"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Snowberry reef 2.0

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Jeg har købt et brugt Red Sea Reefer XXL akvarie, 180x65X60, som skal være mit nye DT akvarie. Det er kun akvariet jeg har købt så jeg skal have fikset et bord.
Jeg har kigget en del på 40X40 alu profiler som en del andre på SF også har brugt. Jeg kigget lidt på forskellige producenter i Tyskland, og er faldet lidt over det her design: https://www.zoolicht.de/product-ger-247 ... s-MDF.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ger_pl_Aquarium-Schrank-weiss-MDF-2477_5.jpg
Det specielle er at alu rammen er trukket lidt ind under glasset, således at låger og sider flugter med akvariet. Spørgsmålet er så kan det holde? Tænker at trykket jo er på bund glasset og mindre på siderne. Input og forslag modtaget meget gerne.

Sump mm kommer når jeg har styr på bordet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af Carsten »

Må indrømme at jeg ikke turde vove det.
Tænk også på at det er markant mere udsat for stød


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af Wiinberg »

Er de org. Reefer borde ikke også lavet på samme måde?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Wiinberg skrev:Er de org. Reefer borde ikke også lavet på samme måde?
På fronten er det trukket tilbage, siderne bærer vægten, som er fordelt via en top plade. Er noget i tvivl, men det giver en lækkert stramt design hvis muligt, 180cm er blot 3 60cm skabslåger samt to sidestykker, må kunne købes hos de flest køkkenfirmaer.
Senest rettet af MortenL søn 10. nov 2019 23:31, rettet i alt 1 gang.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:Må indrømme at jeg ikke turde vove det.
Tænk også på at det er markant mere udsat for stød
Stød, på glasset? eller hvordan.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af Carsten »

Ikke så meget stød på glasset som på kanten.
Køb en krydsfiner plader få den industri malet i samme farve som bordet. Pladen vil næppe ses når den har samme farve som bordet, og akvariet er langt bedre beskyttet


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Jeg er gået lidt i stå med mit nye akvarie, specielt efter at det er gået op for mig at Red Sea åbenbart har haft nogle issues med deres Reefer XXL Kabinetter, hvor enkelt akvarier er revnet i limningen, som vist er relateret til at det mangler understøtning på fronten. Netop en understøtning som Akvastabil allerede har, i de akvarier som har tre sektioner i kabinettet.

Det forklarer jo meget godt hvorfor Red Sea ikke vil sælge mig et Reefer XXL kabinet, hvis de har kvalitetsproblemer.
Carsten skrev:Ikke så meget stød på glasset som på kanten.
Køb en krydsfiner plader få den industri malet i samme farve som bordet. Pladen vil næppe ses når den har samme farve som bordet, og akvariet er langt bedre beskyttet
Carsten: Det er bestemt også i mine overvejelser, men min erfaring fra min nuværende balje, er bare at malet træ og salt er en dårlig kombination, så muligheden for at kunne skifte træ/låger er meget tiltalende, fremfor at være tvunget til at kigge på kanten af en opsvulmet plade de næste 5-10 år.

Det er selvfølgeligt også muligt at skifte låger hvis jeg bruger 40X40 alu profiler, og lader stellet gå helt ud til kanten, så kommer lågerne bare til at sidde udenpå, hvilket jeg jo gerne vil undgå.

Kommentar erfaringer modtages meget gerne da jeg er lidt usikker på det her.

/Morten


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af PoulD »

Vandfast x-finer burde ikke svulme op. Det kunne måske være en alternativ mulighed at bruge f.eks. en 8 mm alu plade?
Skal du have sandbund? Det er selvfølgelig subjektivt, men personligt synes jeg det er er langt pænere at lade en strimmel plade (over lågerne) gå et stykke op ad siderne på baljen, end at kigge ind i en grim og snavset sandside. Endvidere kan pladekanten så stoppe algemagneten nogle få mm over sandbunden


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Snowberry reef 2.0 Coralcare lamper

Indlæg af MortenL »

PoulD skrev:Vandfast x-finer burde ikke svulme op. Det kunne måske være en alternativ mulighed at bruge f.eks. en 8 mm alu plade?
Skal du have sandbund? Det er selvfølgelig subjektivt, men personligt synes jeg det er er langt pænere at lade en strimmel plade (over lågerne) gå et stykke op ad siderne på baljen, end at kigge ind i en grim og snavset sandside. Endvidere kan pladekanten så stoppe algemagneten nogle få mm over sandbunden
Lyder som en plan med en tyk vandfast x-finer plade. Enig omkring snavset overgang mellem vand og sand, men tænker det kan skjules med en folie.

Tænker jeg skal have kigget på design af sumpen. Har købt tre styk Philips CoralCare gen 1 lamper i UK, ved godt de er noget industrielle i designet, men tanken om ikke at have aktiv køling af lamperne tiltaler mig.

Resten af teknikken kan bruges fra mit nuværende akvarie, så håber at jeg kan få det igang mellem vinterferien og påsken.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af Engelquist »

Er du kommet videre med dit bord?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Engelquist skrev:Er du kommet videre med dit bord?
Lidt, men ikke langt nok. Jeg har besluttet mig til at lade stellet gå helt ud til kanten af baljen, og lade det stå på en x-finer plade.

Jeg er lidt i tvivl om jeg vil lade stellet stå direkte på gulvet eller lave det med stille-skruer. Det skal skal dog stå på et gulv der er jævnt, så små forskelle kan ordnes med mm klodser.

Troede jeg havde fundet en sump, men den jeg havde kig på var 50cm høj, og det er efter min bog lidt for dybt, da jeg aldrig får skummeren op derfra. Der skal dog snart ske noget så jeg kan få det igang inden sommeren.

Jeg har dog haft tid til at teste mine Philips CoralCare Gen 1 lamper, og det er helt vildt hvordan korallerne har vokset siden de kom op, alt står i god form. Jeg har en stor acro Bali slimer og den eksploderer nærmest i nye skud. Farverne på alle mine Acro'er bedre end nogensinde, ved godt det ikke kun er lyset. Derfor har jeg nok heller ikke haft så travlt med at starte den nye balje op, da det jo er et swop, jeg skal have lavet, og godt ved at det måske ikke kommer til at se helt lige så godt ud i starten.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Så blev man lige slået noget tilbage. Min nye balje Red Sea reefer XXL 750, har stået i carport de sidste par mdr. stabilt og på en EPS skum plade.

Jeg var nået frem til at front glasset nok skulle skæres ud, da der er er en fejl i fugen, og RS åbenbart har haft lidt problemer med de her akvarier. De er ikke understøttet godt nok.
20200413_170135.jpg
Onsdag og torsdag i forrige uge havde jeg gået og kigget lidt på hvordan jeg skulle få skåret fugen op, dog uden at rykke rundt på baljen.

Fredag eftermiddag ser jeg så til min skræk at bunden er revnet :devilish:
20200424_184206.jpg
Der har ligget et par fodbolde i akvariet, men ellers ikke andet. Mit bedste bud på hvad der er sket er at jeg har haft gæster i min carport (området har haft en gruppe drenge, som keder sig lige rigeligt i Corona-tiden, og der har været lidt skriverier på den lokale Facebook gruppe). Det er godt nok øv.

Tager jeg fejl, når jeg mener at nogen møg unger har stået i baljen, eller skyldes det spændinger i akvariet?

Næste step er så hvad nu. Skærer jeg bunden ud i stedet for siden, eller er det bedre med et helt nyt akvarie?
20200424_185030.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af Marco R »

Hej Morten,

Hvordan går det med akvariet, fandt du en løsning? :happy:


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Marco R skrev:Hej Morten,

Hvordan går det med akvariet, fandt du en løsning? :happy:

Jeg er gået lidt sommer kold. Overvejer nu om jeg overhovedet, orker at sætte et nyt akvarie op, mit 530 liters setup, står bedre end nogenside. Selvom skabet fra Akvastabil hader saltvand og svulmer op ved den mindste dråbe.

Jeg kan naturligvis få skiftet bunden, men føler mig ikke sikker på om Red Sea's reefer akvarier kan holde. Hælder lidt til at købe nyt hos Bima eller Diamantakvarien.

Tænker at der ikke sker noget på den her side af sommeren. Ud over at jeg muligvis starter min kalkreaktor op igen samme med en KH director, plus at jeg hænger den sidste Philips CoralCare lampe op, selvom 3 stk nok er lidt rigeligt på 160cm.

/Morten


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af Marco R »

MortenL skrev:
Marco R skrev:Hej Morten,

Hvordan går det med akvariet, fandt du en løsning? :happy:

Jeg er gået lidt sommer kold. Overvejer nu om jeg overhovedet, orker at sætte et nyt akvarie op, mit 530 liters setup, står bedre end nogenside. Selvom skabet fra Akvastabil hader saltvand og svulmer op ved den mindste dråbe.

Jeg kan naturligvis få skiftet bunden, men føler mig ikke sikker på om Red Sea's reefer akvarier kan holde. Hælder lidt til at købe nyt hos Bima eller Diamantakvarien.

Tænker at der ikke sker noget på den her side af sommeren. Ud over at jeg muligvis starter min kalkreaktor op igen samme med en KH director, plus at jeg hænger den sidste Philips CoralCare lampe op, selvom 3 stk nok er lidt rigeligt på 160cm.

/Morten
Jeg kan godt følge dig, når dit nuværende står hamrende smukt :GO :W :happy:

Kan sagtens forstå din bekymring angående deres akvarier, når du har læst, hvad du har - så ville jeg også selv vælge andet.

Det lyder rigtig spændende, så må du huske at opdatere din tråd med billeder, når du får de ting sat på :sneaky2: :happy:


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Projektet med xxl reefer baljen er lukket ned, jeg har fundet et andet akvarium på 180*60*80 h*b*d, som bliver Snowberry reef 2.1, tråden starter forhåbentligt op om et par uger. Snowberry reef, fordi jeg bor på Snebærvej.

Sælger glasset fra reefer tanken billigt hvis nogen har lyst til at prøve med det.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af Marco R »

MortenL skrev:Projektet med xxl reefer baljen er lukket ned, jeg har fundet et andet akvarium på 180*60*80 h*b*d, som bliver Snowberry reef 2.1, tråden starter forhåbentligt op om et par uger. Snowberry reef, fordi jeg bor på Snebærvej.

Sælger glasset fra reefer tanken billigt hvis nogen har lyst til at prøve med det.
Hej Morten,

Tillykke med den nye balje - det er nogle lækre mål :W


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af Barner »

Hej Morten
noget nyt vi skal se med version 2.1?
Lydder spænende :BI


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef 2.0

Indlæg af MortenL »

Ja, der sker ting. Baljen til reef 2.1, som viste sig kun at holde målene 180*50*80 (l b h) står stadigvæk i carporten, men har fået sat længere ben på bordet så jeg kan have skummer og CO2 der. Får købt låger i morgen, og PVC er på vej. Så jeg nærmer mig et skift meget snart.

Så det gamle 530liters mark2 Akvastabil, kommer snart til salg, Desuden sælger jeg billigt det Red Sea Reefer 750, hvor bunden er revnet, hvis nogen har mod på at få det lavet.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"