"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

512 ltr sydjysk fiskebur

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af petersoe »

Og undskyld Twinks for at "kuppe" tråden. Håber du kan bruge inspirationen, så der kan komme noget volumen på sumpen.
Dbh
Peter


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

trine... skrev:Jeg ville vælge en custom sump for at maksimere vandvolumen.
Den bette størrelse bliver du ked af med tiden mht pladsen til udstyr osv, hvis du skal holde koraller.
der kommer mere til senere. det er tanken at lave det modul opbygget.
Carsten skrev:Helt enig med Joel. Det der pjatværd du har skitseret bliver du træt af.
Til et ordenligt akvarie hører en ordentlig sump til.
Der bliver jo næsten igen plads til hverken skummer eller returpumpe
nu syner det måske mindre en det faktisk er :happy: måske.

jeg genbruger min sump fra mit 330 ltr som har fint returkammer, plads til en bk mini 200 (den genbruger jeg også), plads til en rowa reaktor og et lille refugium.
derudover er planen at modul opbygge det, som nævnt ovenfor og der skal også være plads til alt el i et lille skab dernede.
og så skal der stå et lille 54 ltr. karantæne akvarie, til fisk som ikke kan med deres "makkere"


det er egentligt forsøgt gennemtænkt, men om det så fungerer i praksis er svært at sige.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

petersoe skrev:Og undskyld Twinks for at "kuppe" tråden. Håber du kan bruge inspirationen, så der kan komme noget volumen på sumpen.
Dbh
Peter

det gør ikke spor. råd, erfaringer og alt andet er velkommen.

jeg vil skyde på jeg havner på ca 700 ltr. vand volume med tiden, så ca 200 ltr. sump.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

så er der sket en god del. men der laaaaaaaaaangt endnu. nu skal jeg finde ud af at placere de mp40qd pumper rigtigt. og er i da vilde der er gang i dem!
lamperne skal justeres, er egentligt okay tilfreds med farven på dem, men måske der skal lidt mere power på og måske jeg skal tilføje en mere eller hæve dem lidt (har en mere på hylden)

og så skal jeg smukkesere el og pvc lidt..

der er i dag indkøbt en 20 ltr dunk til ato, men den må i tænke jer til
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Marco R »

Det ser bare rigtig lækkert ud min ven :W :GO


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

Tak :)


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

:)
Gulbuget palet tilføjet. 30 min med rangorden boksning og så tøffer den rundt og hygger. Spiser fint og ser ud til at trives. Må se om jeg kan få billeder af fiskene engang
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

lidt billeder, bare hurtigt skudt med telefon.

mange af dem er ret ens men fiskene flytter sig jo de bæster.

der er stadig en del rod vedr. ledninger og teknik da hus byggeriet kommer i første række. det andet her skal blot fungere imens.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Twinks tirs 7. aug 2018 12:09, rettet i alt 1 gang.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

latterlige iPhone som vender billederne.

edit# har nu åbnet dem alle i paint og gemt dem igen uden at gøre noget ved dem. og det virker. på min pc vender de rigtigt inden upload første gang. :shout:


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

Jeg har igår reddet lidt fisk fra toilettet ved et nedluk. Det drejer sig om en
gylte : choerodon fasciatus ca 10-12 cm fra tip til tip.
En kirurg : acanthurus nigrofuscus ca 13-15 cm tip til tip.
1 picasso klovn
1 revhummer
6 chromis (desværre er 1 hoppet ud og 1 ved at give op)

Chromis røg i mit 500 ltr og går nu i flok med de 4 jeg havde i forvejen, ingen problem.
Klovnen går i mit 60 ltr klovne akvarie, som var tomt, sammen med gylte, hummer og kirurg, ikke optimalt, men bedre end toilettet.

Kirurg og gylte spiser begge godt, men har ikke meget plads i mit klovne akvarie, kirurgen har fået sig nogle knubs inden jeg fik den med hjem. Min tanke var at den lige skal ha et par dage inden den igen skal flyttes på.

Jeg skal dog finde ud af hvad jeg skal.
Gylten kan jeg læse er enbandit overfor rejer og snegle, jeg har et par wurdemanni, en dannebrogs og en pompomkrabbe jeg frygter lidt for, men for søren den fisk er flot.
Kirurgen kunne som sådan godt komme i mit 500 ltr, men der går allerede en achilles, en lilla, en gul, en truncatus og en palet. Alle i ca 10 cm str. Jeg er bange for følgerne. Ligenu virker den meget rolig af sind, som den stille og roligt tøffer rundt på den begrænsede plads.
Det skal nævnes at min achilles vokser hurtigere end de andre i akvariet og er mere agressiv, så måske en større kirurg til at “holde den nede” ikke var en dårlig ide ?

Eller er det bedst at finde helt nye græsgange til den nye store kirurg. (Jeg drømmer også om en naso elegans i ca 10 cm størrelsen)


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

Ingen input ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det er ikke altid til at vide hvad en ny fisk kommer at gøre ved balancen i akvariet, Achilles er kendte for at være ret besværlige, så jeg er ikke sikker på en ny kirug kommer at overleve, selv om den er stor.

Du kan og overveje at give mr. A et par dages ferie i den lille balje, med den risiko det jo altid er. Det kan rykke magtbalancen meget, tilmed så meget at den får tæsk når den kommer tilbage.

Naso familien er fredelige og min Naso V holdt god ro og orden i mit 720, nu har jeg en Unicorn som er meget fredelig mod alle.

Kejsere kan også skabe ro i baljen, og jeg har også fornemmelsen at mine tryggere i mit nuværende setup holder lidt ro på tingene.

En rigtig god ide er at holde med mætte, her kan jeg anbefale salatblade, mælkebøtter an mass og diverse "tang", det er vitklig oget der kan skabe ro blandt kirugerne, når de er vold-mætte og får græsse som de gør i naturen.

Nårdu smider i mange fisk samtidigt bliver det nemmere også, og er der 1 der virklig får tæsk er den nem at fange da den trygger sig helt op i oerfladen.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

Det er jo netop ikke så nemt endda.
Pt er achilles ikke den fisk som “bestemmer”, det er min gule zebrasoma.
Men achilles vokser hurtigere, så det er ku; et spørgsmål om tid.
Blandt andet derfor jeg overvejer at sætte den acanthurus nigrofuscus, som er tæt på dobbelt størrelse op og håbe den bliver chef og ellers er en fredelig en af slagsen


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fodder godt med nori tang og diverse sallater og det skal nok gå, dein favanese er ikke problemet, og riskon at magten skal tippe tl Achilles ka du ikke gøre noget ved, dit akvarium er imo for lille iaf...


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

Thomas fra Stockholm skrev:Fodder godt med nori tang og diverse sallater og det skal nok gå, dein favanese er ikke problemet, og riskon at magten skal tippe tl Achilles ka du ikke gøre noget ved, dit akvarium er imo for lille iaf...
De er meget velfodrede og er alt i alt gode venner :)
Jeg forstår ikke hvad du mener med “dein favanese” og “lille iaf...”

Jeg er klar over at når fiskene når en vis størrelse skal de videre.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Jones »

Du har en fin og velkørende achilles. Det ville jeg personligt ikke gamble med.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Du har en fin og velkørende achilles. Det ville jeg personligt ikke gamble med.
Heller ikke jeg - og slet ikke med en stor bristletooth. De er notorisk nogle børster - også selv om de virker fredelige. Min egen tominiensis er heller ikke kommet med over i det nye. Der skulle bare fjernes en af de store fisk før den begyndte at dominere. En achilles er alt for "fin" til at satse.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Twinks »

Jeg hører hvad i siger.

Den acanthurus nigrofuscus kommer ikke i.

Gylten sætter jeg derop tænker jeg. Og så kommer min dannebrogsreje ned i klovne akvariet.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 512 ltr sydjysk fiskebur

Indlæg af Engelquist »

Kører dette fine akvarie stadig?☺️


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"