"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

530L på Amagerbro

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

530L på Amagerbro

Indlæg af Gludoc »

Hej folkens,

Først og fremmest tak for en masse inspiration, råd og vejledning her på SF indtil nu. Jeg har brugt så meget tid på at studere jeres tråde mm. for at finde inspiration, at jeg tænkte jeg måtte give lidt tilbage - samt så har jeg stadig brug for mange gode råd :GO

Jeg er stadig rimelig grøn i den salte verden. Jeg har en kammerat der havde en balje i studietiden, men ellers blev min første balje opstartet i sommeren sidste år. Pga. ombygning mm har vi dog været nødt til at rykke akvariet og dermed en mulighed for at opgradere yderligere :y

Teknik
Akvarie: 530L DT (L155cm x H60cm x B58cm) med 45 graders vinkler på de yderste 10 cm af hvert hjørne fortil
Stensætning: 50cm Aquaroche plade mod overløbet samt ca. 40kg LS i en kombination af gamle sten fra det gamle akvarie samt en par enkelte 'nyrengjorte' - mere om det til sidst
Sand: Ca. 20kg sand, Blue Treasure 1-2mm
Sump: ca. 200L inddelt med 4 rum: 50-60L skummerrum, 65-70L planlagt til at være refugium, 15-20L returkammer og 35L ferskvandskammer + en bubbletrap
Refugium: 3x 9kg Ultrafint sand #0 (0,1-0,5mm) samt 3 forskellige makroalger (Chaetomorpha + 2 andre)
Retur: Skimz DC 5000 L/H - kører ca. på halv kraft
Skummer: Skimz SN143
Lys: 2 x Maxspect 180W 15000K
Cirkulation: Maxspect Gyre 150 (kører pt. 40%) + 2 x Tunze DC powerheads styret på multicontroller (skifter mellem 50% og 75%)
Varme: Eheim 150W sat til ca. 26 grader
Refugiumlys: 5W LED
Fodermaskine: Eheim batteridrevet fodermaskine
ATO: Tunze ATO
Dosering: Gro Tec NG 4 - pt. med KH, Ca og Vodka
RO/DI: Mars anlæg med boosterpumpe fra rent-postvand.dk
Blæser til skab: 2 stk. 80mm 230V blæser (https://www.avxperten.dk/computer-blaes ... m-31db.asp" onclick="window.open(this.href);return false;) - endnu ikke monteret

Fisk
1 x Amphiprion ocellaris (alm. klovnfisk)
1 x Pterapogon kauderni (Banggai Kardinalfisk)
1 x Pseudocheilinus hexataenia (Seksstribet Gylte)
1 x Zebrasoma flavescens (Gul kirurgfisk)
1 x Siganus corallinus (Blåplettet kaninfisk)
1 x Salarias fasciatus (hugofisk)
4 x Pseudanthias squamipinnis (1 han + 3 hunner)

Bløddyr
2 x Lysmata Amboinensis (Dannebrogsreje)
1 x Lysmata Wurdemanni
1 x Diadema setosum (Langpigget Søpindsvin)
1 x Astropecten polycanthus (Sand shifting star fish)
2 x Rødbenede eremitter
? x Stomatella snegle
? x Columbella snegle
? x Nassarius snegle

Koraller
TBD
Senest rettet af Gludoc lør 26. nov 2016 23:26, rettet i alt 4 gange.


Mvh Jeppe
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: 530L på Amagerbro

Indlæg af Gludoc »

Lille update. Cyanoproblemet aftager på stenene, men er stadig et tilbagevendende fænomen på bundlag. Jeg satte igår en sump til med DSB og makroalger, som skal køres ind og forhåbentlig kan afhjælpe med at optage overskydende nitrat og fosfat - ikke en kortsigtet løsning, men det er der jo ikke meget i denne hobby der er. Så indtil refugiet får taget livet af cyano'en så står den på manuel sugning af bundlag hver weekend :dizzy: Måske ender jeg med at ty til kemi... men nu må vi se...

Derudover er det blevet til lidt koraller i det lille rev - de står allerede super fint. Et par acropora, en hystrix, en favia, en caulastrea, lidt grønt græs og en stor montipora plade. Mine evner som koral-fotograf er ikke helt i top endnu :G - så forhåbentlig kommer der skarpere billeder næste gang :y

Et hurtigt billede fra i eftermiddags
FTS_skråt_eftermiddag_edit.jpg
Lidt aftenstemning lige før lukketid
FTS_aften_edit.jpg
FTS_side_edit.jpg
k1_edit.jpg
k2_edit.jpg
k3_edit.jpg
k4_edit.jpg
Og så lige et par billeder fra sumpen - glæder mig meget til at se en masse liv komme frem hernede! (jeg leder stadig efter levende sand fra akvarier - så hvis jeg kan kigge forbi dig og få en lille kop med hjem, så sætter jeg stor pris på det!)
sump1.jpg
sump2.jpg
sump3.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Jeppe
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"