"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

21.02.24 foto update og et par “bøffer”

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 2,5 Meter rev. 27.12. sneak peak...... ;-)

Indlæg af nielsk »

Det glæder jeg mig til at følge!!!
Der er inspiration til jeg selv skal igang næste år.
Post endeligt nogle flere pics når vandet er klaret op


SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev. 27.12. sneak peak...... ;-)

Indlæg af charlie saltvand »

Til NielsK og andre, her er (måske)? lidt inspiration til scape....

Det begynder at lysne og klare op :W

Så skal vi bare lige have overstået de forskellige indkøringsfaser...... :dizzy:

SPØRGSMÅL?
Jeg har næsten udelukkende brugt tørre sten" der er en smule levende fra det gl. setup.
SKAL JEG HÆLDE NOGLE BAKTERIER I FOR AT HJÆLPE PROCESSEN? Hvad er jeres erfaringer med disse???? TAK :beer:


Nu må vi se hvornår der kommer et fuld tank shot igen....?

Planen pt er at jeg skal have lps på de flade sten til venstre, sps på midterstrukturen, forskellige hammerkoraller på den hængende hylde og charlice koraller de steder der er skygge. Jeg vil forsøge at få div zoas til at sidde på "Eddie" på bagvæggen og på den lodrette del ved overløbet. Så må vi se om de plander bliver lavet om???
Nyt layout12.jpeg
Her er en bøtte med meget fint sand fra det gl. system, der er MASSER af liv og bakterier i bøtten.
Nyt layout11.jpeg
Nyt layout10.jpeg
Nyt layout9.jpeg
Nyt layout8.jpeg
Nyt layout7.jpeg
Nyt layout6.jpeg
Nyt layout5.jpeg
Nyt layout4.jpeg
Nyt layout3.jpeg
Nyt layout2.jpeg
Nyt layout1.jpeg
Nyt layout.jpeg
Der er forøvrigt ved at være fyldt op i APEX systemet
Skærmbillede 2020-12-28 kl. 12.01.42.png
HA en SKØN aften i morgen :grouphug:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af charlie saltvand ons 30. dec 2020 18:53, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 2,5 Meter rev.30.12. opklaring i baljen og FTS + ?

Indlæg af Engelquist »

Det ser dælme godt ud Charlie... :K :K :K :K :K
Vildt flot med de svævende hylder...
men Eddie på bagvæggen?? Måske hjælper det på min fantasi at ryge en bønne og smide Iron Maiden på pladespilleren :devilish:
Hvordan har du fået ham til at hænge der- med en magnet?

Jeg ville smide masser af bakterier i for at sparke det godt igang! :GO


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 2,5 Meter rev.30.12. opklaring i baljen og FTS + ?

Indlæg af crazy seahorse »

Ser fint ud, Charlie. Masser af plads til både fisk og koraller.
Ud fra mine egne erfaringer, så ville jeg smide en ordentlig rø..... bakterier i allerede nu. Det fik jeg ikke gjort og det forhalede hele processen.
Godt nytår ude på Slusen til Britt og dig.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: 2,5 Meter rev.30.12. opklaring i baljen og FTS + ?

Indlæg af ttkthomsen »

Det ser godt ud Charlie. Tror også der skal bakterier
I. Ham Andre M startede hans op på 7 dage :-)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 2,5 Meter rev.30.12. opklaring i baljen og FTS + ?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Helt klart i en masse bakterier med det samme, der findes også en masse mirakkel medikamenter der kan virke...

Mit system er 98% tör sten, og det syntes jeg selv fungere helt ok :)

Et tips jeg har taget til mig er at måle PO4 og NO3 hver dag under opstart, er en af dem meget lave doser, så du kan holde forbruget i gang, er de begge høje doser VSV. ATI Essentials PRO har deres C, N og P som jeg tror hårdt på.
Har du mulighed for at smide et 10 ml levende Phytoplankton i per 100 liter hver dag tror jeg også på at du får en god opstart.

Fed plan du har med baljen, fedt luftigt scape!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 2,5 Meter rev.30.12. opklaring i baljen og FTS + ?

Indlæg af Jones »

Det ser rigtig fint ud. Jeg ville ønske at jeg havde plads til et stort akvarie som dit.


o_O
nsorner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 26. dec 2020 22:42
3
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2009

Re: 2,5 Meter rev.30.12. opklaring i baljen og FTS + ?

Indlæg af nsorner »

Spændende mand! Glæder mig til at følge!


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev.30.12. opklaring i baljen og FTS + ?

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

En lille update her fra Slusen. Håber I alle er kommet godt ind i 2021.

Dette er det første indlæg i tråden i år :beer: :W

Jeg har jo ”bygget om” hen over december måned. I det næste setup vil jeg forsøge at holde fokus på koraller, da jeg nu har prøvet at holde kejserfisk og andre koral nippende fisk.
Som jer der har holdt ud og fulgt med i min, snart MEGET lange tråd, godt ved, så kan jeg godt komme til at kede mig, når det hele kører, det er åbenbart en del af mit temperament. Det har været en ordentlig omgang og en værre rodebutik at brække ned og bygge op igen…. (Se rodebunken nogle indlæg længere oppe)
STORT TAK til min smukke hustru for meget stor tålmodighed ;-)

Jeg tømte baljen den første weekend i december og hold åbent hus, hvor flere af jer var forbi for at hente sten, fisk og de koraller der ikke var blevet sponserede ud til den blå planet. Det var hyggeligt at se jer der var forbi, håber sten, fisk og koraller har det godt?

Jeg har igennem hele processen holdt gang i mit ”tårn” der er 70 cm højt, 40 bredt og 40 dybt. Heri har jeg haft mit kauderni par, mit klovne par, min lsd fisk og lidt LS og skiver og et par Charlice stumper. Min kauderni hun døde pludseligt og uden varsel i mandags (d. 2.1.21) mystisk? Alle andre fisk har det ok… Måske hun er blevet slidt af at lave for mange æg/unger?? Dont know.. Han kaudernien er i skrivende stund kommet op i den store balje, sammen med en nyindkøbt lille kauderni, håber de danner et par på et tidspkt da især min hustru elsker at se de små unger vokse op.
IndkøringDSC_0495.JPG
IndkøringDSC_0492.JPG

Mens DT var tømt fik jeg bygget lidt døde sten sammen til en sammenhængende struktur der skal huse sps koraller. Det er ret nemt hvis man bruger snedker PU lim. Her er et foto af processen.
Leger med sten og PU lim.jpg

Jeg har også tilføjet endnu et (lille) akvarie til systemet, (60 L) dette huser fremover makro alger og fungerer også som pods fabrik. Udløb herfra ryger ned lige ved siden af returpumpen i hovedsump. På den måde håber jeg der kan ryge en lind strøm af pods op i DT. Jeg har boret et hul ifronten af akvariet i venstre side/bunden af dette lille akvarie og vil bruge det i forbindelse med vandskifte, ved at stoppe tilløb til det og så åbne afløbshanen, derefter fylde nyt vand i dette og slutte det til resten af systemet igen. Det kommer max til at tage 5 min, så jeg tænker en god del af de pods der sidder o makroalger og på glas nok skal overleve…?
SumpIMG_7757.jpeg
SumpIMG_7758.jpeg
Jeg har fået ryddet lidt op i ledningshelvede og dertil hørende controller. Havde en naiv drøm om at skjule alle ledninger, men kom undervejs i tanke om at det grej (specielt flow pumper, retur pumper, skummer pumper) vi bruger i dag har en ret lang ledning fast siddende og denne ledning skal kunne hives med når pumpen skal renses, så det med at gemme ledninger i kabel kanaler osv. Det opgav jeg.
Hvad FANDEN gør I andre med alle de strømforsyninger der følger med vores dinganoter? Det er jo helt vildt som de fylder og varmer. Jeg ville gerne have klistret dem op på en aluplade, med køle lim, men det opgav jeg også…PIS! Jeg har i skrivende stund + 10 af de sataner hængende i sumpen.
SumpIMG_7760.jpeg
SumpIMG_7759.jpeg
Jeg har fået nogle plastfiltre hjem fra USA til min POWER FLOW pumpe i sumpen. Jeg må indrømme at jeg er meget imponeret over Amazone... :hehe: 6 dage efter jeg havde klikket på køb, kunne jeg hente pakken ved den lokale pakke pusher. Det er sgu hurtig service!
Power filter.jpg

Jeg har bestilt lidt charlice koraller, en enkelt acan mv og er så småt begyndt at sætte dem i DT. Jeg har også bestilt et par yellow watchman gobi hos Carsten.
Nye bolcherIMG_7754.jpeg
Nye bolcherIMG_7751.jpeg
Nye bolcherIMG_7748.jpeg
Nye bolcherIMG_7747.jpeg
IndkøringDSC_0487.JPG

Jeg er blevet ok tilfreds med min aquascape, jeg ELSKER ”pudderfint” bundlag, ulempen kender i jo, det sejler rundt i baljen når der er lidt blæs på pumperne, så det bøvler jeg pt. lidt med. OBS! Den mørke sten midt på midterstrukturen er en "podesten" fra det gl. system, den ryger snart ud af baljen.
IndkøringDSC_0499.JPG
IndkøringDSC_0500.JPG
IndkøringDSC_0501.JPG
Indkøringen er godt i gang og der er stadigvæk brunalger og silikatalger fra sten og bundlag....og uklart vand men jeg er optimist!
IndkøringDSC_0498.JPG
IndkøringDSC_0502.JPG
Eddie fra Iron Maiden er kommet på bunden af baljen, gad vide hvordan han kommer til at se ud med en encrusting Charlice på? Ell grønt græs som hår :sneaky2: :K
IndkøringDSC_0508.JPG

Nu prøver jeg at sidde på mine hænder og vente på at baljen stille og roligt modnes, mens jeg planlægger hvilke fisk der skal i denne gang. Jeg hælder til mindre stimefisk, så der skal en røvfuld antihas squeeze my penis og en omgang blå/grøn cromis i baljen, sammen med mit par af kauderni, klovn, yellow watchman gobi.... Og så en eller 2 "store fisk" der spiser alger = kirurger.

Koraller:
Jeg vil forsøge mig med en gang ”mixed reef” denne gang. Har allerede købt lidt Charlice, favia mv og har haft lidt rester fra det gamle akvarie. Når baljen er klar til det skal der startes med nogle nemme sps koraller og så må vi se om jeg på et tidspunkt bliver i stand til at holde high end acropora mv……?

Jeg ønsker jer ALLE et FANTASTISK ÅR med MASSER af reefing succes!
:grouphug:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 2,5 Meter rev.8.1.21. Lidt lang update og GODT NYTÅR

Indlæg af Tykki »

:biggrin: Sikke en masse! Jeg hæfter mig dog mest ved den smukke lige linie som skjuler vandlinjen :beer:


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: 2,5 Meter rev.8.1.21. Lidt lang update og GODT NYTÅR

Indlæg af Jens.k »

Nice Charlie nu er det ved at ligne du noget du kan kalde et akvarie igen. jeg kan rigtig godt lide den enkelte sten opbygning det syntes jeg er redt svært at lave og samtidig få det til at se dramatisk ud med overhæng osv. Det ser hammer godt ud med den svævende sten du har limet på glasset


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev.8.1.21. Lidt lang update og GODT NYTÅR

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for jeres positive kommentarer :-)

Nu tror jeg sgu jeg er tilfreds med indretningen i akvariet :W :h
872B1E60-E365-4004-8023-C55835E2638A.jpeg
9B5148BB-2161-4733-A83F-07AAC25F5988.jpeg
Jeg hældte 6 poser codpods i de 2 sammenhængende akvarier sidste onsdag og har også doseret bakterier og zooplankton. Jeg skal da lige love for at der er liv i baljen :hehe: Alle ruder er dækket af pods.
Svært at tage fotos af m iPhone men her er lidt forsøg.
E89397FF-8799-43B4-BA87-B38637BD7FD2.jpeg
B6FA0E6D-2F66-4A3E-8CBE-ABA85A0FFB80.jpeg
B76F596F-426A-4E84-9CDD-38F95538FB52.jpeg
2C4763BE-A7E9-4FF4-83DE-84A78B31DB64.jpeg
74656D19-363A-4B39-8FD5-3A85F5608CEE.jpeg
3E943697-161E-4A3B-BB82-8E94164DCEEB.jpeg
E6870CCD-2668-4442-9B45-C9DDBA5C3EAE.jpeg
Det er alle de små hvide prikker.

God uge derude
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev.11.1.21. Pods i laaaange baner og færdig s

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Det er da tid til en update, her en måned efter juleaften og ca 4 uger inde i opstartsprocessen.

Det går fint med akvariet, der kommer langsomt mere og mere liv i baljen.
Pt er der:
6 turbosnegle
6 nasssarius snegle
klovne par
Kauderni, Gl stor han og én enkelt meget mindre ny fisk... Krydser hænder for at det går :be:
8 stk grøn cromis.

Lidt lps og ganske lidt sps.

Jeg satte for sjov min doseringsmaskine til at doserer 5 ml af de 3 hellige i døgnet for 3 dage siden, målte i går, da var KH steget med 0.6 til 8,9. slukkede den så og i dag er KH faldet til 8.3, så der bliver da forbrugt lidt saft allerede. Nu sætter jeg den til at doserer 3 ml i døgnet og måler igen i morgen.... I det gl system doserede jeg 45 ML i døgnet da det var mest, der er et stykke derop :biggrin: Har ca 5 L Triton core 7 base stående jeg vil bruge først, derefter prøver jeg at skifte til ATI´s tilsætnings tilgang.

Næringen i baljen er stødt faldet og er i dag på No3 = 2,5 og Po4 på 0,03 - agtigt... Carsten KAN DU SÅ FÅ DET HANNA PULVER HJEM! :y :T :K .. (Målt med Rowa high sensity phosphas.. bla bla bla. Jeg HADER at bruge farver og vil derfor hellere bruge Hanna, men det er svært når jeg ikke har noget regens hjemme.

Jeg har i de 4 uger baljen har kørt doseret 4 store ampuller af det der bakterie halløj fra Biodigest, det virker satme godt!

Som i kan se på fotos er der stadigvæk masser af forskellige alger, lidt grønne, MASSER af brune "snot" alger og sørme også lidt Cyano.

Der er langsomt kommet mere og mere liv i vandet, har været rundt og hente lidt koraller hos DYGTIGE med-akvarister, TAK for det :GO

Planen er forsøge at få en balje der kan holde liv i diverse "high-end" koraller, men det ved jeg kræver lidt, nej meget tålmodighed, så jeg starter op med de lidt lettere koraller.

Der er også kommet lidt mere "levende" i baljen, nu er der:
6 torbo snegle
6 nassarius snegle
Klovne par.
Kauderni han st XL og en enkelt lille nyindkøbt, håber på at det er en hun og at de vil danne par, da den store hun desværre døde kort tid efter jul :BA :crybaby:
8 stk, blå/grøn chromis.

Jeg mangler:
En musling.
En stor håndfuld squit my penis Anthias
En Kirurg Fowleri ( er bestilt)
En "stor" fisk mere, måske 2, Sikkert også kirurger?
Et par yellow watchman goby (er bestilt)
En ell 2 forskellige små gylte til at gå og sutte koraller rene for div pest dyr.

Og så om et godt stykke tid, nogle FLOTTE sps koraller :W

I tårnet går min LSD mandarin og hygger sig, den er ved at blive godt FED af alle de pods jeg har hældt i systemet. Planen er at tårnet skal fyldes med div lps koraller, scolymia, Acanthastrea lordhowensis, zoas der svæver mv.

Jeg går og bander lidt over det meget fine sand jeg har brugt som bundlag i det store akvarie, det hvirvler godt rundt :devilish: :crybaby: :G , Jeg håber det "sætter" sig på et tidspunkt? Hvis det ikke går, så overvejer jeg at køre "bundløs" som i tårnet.....


Her er lidt (dårlige) iphone fotos.
Indkøring. 24.1.21IMG_7859.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7858.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7857.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7856.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7855.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7854.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7853.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7852.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7851.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7850.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7849.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7848.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7847.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7846.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7845.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7844.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7843.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7842.jpeg
Indkøring. 24.1.21IMG_7841.jpeg
Enjoy og hav en GOD uge 4 derude i Corona land :beer: :grouphug:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 2,5 Meter rev.24.1. 4 ugers update.....

Indlæg af nielsk »

Tak for update! Nu håber jeg også snart at kunne bidrage med en ny tråd.
Det bkiver spændende at følge tilvæksten i dit åbne scape


SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

ALGE video

Indlæg af charlie saltvand »

UPDATE 04.02.21.

Alge video :y

Selv tak Niels. Jeg glæder mig til at følge din flotte nye balje :GO

Her i huset kører det stille og roligt (meget roligt.... = liiidt langsomt) :hehe: Har lovet mig selv at have MEGET tålmodighed denne gang. Jeg vil gerne kunne holde flotte highend koraller på et tidspkt når baljen er klar. Jeg har brugt noget tid på at læse op på Reef moonshiners "metoden" som er udviklet af en meget entreprenant Østriger eller noget, som nu er bosat i U.S. of fucking America... Han hedder Andre Mueller og er PISSE dygtig. Jeg vil forsøge at efterligne hans tilgang når nu engang akvariet er klart til dette.

Nå, nu og her er der kommet lidt lps og en smule sps i baljen, som "test" koraller. Jeg har fået svar på min første icp test og det ser faktisk ganske fornuftigt ud. Dog er min NO3 = 0 på denne :dizzy: , Jeg har selv målt den til 0,5 gennem længere tid så jeg ER begyndt at doserer No3 i baljen for ca 14 dage siden, men kan se jeg skal skrue lidt op for tilsætningen. Dette er sikkert også årsagen til at der er CYANO i baljen, det er dog på tilbage gang nu.

Jeg skal have hentet noget mere CUC her i weekenden.

Her er en glad amatørvideo af algebaljen :clap:
[video][/video]

Håber I alle har det godt derude i coronaland.... For fanden jeg er TRÆT af den lorte virus :devilish: :angry:

Hygge :grouphug:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev.06.02. flere fisk og 2 ?

Indlæg af charlie saltvand »

Så er der lidt flere nye fisk i baljen :W

Er begyndt at doserer efter moonshiners reef (Andre Mullers) opskrift. En af hans "hemmeligheder" er at doserer dagligt og dråbevis ift flere af de sekundære sporstoffer. Hans "setpoint" er til den høje side ift. den gængse tilgang, nu må vi se hvordan baljen her i huset reagerer?

SPØRGSMÅL: Hvor kan jeg købe fluor (fx aquaforest FLUORINE) men UDEN Jod i og til EN FORNUFTIG pris? Jeg skal bruge ca 700 ml :embarassed: :dizzy: Hvis jeg skal følge Andres anvisninger. Har købt 50 ml i en butik, der er så også jod i, det er førnævnte Aquaforest. 50 ml koster 133 kr..... Jeg skal bruge 14 flasker :G = 1862 KR.. Det er jo sindsygt, SÅ... Hvor kan jeg købe fluor/Fluorine, til en fornuftig pris?

Jeg havde glemt hvor VILD jeg er med de forskellige leopard gylter, er du gal de er smukke. Jeg fik en "blue star leopard wrasser" HUN, med hjem fra en forhandler den anden dag, smuk smuk fisk. Jeg søger andre leopard gylter, så hvis du har en i overskud, så skriv til mig :GO

Lidt (dårlige) æble fotos...
Blue star leopard gylte (Hun)
Indkøring 06.02.21IMG_7933.jpeg
Klovnepar, der ligger æg :GO
Indkøring 06.02.21IMG_7930.jpeg
Ny racer bil den NYDER de 2,5 meter svømmeplads og foxface
Indkøring 06.02.21IMG_7927.jpeg
Racerbil :biggrin:
Indkøring 06.02.21IMG_7925.jpeg
Foxface
Indkøring 06.02.21IMG_7922.jpeg
Anthias han
Indkøring 06.02.21IMG_7921.jpeg
Han Anthias squit my penis.... Købte 8 stk og den ene har allerede udviklet "Han" farver :W
Indkøring 06.02.21IMG_7919.jpeg
Leopard gylte hun
Indkøring 06.02.21IMG_7917.jpeg
Et glimt af moonshiners reef, excel regneark udviklet af Andre. Man fylder resultat fra ICP test ind og så kommer regnearket med anbefalinger. både korrigerende (FX min med hensyn til Fluor) og de daglige små tilsætninger af jod, jern, crome, osv.
Indkøring 06.02.21IMG_7913.jpeg
Sjovt at se hvordan de bakterier jeg tilsætter fortrænger algefilm på bagruden
Indkøring 06.02.21IMG_7905.jpeg
Endnu et spørgsmål:

Jeg kan se at der er RIGTIGT mange inde og kigge i tråden, ... Der har været 4900 stk klik på de sidste 14 dage...er I ikke søde at komme med en lille kommentar? fx en :GO eller en :BA eller en :angry: ... Jeg ved godt det er en smuler mere besværligt end en thumbsup på facebook, men kom nu.....


Hygge fra slusen!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af SamuelChristensen »

Det ville være billigere at skifte alt vandet med perfekt salt mix så. Så ville du ramme alle sporstofferne :D
Det ser spændende ud, men jeg vil sige at dosering af NO3 så tidligt er en fejl. Næringen skal nok komme med den fiskebestand, og de koraller du har tager ikke skade af lav NO3 og er nok slet ikke sitand til at bruge det endnu alligevel, men de alger du har jubler. :banana:

Men overall: :GO :GO :GO


Tropic Marins danske repræsentant.
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af Jens.k »

Det ser jo ud til du er på rette vej med akvariet :GO :GO :GO Dejlig du har tålmodighed, må indrømme at jeg brugte kemi til at hjælpe det hele lidt hurtigere på vej. :wink:


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Samuel. Fedt med dit indspark :GO

Det kan godt være det er for tidligt at doserer No3, når der ikke er flere koraller i baljen?

Jeg har bare tænkt at et rundt 0 i no3 er for lidt, i det jeg jo også doserer bakterier (De skal have noget at leve af) + jeg har ret meget po4 (sikkert fra de gl. sten) så (det skæve) forhold mellem po4 og no3 har ifølge min erfaring spillet meget ind ift at have en del alger. Forøvrigt er alle alger på kraftigt tilbage march nu, så der er lys for enden af tunellen. Jeg sender en ny icp test afsted igen i næste weekend, så må jeg se hvordan det ser ud til den tid :GO
Ift vandskifte, så er det tanken med denne metode at man IKKE skal skifte vand :biggrin: :W I LOVE IT, som jeg har prøvet før, da jeg kørte med Triton tilgang + MANGE koraller = stort forbrug. Her kørte jeg akvariet i 2 år uden vandskifte. Det spare man altså en del penge på (saltindkøb + fremstilling af RO vand).

Ham der har udviklet Reef moonshiner tilgangen har erfaring for at det at tilsætte nylavet vand hver uge/hver 14 dag/ hver ? er en stor belastning for korallerne.
Ift sporstoffer er det IKKE NOK at skifte vand, idet der sigtes efter at kører med højere værdier med flere af sporstofferne, end hvad der er normalen og hvad der er NSW.
Tak for indlæg :grouphug:

Ja tak Jens! Det kniber med tålmodigheden, men jeg har set mange fotos af hvad der venter ift flotte koraller, når baljen er klar til det. Det er med til at motiverer mig :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev:Hej Samuel. Fedt med dit indspark :GO

Det kan godt være det er for tidligt at doserer No3, når der ikke er flere koraller i baljen?

Jeg har bare tænkt at et rundt 0 i no3 er for lidt, i det jeg jo også doserer bakterier (De skal have noget at leve af) + jeg har ret meget po4 (sikkert fra de gl. sten) så (det skæve) forhold mellem po4 og no3 har ifølge min erfaring spillet meget ind ift at have en del alger. Forøvrigt er alle alger på kraftigt tilbage march nu, så der er lys for enden af tunellen. Jeg sender en ny icp test afsted igen i næste weekend, så må jeg se hvordan det ser ud til den tid :GO
Ift vandskifte, så er det tanken med denne metode at man IKKE skal skifte vand :biggrin: :W I LOVE IT, som jeg har prøvet før, da jeg kørte med Triton tilgang + MANGE koraller = stort forbrug. Her kørte jeg akvariet i 2 år uden vandskifte. Det spare man altså en del penge på (saltindkøb + fremstilling af RO vand).

Ham der har udviklet Reef moonshiner tilgangen har erfaring for at det at tilsætte nylavet vand hver uge/hver 14 dag/ hver ? er en stor belastning for korallerne.
Ift sporstoffer er det IKKE NOK at skifte vand, idet der sigtes efter at kører med højere værdier med flere af sporstofferne, end hvad der er normalen og hvad der er NSW.
Tak for indlæg :grouphug:
Jeg vil sige det er for tidligt. Tænk i biomasse, hvad er der mest af og derfor kan hive mest ud af vandet og derfor bruger det. Doser nitrat hvis dine koraller rent faktisk har brug for det. Nitrat mangel er nemt at se i korallerne og de kan klare sig fint uden. Det er værre hvis de ikke har fosfat tilgængeligt. Det ville jeg mene :D

jojo bevares, hvis man ikke nyder vandskift så er det jo en udfordring der skal løses. Så må vi se om det rent faktisk er billigere at dosere de enkelte dele op istedet for at nulstille med stort vandskifte og så bagefter dosere for forbrug. Jeg elsker at skifte vand og suge affald ud, fanden en lykkefølelse man har bagefter :K
Held og lykke med det, keep us posted. :beer:


Tropic Marins danske repræsentant.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af Dan89 »

Ser sgu godt ud!
Hvordan er sohalen at få til at spise?
Og anthias når du har så mange går de i stime? :D


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Dan. Ja tak, tror det ender med at blive godt :GO

Sohalen kom i går, den har fået tilbudt: mysis, flake (blandet) og pellets. Den har ikke taget noget endnu, jeg tilføjer noritang til menuen i dag. Den er i GOD stand, så jeg krydser fingre for at det nok skal gå :GO
Indkøring. fisk. 07.02.21DSC_0258.JPG
Antihas stimer on-off, de trækker sammen i stime, sammen med Chromis, når de store fisk er meget aktive. Det ser FEDT ud :W

Jeg fik fingre i en SMUK han i går, der er røget ned til alle de små hunner, og en enkelt lille han. Håber de alle klare den. Baljen er jo 2,5 meter lang, så der er mulighed for at trække sig, hvis det er nødvendigt.
Indkøring. fisk. 07.02.21oE7JM.jpeg
Indkøring. fisk. 07.02.21. 2.jpg
Nu er der ved at være fuldt op på fiskesiden. Har dog holdt plads åben til 1 ell 2 større fisk mere, når de rigtige er til salg... + lidt flere leopard gylter, nå de rigtige dukker op.

Jeg har fået fat i 2 stk yellow watchman goby, kunne IKKE få et færdigt par :G . De går pt i hver sin ende af baljen og ser sure ud, som de jo gør. Håber også de finder sammen på et tidspkt?

Skal over og se den gale fiskehandlers balje i morgen, det glæder jeg mig til :grouphug:

God uge 6 derude :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af Dan89 »

Spændene med sohalen! Vi krydser fingre! :D

Dumt spørgsmål de 2 sidste billeder er det din anthias han? Ville gerne selv ha nogen når mit nye kommer at op at kører! ;)

Spændene med gobyerne!

Glæder mig til alt det her corona er væk så man kan komme ud og se nogle akvarier!


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ser godt ud, jeg er glad for at internettet er blevet hurtigere med tiden jeg har læst alle dine tråde, (dejligt med mange billeder).

Jeg ligger mig i den anden grøft hvad angår NO3, klart du skal dosere om den er 0.
Har du ikke NO3 i karet kommer nitrificeringsprocessen at stoppe, og du risikere at Amonium stiger kraftigt hvilket dine fisk ikke har godt af, samme med PO4, for uden NO3 bliver forbruget af PO4 kraftigt reduceret.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af charlie saltvand »

Thomas fra Stockholm skrev:Ser godt ud, jeg er glad for at internettet er blevet hurtigere med tiden jeg har læst alle dine tråde, (dejligt med mange billeder).

Jeg ligger mig i den anden grøft hvad angår NO3, klart du skal dosere om den er 0.
Har du ikke NO3 i karet kommer nitrificeringsprocessen at stoppe, og du risikere at Amonium stiger kraftigt hvilket dine fisk ikke har godt af, samme med PO4, for uden NO3 bliver forbruget af PO4 kraftigt reduceret.

Tak for de pæne ord Thomas og ja, jeg syntes også de tråde med fotos er sjovest at se igennem :GO

Jeg er HELT enig med dig, mht No3 niveauet, det skal i min optik, i det mindste være målbart :W

Jeg tester alt hvad jeg kan igennem i dag. Dvs. de 3 hellige, No3 og po4.

Hejsan i Stockholm :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af SamuelChristensen »

Uddyber lige min tidligere pointe for klarhedens skyld:
Et akvarie der er dækket af alger mangler ikke NO3, tværtimod, så er inputtet af NO3 højere end outputtet. Alle de mange alger optager næringen hurtigere end du kan teste for det. Der er rigeligt af kvælstof derinde og med alle de mange fisk så er det daglige output af kvælstof mere end rigeligt til den smule koraller og sten. Der er ikke noget nitrificering der går i stå af lav nitrat. Hvordan kan man så nitrificere ammoniak fra en flaske i helt rent vand tilføjet bakterier? Som jo er en meget populær måde at starte et akvarie nu, så det skal du ikke lade dig bremse.
Yderligere pointe:
Hvis du allerede nu doserer dit og dat mens akvariets biologi prøver at finde en balance baseret på biomasse og dens affald og forbrug, så bliver det kun skævt fremadrettet. Og det er strid modstand til det du skrev tidligere Charlie; "Har lovet mig selv at have MEGET tålmodighed denne gang" Giv nu lige biologien lov til at finde sin plads. Selvom du er utålmodig :froggy: Du er ikke engang færdig med at tilføje fisk og koraller og prøver at dosere op til ønskeværdien for god fremadrettet koral og kalkalgevækst.
Så, nu er det nok input fra mig, nu må vi få andre på banen. God søndag derude :beer:


Tropic Marins danske repræsentant.
Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af Amazonas »

Det ser bare fantastisk ud Charlie.

Fantastisk tilgang du har til projektet og ja man mangler sku de små materialist foretninger hvor de selv kunne blande de stoffer man lige står og mangler til ens akvarie.

Skal selv snart igang med et nyt setup næsten magen til det Niels har fået


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af charlie saltvand »

SamuelChristensen skrev:Uddyber lige min tidligere pointe for klarhedens skyld:
Et akvarie der er dækket af alger mangler ikke NO3, tværtimod, så er inputtet af NO3 højere end outputtet. Alle de mange alger optager næringen hurtigere end du kan teste for det. Der er rigeligt af kvælstof derinde og med alle de mange fisk så er det daglige output af kvælstof mere end rigeligt til den smule koraller og sten. Der er ikke noget nitrificering der går i stå af lav nitrat. Hvordan kan man så nitrificere ammoniak fra en flaske i helt rent vand tilføjet bakterier? Som jo er en meget populær måde at starte et akvarie nu, så det skal du ikke lade dig bremse.
Yderligere pointe:
Hvis du allerede nu doserer dit og dat mens akvariets biologi prøver at finde en balance baseret på biomasse og dens affald og forbrug, så bliver det kun skævt fremadrettet. Og det er strid modstand til det du skrev tidligere Charlie; "Har lovet mig selv at have MEGET tålmodighed denne gang" Giv nu lige biologien lov til at finde sin plads. Selvom du er utålmodig :froggy: Du er ikke engang færdig med at tilføje fisk og koraller og prøver at dosere op til ønskeværdien for god fremadrettet koral og kalkalgevækst.
Så, nu er det nok input fra mig, nu må vi få andre på banen. God søndag derude :beer:
God pointe med det med at der er mad nok (=no3) til algerne og at de (algerne) spiser no3 før jeg kan nå at måle denne, men det jeg SER i akvariet er at algerne er kraftigt på tilbagetog, efter jeg er begyndt at doserer lidt No3 som de bakterier jeg også doserer kan leve af. Jeg tror at de alger der kom i starten i HELT RENT vand, inden der kom fisk i akvariet, fik næring direkte fra sten og bundlag, da der umuligt kunne være næring fra vandet (har lige fået icp svar og mit RO vand er helt rent :GO Derud over købte jeg salt med bakterier i, da jeg blev rådet til dette. Det gør jeg IKKE mere, det er ikke til at styre! (ikke for mig ihvertfald). Tak for din "head-up" ift at No3 nok skal komme op i takt med at jeg kommer flere og flere fisk i akvariet. Det er jeg nu ikke så bekymret for, da jeg har et fint refugium m makroalger der høstes jævnligt (her er lystiden skruet betragteligt ned, da jeg fik svar på ICP med at No3 var = 0.00.
Jeg er holdt op med at dosere NO3 for denne gang, da jeg nu måler en No3 på 5. Nu får baljen lige lov at sætte sig lidt igen og så kommer der flere "lette" sps i akvariet til at suge næring og få gang i et forbrug af de 3 hellige.

og som du ved Samuel, så er der nogle af os der har et standpunkt, til vi tager et nyt :beer:

@Amazonas, tak tak. Det bir fedt at følge med, husk MASSER af fotos :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af SamuelChristensen »

Okay, lyder godt. Jeg kører mine akvarier med 0.0-0.2 no3 og 0.02-0.05 po4, så når folk siger det ikke kan lade sig gøre eller er smart med lav No3 så blander jeg mig :D Det bliver spændende at se hvad du får stablet på benene med din metode! Det er interessant at se hvordan folk gør det forskelligt. Uanset metode, så er de fisk utroligt fine! :f2: :K :f3:


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 2,5 Meter rev.06.02. Flere fisk og 2 ??

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Samuel, du har helt ret i at systemet lige skal stabilisere sig og om PO4 er under kontrol så skal der ikke doseres NO3, så rigtig godt at vi lige fik den med også. Jeg kiggede blindt på mit eget system og glemte helt at dette er helt nyt.

Nu plejer PO4 at rende løbsk under indkøringen, så her er det godt at dosere NO3 for at få forbruget af PO4 til at stige, gerne med en kull kilde som Vodka for at få forbruget på max.

Du risikere også at begge er 0 og der kommer peaks af amonium, som du ikke vil ha da du har fisk.
Jeg mener ikke at du skal dosere NO3 for at det er godt for koraller, men for at det er godt for nedbrydningen af PO4, alt efter hvor høj den er.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"