"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Mit "problem" var jo at jeg var løbet tør for steder at lime fast mine koraller ;( men mon ikke jeg kan få plads til et par nye darlings :)
Hold da op et dårligt billed :BA
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Et lidt bedre billed, planen er at på den nederste plade skal der primært være acanthastrea sammen med lidt SPS (Slimers) eller millepora.
Det øverste plato er til mere lys krævende SPS samt acanthastrea imellem dem naturligvis, nej jeg elsker da ikke acanthastrea, hvor får i det fra?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Behøver jeg at sige at det var med STOR spænding jeg fik hjem fisk i dag. Akvariet er slukket ned med bare blå lys så de nye får maksimalt muligt ro (uden at fange hidsiproppen).
Jeg kan rapportere om relativ ro i akvariet efter bare 15 min. De nye får lov at svømme rundt næsten ubemærket, de nye er alle fremme ved ruden og kigger ud :grouphug:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af toni »

Thomas fra Stockholm skrev:Behøver jeg at sige at det var med STOR spænding jeg fik hjem fisk i dag. Akvariet er slukket ned med bare blå lys så de nye får maksimalt muligt ro (uden at fange hidsiproppen).
Jeg kan rapportere om relativ ro i akvariet efter bare 15 min. De nye får lov at svømme rundt næsten ubemærket, de nye er alle fremme ved ruden og kigger ud :grouphug:
Lækker lækker fisk! Tillkke med den :beer:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Toni,

Kejserne begyndte at spise stort set med det samme da de kom i, og mr. Black tror jeg at jeg så nappe lidt i går. Nu til morgen var jeg naturligvis spændt på hvor mange prikker den lille bandit havde fået over natten.
Jeg fandt 1 prik på den ene finde og for mig ser det ud til at han går og søger mad (nipper på stenene), har dog ikke set ham med 110% sikkerhed spise endnu(frost).

Der er ingen fjantligheder fra Zebrasoma xanthurum, og achilles virker meget "harmonisk" og ikke aggrasiv hvilket lover godt når der skal flere fisk i baljen. Det kan jo stadig gå galt, så jeg afvagter og fodre 5 gange om dagen, visse fisk kan knap svømme :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Achilles har fået en ven i baljen, min pudsefisk får lov at hygge med den kontinuerligt, de andre syntes vel mest at den er irriterende.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

PO4 remover, kontrolregning

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skulle lige behøve et reality check her.

Jeg har målt min PO4 til ca 0,05 mg/L og jeg vil fjerne 0,03 mg/L PO4

Bruger ultra life flydende fosfat remover som måler i PPM, som jo er det samme (næsten) som mg/L.

Om jeg hælder 1 ml væske i 16 Galleon (ca 60,6 liter) fjerner jeg hele 1 PPM PO4, for 2200 liter vand skal jeg tilføre 36,3 ml (2200/60,6) for at fjerne 1 PPM.
Nu er det ikke 1 men bare 0,03 jeg vil fjerne så (0,03*36,3) = 1,1 ml.

Hvilket gør en lille beholder på 60 ml til en ret god investering :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PO4 remover, kontrolregning

Indlæg af Carsten »

Thomas fra Stockholm skrev:Skulle lige behøve et reality check her.

Jeg har målt min PO4 til ca 0,05 mg/L og jeg vil fjerne 0,03 mg/L PO4

Bruger ultra life flydende fosfat remover som måler i PPM, som jo er det samme (næsten) som mg/L.

Om jeg hælder 1 ml væske i 16 Galleon (ca 60,6 liter) fjerner jeg hele 1 PPM PO4, for 2200 liter vand skal jeg tilføre 36,3 ml (2200/60,6) for at fjerne 1 PPM.
Nu er det ikke 1 men bare 0,03 jeg vil fjerne så (0,03*36,3) = 1,1 ml.

Hvilket gør en lille beholder på 60 ml til en ret god investering :)
Hvis det da virker!

Hvorfor prøver du ikke med Seaklear eller Lantaniumklorid?
Lantaniumklorid koster ikke ret meget. Har en del på lager, hvis det har interesse.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Kasper j. »

Du kan også prøve en anden metode til at fjerne fosfat. Hæv din nitrat til mellem 2,5 til 5 mg/L med sangokai nutri complite og begynd at tilsætte sangokai shoko nutribacter som er en slags vsv blanding.

Du får en stor nedbrydning af både nitrat og fosfat. Hvis du bare sørger for at have din nitrat på 2,5 - 5 mg/L får du ikke de sædvanlige vsv problemer.

Det virker for mig. Jeg bruger ikke længere fosfat fjerner og jeg har næsten ikke målbar fosfat med Hanna testsættet.

Min erfaring med seaklar er at de er godt til at fjerne fosfat men det fjerner også snegle og rejer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Carsten »

Kasper j. skrev: Min erfaring med seaklar er at de er godt til at fjerne fosfat men det fjerner også snegle og rejer.
Det er korrekt, hvis du ikke bruger det rigtigt.
Men jeg har nu brugt det med succes i mit eget akvarie, også hvor det udfældet fosfat er kommet op i akvariet, men har ikke observeret nogle uheldige ting i den anledning.
Kirurger bryder sig heller ikke voldsomt meget om en overdosis af Seaklear/lantaniumklorid.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I skal vel have hele billedet ;)

Jeg bruger Biopellets, UltraMin^s og ikke mindst Ultra Phos for at holde nærringen i bund, der ud over Balling Light og indtil for nyligt Osmose vand. Der er DSB of makroalger i den ene sump.
Kommer inden kort at begynde at bytte 3-5% vand om ugen men da jeg jo har 2200 liter er vandbytte ret dyrt og en masse arbejde (overvågning).

Samtidig har jeg en masse stimefisk efterhånden og de skal jo have mad, og hidtil har de fået frost som jeg dog er ved at trappe lidt ned på, mine Acanthastrea får ligeledes frost og her kommer jeg også at gå over til pellets (FaunaMarin Ultra LPS).

Den kraftige fodring har fået PO4 op til 0,05 hvilket jo ikke er dårligt, men vil man have tryk på korallerne skal den jo under 0,03, derfor UltraLife PO4 remover som begge mine forhandlere bruger.

Jeg vil helst ikke have noget der tager mine snegle, men gerne noget der tager søstjerne (min harlekimreje tog som nr 1 min sandsøstjerne :scream: så den har mad nok til et par uger).

Takker for inputs, da ingen rigtig har rettet min kalkyle antager jeg at jeg har tænkt rigtigt denne gang :)
Skal holde jer informeret om det virker naturligvis, Så snart jeg er kommet det sidste Cyano til livs skal jeg forsøge med at høje Nitraten lidt for at få mere vækst, jeg tror som du er inde på Kasper at det er en ubalance mellem Nitrat og PO4 der er grunden til Cyano, så om begge er rundt nul burde den jo være i hus.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Kasper j. »

Carsten skrev:
Kasper j. skrev: Min erfaring med seaklar er at de er godt til at fjerne fosfat men det fjerner også snegle og rejer.
Det er korrekt, hvis du ikke bruger det rigtigt.
Men jeg har nu brugt det med succes i mit eget akvarie, også hvor det udfældet fosfat er kommet op i akvariet, men har ikke observeret nogle uheldige ting i den anledning.
Kirurger bryder sig heller ikke voldsomt meget om en overdosis af Seaklear/lantaniumklorid.
Jeg vil så også lige sige at jeg ikke brugte det korrekt i starten. Men jeg synes at metoden med nitrat tilføjelse og noget vsv af en art er mere naturligt.

Angående cyano så har jeg haft succes med at hæve pH til 8,3 - 8,4 med kalkwasser som jeg tilsætter med en dosseringsmaskine og jeg laver en ny portion hver 14 dag. Man skal bare ikke dossere det hvide/gullige bundfald. Og man skal dossere det over mange små dosseringer over hele døgnet så pH ikke stiger for voldsomt. 1 til 2 uger efter at jeg startede dosseringen havde jeg ikke længere cyano.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Kasper, jeg ligger på 8,5 - 8,8 i PH uden at nogen kan komme med en fornuftig forklaring (ja proben er kalibrerer og testet med kendte værdier).
Belysningen er nede på 12 timer nu.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Kasper j. »

Det må være noget giftigt vand i har i Sverige :-)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har ikke byttet vand i 1½ år, bare fyldt på 10-15 liter om dagen direkte fra vandhanen, så lad os se om et par måneder med osmose og vandbytte samt UltraLife PO4 remover :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Thomas,

Vild med din balje, og dine utroligt smukke Acros.

Jeg håber det er ok at rejse en lille finger mht din dosering af Carbon (biopellets) og DSB samtidig - af hvad jeg har læst, går disse 2 ting sjældent i spænd sammen - måske derfor du har lidt udfordringer.

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Peder,

Alle råd er velkomne, jeg har også hørt at DSB og engtlig alt andet der tager bort Nitrat ikke går sammen, men ingen har kunne forklare mig hvorfor.
Jeg har ca 750g i min reaktor til 2200 liter vand.

Og jeg er helt enig, jeg har udfordringer, ikke problemer :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Carsten »

Thomas fra Stockholm skrev:I skal vel have hele billedet ;)

Jeg bruger Biopellets, UltraMin^s og ikke mindst Ultra Phos for at holde nærringen i bund, der ud over Balling Light og indtil for nyligt Osmose vand. Der er DSB of makroalger i den ene sump.
Kommer inden kort at begynde at bytte 3-5% vand om ugen men da jeg jo har 2200 liter er vandbytte ret dyrt og en masse arbejde (overvågning).

Samtidig har jeg en masse stimefisk efterhånden og de skal jo have mad, og hidtil har de fået frost som jeg dog er ved at trappe lidt ned på, mine Acanthastrea får ligeledes frost og her kommer jeg også at gå over til pellets (FaunaMarin Ultra LPS).

Den kraftige fodring har fået PO4 op til 0,05 hvilket jo ikke er dårligt, men vil man have tryk på korallerne skal den jo under 0,03, derfor UltraLife PO4 remover som begge mine forhandlere bruger.

Jeg vil helst ikke have noget der tager mine snegle, men gerne noget der tager søstjerne (min harlekimreje tog som nr 1 min sandsøstjerne :scream: så den har mad nok til et par uger).

Takker for inputs, da ingen rigtig har rettet min kalkyle antager jeg at jeg har tænkt rigtigt denne gang :)
Skal holde jer informeret om det virker naturligvis, Så snart jeg er kommet det sidste Cyano til livs skal jeg forsøge med at høje Nitraten lidt for at få mere vækst, jeg tror som du er inde på Kasper at det er en ubalance mellem Nitrat og PO4 der er grunden til Cyano, så om begge er rundt nul burde den jo være i hus.
Jeg vil tro at et så lille ugenligt vandskifte du planlægger, er spild af tid og penge.
et 3% vandskifte er ikke mere end 60-70 liter og 5% 100-110 liter.
Vil tro at du skal op på mindst det dobbelte før end du kan se nogen forskel i måleresultaterne.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Carsten, du har naturligvis 100% ret, 3-5% vandskifte kommer ikke at rykke ret meget (ingen ting) på vandværdierne som de er i dag.
Jeg har faktisk aldrig byttet vand regelmæssigt da jeg vel mener det er spild af penge og at bytte 5% er stadig 110 liter og ca 4 kg salt som er ca SEK 500 mere på akvarieregningen om måneden :BA Men på det lange løb kan det jo hjælpe at stabilisere systemet.

Vil passe på igen at takke for de mange gode kommentarer, som har fået en masse nye tanker frem, TAK!

MVH
Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Carsten »

Det burde da være muligt at finde noget billigere salt.
Her i landet kan vi få 20 kilo salt for Dkr. 200,-
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

20 KG for DKK 200, ja der får jeg ikke bordsalt.

Den næst største anledning til at jeg ikke skifter mere end 3-5% er at ingen salt jeg har målt passer perfekt, de fleste har for høj CA eller KH, dette er både med de billigste og absolut dyreste.

I mit gamle 575 liters byttede jeg vel 40 KG salt over 3 år, med 2200 liter vand har jeg hidtil konkluderet at ZEOx bliver for dyrt i længden, måske.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af toni »

Hej Thomas

Hvordan går det med Achilles :) Skal til Stockholm i 4 dage i midten af maj, så da må jeg hellere kigge forbi for at se dit setup :beer:

Edit: Ps. så kan det være jeg kan få en kasse salt eller to til 200 kr med op til dig, men kan ikke love noget :wink:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

@Toni, Du er så hjertens velkommen, skal du have et par frags med hjem? fraggede min elskede "lilla, hvid, grøn acropora" i dag.
Jeg er ikke hjemme mellem 5-8 (Barcelona på messe) og ferie mellem 22-29 :)

Om der er tid skal jeg tage dig/jer med til Triton naturligvis og Akvarieleasing.

Achilles fik jeg for første gang i dag til at tage mad der ikke gror på stenene, af ren desperation fik den Purple Seaweed (porphyra sp.) og den guffede så meget i sig at jeg kunne se to små buler på maven, men den er så mager at jeg ikke endnu er rigtig glad, min bestilling af 10 stk Zebrasoma har jeg udskudt iaf 1 uge til at begynde med da Achilles jo skal være på toppen og klar til at dele ud lidt bøllebank når de kommer. Den har fået en lidt keedelig tendens siden i går at gemme sig lidt selv om alle andre fisk er fremme og hygge ved forruden.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Den som gir sig...

I går kom der ind en lille opgradering på fiskefronten, min Achilles klarede sig desværre ikke den kom aldrig rigtig i gang med at spise.
Det blev til en ny Achilles, en der har gået hos en mindre forhandler i 5 uger og den så jeg spise pellets allerede i sidste uge. Tanken var at hente mine 10 flavescens og så Achilles på vejen for at skabe lidt kaos i baljen.

Nu går det ikke altid som præsten siger, og mine flavescens var ikke kommet hjem så de for vente et par uger da jeg ikke vil tage dem ind når jeg ikke er hjemme.
I stedet blev det lidt impulsivt og jeg tog med hjem en leucosternon til det lille 480 som skulle gå sammen med den nye imperator og den gamle annularis.
Nu havde jeg en Chelmon gående i min DSB som jeg tidligere havde forsøgt at introducere uden held da min xanthurum var for kærlig.

Forståeligt nok var jeg vel lidt nervøs for at føre sammen 2 nye setups i akvarierne;
Imperator vs. Annularis.
Achilles & Chelmon vs. Xanthurum & Olivaceus...
Min nye Leucosternon (5 cm) skulle gå med Naso vlamingii large (+20 cm) så der var jeg ikke nervøs :)

Sidst men ikke mindst fandes der endnu et alternativ...

Når alting går godt er man vel efterhånden lidt skeptisk, men ikke des to mindre har min Xanthurum raset af og der er en fin harmoni i baljen, alle spiser pellets uden Chelmon "naturligvis". :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Scolymia Australensis fodring

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Sker ikke meget på siden så hvad kunne man dele ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Og nu her en ½ times tid efter :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

og så lige en gonatter.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Regel nr 1

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hvad er regel nr. 1 i saltvand; At have tålmodighed, og langsomme forandringer...

Jo tak, det har jeg det jo med at glemme, ca. altid :(
Inden for den sidste måned har jeg syntes jeg selv ikke lavet ret mange forandringer, blot begyndt at bytte vand, afskaffet biopellets og begyndt med ZeoLit.
I forbindelse med et vandbytte glemte jeg at slukke for osmosen og saltniteten faldt en smule (1.019), dette over 2 dage da jeg var tå tjensterejse i Norge.
Nuvel, for ikke at stresse dyrene tog det et par dage inden den var oppe på 1.025 igen, med resultatet at KH tippede ret kraftigt (rundt 12).

Totalt 5 relativt kraftige forandringer over 3 uger og resultatet har ikke Udebleved.

Korallerne har reageret positivt på de nye forhold med 0 PO4, polypperen står som de skal på SPS'erne og LPS'erne er herligt "op-blæste".
Min Cyano er også på tilbage gang så alt er vel OK...

Men fiskene har taget en kraftig omgang tæsk, og dags dato er tabet vel totalt 8 stk. hvor af 4 stk Antaris, 2 Nomoer, 1 kejser og gæt den sidste.
Resten af mine Nemoer, min han-trygger, Imperator ser stadig "trætte" ud, men de spiser alle fint og efter 2 dage i mørke ser de ud til at vende. Har også givet dem en kur med aktiv kul i reaktor nu her en uge tilbage.

Mon man nogen sinde lærer af sine fejl ;( Men det er bare op på hesten igen. jeg kommer nok ikke at forandre noget på denne side af ferien (til slut august) ud over at fortsætte med vandbytte og om der ellers kommer noget i butikken jeg bare skal have ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Carsten »

Det lyder underligt at det er fiskene der viser stress symptomer og ikke korallerne.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Thomas 720+575+480+480 liters byg.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Muligt at en for stor fiskebestand og alle ændringerne har givet udslag på fiskene?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"