"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

HEJ ALLE
Jeg er ved at tegne på mot nye akvarie projekt. Før jeg går igang med at bygge så er det nok best at spare projektet med alle jer afarende og de kreative der er her på siden.
Er der noget jeg bør lave om eller forbedre?
har en ide om at dosere direkte fra køleskabet med foder se youtube.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har oaser en ide om at lave et extra refugium. L15xB40xD37 den skal placeres foran min skummer den skal bruges til at dyrke levende foder. den skal placeres foran skumeren så det levende foder ikke kommer i skumeren
Er det en god ide?
Den extra refugium er ikke tegnet på tegningen.

Er der andre der har nogle vilde og gode forslag til en sump, det skal dog passe til Triton metoden.
Mvh Jens
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Carsten »

Det ser da fint ud. Selvom jeg har lidt svært ved at gennemskue selve akvariet højde.
84 cm højt bord, men flere hundrede liter placeret oven på, kan meget let blive noget vakkelvornt noget. Så jeg ville forankre akvariebordet i væggen, blot for en sikkerhedsskyld.
Karantæne akvarie ville jeg droppe i hvert fald der. Det er meget lille, og jeg tror at udover de allermindste fisk, ville de andre blive stresset på grund af størrelsen. Det der "køleskab" må du gerne forklare noget mere. Tror det kan blive et problem med varmen, når skabet bliver lukket.
Refugie, fint nok, men ikke der hvor du vil placere det. I et refugie, skal gennemstrømningen være laangsom, for at være optimal, og det er den ikke, når vandet er udløbet fra skummeren. Du kunne evt. droppe karantæne akvariet og så med en shunt fra nedløbet lade en del vand rende gennem refugiet og resten i skummeren


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Carsten skrev:Det ser da fint ud. Selvom jeg har lidt svært ved at gennemskue selve akvariet højde.
84 cm højt bord, men flere hundrede liter placeret oven på, kan meget let blive noget vakkelvornt noget. Så jeg ville forankre akvariebordet i væggen, blot for en sikkerhedsskyld.
Karantæne akvarie ville jeg droppe i hvert fald der. Det er meget lille, og jeg tror at udover de allermindste fisk, ville de andre blive stresset på grund af størrelsen. Det der "køleskab" må du gerne forklare noget mere. Tror det kan blive et problem med varmen, når skabet bliver lukket.
Refugie, fint nok, men ikke der hvor du vil placere det. I et refugie, skal gennemstrømningen være laangsom, for at være optimal, og det er den ikke, når vandet er udløbet fra skummeren. Du kunne evt. droppe karantæne akvariet og så med en shunt fra nedløbet lade en del vand rende gennem refugiet og resten i skummeren
Ja bordet bliver skruet ind i vægen, men den alu profil det bliver lavet i er meget stærk. https://www.matronics.dk/kategori/alu-p ... ystem/4040" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarie højden er 55 da den skal fungere som skillevæg og 60 i højden er for besværlig at arbejde med har jeg fået at vide?
50cm ser bare for lille ud i min optik. så det bliver 55cm.

Jeg vil lave en bypass fra rulle filteret til skumeren og så lave som du foreslår med mindre flow i refugium.
Der er et link til youtube hvor de viser ideen med køleskabet det er meget svært at forklare hvordan det fungere.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis køleskabet bliver for varmt så må jeg lave huller ved køleren. Det ville være så sjovt og fint for mig hvis det ville fungere så det skal ihvertfald prøves af.

hvor stort skal en karantæne akvarie være?


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Stig Jest »

Hvis akvariet skal bruges som rumdeler, kan du jo komme til fra begge sider. Så er 60 cm. I højden vel OK. Jeg vil også mene at 60 cm i dybden ville være godt
Jeg har selv bygget underskab i 40x40 aluprofiler og det er mega fedt.
Jeg syntes du overdriver lidt i din brug af de store vinkelbeslag.
Generelt mener jeg, at det ser MEGET kompakt ud i underskabet.

Mvh. Stig


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jens.

Fede tegninger :GO Glæder mig til at følge med :W

Som jeg kan læse det, så bliver højden til akvariekant ca139 cm. Passer det? Hvis ja, så kan du altså sagtens gå op til 60 cm i højden på akvarie (Med mindre du er lige så lille som Tykkie :T )
På min rumdeler var akvariekanten oppe i 155 cm højde. Se evt her:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 0&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvordan skal dit akvarie “betragtes”, forstået som, står det lige ved siden af fx sofa(så man sidder lavt og ser ind i det, står det lige ved siden af spisebordet (så man sidder lidt højere og ser ind i det) Står det HELT frit (så man står op og ser ind i det). Det syntes jeg du skal overveje, da det er liiidt træls hvis fx det står helt frit og man så skal stå og bukke sig for at se ind i det.

Sumpen: Med den erfaring jeg efterhånden har fået, så SKAL der i mine setups være plads til en dunk med top-up vand i sumpen. Her i sommerperioden fordamper der ml 4-6 liter i døgnet her i huset. Jeg har en 25 L dunk stående i sumpen m top-up pumpe i, den kan trækkes ud således jeg kan fylde ro vand i den og så skubbes ind i sumpen igen.

Sumpen/Triton: Tror du har læst op på Triton metoden, de anbefaler 10xvandvolumen gennem refugium i timen og, som du også beskriver skal denne være EFTER skummer. Jeg kører ikke med 10x turnover, men nærmere 4 :dizzy: Dvs ca 4000L i timen her, på returpumpen. Jeg har dertil en ekstra returpumpe (der er forbundet til et uv filter som IKKE køre, har brugt det én gang i indkøringen, da jeg fik grønt vand) men pumpen kører og er med til at skabe mere flow i ref. Den suger vand i skummer rum og smider det ud i ref. (Ift smådyr i algerne så skal du ikke være nervøs for om de blæser væk, de elsker MASSER af flow.)
Husk også plads i sumpen til en doseringsmaskine, osv osv....
drop karentæneakvariet, det er for lille.

Glæder mig til at følge med Jens :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af bmvw »

Hold da k... nogle flotte tegninger! Håber det bliver lige så flot irl.
De 2 pumper der sidder på endeglasset er hæslige. Hvis du ikke kan undvære dem så flyt dem evt ned... og de inderste op selvfølgelig.
Ellers vil jeg bare sige rigtig god fornøjelse og god arb lyst.


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Amazonas »

Ser spændende ud...
Din sump ligner lidt min der er 140*40*40
Et rullefilter er nok i underkanten, mine køre bedst ved max 3.000 liter/timen og helst kun 2500liter/timen.
I mit er der lavet plads til to rullefilter og derefter et stort rum til skummer , mediefilter mm og derefter en boblefælle og så afgang

Og det fungere på den måde


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Carsten »

Jens.k skrev:
Carsten skrev:Det ser da fint ud. Selvom jeg har lidt svært ved at gennemskue selve akvariet højde.
84 cm højt bord, men flere hundrede liter placeret oven på, kan meget let blive noget vakkelvornt noget. Så jeg ville forankre akvariebordet i væggen, blot for en sikkerhedsskyld.
Karantæne akvarie ville jeg droppe i hvert fald der. Det er meget lille, og jeg tror at udover de allermindste fisk, ville de andre blive stresset på grund af størrelsen. Det der "køleskab" må du gerne forklare noget mere. Tror det kan blive et problem med varmen, når skabet bliver lukket.
Refugie, fint nok, men ikke der hvor du vil placere det. I et refugie, skal gennemstrømningen være laangsom, for at være optimal, og det er den ikke, når vandet er udløbet fra skummeren. Du kunne evt. droppe karantæne akvariet og så med en shunt fra nedløbet lade en del vand rende gennem refugiet og resten i skummeren
Ja bordet bliver skruet ind i vægen, men den alu profil det bliver lavet i er meget stærk. https://www.matronics.dk/kategori/alu-p ... ystem/4040" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarie højden er 55 da den skal fungere som skillevæg og 60 i højden er for besværlig at arbejde med har jeg fået at vide?
50cm ser bare for lille ud i min optik. så det bliver 55cm.

Jeg vil lave en bypass fra rulle filteret til skumeren og så lave som du foreslår med mindre flow i refugium.
Der er et link til youtube hvor de viser ideen med køleskabet det er meget svært at forklare hvordan det fungere.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis køleskabet bliver for varmt så må jeg lave huller ved køleren. Det ville være så sjovt og fint for mig hvis det ville fungere så det skal ihvertfald prøves af.

hvor stort skal en karantæne akvarie være?

Jeg ville ikke gå under 100 liter som karantæne akvarie.


Og som Stig skriver, så ser hele sumpen meget kompakt ud. Det er ikke så smart at skulle tømme hele sumpen for teknik, blot for at rense en ting.


Charlie nævnte kar med osmosevand til opfyldning. Har du helt glemt det?


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Marco R »

Hej Jens,

Det ser super lækkert ud, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge dit akvarium :y :GO

Foruden nogle af de nævnte ting, så ville jeg i hvert fald lave en ting om, og det er at fjerne samtlige midtersprosser og så lave din bølgebryder lidt større/bredere, så du derved undgår midtersprosserne :y
Det er jeg super glad for på mit eget, plus at jeg har fået lavet huller i min bølgebryder flere steder, da jeg så har til udgange til ledninger og div. foderhuller med fodercylinder, eventuelt se min signatur og mit 312 liters akvarium :happy:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Carsten »

Som Marco helt rigtigt skriver, drop midtersprosserne!

Da det jo nok ikke er et akvarie du selv skal flikke sammen, så få en akvariebygger til at lave det uden midtersprosserne. Mit eget akvarie er 130x130x60, og det har ingen sprosser. Vælger du alligevel at have sprosser, så få det lavet med en enkelt. Det er alt for besværligt med så mange som på tegningen.


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

charlie saltvand skrev:Hej Jens.

Fede tegninger :GO Glæder mig til at følge med :W

Som jeg kan læse det, så bliver højden til akvariekant ca139 cm. Passer det? Hvis ja, så kan du altså sagtens gå op til 60 cm i højden på akvarie (Med mindre du er lige så lille som Tykkie :T )
På min rumdeler var akvariekanten oppe i 155 cm højde. Se evt her:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 0&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvordan skal dit akvarie “betragtes”, forstået som, står det lige ved siden af fx sofa(så man sidder lavt og ser ind i det, står det lige ved siden af spisebordet (så man sidder lidt højere og ser ind i det) Står det HELT frit (så man står op og ser ind i det). Det syntes jeg du skal overveje, da det er liiidt træls hvis fx det står helt frit og man så skal stå og bukke sig for at se ind i det.

Sumpen: Med den erfaring jeg efterhånden har fået, så SKAL der i mine setups være plads til en dunk med top-up vand i sumpen. Her i sommerperioden fordamper der ml 4-6 liter i døgnet her i huset. Jeg har en 25 L dunk stående i sumpen m top-up pumpe i, den kan trækkes ud således jeg kan fylde ro vand i den og så skubbes ind i sumpen igen.

Sumpen/Triton: Tror du har læst op på Triton metoden, de anbefaler 10xvandvolumen gennem refugium i timen og, som du også beskriver skal denne være EFTER skummer. Jeg kører ikke med 10x turnover, men nærmere 4 :dizzy: Dvs ca 4000L i timen her, på returpumpen. Jeg har dertil en ekstra returpumpe (der er forbundet til et uv filter som IKKE køre, har brugt det én gang i indkøringen, da jeg fik grønt vand) men pumpen kører og er med til at skabe mere flow i ref. Den suger vand i skummer rum og smider det ud i ref. (Ift smådyr i algerne så skal du ikke være nervøs for om de blæser væk, de elsker MASSER af flow.)
Husk også plads i sumpen til en doseringsmaskine, osv osv....
drop karentæneakvariet, det er for lille.

Glæder mig til at følge med Jens :beer:
Højden på bordet er når man sidder ved spiseboret. Jeg er så heldig at akvariet står lige ved siden af et depot rum så alt vand til ATO står der inde ca 80L.
Alt mit teknik computer dosering skrubber skal der også ind i depotet.
det med turnover og hvad Triton anbefaler skal jeg nok læse lidt mere om. Tror ikke jeg har forstået det helt.
Refugium flyttes så det heder rullefilter, skummer, refugium, mediereaktor også returpumpe der har sit eget flowsystem.
Super god info. Tak


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Carsten skrev:
Jens.k skrev:
Carsten skrev:Det ser da fint ud. Selvom jeg har lidt svært ved at gennemskue selve akvariet højde.
84 cm højt bord, men flere hundrede liter placeret oven på, kan meget let blive noget vakkelvornt noget. Så jeg ville forankre akvariebordet i væggen, blot for en sikkerhedsskyld.
Karantæne akvarie ville jeg droppe i hvert fald der. Det er meget lille, og jeg tror at udover de allermindste fisk, ville de andre blive stresset på grund af størrelsen. Det der "køleskab" må du gerne forklare noget mere. Tror det kan blive et problem med varmen, når skabet bliver lukket.
Refugie, fint nok, men ikke der hvor du vil placere det. I et refugie, skal gennemstrømningen være laangsom, for at være optimal, og det er den ikke, når vandet er udløbet fra skummeren. Du kunne evt. droppe karantæne akvariet og så med en shunt fra nedløbet lade en del vand rende gennem refugiet og resten i skummeren
Ja bordet bliver skruet ind i vægen, men den alu profil det bliver lavet i er meget stærk. https://www.matronics.dk/kategori/alu-p ... ystem/4040" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarie højden er 55 da den skal fungere som skillevæg og 60 i højden er for besværlig at arbejde med har jeg fået at vide?
50cm ser bare for lille ud i min optik. så det bliver 55cm.

Jeg vil lave en bypass fra rulle filteret til skumeren og så lave som du foreslår med mindre flow i refugium.
Der er et link til youtube hvor de viser ideen med køleskabet det er meget svært at forklare hvordan det fungere.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis køleskabet bliver for varmt så må jeg lave huller ved køleren. Det ville være så sjovt og fint for mig hvis det ville fungere så det skal ihvertfald prøves af.

hvor stort skal en karantæne akvarie være?

Jeg ville ikke gå under 100 liter som karantæne akvarie.


Og som Stig skriver, så ser hele sumpen meget kompakt ud. Det er ikke så smart at skulle tømme hele sumpen for teknik, blot for at rense en ting.


Charlie nævnte kar med osmosevand til opfyldning. Har du helt glemt det?
Nej osmosevand har jeg i et depot. ATO vand fra depotet til returpumpe rum


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Marco R skrev:Hej Jens,

Det ser super lækkert ud, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge dit akvarium :y :GO

Foruden nogle af de nævnte ting, så ville jeg i hvert fald lave en ting om, og det er at fjerne samtlige midtersprosser og så lave din bølgebryder lidt større/bredere, så du derved undgår midtersprosserne :y
Det er jeg super glad for på mit eget, plus at jeg har fået lavet huller i min bølgebryder flere steder, da jeg så har til udgange til ledninger og div. foderhuller med fodercylinder, eventuelt se min signatur og mit 312 liters akvarium :happy:
super flot 312L

Det med bølgebryderen vil jeg helt klart gøre som dig det ser meget flot ud. håber det kan lade sig gøre nu når mit akvarie er 207cm lang.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Super god energi her på forum. Tak :GO
laver nogle nye tegninger så i kan se hvordan jeres input ser ud :GO


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Marco R »

Jens.k skrev:
Marco R skrev:Hej Jens,

Det ser super lækkert ud, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge dit akvarium :y :GO

Foruden nogle af de nævnte ting, så ville jeg i hvert fald lave en ting om, og det er at fjerne samtlige midtersprosser og så lave din bølgebryder lidt større/bredere, så du derved undgår midtersprosserne :y
Det er jeg super glad for på mit eget, plus at jeg har fået lavet huller i min bølgebryder flere steder, da jeg så har til udgange til ledninger og div. foderhuller med fodercylinder, eventuelt se min signatur og mit 312 liters akvarium :happy:
super flot 312L

Det med bølgebryderen vil jeg helt klart gøre som dig det ser meget flot ud. håber det kan lade sig gøre nu når mit akvarie er 207cm lang.
Tusind tak for rosen :happy:

Det kan det helt sikkert, det kommer bare an på bredden af bølgebryderen, og det kan ikke være meget, hvis noget, da dit jo kun er 90 cm længere end mit, og jeg fik lavet mit ekstra tykt, da jeg ville være sikker, men det er bare mig :hehe:

Hvor får du lavet dit akvarium? Du skal blot nævne, at du ikke vil have midtersprosser og kun bølgerbryder hele vejen rundt, inden at du bestiller det :GO
Jens.k skrev:Super god energi her på forum. Tak :GO
laver nogle nye tegninger så i kan se hvordan jeres input ser ud :GO
Glæder mig til at se flere tegninger :happy:


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Marco R skrev:
Jens.k skrev:
Marco R skrev:Hej Jens,

Det ser super lækkert ud, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge dit akvarium :y :GO

Foruden nogle af de nævnte ting, så ville jeg i hvert fald lave en ting om, og det er at fjerne samtlige midtersprosser og så lave din bølgebryder lidt større/bredere, så du derved undgår midtersprosserne :y
Det er jeg super glad for på mit eget, plus at jeg har fået lavet huller i min bølgebryder flere steder, da jeg så har til udgange til ledninger og div. foderhuller med fodercylinder, eventuelt se min signatur og mit 312 liters akvarium :happy:
super flot 312L

Det med bølgebryderen vil jeg helt klart gøre som dig det ser meget flot ud. håber det kan lade sig gøre nu når mit akvarie er 207cm lang.
Tusind tak for rosen :happy:

Det kan det helt sikkert, det kommer bare an på bredden af bølgebryderen, og det kan ikke være meget, hvis noget, da dit jo kun er 90 cm længere end mit, og jeg fik lavet mit ekstra tykt, da jeg ville være sikker, men det er bare mig :hehe:

Hvor får du lavet dit akvarium? Du skal blot nævne, at du ikke vil have midtersprosser og kun bølgerbryder hele vejen rundt, inden at du bestiller det :GO
Jens.k skrev:Super god energi her på forum. Tak :GO
laver nogle nye tegninger så i kan se hvordan jeres input ser ud :GO
Glæder mig til at se flere tegninger :happy:
Jeg har haft et knap godt samarbejde med bima til mit første akvarie så Henning kommer også til at lave det nye


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Marco R »

Jens.k skrev:
Marco R skrev:
Jens.k skrev:
Marco R skrev:Hej Jens,

Det ser super lækkert ud, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge dit akvarium :y :GO

Foruden nogle af de nævnte ting, så ville jeg i hvert fald lave en ting om, og det er at fjerne samtlige midtersprosser og så lave din bølgebryder lidt større/bredere, så du derved undgår midtersprosserne :y
Det er jeg super glad for på mit eget, plus at jeg har fået lavet huller i min bølgebryder flere steder, da jeg så har til udgange til ledninger og div. foderhuller med fodercylinder, eventuelt se min signatur og mit 312 liters akvarium :happy:
super flot 312L

Det med bølgebryderen vil jeg helt klart gøre som dig det ser meget flot ud. håber det kan lade sig gøre nu når mit akvarie er 207cm lang.
Tusind tak for rosen :happy:

Det kan det helt sikkert, det kommer bare an på bredden af bølgebryderen, og det kan ikke være meget, hvis noget, da dit jo kun er 90 cm længere end mit, og jeg fik lavet mit ekstra tykt, da jeg ville være sikker, men det er bare mig :hehe:

Hvor får du lavet dit akvarium? Du skal blot nævne, at du ikke vil have midtersprosser og kun bølgerbryder hele vejen rundt, inden at du bestiller det :GO
Jens.k skrev:Super god energi her på forum. Tak :GO
laver nogle nye tegninger så i kan se hvordan jeres input ser ud :GO
Glæder mig til at se flere tegninger :happy:
Jeg har haft et knap godt samarbejde med bima til mit første akvarie så Henning kommer også til at lave det nye
Super det er også flotte akvarier, og han kan helt sikkert lave det, så du undgår midtersprosser :y


dyr200
Reactions:

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af dyr200 »

ser fedt ud glæder mig til at følge det


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Tror i det godt kan bære uden den midterste stolpe på fronten af bordet?
Den overlæggeren er en alu 40x80x199
Til så stort et akvarie hvad skal jeg bruge til at køle vandet ned med om sommeren?
Min stue har det med at blive rigtig varm
Lige nu i mit 200L akvarie, bruger jeg 3 blæser nede i sumpen. Den kan godt holde varmen nede, men den køre ofte.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af charlie saltvand »

Pas ift om bordet kan bærer..., Spørg evt Bima om han tror baljen kan holde til det...?

Du skriver din stue bliver rigtig varm....., Hvad er det? Jeg kører med ati T5 lamper 12x54 w til min balje der er 2,5 meter lang. Min stue er vel mellem 20-24,25 grader, aner det faktisk ikke...?

Jeg har taget de små blæsere lamperne er født med ud, da jeg mener (og altid har ment) at de er for små og i for dårlig kvali. Så har jeg lagt en større pc blæser over de huller de originale blæsere sad i. Her da varmen kom for 5 -6 uger siden satte jeg der ud over, en “skrivebordsblæser/fan” op over baljen og fjernede 2 dæk glas, blæseren peger direkte ned over vandet. Den blæser starter når vandet bliver 26,2 grader og slukker igen når vandet bliver 25,8 grader. Jeg kan se at den kører hver dag fra ca kl15 til kl21. Min fordampning er SELVFØLELIG steget betragteligt, men jeg kan, ind til videre holde vandet i en ok temp. Tjek evt min tråd.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

charlie saltvand skrev:Pas ift om bordet kan bærer..., Spørg evt Bima om han tror baljen kan holde til det...?

Du skriver din stue bliver rigtig varm....., Hvad er det? Jeg kører med ati T5 lamper 12x54 w til min balje der er 2,5 meter lang. Min stue er vel mellem 20-24,25 grader, aner det faktisk ikke...?

Jeg har taget de små blæsere lamperne er født med ud, da jeg mener (og altid har ment) at de er for små og i for dårlig kvali. Så har jeg lagt en større pc blæser over de huller de originale blæsere sad i. Her da varmen kom for 5 -6 uger siden satte jeg der ud over, en “skrivebordsblæser/fan” op over baljen og fjernede 2 dæk glas, blæseren peger direkte ned over vandet. Den blæser starter når vandet bliver 26,2 grader og slukker igen når vandet bliver 25,8 grader. Jeg kan se at den kører hver dag fra ca kl15 til kl21. Min fordampning er SELVFØLELIG steget betragteligt, men jeg kan, ind til videre holde vandet i en ok temp. Tjek evt min tråd.
De dage i denne uge hvor det har været varmer som i dag. har mine blæser kørt fra kl 15 til 21. det samme som dine blæser. Men de tager en pause indimellem på ca 15 minutter en 3-4 gange. Jeg har plads mellem lampeholder til 2 blæser de kan ca blive 180mm x 180mm. Så med det jeg læser om did akvarie så vil jeg mene at jeg nok kan holde temp nede på vand. Tror du ikke?


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af charlie saltvand »

Hvor varm bliver din stue???


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

29. 34ca Hvis det er helt vind stille


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Triton vil have skumeren efter refu. jeg kan ikke helt forstå, hvordan de undgår at der kommer små dyr ind i skumeren. Måske er det ikke det store problem?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Flotte tegninger, du har ikke brugt sketch-Up som mig :)
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor du vil bave ruller inden refugium eller skummer?, eller er det mig der misforstår, kunne jeg lave om mine sumpe skulle jeg have refugium først, derefter skummer og så rulle for at fjerne lidt skidt, for om du har rullen først kommer den jo at tage alt nærrignen fra vandet inden det kommer i refugium, og så får du aldrig noget at gro...
Et tillægsproblem du fåre er at rullerne bliver brugt på et par dage, og det er der jo ingen grund til? SÅ IMO;
1) Refugium for at de skal have noget at arbejde med, og se nu til at få en sindsyg kraftig lampe over dette, jeg ville anbefale mindst 15%, gerne 20% af akvariets volume i refugium.
2) Skummer, hvad der ikke bundfalder i refugium kan tages af skummeren, jeg har skummeren først men den kærer langt fra på max, tømmer den vel hver 2 uge og her er suppen næsten helt sort. (Jeg har meget kraftig skummer).
3) SIdst ruller, og det bare for at tage det sidste "flyd" som man ikke vik have i karet, her skulle jeg også have diverse reaktorer

Jeg tror faktisk at jeg skulle kunne slukke for min skummer uden det skulle betyde noget, jeg kemper med lav PO4.

Nu du er inde på TritonLAB metoden, som jeg varmt vil anbefale, så skal du kigge på Alkatronic og Dosetronic, ja alt efter hvad dine ambitioner med baljen er?

Varmen kommer desuden at blive et ekstremt problem og dine ambitioner er SPS eller LPS.


Igen et fedt projekt, læs gerne min tråd, jeg fik sindsygt meget hjælp af de herre i designfasen af mit projekt, meget tror jeg du kan genbruge.


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Thomas fra Stockholm skrev:Flotte tegninger, du har ikke brugt sketch-Up som mig :)
Jeg forstår ikke rigtig hvorfor du vil bave ruller inden refugium eller skummer?, eller er det mig der misforstår, kunne jeg lave om mine sumpe skulle jeg have refugium først, derefter skummer og så rulle for at fjerne lidt skidt, for om du har rullen først kommer den jo at tage alt nærrignen fra vandet inden det kommer i refugium, og så får du aldrig noget at gro...
Et tillægsproblem du fåre er at rullerne bliver brugt på et par dage, og det er der jo ingen grund til? SÅ IMO;
1) Refugium for at de skal have noget at arbejde med, og se nu til at få en sindsyg kraftig lampe over dette, jeg ville anbefale mindst 15%, gerne 20% af akvariets volume i refugium.
2) Skummer, hvad der ikke bundfalder i refugium kan tages af skummeren, jeg har skummeren først men den kærer langt fra på max, tømmer den vel hver 2 uge og her er suppen næsten helt sort. (Jeg har meget kraftig skummer).
3) SIdst ruller, og det bare for at tage det sidste "flyd" som man ikke vik have i karet, her skulle jeg også have diverse reaktorer

Jeg tror faktisk at jeg skulle kunne slukke for min skummer uden det skulle betyde noget, jeg kemper med lav PO4.

Nu du er inde på TritonLAB metoden, som jeg varmt vil anbefale, så skal du kigge på Alkatronic og Dosetronic, ja alt efter hvad dine ambitioner med baljen er?

Varmen kommer desuden at blive et ekstremt problem og dine ambitioner er SPS eller LPS.


Igen et fedt projekt, læs gerne min tråd, jeg fik sindsygt meget hjælp af de herre i designfasen af mit projekt, meget tror jeg du kan genbruge.

Hej Thomas
Super interessante Akvarie du går at roder med :GO Tak for rosen med tegningerne men jeg har også øvet mig rigtig længe :smart: :wink:
Jeg forstår godt det med rullefilteren til sidst efter refugium, skummer og så rullefilter, medie reaktor, returpumpe.
men hvordan for du vandet fra skummerrummet direkte ind i rullefilteret uden at bruge en pumpe som koster penge og koster strøm?
Rulle filteren skal jo have vandet direkte ind i et rør.
Du men mener mit refugium er for lille. jeg kunne godt lave sumpen 10cm længere da jeg har et depot jeg kan dosere fra.
Tak for hintet om Alkatronic og Dosetronic. :GO
Mvh Jens


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hej Jens,

Altid glad at hjælpe, specielt når det er lidt større systemer der er så gennemtæmkte som dit. Det skal jo helst blive perfekt første gang.
Lad mig starte med refugium, se til at du får plads med en kraftig lampe jeg har et rigtig bæst af en lampe over min ene sump, 900W enligt specifikationerne, men den trækker under 400W, søg efter dem man bruger til Cannabis, de er lavet at nørdernes, nørder :) De fylder og giver masser af varme, selv om det er LED. 10-15% af akvarievolumen til macroalger og du kan made som du vil i baljen... Jeg smider i en hel plade OCEAN NUTRITION frostfodder hver dag, sammen med pellets, Nori tang og grønsager fra haven, og så skal jeg stadig dosere med PO4. Jeg har så også rundt 18-20% af akvarievolumen med macroalger.

Uden at være fræk så er prisen for en Red Dragon pumpe og den strøm den bruger dit mindste problem i dit projekt :) jeg har den største Clarisea med en BLAU 5000 liters DC pumpe monteret, og jeg bytter vel rulle hver måned, så på et år går det alene op over SEK 4000,-
Jeg er ikke nervøs for at rullen eller skummer ikke tager alt flyd der er i vandet og selv har jeg aktiv kul og PO4 reaktor (er ikke på) i samme kammer som rullen. En Blau 5000 liters pumpe koster rundt SEK 500,-
Når jeg bytter vand (10% et par gange om året) er det under macroalgerne alt Detritus ligger og hygger sig, i mine 4 andre sumpe er bunden altid ren (på nær i "karantæne" hvor jeg har en DSB og macroalger, her er der dog ret langsom cirkulation). Svært at forklare..... Men humlen er at Detritus og det meste flyd ender i macroalgerne.


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Jens.k »

Hej alle og svar til Thomas :)
tror nok jeg laver plads til filter eller ruller efter skummer så det første rum heder refugium, Skummer Filter/ruller, mediereaktor.
Så et stort refugium. mit regnestykke ser sådan ud :GO
55x41,5x38=94.6Liter
621207x50x60=621 15%= 93Liter :GO
Lampen: jeg har 2 hydra26 på mit nuværende akvarie når de køre 100% er de ope på 180W. Hvis jeg kan bruge dem så kan jeg købe nyt til selve akvariet. Jeg har endelig 3 men den 3 kan ikke go på nettet, den ved jeg ikke om den kan bruge, med en timer.
Hvis Hydra 26 ikke kan bruges til min sump, kommer de oven på akvarium + 2 ekstra
Hvis de kan bruges, skal jeg have nye lamper, til mit akvarie. Det bliver nok 3 hydro 52 eller 4 Ecotech Marine Radion XR30w G4 Pro. Selv om de er lidt pebret.
Retur pumpe: Der har jeg en Apex Cor15 som er super lydløs og smider 5700 liter i timen. Jeg laver så der er plads til 2 Cor15 køber nok en ekstra en gang.
Hvis jeg skal have en pumpe fra skummere til rulefilter så bliver det en DC pumpe lydløs og billiger pumpe. Den kan også forbindes til Apex.
Skummer: En OCTO. REGAL 200 INT Den har også en DC pumpe Super pumpe dejlig lydløs og holdbar. Kan også sluttes til mit Apex.

Da jeg startet op med mit første 200L akvarie, for 1 år og 3 måneder siden. (For at få lidt erfaring). der var jeg sikker på at jeg skulle have et der skulle vare støre. Så de fleste af mine ting fra mit 200L kan her genbruge, eller bygge vider på. Hvis det var sådan, at jeg fandt ud af at denne hobby ikke var noget for mig. Kunne det jo være lige meget om jeg skulle af med en brugt lille pumpe eller en brugt for stor pumpe ( alt for stor til en 200L... Nu gik det heldigvis sådan at jeg syntes denne hobby er rigtig spændende og sjov. Tror også jeg blev positiv overasket over hvor hjælpsom og flinke folk er også et frem der bare sparker røv :GO
Men nu ser det ud til at jeg har ting der passer til 600 liters akvarie. Det var en Rigtig god strategi :wink: set i bakspejlets klare lys.( Kurt Thorsen)
Mvh Jens


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

he he, jeg startede med 110 liter, derefter 575, så 720. Mens jeg byggede havde jeg et 480 liters for lidt forsøg og i dag totalt 3550 liter og der er stadig en del jeg ikke ville gøre om i dag.

Hydra i sumpen kommer sikkert at gå mere end godt, de skal lyse rødt og blå, om det går at programere.

Personligt ville jeg aldrig vælge Ecotech lamperne, vist kan man indstille dem til højre og venstre, ud og ind, men seriøst så er det en af de dyreste lamper derude og så har de på en blæser der koster $ 0,21 som de stadig på version 4 får klager på hele tiden.
Kig på Philips Coral Care lampe, de giver bedre lys, koster mindre og går aldrig i stykker da de er passivt kølet.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: NYT AKVARIE PROJEKT 2100 KBH

Indlæg af PoulD »

Jeg ved ikke om jeg har overset noget, men hvis det var min balje ville jeg bruge en del af sumpen til et ferskvandsrum (alternativt, levne plads i skabet til et ekstra akvarium med ferskvand).
Hvis mediereaktor er tænkt til brug for ting som f.eks. GFO / Rowaphos og/eller aktivt kul, ville jeg placere dem i samme rum som skummer (alternativt pumpe udgangsvandet tilbage i skummerrummet). Det kan næsten ikke undgås, at der kommer fint støv ud af en sådan mediereaktor. Aktivt kul er ikke godt for kirurger (andet fint støv for den sags skyld heller ikke) og du gider sikkert heller ikke kul og GFO bundfælder / akkumulerer i display tanken.

.02


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"