"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

572L akvarie i støvring

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har du nogen ide om hvad der kan være sket?
De mest "normale" crash er vel at man nuller systemet eller at en kalkreaktor løber tør for CO2.
Hvis jeg får et lignende crash, ja jeg ved faktisk ikke hvad jeg skulle gøre. Nu går det jo ikke lige at fjerne min balje helt ;) men spontant ville jeg nok starte om stille og roligt, og så fokuserer 10% på enten LPS eller millipora, svært valg.. Måske en zen-gaden eller guppyfarm :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Thomas, blander mig lige :-).

Han skriver at han havde glemt at tænde for CO2 igen, til reaktor og opdager det da kh er nede på 4..... Det står i indlæg fra 16juli.
Han får ret hurtigt CO2 op igen, jeg tænker så at koral vækst er gået helt i stå og dermed er næringsoptag også gået helt i stå med efterfølgende næringsboom..... Jeg tænker det var derfor det væltede. Men vi kan jo lige se om han selv svare ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Kasper j. »

Med en kH på 4-5 så kan pH pludseligt falde meget kraftigt.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Der skete flere problemer hen over tid, men det der endeligt tog livet af det, var hifi anlæget der slog fra om natten.

1: co2 flaske tom, opdager det da kh er 4. Får den stille og rolig op, men pga stoppet vækst, kommer der lidt nærings boom, da korallerne nu ikke optager lige så meget næring som før.

2: en 3 uger efter, er der pga co2 flasken var tom, været saltvand oppe ved magnet ventilen, så den slår nu ikke til, opdager det da kh er 5, får den renset og den virker igen. igen næring ubalance osv osv.

fælles for begge disse problemer er min ghl kunne have advaret mig, men jeg havde slået alarmen fra, da jeg tænkte jeg selv lige holdte øje og ikke gad have den skulle larme når jeg ikke var hjemme. Havde også en kontra ventil til magnet ventilen, men havde ikke fået sat den på.

3: kalium var pludselig umålbar. den plejer aldrig at blive brugt ret meget... pludselig var den under 200.

4: Hele sommeren har akvariet lagt på 28.8 - 29.2

5: hifi anlæget havde slået fra, som jeg først opdager om morgen. Og der starter problemerne hvor det hele bare dør.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Beklager, jeg havde ikke lige læst igennem tråden igen, (fra den 16 juli), og havde glemt svaret.. Hmm,

Jeg var vel mest af alt glad for at se livsteg fra dig igen ;) det bliver jo ikke det sammen uden.

Har du overvejet en Alkatronic til at styre din kalkreaktor med, og eventuelt doserer extra KH ved behov? Jeg anbefalder den stadig. Tror jeg kan fikse en til under SEK 10 000,- som jo ikke er ret mange Danske riksdalere :)
Den kunne havde forhindret ulykke nr 1 og 2, men at hifi anlæget slår fra og der ikke kommer ilt i vandet, ja så går det hurtigt.

Har du snakket med dit forsikringsselskab, et er jo noget der sker pludsigt. Da et akvarium er en prydsgenstand kan du være eldig at få lidt tilbage, så du får råd til en Alkatronic (eller lignende maskine).


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af crazy seahorse »

Når større, velkørende systemer (som dit, Mads) crasher fuldstændigt, så er det ofte fordi flere hændelser indtræffer samtidig - eller i forlængelse af hinanden.
Problemet er, at det ene leder til det næste og man kan næsten ikke nå at håndtere den første hændelse, før den har medført den næste og så kommer akvariet hurtigt ind i en negativ spiral nedad og den er meget svær at bremse op for. Det er næsten umuligt.
Godt at se, at du stadig overvejer situationen. Jeg havde et totalt nedbrud i 2007 (længere historie) alt døde. Fisk lå døde og korallerne stod som hvide skeletter.
Jeg fjernede det jeg lige kunne se og så lod jeg ellers akvariet køre uden lys. Der var kun skummer, cirkulation og Ato på. Jeg overvejede også situationen i et halvt år.
Kom inde hos Klovnfisken regelmæssigt, fik en kop kaffe og gik og fulgte med i sendinger og i livet i akvarierne.
Efter 6 til 9 mdr begyndte lysten at vende tilbage. Jeg fik renset det hele op og skiftet en del af vandet. Pludselig så det hele ikke så slemt ud, det begyndte at ligne et akvarie igen. Oprensningen var egentlig ikke så slem, en hurtig weekend og det var sådan set klar til en ny opstart.
Så giv det lidt tid, Mads. Får du lysten tilbage, er det ret nemt at få et fornuftigt akvarie på benene igen inden for en overskuelig tid.
Håber snart at se dig tilbage på banen med et nyt rev.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Thomas fra Stockholm skrev:Beklager, jeg havde ikke lige læst igennem tråden igen, (fra den 16 juli), og havde glemt svaret.. Hmm,

Jeg var vel mest af alt glad for at se livsteg fra dig igen ;) det bliver jo ikke det sammen uden.

Har du overvejet en Alkatronic til at styre din kalkreaktor med, og eventuelt doserer extra KH ved behov? Jeg anbefalder den stadig. Tror jeg kan fikse en til under SEK 10 000,- som jo ikke er ret mange Danske riksdalere :)
Den kunne havde forhindret ulykke nr 1 og 2, men at hifi anlæget slår fra og der ikke kommer ilt i vandet, ja så går det hurtigt.

Har du snakket med dit forsikringsselskab, et er jo noget der sker pludsigt. Da et akvarium er en prydsgenstand kan du være eldig at få lidt tilbage, så du får råd til en Alkatronic (eller lignende maskine).

Jeg afventer pt forsikrings selskabet, de sagde de vil dække men har intet hørt fra taksator.

Nej jeg kan ikke se hvad jeg skal med sådan en. GHL laver også en kh måler, der koster en brøkdel, der kan arbejde sammen med min doserings maskine. Men når jeg i forvejen bruger kalk reactor, så skal jeg have en kh/ca blandning stående, som udelukkende bruges af den til akut dosering? Det har jeg slet ikke plads til.

Min GHL profilux kan fint lave alarmer hvis co2 flasken er tom, eller ph i reactoren er forkert. Jeg havde bare slået det fra, fordi jeg vidste flasken var tæt på at være tom, og da min kæreste gik der hjemme med en lille baby, gad jeg ikke alarmen larmede når jeg var på arbejde. Problemet er jo så, at der gik et par mdr og så glemte jeg alt om det, og så var der en periode hvor jeg ikke lige kiggede eller målede kh andet engang om ugen, pga. der lige var andre ting der var vigtige..

Jeg kunne bare have ladet alarmen slået til, så var de første 2 ikke sket... men ja.. DOH?
Senest rettet af StarF søn 9. sep 2018 19:29, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

crazy seahorse skrev:Når større, velkørende systemer (som dit, Mads) crasher fuldstændigt, så er det ofte fordi flere hændelser indtræffer samtidig - eller i forlængelse af hinanden.
Problemet er, at det ene leder til det næste og man kan næsten ikke nå at håndtere den første hændelse, før den har medført den næste og så kommer akvariet hurtigt ind i en negativ spiral nedad og den er meget svær at bremse op for. Det er næsten umuligt.
Godt at se, at du stadig overvejer situationen. Jeg havde et totalt nedbrud i 2007 (længere historie) alt døde. Fisk lå døde og korallerne stod som hvide skeletter.
Jeg fjernede det jeg lige kunne se og så lod jeg ellers akvariet køre uden lys. Der var kun skummer, cirkulation og Ato på. Jeg overvejede også situationen i et halvt år.
Kom inde hos Klovnfisken regelmæssigt, fik en kop kaffe og gik og fulgte med i sendinger og i livet i akvarierne.
Efter 6 til 9 mdr begyndte lysten at vende tilbage. Jeg fik renset det hele op og skiftet en del af vandet. Pludselig så det hele ikke så slemt ud, det begyndte at ligne et akvarie igen. Oprensningen var egentlig ikke så slem, en hurtig weekend og det var sådan set klar til en ny opstart.
Så giv det lidt tid, Mads. Får du lysten tilbage, er det ret nemt at få et fornuftigt akvarie på benene igen inden for en overskuelig tid.
Håber snart at se dig tilbage på banen med et nyt rev.

Erik
Jeg troede faktisk jeg havde fået redet det meste, jeg havde en periode på 3 dage hvor alt stoppede med at dø, men på 4 dagen der døde alt pludselig på få timer. Helt indtil det hele begynde at ryge, var der faktisk et fint forbrug af kh i systemet. og målinger på po4 og no3 virkede normalt. Der var ingen no2 at spore, desværre havde jeg ikke et nh4 testset, men mine hysterix, som normalt er det der er mest sart over for nh4 (ud fra hvad jeg har lært igennem tiden), stod fint som noget af det sidste.

Jeg er faktisk ved at få ideer til en ny sten opsætning... der skal et par søjler op, så der bliver endnu mere luft...


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Du har naturligvis ret, den jeg har fylder en del, er dyr og den larmer faktisk også. Jeg vil nok ikke anbefale den til folk der har akvariet og sump i stuen, for her er plads og støj vigtigt for den bedre halvdel :)
Det den kan er at slukke på reaktoren om KH blver for højt og dosere op KH om den bliver for lav. Med Dosetronic (doseringsmaskine) kan den doserer Ca og MG også. Men Mg og Ca svinger jo ikke så meget.

Men, jeg reklamre jo stadig for den, for jeg er super glad for min.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Da du har GHL setup, vil jeg anbefale en GHL KH maskine, jeg har haft rigtig gode erfaringer med min (no name) KH Maskine.

Nu vil jeg ikke bruge for meget plads i din fine tråd, så jeg genanvender dette indlæg til at svare på din kommentar heruder.

Jeg ser det som en central del i mit lille rev, med denne skulle jeg let kunne undværer min APEX, som koster det samme som denne uden reagensen. Mit setup er så baseret på Tritol metoden, så det bliver jo lidt mere vigtigt for mig at vide KH, da den jo lægger til grund for forbruget af Ca og MG.

Baseret på mine egne erfariger er forbruget af KH langt fra liniært, specielt på dagen svinger forbruget meget, temperatur har også stor indflydelse. Ja i nat havde min hund dårlig mave (lavede en stor kage (ingen detaljer)) og PH snak for første gang i en måned under 8.0, jeg ved så ikke om KH forbruget blev anderledes, men min erfaring siger mig at forbruget går ned når PH ligger under 8,0 så det regulerer sig selv lidt.
Ved at ha stabilt KH er forbruget af KH og Ca gået op markant, hvilket må betyde at korallerne vokser mere.

Jeg er glad for den extra sikkerhed det giver, jeg har pladsen, og jeg er OK med at det larmer lidt i blandt. Mest er jeg glad for den sikkerhed det giver, og når jeg får min doseringsmaskine der kan snakke med KH masknen får jeg doseret KH, MG og Ca alt efter forbruge og det bliver stabilt, og det tror vi begge er vigtigt, SPS :)

Ang pris, ja så er det jo bare penge :)
Senest rettet af Thomas fra Stockholm søn 9. sep 2018 21:10, rettet i alt 2 gange.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Jeg kan stadig bare ikke se hvad den skal forhindre? Min kalk reactor passer også sig selv, og min ghl giver en alarm hvis co2 er tom, eller ph i reactoren ikke er inden for normalen (med mindr ejeg slår det fra)..

Jeg kan sikke se pointen i at købe en kh måler, der kan dosere kh/ca, andet det er nice to have. Den kan jo også løbe tør, og hvis man ikke får gjort noget ved det, vil samme problem opstå. Det største problem var jeg slog lyd alarmen fra i min profilux og glemte alt om det.

Og det vil da bestemt være fedt at have en graf der viser hvor stabil ens kh er.. men jeg syntes ikke det er prisen værd, da det er let nok at lave kh målingen, og når et system først er kørt ind, er det begrænset hvor meget man skal pille ved sådan en kalk reactor, med mindre den løber tør for medie, eller co2.

Men at have et dobbelt setup med kalk reactor som det primære og en kh måler, ved siden af, der tilsætter hvis der er for store udsving, kan sikkert uden tvivl give extra sikkerhed. Men intet er idiot/doven sikkert.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"