"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

AndersGS 570 L - Update

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af Monica&Jacob »

fedt med de Maxspect Mazarra havde selv kigget på dem, men de blev overkill til vores. ;-) mellem akvarie og bord, har vi brugt liggeunderlag. passede perfekt her og bliver aldrig hårdt.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

Endte med at købe sådan noget parketgulv-underlag. Det virker til at kunne holde.

@Jacob - ja, glæder mig helt vildt til at få dem op og hænge over baljen!


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af bima »

AndersGS skrev:
Kim Bauer skrev:Skum underlag til klikgulv
Ja, havde også kigget på det. Synes det virker som en god mulighed!
Det har jeg også brugt :wink:
Det bliver helt sikkert igen et super flot Akvarie Anders,
når du har en finger med i spillet :GO


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

Så fik jeg lavet PVC i overløbet.

Hvor stor højdeforskel har i fra kanten af overløbet til "toppen" af overløbsrøret.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af PoulD »

Mit hovedrør slutter helt nede i bunden af overløbskassen. Derpå sidder så ca. 15 cm "filterrør" og ovenpå det er limet et "dummy rør" som gør det muligt at trække "filterrøret" op og rense det (har dog aldrig været nødvendigt).
Kan ikke lige se hvad glæde man har af en masse stillestående vand i overløbskassen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:Mit hovedrør slutter helt nede i bunden af overløbskassen. Derpå sidder så ca. 15 cm "filterrør" og ovenpå det er limet et "dummy rør" som gør det muligt at trække "filterrøret" op og rense det (har dog aldrig været nødvendigt).
Kan ikke lige se hvad glæde man har af en masse stillestående vand i overløbskassen.
Ja, det var samme type overløb jeg havde før, kunne slet ikke få det til at blive lydløst, så derfor har jeg lavet durso. Durso'en kommer til at suge fra bunden, netop så stillestående vand undgås.

For at stille spørgsmålet anderledes: hvor meget fald har i andre på overløbet? Kan nemlig ikke helt huske hvor meget jeg havde på det gamle.


EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: tors 26. apr 2012 20:06
11
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af EliteEdge »

Jeg har halvanden centimeter fald..

Har samme som PoulD med et filterrør - og en meget meget svag strøm gennem sikkerhedsrøret. Ingen lyd her overhovedet. :)


Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af PoulD »

Nå sådan :-) Mit fald kan aldrig blive mindre end 6 cm. Det kan dog sagtens blive op til 20-25 cm uden at jeg kan høre det (med mindre der kravler en snegl på en af siderne inde i overløbskassen, for så kan det høres)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

EliteEdge skrev:Jeg har halvanden centimeter fald..

Har samme som PoulD med et filterrør - og en meget meget svag strøm gennem sikkerhedsrøret. Ingen lyd her overhovedet. :)
Sjovt - kæmpede godt nok meget med det andet overløb. Det ville slet ikke virke ordentligt. Anyways satser jeg på durso gør jobbet godt :)


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:Nå sådan :-) Mit fald kan aldrig blive mindre end 6 cm. Det kan dog sagtens blive op til 20-25 cm uden at jeg kan høre det (med mindre der kravler en snegl på en af siderne inde i overløbskassen, for så kan det høres)
Enten er du døv eller også var der noget helt galt med mit gamle overløb. Var det mere end 4-6 cm fald lød det som Niagra falls. Mon der har noget med flowet at gøre? Hvor meget drøner i igennem kontra cm-overløb?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af PoulD »

Haha, jeg er faktisk total døv på det ene øre :-) men det er min hysteriske kone bestemt IKKE :-) så jeg kan garantere dig det ikke siger en lyd.
Jeg hiver 3.500 L/t igennem.
Vil TRO det har betydning at kanterne er vandrette og den totale længde på kammen ikke er for lille.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:Haha, jeg er faktisk total døv på det ene øre :-) men det er min hysteriske kone bestemt IKKE :-) så jeg kan garantere dig det ikke siger en lyd.
Jeg hiver 3.500 L/t igennem.
Vil TRO det har betydning at kanterne er vandrette og den totale længde på kammen ikke er for lille.
Jeg er selv veldøv, dvs irriterende ting lukker jeg ude - det besværliggør selvfølgelig diskussioner med fruen :) men det har også den fordel at "akvarielyde" som sådan ikke irriterer mig. Men den hysteriske kone kan jeg nikke genkendende til :D

Kanterne er vandrette? Den må du vist hellere uddybe?

Jeg kommer nok til at smide lige ca 2000 L/h igennem ca 30 cm rist.


Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af Macdoo »

AndersGS skrev:
AndersBoerglum skrev:Flamingo eller Foam.
Det ser sgu godt ud, Anders :)
Så skal du bare se efter at få vand i! - hvilket lys skal der over?
Det bliver konge at få vand i :) glæder mig vildt! Men først PVC-rørføring :)

Jeg har købt 4 x Maxspect Mazarra. De skal så nok spædes op med lidt T5...
Jeg er igang med at kigge efter ting til mit nye. Har selv set på disse lamper. Er spændt på hvad du syntes


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

Ja, venter på nogle smådele til ophænget som var itu, men prøvede lige at smide en af lamperne over mit 180 L, det så nu meget godt ud, når alt var på 100% var det i hvert fald et pænt afstemt lys. Vil skyde på ca 12000 K, tror dog godt jeg vil lande på noget der ligner 16.000 K, men det er jo heldigvis nemt med LED, når man kan styre kanalerne individuelt :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af PoulD »

Hos mig siler vandet i et ganske tyndt og ubrudt tæppe ned ad glasset i hele overløbskassen (præcis på samme måde i min sump hvor der også er 8 cm fald fra skummerkammer til returkammer). Hvis jeg f.eks. sætter en finger på glasset og dermed bryder det tynde tæppe, eller en snegl kravler på glasset, vil en lille smule vand forlade glasset og danne en eller flere fine brudte stråler som falder frit igennem luft og rammer vandoverfladen. Det kan høres (og er vel omtrent ligeså populært som hvis strålen har delt sig i flere retninger når man har været ude og pisse :hehe: )
Tænkte - i et kort øjeblik - at noget lignende måske kunne ske hvis overkanten af overløbet ikke var vandret. Men ved nærmere eftertanke skal det nu nok alligevel være en del skævt før der løber mere vand over i den ene ende.

PS. Jeg har også stærkt selektiv hørelse m.h.t. ting som vækkeure og trunter.
Senest rettet af PoulD tirs 8. okt 2013 20:16, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

Haha :) okay jeg forstår det nu - tak for den grafiske forklaring :)


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af nielsk »

Jeg har også kun 2 cm fald i vandspejl men faldstammen er så 3 meter lodret og 5 vandret. Det var en kamp at få det lydløst - og et krav fra konen.
Men en hofer gurglebuster - var det ikke sådan de hed. Dem har jeg bygget 5-6 stykker af før jeg ramte den helt rigtige dimension.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

nielsk skrev:Jeg har også kun 2 cm fald i vandspejl men faldstammen er så 3 meter lodret og 5 vandret. Det var en kamp at få det lydløst - og et krav fra konen.
Men en hofer gurglebuster - var det ikke sådan de hed. Dem har jeg bygget 5-6 stykker af før jeg ramte den helt rigtige dimension.
Sjov konstruktion - men grundlæggende er det den samme som dursoen.

Det var også noget af en faldstamme - hvad dimension har du lavet det i?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af Carsten »

Noget af det net som man bruger til at lægge under pvc dugen i havebassiner, er også rigtigt godt til at dæmpe støj.
Vandet plasker ikke ned, men løber stille og roligt gennem maskerne ned i overløbet.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:Noget af det net som man bruger til at lægge under pvc dugen i havebassiner, er også rigtigt godt til at dæmpe støj.
Vandet plasker ikke ned, men løber stille og roligt gennem maskerne ned i overløbet.
Det var da egentlig et godt tip!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af Carsten »

AndersGS skrev:
Carsten skrev:Noget af det net som man bruger til at lægge under pvc dugen i havebassiner, er også rigtigt godt til at dæmpe støj.
Vandet plasker ikke ned, men løber stille og roligt gennem maskerne ned i overløbet.
Det var da egentlig et godt tip!
Det har jeg da skrevet om snart mange gange.
Det er godt at sætte i et åbent overløb, så der ikke kommer snegle og andet skrammel ned i overløbet.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af StarF »

Har aldrig haft de store problemer med at lave det lydløst. Et fald på en cm eller 2. Et sikkerheds rør og en hane til at justere på hovedet røret. Så skal hovedet røret sidde et stykke under vand overfladen en 7-10 cm, så justere man så vandet lige nøjagtig løber ned i sikkerheds røret som skal have durso på. Har lavet dem for mange snart og de har altid Været helt lydløse selv når jeg har smidt 6000l/t igennem. Ellers må du give en Øl så skal jeg gøre det lydløst :-)


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

@carsten jo, den med sneglene er jeg med på, men ville klippe det ved kanten af overløbet, men jeg lader det da lige gå 5 cm længere :)

@mads øllen skal du nok få - så må vi se om det bliver nødvendigt med overløbet :)


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af palamo123 »

StarF skrev:Har aldrig haft de store problemer med at lave det lydløst. Et fald på en cm eller 2. Et sikkerheds rør og en hane til at justere på hovedet røret. Så skal hovedet røret sidde et stykke under vand overfladen en 7-10 cm, så justere man så vandet lige nøjagtig løber ned i sikkerheds røret som skal have durso på. Har lavet dem for mange snart og de har altid Været helt lydløse selv når jeg har smidt 6000l/t igennem. Ellers må du give en Øl så skal jeg gøre det lydløst :-)
+1
Jeg har samme setup. 100% lydløst.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af PoulD »

Nu er det jo godt nok Anders' tråd, men . . .

hvis man lader vand løbe igennem sikkerhedsrøret, så synes jeg da netop det plasker om Niagara falls, når vandet fra udløb af sikkerhedsrøret falder ned i sumpen.

Det kunne man selvfølgelig løse ved at lade sikkerhedsrøret gå helt ned i vandet i sumpen, men hvordan skal man så nogensinde høre hvis hovedrøret er stoppet?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af StarF »

PoulD skrev:Nu er det jo godt nok Anders' tråd, men . . .

hvis man lader vand løbe igennem sikkerhedsrøret, så synes jeg da netop det plasker om Niagara falls, når vandet fra udløb af sikkerhedsrøret falder ned i sumpen.

Det kunne man selvfølgelig løse ved at lade sikkerhedsrøret gå helt ned i vandet i sumpen, men hvordan skal man så nogensinde høre hvis hovedrøret er stoppet?
Efter min erfaring når jeg har lukket hovedet røret så vil det begynde at larme når alt vandet ryger igennem det.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

StarF skrev:
PoulD skrev:Nu er det jo godt nok Anders' tråd, men . . .

hvis man lader vand løbe igennem sikkerhedsrøret, så synes jeg da netop det plasker om Niagara falls, når vandet fra udløb af sikkerhedsrøret falder ned i sumpen.

Det kunne man selvfølgelig løse ved at lade sikkerhedsrøret gå helt ned i vandet i sumpen, men hvordan skal man så nogensinde høre hvis hovedrøret er stoppet?
Efter min erfaring når jeg har lukket hovedet røret så vil det begynde at larme når alt vandet ryger igennem det.
Ja, det er vel lidt samme koncept og lyden som når man hiver proppen op af vasken...


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersGS »

Så er der lavet stensætning samt lavet lystjek. Nu venter jeg bare på to cirkulationspumper og så skal der vand i :)

Må sige at maxspect Mazarra P-Series controlleren er rigtig fin - man kan ikke styre lyset 100 % individuelt, men den kan det man skal bruge og mere til!

Der skal lyde en stor tak til Carsten fra DecOcean som var så venlig at sende 4 nye ophæng til lamperne, da de gamle var defekte, til trods for at lamperne ikke engang er købt ved ham var det hele uden beregning - ikke engang porto!!

Det er virkelig flot service ud over alle grænser. :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af Monica&Jacob »

MUMS !!!!!


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: AndersGS 570 L byggetråd

Indlæg af AndersBoerglum »

Dælme en flot stensætning, dog synes jeg den venstre søjle er en anelse høj, men det er jo smag og behag :D

Glæder mig til at se det til en kop kaffe en dag.

Må give dig ret med den gode service ved DecOcean. Bestilte lidt blandede sager ved ham, blandt andet Jod. Dagen efter skrev han at han ikke havde flere flasker af den bestilte Jod, men at ville sende en med som han selv havde brugt en lille sjat af, uden beregning.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"