"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Mikas »

Jeg har selv Xr30 g4 Pro som jeg er meget tilfreds med .
Har flere gange kigget efter nye lamper bare for der sku ske noget nyt men jeg kan ikke finde noget jeg synes er bedre ..

Hvis planen er at købe nye lamper så ville jeg vælge xr15 og sætte dem med mere mellem rum så du kan spare nogle lamper .
Jeg synes ikke det giver meget mening at de har sat to cluster så tæt når man alligevel ikke kan skrue helt op for dem :)
Fordelen ved xr15 er at blæseren også slukker når lampen ikke har brug for køling. Det gør xr30 ikke da ecotech mener at det holder den fri fra fugt :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

PoulD skrev:Jeg ved ikke om jeg har overset noget, men hvis det var min balje ville jeg bruge en del af sumpen til et ferskvandsrum (alternativt, levne plads i skabet til et ekstra akvarium med ferskvand).
Hvis mediereaktor er tænkt til brug for ting som f.eks. GFO / Rowaphos og/eller aktivt kul, ville jeg placere dem i samme rum som skummer (alternativt pumpe udgangsvandet tilbage i skummerrummet). Det kan næsten ikke undgås, at der kommer fint støv ud af en sådan mediereaktor. Aktivt kul er ikke godt for kirurger (andet fint støv for den sags skyld heller ikke) og du gider sikkert heller ikke kul og GFO bundfælder / akkumulerer i display tanken.

.02
Rigtig god ide med at flytte min mediereaktor sammen med slummeren det giver god mening.
Mit osmosevand som jeg skal bruge til ATO. hat jeg i et depot ca 90L.
Tak
Mvh Jens


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Mit osmosevand til ATO er inde i mit depotrummet. alt mit dosering er i depotrummet.
Men syntes det giver mening at have skummere sammen med mediereaktor.
Så nu er der lavet en del om på sumpen. og istedet for sokker eller rullefilter.
tænker jeg på at bruge Bio-sten. da de gør en her del gavn i mit 200L.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Mikas skrev:Jeg har selv Xr30 g4 Pro som jeg er meget tilfreds med .
Har flere gange kigget efter nye lamper bare for der sku ske noget nyt men jeg kan ikke finde noget jeg synes er bedre ..

Hvis planen er at købe nye lamper så ville jeg vælge xr15 og sætte dem med mere mellem rum så du kan spare nogle lamper .
Jeg synes ikke det giver meget mening at de har sat to cluster så tæt når man alligevel ikke kan skrue helt op for dem :)
Fordelen ved xr15 er at blæseren også slukker når lampen ikke har brug for køling. Det gør xr30 ikke da ecotech mener at det holder den fri fra fugt :)
Hej Mikas
Kan du høre Xr30 g4 pro når de køre hele tiden?
Xr15 er linsen lavet om lige som pro?


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Thomas fra Stockholm skrev:he he, jeg startede med 110 liter, derefter 575, så 720. Mens jeg byggede havde jeg et 480 liters for lidt forsøg og i dag totalt 3550 liter og der er stadig en del jeg ikke ville gøre om i dag.

Hydra i sumpen kommer sikkert at gå mere end godt, de skal lyse rødt og blå, om det går at programere.

Personligt ville jeg aldrig vælge Ecotech lamperne, vist kan man indstille dem til højre og venstre, ud og ind, men seriøst så er det en af de dyreste lamper derude og så har de på en blæser der koster $ 0,21 som de stadig på version 4 får klager på hele tiden.
Kig på Philips Coral Care lampe, de giver bedre lys, koster mindre og går aldrig i stykker da de er passivt kølet.
Hej Thomas
Tror ikke på jeg nogensinde får et 1000 eller 3000L op på 4sal bare jeg finder ud af at få de 600L her op det bliver nok dyrt.. :(
Jo de er dyre. Men de passer perfekt til min lampeophæng så vil jeg hellere købe hydra eller xr15 Ecotech så han jeg lave det afstand der passer så bruger jeg ikke så mange penge hvis det var Ecotech 30
Det eneste jeg er ked af med hydra, er at de hopper af nettet uden man får besked. Philips er sikkert rigtig gode.
de fylder bare de har nok sprunget over design fasen :T . Jeg køre med åben top så det må slim design :wink:
Mvh jens


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg vil nu godt give en :GO eller :GO :GO for rulle, men tag en Clarisea, de fylder meget mindre. Selv er jeg rigtig træt af min da rullen "ruller" skævt, så den skal rettes hver anden dag, men den gør stadig jobbet og når jeg glemmer at rette på rullen så kan det ses i akvariet.

Philips lamperne er da MEGA flotte, jeg har set dem i højglans rød :) Men OK de er nok ikke lavet for at de skal ses, de skal bare virke 100%

At få en 600 liters op er ikke et problem, men om du ikke har elevator ville jeg overveje at lime på plads, der findes folk her på siden der kan hjælpe med glasset iaf, og en glarmester kan godt lime et akvarium om han vil. Jeg har limet mit selv, 2300 liter, og 5 sumpe...
Mit 575 var på 3 etage, så det er bare ud og købe hus, gerne med stor garage som mig :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af tim_rn »

Det er godt nok et spændende projekt, Jens. Så gennemtænkt, at jeg absolut intet konstruktivt har at byde ind med - det rækker min saltvandsviden ikke til. Men jeg glæder mig til at se billeder!

Det er jo lidt tid siden herinde. Er der kommet gang i bestillingen? :)


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

tim_rn skrev:Det er godt nok et spændende projekt, Jens. Så gennemtænkt, at jeg absolut intet konstruktivt har at byde ind med - det rækker min saltvandsviden ikke til. Men jeg glæder mig til at se billeder!

Det er jo lidt tid siden herinde. Er der kommet gang i bestillingen? :)
Tak for rosen. Der kommer snart flere billeder.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Hej alle.
Jeg har lige fået alu profilerne hjem færdig skåren på mål og klar til at samle.
Næste uge skulle boret være samlet. :happy:
Så der kommer snart flere billeder.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Så fik jeg samlet det meste af akvarieboret og er meget tilfreds med resultatet. :Peace:
Desvære kunne jeg ikke for samlet det hele da nogle af vinkelbeslagene er i restordre og kommer senere.
De karabin kroge i kan se på billedet er til ophæng af ledninger og de 3 stænger med hængsels beslag er til hydra 26 led belysning, beslagene er så de kan slåes op når der skal gøres ren i refugium.
Akvariet skal stå der hvor det nu værne akvariet står bare ud i rummet som rumdeler.
:f3: Håber de vinkler kommer snart så jeg kan komme videre med projektet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af kalmar »

Wow, det ser nice ud! :beer:

Kan se hvorfor der er de mange lodrette profiler, da vinkel beslagene jo ikke holder så meget styrke.
Men hvad med vridning / tværstivere, skal vinkelbeslagene også holde til dette, eller sætter du nogle plader i på bagside og sider?


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

kalmar skrev:Wow, det ser nice ud! :beer:

Kan se hvorfor der er de mange lodrette profiler, da vinkel beslagene jo ikke holder så meget styrke.
Men hvad med vridning / tværstivere, skal vinkelbeslagene også holde til dette, eller sætter du nogle plader i på bagside og sider?
Vridning bliver dels optaget af vinklerne og så bliver den høje torn i enden skruet ind i vægen.
Der bliver også skruet en bund plade på akvariebordet og en top plade som akvariet skal stå på

jeg har kigget på nogle hår plastik køreplader som akvariebordet og akvariet skal stå ovenpå Akvariet får også en blød plast måtte at stå på.
Pladerne er glatte på undersiden og ruflet på oversiden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af kalmar »

Har du overvejet at hæve det lidt fra gulvet, så hvis uheldet er ude, og der spildes vand, så kan kan det tørre op igen?
Mit akvarie står originalt direkte på gulvet, dog med vistnok 10 små plasticfødder som giver 2-3 mm afstand. Disse har jeg har udskiftet med justerbare fødder og samtidigt fået løftet det lidt højere op fra gulvet, så jeg lige vil kunne få en klud ind under hvis det bliver nødvendigt.
Og det har det været. En slange til min dosering var hoppet af en dag, og væsken var løbet ud i skabet og gennem lågen foran, under akvariet.
Men mit akvarie vejer så også kun ca. 400 - 450 kg. Dit bliver en del tungere.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

kalmar skrev:Har du overvejet at hæve det lidt fra gulvet, så hvis uheldet er ude, og der spildes vand, så kan kan det tørre op igen?
Mit akvarie står originalt direkte på gulvet, dog med vistnok 10 små plasticfødder som giver 2-3 mm afstand. Disse har jeg har udskiftet med justerbare fødder og samtidigt fået løftet det lidt højere op fra gulvet, så jeg lige vil kunne få en klud ind under hvis det bliver nødvendigt.
Og det har det været. En slange til min dosering var hoppet af en dag, og væsken var løbet ud i skabet og gennem lågen foran, under akvariet.
Men mit akvarie vejer så også kun ca. 400 - 450 kg. Dit bliver en del tungere.
God ide det med at løfte akvariebordet up fra gulvet men desvære er mit akvarie for tunkt til det.
Men min sump kommer ned mellen bordets sokkel, så jeg har tænkt at lave et vand tæt kar inde i soklen som sumpen skal stå i.
Det vand tætte kar skal laves af en plast membran som man bruger i brusekabiner.
Med det vandtætte kar håber jeg at det vil tage alt spil vand, så det ikke vil skade mit trægulv.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Hej Alle
Er der nogen der har en god ide til et materiale til skabs inddækning og skabslåger.

Har overvejet akryl-plader men syntes det blev alt for dyrt.
har også overvejet at få lavet laminat låger og inddækning på mål. det er billiger en akryl. Men holder det til saltvand?
så overvejer jeg pvc plader dem man bruger til reklameskilte og fik også en prøve sendt hjem. Men syntes det virker for blødt. er der nogen der har prøvet det?
så er der vandtæt krydsfiner. det skal jo males. Holder det og hvor lang tid holder det?
Er der nogen der har en god ide. det må gerne tænkes ud af bogen, det behøver ikke at være farven hvid.

Har lige et spørsmål til dekorering med sten.
Er der nogen der har prøvet at ligge en akryl-plade ned i akvariet for at lime sten på akryl-pladen så man kan lave et vildt lang overhæng/udhæng som på billedet1?
Eller en akryl plade på ende glasset så man kan lave et overhæng/udhæng, hænger ud fra endeglasset som på billede 2 bare uden sten i bunden bund?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
konstruktøren
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 27. jun 2019 18:01
4
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af konstruktøren »

Jeg havde helt klart valgt xr pro 15 g4 da på 30 modellen kører blæserne konstant


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

konstruktøren skrev:Jeg havde helt klart valgt xr pro 15 g4 da på 30 modellen kører blæserne konstant
Det bliver 5 stk xr pro 15 g4


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Hej alle
sådan kommer sumpen til at se ud. Her vinder forumet's flertal, da jeg har været meget i tvivl hvilken religion jeg skal konvertere til :W Refugiet først eller refugiet sidst. :dizzy:

Her er også listen med teknik som jeg har tænker på.
UV Lys er det en god ide?
Hvis ja hvor mange watt til 560L
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Tykki »

:wink: Det er jo fantastisk med ordenligt gennemtænkte projekter, og du imponere mig virkelig med din tilgang til tingene. Når det er sagt, har jeg mødt mange som har så meget teknik at det ender med at være uudholdeligt at holde tingene ved lige. Man kan også tænke et projekt ihjel. Jeg er personligt super glad for så lidt grej som overhoved muligt. Det gør mit daglige arbejde med akvariet så meget sjovere, og der er en anden form for føling med tingene syntes jeg. Det skal nok blive godt det hele, men fyld nu for helvede vand i glaskabinettet, og ikke så meget snak :wink: jeg er jo pensionist før der sker noget af betydning her. De aller kærligste hilsner, Dan


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Capoth »

Hej jens ser spændende ud og utroligt professionelt ud . Jeg er igang med de profiler også nu. :) Ang. låger fandt jeg ud af hth køkkenlåger kan bruges.Har du evt. en oversigt over hvad du købte, da de vil gøre min order lidt nemmere og kunne du få dem savet på mål hos leverandør? , samt om det er muligt kun at anvende 30*30, da akvastabil borde er lavet i 25*25mm. Hvem laver du udstyres indkøb hos. Brug for alle input jeg kan få :wink:


Seniorreefer
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Capoth »

Tykki skrev::wink: Det er jo fantastisk med ordenligt gennemtænkte projekter, og du imponere mig virkelig med din tilgang til tingene. Når det er sagt, har jeg mødt mange som har så meget teknik at det ender med at være uudholdeligt at holde tingene ved lige. Man kan også tænke et projekt ihjel. Jeg er personligt super glad for så lidt grej som overhoved muligt. Det gør mit daglige arbejde med akvariet så meget sjovere, og der er en anden form for føling med tingene syntes jeg. Det skal nok blive godt det hele, men fyld nu for helvede vand i glaskabinettet, og ikke så meget snak :wink: jeg er jo pensionist før der sker noget af betydning her. De aller kærligste hilsner, Dan
Jeg er helt enig. Især efter jeg såå denne her, med kun en skummer og hånddosering.

https://www.youtube.com/watch?v=Jx68amx-3JU


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Carsten »

Jens.k skrev:Hej Alle
Er der nogen der har en god ide til et materiale til skabs inddækning og skabslåger.

Har overvejet akryl-plader men syntes det blev alt for dyrt.
har også overvejet at få lavet laminat låger og inddækning på mål. det er billiger en akryl. Men holder det til saltvand?
så overvejer jeg pvc plader dem man bruger til reklameskilte og fik også en prøve sendt hjem. Men syntes det virker for blødt. er der nogen der har prøvet det?
så er der vandtæt krydsfiner. det skal jo males. Holder det og hvor lang tid holder det?
Er der nogen der har en god ide. det må gerne tænkes ud af bogen, det behøver ikke at være farven hvid.

Har lige et spørsmål til dekorering med sten.
Er der nogen der har prøvet at ligge en akryl-plade ned i akvariet for at lime sten på akryl-pladen så man kan lave et vildt lang overhæng/udhæng som på billedet1?
Eller en akryl plade på ende glasset så man kan lave et overhæng/udhæng, hænger ud fra endeglasset som på billede 2 bare uden sten i bunden bund?
Synes den udgave med flere lag er meget spændende MEN også en fantastisk skidtsamler. Og hvis du limer det sammen, vil du hverken kunne fjerne slam eller fiske en død fisk op. Problemet er så også at få sten der kan bruges til lige netop den udformning af akvariet.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af kalmar »

Smart med sokkel til roller og skummer. Hvordan lægger de fast hvor de gør? Er de nemme at løfte op?

hvorfor kører du ikke sikkerhedsretur ud samme vej som hoved retur. Der løber hurtigt også lidt denne vej, og så bypass'er det jo roller'en. Jeg ville smide dem begge ned samme sted.

Det ser ud som om at det bliver meget svært at komme til at arbejde i kammeret med retur pumpen?


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

kalmar skrev:Smart med sokkel til roller og skummer. Hvordan lægger de fast hvor de gør? Er de nemme at løfte op?

hvorfor kører du ikke sikkerhedsretur ud samme vej som hoved retur. Der løber hurtigt også lidt denne vej, og så bypass'er det jo roller'en. Jeg ville smide dem begge ned samme sted.

Det ser ud som om at det bliver meget svært at komme til at arbejde i kammeret med retur pumpen?
tværstiveren over retur rummet kommer højer up så det bliver lettere at komme til retur rummet.
Det med at samlekople sikkerhedsretur og hoved retur vil jeg da overveje. Men hvis hoved retur bliver stoppet så er sikkerhedsretur også stoppet, eller er det mig der mis forstår et eller andet?

Soklen til ruller og skimmer får en afsats at hænge på så man nemt kan tage soklen op. Afsatsen bliver sat på med silikone
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Carsten skrev:
Jens.k skrev:Hej Alle
Er der nogen der har en god ide til et materiale til skabs inddækning og skabslåger.

Har overvejet akryl-plader men syntes det blev alt for dyrt.
har også overvejet at få lavet laminat låger og inddækning på mål. det er billiger en akryl. Men holder det til saltvand?
så overvejer jeg pvc plader dem man bruger til reklameskilte og fik også en prøve sendt hjem. Men syntes det virker for blødt. er der nogen der har prøvet det?
så er der vandtæt krydsfiner. det skal jo males. Holder det og hvor lang tid holder det?
Er der nogen der har en god ide. det må gerne tænkes ud af bogen, det behøver ikke at være farven hvid.

Har lige et spørsmål til dekorering med sten.
Er der nogen der har prøvet at ligge en akryl-plade ned i akvariet for at lime sten på akryl-pladen så man kan lave et vildt lang overhæng/udhæng som på billedet1?
Eller en akryl plade på ende glasset så man kan lave et overhæng/udhæng, hænger ud fra endeglasset som på billede 2 bare uden sten i bunden bund?
Synes den udgave med flere lag er meget spændende MEN også en fantastisk skidtsamler. Og hvis du limer det sammen, vil du hverken kunne fjerne slam eller fiske en død fisk op. Problemet er så også at få sten der kan bruges til lige netop den udformning af akvariet.
Hvad hvis der ikke var så stor en fod på den nederste udhæng så det blever mere åben under udhænget. Så ville der også komme mere flow i vandet under udhænget dermed får jeg fjernet skidtet
Jeg tror jeg kan smadre nogle sten og lime dem sammen med akvarie cement så det kommer til at ligne.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Capoth skrev:Hej jens ser spændende ud og utroligt professionelt ud . Jeg er igang med de profiler også nu. :) Ang. låger fandt jeg ud af hth køkkenlåger kan bruges.Har du evt. en oversigt over hvad du købte, da de vil gøre min order lidt nemmere og kunne du få dem savet på mål hos leverandør? , samt om det er muligt kun at anvende 30*30, da akvastabil borde er lavet i 25*25mm. Hvem laver du udstyres indkøb hos. Brug for alle input jeg kan få :wink:
Hej Capoth
Ja du kan få det skåret på mål hos leverandør men du skal selv lave gevind i enderne men det var nu ret let at gøre bare man har det rigtige værktøj.
Hvor stort er dit akvarie ?
leverandøren af Alu-profiler heder matronics jeg fik 5 % på alt hvad jeg købte og gratis fragt hvis du kan få det leveret til en firma adresse.
min kontakt heder Stephan og han var meget behjælpelig
Har du andre spørsmål så skriv endelig.

https://www.matronics.dk/kategori/alu-p ... fil-system" onclick="window.open(this.href);return false;


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Tykki skrev::wink: Det er jo fantastisk med ordenligt gennemtænkte projekter, og du imponere mig virkelig med din tilgang til tingene. Når det er sagt, har jeg mødt mange som har så meget teknik at det ender med at være uudholdeligt at holde tingene ved lige. Man kan også tænke et projekt ihjel. Jeg er personligt super glad for så lidt grej som overhoved muligt. Det gør mit daglige arbejde med akvariet så meget sjovere, og der er en anden form for føling med tingene syntes jeg. Det skal nok blive godt det hele, men fyld nu for helvede vand i glaskabinettet, og ikke så meget snak :wink: jeg er jo pensionist før der sker noget af betydning her. De aller kærligste hilsner, Dan
Ja ja ja Jeg skal nok få fingeren ud og se at komme videre. :T

Det med alt for meget teknik kan jeg godt give dig ret i. Men nu er det lige så ledes, hvis jeg ikke havde alt det teknik så var det ikke en hobby jeg ville syntes var sjov. ser du jeg er kørestolsbruger og lam fra nakken og ned så jeg kan ikke gøre som dig eller de fleste her på forumet. Jeg har min computer det er på den jeg styre mit akvarie. Lys, skummer, dosering, fodring, m.m. og snart ville jeg kunne lave alle test via. Computeren. Så når jeg ser på mit akvarie at det hele spiller og ser flot ud så bliver jeg så glad over at jeg også kan være med til sådan en spænende hobby. :T
Der er ingen grund til at tude :G over jeg er lam fra nakken og ned :naughty: Jeg må bare finde andre veje at kunne udføre dat samme som du og andre. :beer:
Så min computer er mit værktøj til at nå mit mål. :Peace:


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af kalmar »

Wow, det sætter tingene lidt i perispektiv! Så skal vi andre ikke klage over lidt ondt i ryggen, eller hvad man kan have af skavanker.
Må man spørge, hvordan du bruger computeren, eller fungerer arme og fingre fint nok?

Fed løsning med de aftagelige bunde :beer:

Jeg ville ikke sammenkoble de 2 returrør, blot lade dem gå ned ved siden af hinanden samme sted. Det gør de i min akvarie, hvor de begge går ned i en filterpose, som løber over hvis den trænger til at blive renset.
Når retur er justeret korrekt, går der ikke noget i sikkerhedsoverløbet, men når der stille og roligt går lidt skidt i returventilen, begynder det at løbe over i sikkerhedsoverløbet. I starten kan de ikke høres, men efterhånden kan det. Så der kommer også noget igennem dette rør, selvom det ikke er så meget. Og i mit akvarie er det primært overfladevand der løber igennem her, da røret går helt op til overfladen i DT, hvor det primære returløb, er under vandoverfladen i DT.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Tykki »

Så er der jo en god grund tilmalle disse fixfaxerier :T


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Capoth »

Jens.k skrev:
Capoth skrev:Hej jens ser spændende ud og utroligt professionelt ud . Jeg er igang med de profiler også nu. :) Ang. låger fandt jeg ud af hth køkkenlåger kan bruges.Har du evt. en oversigt over hvad du købte, da de vil gøre min order lidt nemmere og kunne du få dem savet på mål hos leverandør? , samt om det er muligt kun at anvende 30*30, da akvastabil borde er lavet i 25*25mm. Hvem laver du udstyres indkøb hos. Brug for alle input jeg kan få :wink:
Hej Capoth
Ja du kan få det skåret på mål hos leverandør men du skal selv lave gevind i enderne men det var nu ret let at gøre bare man har det rigtige værktøj.
Hvor stort er dit akvarie ?
leverandøren af Alu-profiler heder matronics jeg fik 5 % på alt hvad jeg købte og gratis fragt hvis du kan få det leveret til en firma adresse.
min kontakt heder Stephan og han var meget behjælpelig
Har du andre spørsmål så skriv endelig.

https://www.matronics.dk/kategori/alu-p ... fil-system" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg regner med max 500l /120gallons
Fra råd herinde har jeg besluttet at få et special lavet akvarium, da jeg kan få den dybde jeg gerne vil have. Har set på 120*70*60 hos https://www.diamantaquarien.de" onclick="window.open(this.href);return false;.

Har talt med ham. Jeg kan gøre det i 30*30


Seniorreefer
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"