starter op efter 20 min.

PH, salt, temp, orp følere (m mulighed for pH probe nr2 hvis jeg går på kalkreaktor).

Alarmer på det meste, mulighed for at følge med ligegyldigt hvor jeg er i verden.

Ved sgu ikke om jeg har glemt noget? Måske... ;-).

Jeg forsøger ikke at “sælge” Apex her, er bare glad for den.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

he he, jeg er skam også mega glad for min APEX, den har reddet røven på mig mange gange.
Samtidig er min AlkaTronic nok min vigtigste maskine i dag, sammen med DoseTronic, det er 6 doseringskanaler af allerhøjeste kvalitet, hvoraf 3 af kanalerne er "intilligente/Autonom".

Alternativet er TRIDENT som koster ca $600,- og doseringspumper til SEK 3500,- stk. Det får jeg til ca. SEK 17500,- eller nogenlunde hvad et setup fra AlkaTronic koster.
Nu kommer der snart et lyddæmpningskit til gen2 af AlkaTronic, den glæder vi os til :) Har set film og der er en verden til forskæl.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

NU spiller det sq for reserve Swennis i Stockholm :)
Efter 1½ år er jeg begyndt at arbejde hjemmefra igen og det sætter gang i tankerne på baljen jeg har stående ved siden af mit skrivebord.

DoseTronic fik jeg testet ordentligt i dag og i går, nu spiller det fandeme, den har doseret KH væske 3 gange i dag hhv 87,7ml, 7,3ml og 43,9ml, og fem minutter derefter har den doseret CORE 1 i samme mængde +/- mindre end jeg kan måle med vægten jeg har som er +/- 1g, samme procedyre for CORE2 her 5 min efter CORE1 er doseret. SMART!

Derudover har jeg endeligt taget mig sammen i weekenden at kople til mine micro bobler på APEX og i dag var det den store dag. Koplede på AOT, WOOOT!!!! Jep ca. 2 år hvor jeg manuelt enten har fyldt på med kranvand, eller koplet til Osmosen med og uden harpixfilter :)
På grafen her kan man gætte sig til hvornår jeg købte mit monster osmos anlæg.
Tænker at sætte en timer funktion på så den bare fylder på lige inden og lige efter microboblerne laves da de bliver produceret i returkammeret hvor min ProFiLux optiske sensor er placeret. Men til at begynde med får den være ON hele tiden så jeg ved hvor ofte den arbejder.

Havde faktiskt tænkt mig at købe en ATO til APEX, men mår man nu har hjemme, som bare er 6-8 år gammelt...
Tid at programere ProFiLux, 3 timer;
1) Installere driver, 15 min.
2) Få kontakt med ProFiLux (forstå hvordan man har trukket kablerne her i huset) 2 timer
3) (kønsord) over at man ikke har skrevet hvad de forskellige kanaler gør, 40 min
4) Programmere og teste, 5 min
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
phil
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 21. sep 2010 19:55
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af phil »

No limits - awesome


Husrevet på østkysten
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Phil, lidt limets er der, men dem fjerner jeg ën af gangen. Jeg skal snart igang med at opgradere mine pumper som et eksempel (og skummer). Fisk, koraller, og slt det andet :)

Nu kunne jeg godt bruge lidt tips.
Min forhandler tog hjem en 18+ cm Navarcus til en kunde som i sidste minut ikke ville have fisken, og han var nok lidt for hurtig at bestille hjem enligt ham selv.
Nu har den gået i 2 uger i en lille pissbalje og vi er blevet enige om at om den skal overleve skal den komme i et større hjem (mit). Den gode nyhed er at jeg får den "billigt", og jeg bare betaler om den kommer igang med at spise.
Problemet jeg har er at fruen som normalt ikke er specielt interasseret i fiskene allerede har givet den lille et navn og er dybt forelsket i fisken, som PT ikke spiser.
Den er stadig i fin form, og det er tydeligt at den går og napper på stenene...

Tips?

Jeg har bestilt hjem rød Nori tang til den, tænker sten og elastik.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

:GO :W :GO

Der er ikke så meget at sige Thomas. WELTKLASSE :K :GO :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Wooooop, PH gik op med 0,4 i dag, nu måler min APEX og ProFiLux det samme +/- 0,03

Så nu har jeg PH 8,31, regner med at mit KH er fucked da jeg kalibrerede alle PH målere i dag, jeg håber at resultatet bliver at jeg kan "sænke" KH da jeg i dag går efter 8,1 og jeg vil jo gerne ned rundt 7,0 - 7,3 uden at risikere PH-drop under 7,8

Natten er ung og der skal kalibreres 8 kanaler til i aften.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

spiser din navarchus


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

:( Jeg fik den til at spise, men som tak fik jeg tynd hvid og lang afførring, 3 dage senere var den død.

Kom hjem fra Danmark i går, og vandet var kommet op på 31,6 grader, så nu er det snart tid til at indhandle en AC. Bliver helt rart da jeg nu har hjemmekontor igen :)
Så 1 koral der ikke så for god ud, men håber naturligvis det er den eneste, mere kan "ske" når ruden er skrabet færdigt og lyset er på...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

AC kommer mandag, slut med +30 grader vand i Stockholm!
Bliver også skønt at ha det lidt koldere i mit kontor, nu jeg arbejder hjemmefra igen. Endnu et pluds er at jeg har købt en der også kan fjerne fugt fra luften, hvilket kommer hjælpe på indeklimaet på loftet om vinteren.

I dag, som plaster på såret købte jeg mig en rigtig fin Sohal, helt vildt hvor dejlig en fisk det er, ingen aggrationer overhovedet.

MIn forhandler har af en fejl fået hjem en Acanthurus olivaceus i grå farve, og jeg har en i gul, skulle de kunne gå sammen?
Doris findes jo også i 2 varianter, og de kan gå sammen, så jeg undre?
Mest fordi den han har er så stor at den nok aldrig bliver solgt, men jeg undre om det skulle gå....

Jeg har for mig at jeg på Den Blå Planet har set fuldvoksne i både gul og grå, min er 2-3 cm større end den han har og stadig gul.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

DUMME MIG!
Det gik sq fint nok de første 3 timer. Men derefter blev det rent Malmö mellem de 2. Shit den fik tæsk, rent drukslagsmål med en fuld Svensker på Østerbro....

Nu går den i sumpen, overlever den er aftalen at min forhandler tager den tilbage.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nye tider, nye "problemer" :)

Er lige kommet hjem fra 4 dage i det nordlige Sverige efter blandet fiske :)
Sidst jeg var borte havde jeg jo store problemer med varme, mere bestem 31,6 grader i baljen, med et par døde koraller til følge og alt andet elendighed.

Så jeg købte en AC, som dog varmede rummet op da den tydeligt var for lille, så i panik købte jeg en blæser til akvariet, en af dem med 8 PC propeller på, åbnede alle vinduer for tyvene (små vinduer) og satte AC til at fjerne fugt da det kunne den klare...

Loggede på APEX i weekenden og joo, der var ikke varmeproblemer, temperaturen var nede på 23,1, jooo det var ikke alt for varmt, og luftfugtigheden i rummet kom ned under 30%, 40-50% ude så noget har jeg gjort "rigtigt".

En bieffekt jeg erfarede var at jeg fik alarm for PH (det har jeg fået før), men aldrig at den er for høj!!!!!!! I dag kom den op på 8,42.

Er der en sammenhæng mellem PH og temperatur jeg ikke ved noget om?

Store problemer, så jeg fik programere om min CO2 scrubber :) og så skal jeg vel lige programere blæseren så den ikke går abeshit hele tiden, den larmer som en rumraket når den går på max.
Sidst men ikke mindst bliver det en opgradering af min AC, så det jeg trodde blev SEK 3300,- bliver SEK 6200,- med rør... OK ved det bare er typ 400 Danske Kroner, men for helvede!


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af christiantt »

Kunne det ikke have noget at gøre med at det er "ren" luft som hele tiden blev tilført scrubberen?? At udluftningen var så god, så scrubberen ikke skulle fjerne så meget "skidt" fra luften :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Tænkte det samme som Christian. Luften i lokalet har været for "plumret"

Men er det så smart at have så lav en fugtighed i lokalet? Vil akvariet ikke bare fordampe det mere vand


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg ved sq ikke, det vil tiden vel vise sig. Jeg har en teori om at der har stået varmt "stillestående"/"plumret" luft over akvariet med meget høj luftfuktighed, temperatur og hvorfor ikke høj CO2 (ditto over sumpene).
Med min nye Grotech Cool Breeze 8, kan jeg ha fået god cirkulation over baljen, hvilket har hjulpet med at holde temperaturen nede, fjernet CO2 og naturligvis luftfuktigheden, hvilket har resulteret i den ønskede afdunstning fra DT og dermed lavere temperatur.
Med affuktning på AC og åbne vinduer har jeg helt sikkert presset luftfuktigheden ned under hvad der rent faktiskt er behageligt at opholde sig i, og ja det kan havde givet optimale arbejdsforhold til min scrubber, som kan have en selvforstærkende effekt O2 kan hobe sig op over og rundt baljen.

Vil man så have en relativ fuktighed der man arbejder på under 40%, nej tak :) det er direkte ubehageligt i længden, men samtidig har jeg problemer med luftfuktigheden på taget om vinteren, dette beror på flere faktorer, men en af dem er at varm fugtig luft trækker gennem huset, igennem isolering der er lagt 1974 (efterisoleret), men stadig uden moderne dampspær (hedder det på Svenskt).
Jeg lukkede døren til kontoret 4 dage i vinters, og fik 30 graders varmt vand med 85% luftfuktighed som tak. Kontoret var helt umuligt at være i før der var luftet ud, som et tyrkisk bad. Siden har jeg sat i en blæser der smider luft ud, og nu en AC der kan tage bort selve luftfuktigheden. Håber jeg kan holde oppe PH og nede luftfuktigheden.

Men som altid i denne fantastiske hobby vil tiden vise om man gør det rigtige.

Billederne er min PH graf, og mit nye reference punkt for baljen... Ud med alt der ikke rimer på MILLEPORA eller SPATHULATA
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det spiller for tiden i min lille balje, jeg fortsætter med at dosere jern, og det giver lige lidt extra syntes jeg og så er jeg begyndt et morgenritual at fodre mine SPS med "EasyReef SPS" fodder, det lugter ikke pisse godt men det er tydeligt at korallerne kan lide det :)

De kan sikkert også godt lide at KH spiller, jeg holder den på 7,5 til 7,7.
Også PH er blevet extremt stabilt, jeg dipper til 8,15 på natten og så stiger den til ca 8,3 over dagen. ORP ligeledes, 270 til 300, ikke at den siger mig så meget ud over at der er stabilitet. Temperaturen har jeg fået under kontrol, den ligger mellem 25,4 og 26 grader, når den rammer 26 går 3*8 blæsere igang og efter 2-3 timer er jeg nede på 25,4 og så har jeg det 22-23 grader i kontoret. AC kommer næste uge, så kan jeg også om solen skulle kigge forbi ha kontrol på temperaturen, pluds affuktning på vinteren.

Min kære forhandler skal til Amsterdam i ugen og skal naturligvis forbi DeJong så mon ikke jeg får hjem et par poser derfra også, har bestilt en Millipore Walt Disney, så det bliver spændende at se hvad han kan finde af guld :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Thomas, FEDT at det kører, jeg har lidt spørgsmål, hvis det er ok i din fine tråd.

Her er graf over mine tal.
7FCE73B0-07CD-4A32-8B8A-B37A4DACE500.png
Som du kan se er min pH oppe over 8.40 hver aften kl 19.59, er det et problem?

Min ORP svinger med 23 hen over døgnet, er det et problem?

Varmen ligger fint, kommer ikke over 26.2, heller ikke på de varme dage, hvilke temp sigter du efter?

Jeg doserer også jern, mine makro alger elsker dem. Jeg hælder 5 ml i baljen en gang om ugen, hvor meget doserer du pt?

Jeg elsker også Millepora, men har aldrig haft det store held med dem, hvad er din hemmelighed? :sneaky2:

Vi ses! God sommer.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Altid rart med lidt spørgsmål :) så man selv får tænke lidt over sagerne.

PH, jeg tror at alt op til 8,7 er OK for korallerne, det de ikke kan lide er når PH svinger for meget, jeg sigter på 8,1 til 8,3 og jeg har ikke et problem med svingninger, bare de er under 0,2 over 24 timer.

ORP, det er en svær en at blive klog på syntes jeg, da den ikke rigtig siger noget, ud over at systemet er stabilt om den er stabil. Min svinger sim din med ca 20-40 over dagen, spevielt når jeg giver mad eller der doseres KH så svinger den lidt. Dør der en stor fisk eller en anemone kan jeg også se det på ORP.

Varme, mine blæsere går igang ved 26 grader og køler vandet til 25,7, varmen går i gang ved 25 grader og slukkes ved 25,3 så jeg burde ligge mellem 25 - 26 grader, men det sker tanken bliver varmere om det er meget varmt og jeg ikke tænder for min AC. Tror jeg i mange år har undervurderet varmen i mine systemer.

Jern, jeg bruger Korallenenzuc da den på papiret er mere ekonomisk end TritonLAB og her dosere jeg 2 ml om dagen, faktisk det eneste jeg dosere manuelt, der ud over dosere jeg jo Triton Core7, I, MN og Z. Går og overvejer at dosere Sr og K da de altid er lave i mine tests.

Ved ikke om der er nogen hemmelighed med Millepora ud over stabilitet og tålmodighed. Men kigger man på hvor de bor så er det ofte under ret extreme forhold, ganske meget strøm og super rent vand, så go cirkulation, og meget lys.
Jeg har en SSC som er mindst 1 år gammel, den har ikke vokset en millimeter, ud over på stenen den stod på, for en måneds tid siden kom den i kontakt med en nabo-koral og så skete der noget, den er sikkert vokset 1½ cm og er blevet lidt af en ny favorit.
Har haft en rigtig stor SSC også, den kom aldrig igang med at vokse, 3 eller 4 måneder og så var den død.
Konklutionen jeg sidder og kommer frem til er at man med Millepora skal have extra meget tålmodighed, og så skal man helt enkelt være lidt heldig at man får hjem en der ikke er for stresset, for jeg tror det let kan tage 1 år inden en Millepora trives efter det stress de får under transport.

Fik hjem lidt nyt på den helt rigtige måde, min forhandler var hos DeJong og tog billeder på de fedeste koraller, og så kunne jeg bestemme hvilke jeg ville have, dagen efter hentede jeg dem i orginal poserne, problemet er bare at jeg ikke rigtig har plads til den øverste, som nu får lide lidt på bunden til jeg bestemmer hvem der skal ofres...

Da tanken er ved at gro ret godt til overvejer jeg mit behov for cirkulation så jeg overvejer kraftigt at komplimentere med 2-3 stk https://shop.foretagsakvarium.se/product/apex-wav-pump" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Når det spiller skal man ikke slappe af for meget.
Jeg har erfaret at 1 koral af gangen er begyndt at dø fra indsiden, lugter af AEFW... Meeennn jug har så mange dejlige siltne fisk at de aldrig skulle klare sig i en time i min lille balje. Så jeg gjorde en invertering og rensede mine closed look pumper. Smed ud mine Vectra (3 stk) og en Blau pumpe og fik liv igen i 3 stk Jebao (den ene var fyldt af snegle og en anden havde spist en silikoneslange...)
Min konklution er at disse koraller fik lade livet grundet dårlig cirkulation, dels da 3 af 6 closed loop pumper ikke gav cirkulation, men også at korallerne jo vokser lidt :)

Jeg har endnu ikke bestemt hvilke pumper jeg vil erstatte mine closed loops med, da jeg vil have pumper jeg kan kontrolere flow på, så jeg gik lidt "old scool" og tog hjem 2 Apex WAV med controller. Feeeeeddd (jeg er blevet) så piss de var ikke lette at montere efter cooling fans, moonlight er monteret, og man presser på 110 kg.... For ikke at snakke om når de skal rengøres, måske jeg er under 100 til den tid eller over 120. er det over 120 kan jeg slukke baljen, så er jeg sq for fed. Motiveret er man i dag til en slankekur :)

Pumperne er absurd lækre, men på pulse mode larmer de som en WaveBox desværre.

Mit flow i dag gør mig dog meget lykkelig.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Var og aflevere lidt koraller i går, og som altid skulle der lige dyppes. Satans også, jeg fik konstatere at jeg har nogen type af "Platmask", perfekt her lige dagen før man skal på ferie.
Jeg har vel set at et par koraller ikke havde det alt for godt, men henviste det til dårlig cirkulation, men det kan jo havde været en kombination.

Så jeg frygter lidt at komme hjem om godt 1 uge.

Tips tager jeg altid imod, "platmaskene" er 4-5mm store og gennemsigtige, æggene er hvide så det giver håb om at det ikke er AEFW i det mindste. Jeg bestilte 10 stk Wrasser som jo elsker platmask, men der skal bekæmpes naturligvis.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Thomas, fedt at hører lidt nyt fra det kolde nord :W Tak for dine svar på mine spørgsmål :GO Jeg kan jo kun blive klogere.

Jeg vil skynde mig at skrue lidt op for cirkulationen her i baljen på mine 3 mp 40 pumper, nogle af mine koraller er også ved at blive pænt tætte!

Lyder sgu NEDEREN med de der fladorme, ell hvad det er for nogle. Jeg krydser alt og håber det bedste :GO :beer:

God ferie :biggrin:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Dan89 »

Først virkelig imponerende setup du har og skøn tråd med godt humør! Har brugt lidt tid på at læse den hele igennem :)
Jeg er nød til at hører hvad navnet er på denne koral og om den er til at holde liv i? :D
Er helt ny og har fået mig et rsm 130, og kan læse du har prøvet lidt forskellige fisk, er du stødt på en lille stime fisk jeg ville kunne have i et lille akvarie?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

He he Charlie, helt koldt er det altså ikke ;)
Jeg behandlede med Flatworm RX inden ferien, nåde lige at bytte 25% vand i DT og så ellers på ferie, nu har jeg været hjemme i en uge og har kørt endnu en kur med Flatworm RX, jeg har dog valgt ikke at bytte 25% vand igen, men har byttet aktiv kul både i DT (en sok) men også i min reaktor.
Spontant kan jeg ikke se at der er sket en skid med Flatworms, jeg ser ingen døde ligge nogen steder. Toppen af poppen var at de Wrassels jeg skulle få hjem var slut :( men jeg fik 5 andre som hygger sig.
Jeg har så valgt ikke at give mine fisk mad siden jeg tog på ferie, alle fisk skulle jo elske flatworms, så nu kan de bare komme igang med at æde... Jeg kan så rapportere at det bare er min store Magnifica kaninfisk der ser lidt tynd ud, resten, og her mener jeg alle fisk ser tykke og runde ud, javist er det tydeligt at de ikke følger mig lige så meget som de plejer, og det er meget tydeligt at de nu bruger det meste af dagen på at lede mad og mod forventning ikke er helt så aggressive mod hinanden som de plejer.
Det er dog ret stressende at se min efterhånden halvstore Imperator med mere nappe på korallerne, men vælger at tro det ikke er korallerne der bliver til mad.

Jeg tror desuden ikke det er noget problem at have flatworms, bare det ikke er AEFW som er halv gennemsigtige med lidt sorte pletter, og hvor æggene er røde, der er jo 100 tals varianter der ikke er direkte skadelige for korallerne. Dog kan for meget af alt blive et problem, og jeg tror at jeg har haft flatworms længe, men at kombinationen; Dårlig cirkulation, store kolonier af koraller og lidt for meget mad har givet flatworms et overtag mod dem fiskene spiser.

Tak Dan, glad for at du har nydt læsningen, i blandt er det mest for min egen del jeg skriver, for at jeg kan komme tilbage efter et par uger og tænke til engang til. Ja eller efter flere år, for man bliver jo klogere, og det er sundt at grine lidt af sig selv i blandt :)
Korallen tror jeg er en Echinata Acrapora og den findes i et hav af farver og varianter, jeg har den på billedet som jeg kalder blå/blå, en tyrkos/lyseblå og sidst men ikke mindst en lille microfrag på en Ice/Blue. Den på blilledet er en favorit.
Under min belysning og stabilitet vokser de helt vildt, det er vel bare mine få staghorns og mine millipora der vokser med samme fart. Derfor vil jeg kalde den for let, men det kalder jeg jo også Millipora...

Det er den på billedet jeg er mest nervøs for, den har tidlige været tøt på at dø indenfra, men kom sig, jeg tror nu det kan havde været flatworm der har stresset den.

Hvad angår stimefisk til 2200 liter DT er jeg ikke lykkes, alle fisk er overalt i akvariet, så den går ikke i et 130 liters, og så skal man huske at de fleste fisk bliver ret store, ja selv mine Chromisser er større end de fleste Kiruger man ser i handlen. Så til 130 vil jeg gå efter småfisk som Nemo, Kardinaler eller Damschel og en Wrassel eller 2 naturligvis. Dejlige fisk.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af nielsk »

Hvordan går det med kejserne og kom du over dine fladormeproblemer.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Nielsk, tak jo, jeg kom over min opblomstring af flatworms eller hvad det nu var. Nu vokser baljen som satan og jeg er ved at overveje hvad jeg skal (skal ikke) gøre.
Problemet jeg har er at jeg ikke har plads til en eneste SPS i baljen :)

Jeg ved ikke om jeg skal tilskrive flatworm problemet at jeg i en lang periode har fodret for meget, og de derfor har fået et overtag mod de fisk der spiser dem, eller om det er noget der er kommet pludseligt.
Vil heller ikke sige om jeg er kommet over problemet med garanti, men nu har jeg en ny stor mængde wrassels med mere der elsker flatworms, så måske de bare holder dem nede, de ser veldig grade ud på trods at jeg stort set bare fodre med tørfodder.

Nu jeg ikke fodre så meget er mine macro alger stoppet at gro så meget, jeg har ingen cyano i sandet og den seneste tritonLAB test var rigtig fint om man kigger bort fra ekstreme indehold af I og V, jeg tror dog dette er rester efter Flatworm RX medicinen, ulempen er at visse fisk ikke har det så pisse godt, ja jeg har mistet en del, men igen er det ikke for fiskene jeg har mit reef og korallerne stortrives PT. Min Navarcus døde da jeg fik den igang med at spise, mistænker cyanid fangst desværre :(

Ellers ruller baljen som en maskine, jeg tester i disse dage at dosere AcroPower, og WOW mit forbrug af KH er eksploderet, på 2 dage er det gået op 30%, men lad os nu se om det holder. Jeg dosere 100 ml om dagen i 5 dage, så må vi se om det går ned igen efter jeg stopper. Skal lægge til at jeg har korrigeret K og SR som var lave igen.
Næste større invistering bliver endnu en DoseTronic til at dosere Fe, Co, Cre, AcroPower, og flydende "EasySPS" fra EasyReef.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har lavet en seperat tråd for mit nye projekt; https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 92&t=90768" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi snakker Nemo hotel i den ene sump.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ludvig (min "lille" dreng på snart 6 år): Jeg ønsker mig et akvarium af julemanden!
Fruen: Det bliver ikke saltvand...
Jeg: he he heeee

Konklution, hun aner ikke hvor meget man kan pimpe et ferskvands akvarium.

18 kg PRO Scape plant soil fra JBL og derefter 10 kg sort sten, bagerst i akvariet har jeg (mener Ludvig) 15 cm bundlag. Baggrunden er 3D BTN og det obligatoriske krigsskib, trærod og planter.
Eheim PRO 4+ beregnet til 250 liter, beholdte det gamle filter, men fyldte det med keramik og lidt levende sten.
CO2, ja det skal der jo til.
Belysning er nyt JUWEL HELIALUX LED med en SmartControll
Styring bliver min ProFiLux 3ex når jeg får bestilt ny powerbar og level sensor til min APEX.

Fisk:
1 stk Baryancistrus xanthellus
1 stk. Hypancistrus Zebra
1 par Apistogramma agassizii
1 par Apistogramma nijsseni
1 par Mikrogeophagus ramirezi (tyrkos)
Samt en masse andet som ungen og fruetimmeret insisterede på skulle med hjem.

Åhhh, jo, det er 125 liter :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

6 uger til jul!
Shit, bare 6 uger til at pimpe baljen før slækten kommer :)

Målet er at få ryddet op i kontoret, da det har været brugt som lager under renoveringerne, rense ruderne, montere nyt SD kort i min Alkatronic så den virker igen... Og dokumentere hvordan baljen har det i dag, ICP tesk skal også fikses naturligvis!
Så skal der altså doseret extra sporemner frem til jul, masser af kærlighed til korallerne og fiskene, og så ellers bare vente.

Må hellere komme i gang !!!


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"