"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

550L Kattegat akvarie i København

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

I juli 2013 startet jeg min længe ønskede drøm et 550l akvarie med fisk fra kattegat som jeg selv fanger, idet jeg er ivrig lystfisker og fisker med stang, garn og ruser. Har egen båd, en større hurtig gående walkaround fiskemaskine liggende i Helsingør Nordhavn som jeg bruger til stangfiskeri og en jolle liggende på stranden i Liseleje som jeg bruger til netfiskeri. Det har altid føltes lidt ærgeligt at smide alle de flotte og fascinerende fisk, krabber, rejer og søstjerne tilbage i vandet når jeg har fisket og nu har jeg så muligheden for at gemme på nogle af dem.

Akvarie+tilbehør: Startede med at købe et 550l utrolig flot akvarie på dba.dk af en gut på midsjælland der havde fået det specialbygget i tyskland af Carls Seiss glas som koralrev akvarie med 200l sump. Selv havde han droppet hobbien grundet børn og ombygning. Siden har jeg på ebay i tyskland fået købt et Tunze Reefpack 500 (skummer,filter, osmolator, strømpumpe i et) et stort Eheim filter 2028, en tunze strømningspumpe. Fandt ud af at LED lamper er latterlig dyre for hvad de indeholder og har derfor besluttet at bygge min egen. Har købt diverse LED strips hvide og i farver med transormatorer og fjernebetjeninger altsammen på ebay i tyskland hvor man nærmest får dem smidt i nakken af kinesiske producenter til ingen penge. Vil bygge en LED lampe med hvidt LED lys med mulighed for at indsætte lidt røde og blå farver om dagen samt blåt (og lidt grønt) månelys om natten. Af Giesemann koster den slagst nok 5000-10000 kr men selv kan man lave det for under 500kr og så er det sjovt at have lavet selv.

Køler: Det sidste jeg mangler er en akvariekøler. Har set på en Aquamedic Titan 500 eller Boyu L-350 som passer til den størrelse akvarie jeg har. Har forsøgt mig lidt på ebay og dba, men foreløbig uden held til en rimelig pris. Har også overvejet bare at tage en returpumpe og grave en 50m haveslange ned i haven (bor i hus i kbh) men kan ikke overskue at bore huller i væggen af mit flotte nybyggede hus. Indtil videre har jeg brugt kummefrysermetoden, hvor jeg lægger et par dunke med vand i min kummefryser og putter dem i akvariet når vandet bliver for varmt. Det virker men har dog et par ulemper: 1) Man skal huske at lægge dem tilbage i fryseren hver dag, 2) vandspejlet stiger mens de ligger i akvariet, 3) hvis man er væk nogle dage virker det ikke. Var væk 3 dage da der var hedebølge og fandt mit akvarie med en vandtemperatur på 28 grader og ca ½ delen af fiskene døde. De eneste der klarede det var gylterne og ålen som var helt upåvirkede af varmen, fjæsningerne og pigvarene, samt rejer og krabber.

Indretning: Har for flere år siden taget ialt 20 kg sand med fra Thailand og Karibien og bruger dette som utrolig flot bundlag. Det samme med stor muslinger og koralstykker fra diverse rejser. Herudover har jeg lagt nogle sten begroet med grøn tang og blæretang i akvariet. Vandet har jeg fragtet hjem i bil fra kattegat og det norlige øresund i dunke.

Fiskene: Jeg fanger rigtig meget forskelligt i mine ruser. Problemet er at vælge hvad jeg vil beholde. Har indtil videre haft følgende fisk i akvariet: I live-> bjergylt, savgylt, fjæsing, ål, rødspætte, pigvar. Døde pga varmen-> torsk, sej, ålkvabbe, ulk, tangnål, tangspræl. Har desuden krabber (små da de store er for glubske), rejer, søstjerner, blåmulsinger, snegle. Generelt er problemet at fiskene (bortset fra gylterne og fladfiskene) ikke vil æde og jeg tror igen at det skyldes varmen. I snit er temperaturen på 20-22 grader og det er i overkanten, så indtil jeg ikke har fundet en varig løsning på køleproblematikken kommer jeg ikke til at sætte nye torsk-relaterede arter i akvariet.

Vil meget gerne i kontakt med andre der har erfaring på dette område. Vil også meget gerne udover at bytte erfaringer bytte fisk m.m.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Bingocaller »

Lyder spændende! Endeligt billeder
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

akvheltnyt.JPG
akvtangnaalstjerner.JPG
akvreje.JPG
akvtangnaal.JPG
akvspaette.JPG
akvgylt2.JPG
akvfjaes.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Michael_F »

Fedt med sådan et akvarie! Men lyder da dælme vildt at du har transporteret 550L vand hjem i dunke fra kattegat, OG fragtet 20kg sand hjem fra Thailand :D Det er sgu dedication! Fedt
Brugeravatar
M&T
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: man 24. jan 2011 03:46
13
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Køge & Havdrup

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af M&T »

Hej volker! Fedt fedt projekt :) og dejligt med lidt billeder smid endelig flere på. Jeg har faktisk en aqua medic titan 500 du gerne må købe :) smid en pb så får du den til en god pris hvis det har interesse. Fed og anderledes balje sådan en dansk biotop :) tommelfinger op til dig.
De venligste hilsner
Iversen

PT NUL BALJE

Biorb life 60 L hvid

Fluval edge 46 L (Moddet)

80 L shallow SPS og LPS reef
-DIY LED lampe DIY bord i hvid højglans.
Nu med sump og meget andet lir.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Lidt om fiskene:

Gylterne er de fisk der er flottest og mest underholdende at se på. De trives utrolig godt i akvariet, driller og leger med hinanden og æder stort set alt hvad man giver dem (fodrer mest med hakket sild og makrel). Når de er sultne kaster de sig i flok over rejer og krabber og skiller dem ad i stumper. De minder mest af alt om ciklider, idet de kan være utrolig agressive, men samtidig meget flotte og underholdende. Når de er trætte lægger de sig til at sove blæretangen. Det virker som om de er upåvirket af vandtemperaturen. Har haft den mellem 18-28 grader og de er lige glade hele tiden.

Fjæsingerne er meget passive. Graver sig ned i sandet og kigger i timevis. Har aldrig set dem æde noget, men der forsvinder flere og flere rejer.

Spætterne og pigvarene er mest aktive om aftenen hvor de nogle gange svømmer op i overfladen. De æder når ellers de kan få fat i noget for gylterne.

Har en ål der har levet over en måned nu gemt blandt stenene og kigger frem en sjælden gang. En anden kravlede ud af akvariet 2 dage efter den var ankommet og klarede den ikke, generelt et problem med ål.

Tangnålen æder småstumper der driver rundt efter fordringstid og jeg har set adskillige gange hvordan den jager rejerne og prøve at sutte deres æg ud af skødet på dem.

Rejerne er meget underholdende og griber og æder alt spiseligt som lander på bunden. Det samme med krabberne. Havde tidligere en stor krabbe der havde den ubehagelige vane at snappe efter fisk med kloerne og sætte sig ovenpå de små krabber og æde dem levende stump for stump. Det var mere end hvad mine børn kunne klare at se på så den røg ud. Kraberne er utrolig kanibalistiske.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af MoG »

Ser vældig interessant ud! Troede dog at en køler var et must i dansk/koldt saltvand..! Inden man overhovedet tænkte på at putte liv i.. Men helt sikkert spændende at følge!:-)
Morten
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Ja Michael det var noget af et projekt med vandet, nu fisker jeg en del så jeg tager bare 100-150l med ad gangen. Det er 4-5 dunke men man får lidt lange arme af det..

Og ja MoG du har ret er igang med at anskaffe en køler.

Tak M&T er interesseret i at købe den og har sendt dig en p-besked.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Første store problem idag efter 1md drift: Har tilføjet en del nye fisk, rejer og søstjerner i weekenden. Måske lidt for mange og grundet varmen under transporten (det var vel 30 grader i søndags) er en del af dem bukket under. Vandet er nu blevet lidt brunt og lettere tåget, har flyettet alle sten ud og fundet en del lig af især søstjerner og rejer som har ligget lidt tid. Går ud fra at det er nitratforurening jeg oplever nu. Et par af gylterne døde idag selvom de indtil nu har trives fantastisk godt. Er der nogen der har et forslag hvad jeg kan gøre? Vil helst undgå et større vandskift da det er meget atvslæbe hjem fra kattegat!
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af MoG »

Uden at have voldsomt meget forstand på det kolde, så vil jeg umiddelbart mene at der er 2 ting som er rimelig galt desværre;

1) temperaturen som du selv er inde på. Hvis fiskene er vant til 12-18grader varmt vand, så siger det sig selv at vand der er 24-29 grader varmt ikke er godt for dem= dødeligt!

2) når jeg læser hvad du skriver, så får jeg den opfattelse , at du har givet den al for meget gas med at fylde liv i dit akvarie!

Måske at tage den med ro og finde pengene til en køler, så er du nok på rette vej igen!:-)
Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af nbd »

MoG skrev:Uden at have voldsomt meget forstand på det kolde, så vil jeg umiddelbart mene at der er 2 ting som er rimelig galt desværre;

1) temperaturen som du selv er inde på. Hvis fiskene er vant til 12-18grader varmt vand, så siger det sig selv at vand der er 24-29 grader varmt ikke er godt for dem= dødeligt!

2) når jeg læser hvad du skriver, så får jeg den opfattelse , at du har givet den al for meget gas med at fylde liv i dit akvarie!

Måske at tage den med ro og finde pengene til en køler, så er du nok på rette vej igen!:-)
Enig!

Overvej fisk fra strandkanten - de kan bedre tåle de høje temperaturer. Her tænker jeg især på de små kutlinge, f.eks. ler- og sandkutling som hopper rundt på sandbunden. De er meget holdbare i akvarier. Men de ender måske som foder...
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København/Akut Forurenings Probl

Indlæg af Volker »

Tak for jeres indspark og ja jeg er igang med at anskaffe mig en køler. Men har som sagt et akut problem der hedder for meget forurening eller nitrat i mine 500 liter saltvand. Vandet er blevet brunt, tåget og tunze skummeren skummer ikke længere. Har sat en anden skummer til som jeg ved virker, men begge undlader at skumme (der er masser af bobler men skummet stiger ikke ind i opsamleren). Tror det er vandets forurening der er skyld i at skummeren ikke kan skumme.

Enten finder jeg en hurtíg løsning ellers må jeg skifte alt vandet og starte forfra, denne gang udover en køler også med et nitrat filter. Er der nogen der har erfaring med filtrering af nitrat/forurening fra koldt saltvand????
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Bingocaller »

Det virker vel ligesom det gør i det lidt lunere vand? Alt I alt er det jo næringstoffer der skal væk - har du prøvet at måle dine næringstoffer?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af PederP »

En køler gør det hele lettere, men jeg tror ikke det er varme alene du døjer med..

(Din bjergylte ligner en savgylte, men det er svært at se på billedet.)
Gylterne er da ikke så følsomme over for varme?? I min første "kolde" balje, som kørte et par år, var sommertemp. tit omkring 25 grader.
Tangnål, tangsnarre, næbsno, snippe osv. virker heller ikke så sensitive over for varme.
Fladfisk yngel ligger da også tit og guffer mysis på lavt varmt vand. Havde heller ingen problemer med pighvarre og skrubber over sommeren.

Det jeg har oplevet bøvl med i varmen er: stenbider, sømrokke - Derudover de brune makroalger, altså klørtang, blæretang osv., de kan begynde og rådne og sende hele baljen på vej mod døden.

Har du målt NH4, NO2 og PO4? Det er sjældent NO3 der er den store fiskedræber.
Hvad har du af biologisk filtermedie?

Hvor meget cirkulation har du på? Varmt stillestående vand er slemt, især hvis du har meget organisk affald der skal omsættes.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Jeg er ret ny til det her saltvand og har ikke anskaffet mig nogle tests endnu. Hvor kan jeg få fat i disse test og hvad skal grænseværdierne være?

Havde en del blæretang i akvariet i et par dage, men har fjernet det nu. Der lå en del døde søstjerner bag ved en sten og alt det har jeg også fået fjernet. Gylterne har trives helt fint i det varme vand, men flere af dem er bugget under for forureningen igår og idag. Fjæsingerne, fladfiskene og rejere har det stadig fint.

Har 2 tunze circulationspumper, så der er rigtig godt gang i vandbevægelsen. Vandet er iøvrigt begyndt at lugte lidt så det er helt klart forurenet.

Har et Tunze 500 reefpack filter med filtervat og en Eheim 2328 extern filter med filtervat, porcelæn sten og porøse sten. De har ikke kunnet gøre en forskel i den nylige forurening. Og som sagt kan skummeren ikke længere skumme vandet.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af jesper/aarhus »

Volker skrev:Jeg er ret ny til det her saltvand ......Og som sagt kan skummeren ikke længere skumme vandet.
Er du sikker på at skummeren stadig har den rigtige vandstand? Der fordamper jo hele tiden x antal liter vand. Og hvad med saliniteten? Husker du at efterfylde med ferskvand?
Desuden er det en god ide at rense skummerrøret, med jævne mellemrum (fx ugentligt)
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at du skulle tage et kig på Joakims bog om opstart af saltvand.
Godt nok er det tropisk saltvand, men mon ikke det kun er temperaturen og saltholdigheden der er til forskel.

Er lidt bange for at du er kommet skævt fra start ved ikke at have læst om emnet inden du kastede dig ud i det.

Hmm kan ikke finde et link til bogen, men det er der nok andre der kan.
Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Nemme »

Amddurin linker næsten alt hvad du skal bruge i denne tråd. Der er også den bog Carsten taler om.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=18&t=61603" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh.
Casper Andersen
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af joekill »

Volker skrev:Ja Michael det var noget af et projekt med vandet, nu fisker jeg en del så jeg tager bare 100-150l med ad gangen. Det er 4-5 dunke men man får lidt lange arme af det..

Og ja MoG du har ret er igang med at anskaffe en køler.

Tak M&T er interesseret i at købe den og har sendt dig en p-besked.
Cool projekt, men måske ikke den bedste tid på året at starte et koldtvandsakv op på, når du ikke har en effektiv køler. :wink:
Ville det ikke være meget nemmerer at blande vandet selv derhjemme? Det er bare at måle saltindholdet i kattegat vandet, og så lav saltvand der passer med den værdi.
Du kan med fordel bruge osmosevand til opblandingen, istedet for hanevand. Så slipper du for alle næringsstofferne fra Kattegat.
Osmosevand er også det bedste at bruge, når du skal efterfylde det vand, der fordamper fra akv.

Da Kattegat ikke er lige så salt som de tropiske have, det er jo nærmest brakvand, så kan det måske være derfor at din skummer ikke vil skumme så effektivt.
Jo mere salt vandet er, jo mere effekt får boblerne i skummeren.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København/Godt nyt!

Indlæg af Volker »

Hej tak for alle jeres råd! Akvariet har det fint igen :-)

VANDSKIFT: Jeg har nu skiftet 2/3 af vandet i akvariet og herefter er begge skummere begyndt at skumme helt fint igen, så nu har vand, fisk og akvariet det strålende igen. Og ja skummerne skummede ikke fordi vandet var for forurenet (brunt, tåget, lugtende). En erfaring at huske! Og nej jeg er færdig med at tilsætte for mange fisk ad gangen og tror generelt at jeg kommer til at udlade blæretang fremover.

KØLER: Der var en herinde som reagerede prompte og var så flink at sælge mig en aqua medic titan 500 køler. Så nu er der banet vej for at torsk og sej også kan leve og overleve i akvariet. Sætter nye billeder på når jeg engang har fået flere fisk i.

LED LAMPER: Har for ingen penge fået bygget 2 LED lamper som virker helt fantastisk!

Brugte 2x 153cm galv skinner som man bruger til at hænge nedsænkede gipslofter (tilovers fra mit husbyggeri) og installerede 2x 500cm LED strips. Den ene strip er 5050 (kraftige) hvid LED og den anden er 5028 (mindre) farvede LED. Har købt begge LED strips på ebay i tyskland (de sender også til danmark):
Sælger: http://myworld.ebay.de/deepin-de?_trksid=p2047675.l2559" onclick="window.open(this.href);return false;

Den farvede (RGB) kan skifte mellem 30 forskellige farver via en fjernbetjening så man kan simulere blåt og grønt månelys, rødt lys hvis kæresten er trængende osv... Det virker bare!!! Betalte under 30 EUR for det hele, dvs 2x 500cm LED strips, fjernbetjening og transformatorer.

NITRAT FILTER: Det sidste jeg mangler et et nitratfilter. Tænker igen at bygge noget selv. Er der nogen der er faldet over en god "gør det selv" beskrivelse af hvordan man bygger et? Hvor køber man svovlkugler til en rimelig pris? Er der nogen der kan anbefale alternative produkter? Har læst om et produkt der bliver produceret af Bayer som hedder Bayer Lewatit MP62 der angiveligt skulle kunne filtrere stort set alt hvad der hedder kemikalier ud af vandet (nitrit, nitrat, ammonium, protein osv) og kan regnereres uendelig mange gange med en jodfri saltlage med en holdbarhed op til 10 år. Nogen der kender det?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af PederP »

Hej.

Det lyder godt. Jeg ville dog droppe nitratfilteret, og i stedet få fyldt lidt levende sten i sumpen (man kan tit købe billige tørlagte her på forum). De er IMO det bedste biofilter du kan ønske dig, og så kan du fjerne nitrat ved hjælp af kulstof dosering.
Et nitratfilter med svovlkugler er i mine øjne en bøvlet størrelse.

Et Rowa filter til fosfat ville jeg til gengæld sætte øverst på listen!

Hvis du vil prøve at holde diverse makroalger kan det være nødvendigt med bølgeeffekt på dine pumper. Alt det makroalge (tang) du finder inde i vandkanten et tilpasset til at blive vendt kraftigt rundt i brændingen, og det "nederste" af en stor klat tang der kun bliver blæst til en side vil gerne rådne.
Der var en af havbiologerne fra kattegatcenteret der fortalte at klør/blæretang specifikt havde brug for at blive vendt med 6 timers intervaller, som det bliver ved tidevand. Jeg har dog aldrig haft held med at få det til at køre i akvariet.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Hej Peder

Levende sten har jeg også overvejet, men spørgsmålet er om de virker ved 16-18 grader som jeg har tænkt at jeg vil sænke akv temperaturen til? Er der nogen her der har nogle til salg?

Åbenbart filtrerer det her "Bayer Lewatit MP62" udover nitrit og nitrat også fosfat ud af vandet. Det tager simpelthent alt hvad der ikke skal være der...

Og nej blæretang har jeg fået nok af idet det var 2 dage efter jeg havde lagt en stor klump i akvariet det gik helt galt og jeg mistede 1/3 af alle mine fisk.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

550L Kattegat akvarie i København/Nye billeder!

Indlæg af Volker »

akvnat.JPG
akvlamper.JPG
akvgyltsten.JPG
akvanemoner.JPG
akv20aug.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Har nu fået kølet akvariet ned til mellem 18-20 grader konstant ved at isolere det med flamingo hele vejen rundt samt sætte en flamingoplade på frontruden også når jeg ikke er hjemme. Jeg har en Aquamendic Titan 500 Køler som er ok til at holde temperaturen, men har fundet ud af hvis jeg skal sænke tempereaturen med flere grader er det en fordel at bruge et par 5 liter is dunke fra kummefryseren.
Senest rettet af Volker man 26. aug 2013 11:07, rettet i alt 1 gang.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Har nu 2 torsk i akvariet som trives meget fint og æder stort set alt hvad der bevæger sig. Er meget overrasket over hvor glubske de er. Fangede et par levende tobiser som jeg ville sætte i akvariet. For at give dem en chance for at gemme sig i de levende sten satte jeg dem i vandet i den modsatte del af akvariet hvor torskene befandt sig. Det tog den ene torsk under 2 sekunder at tilbagelægge de 1,5 meter akvariet er bredt og sluge begge tobiser. Imponerende syn! Torskene kan ligge og svaje stille og roligt i strømmen fra tunze pumpen i timevis...men så snart de ser skyggen af noget småt der glimter forvandler de sig til hurtigående torpedoer der uden at tøve direkte sluger det de fik øje på.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Fik fodret anemonerne med dele af en krabbe der havde besluttet sig for at angribe min fjæsing og grave i et lille sår den har fra da jeg fangede den i garnet. Krabben satte sig oven på fjæsingen, omsluttede den og låste sine ben omkring den og begyndte at grave i såret med kløerne. Selvom fjæsingen begyndte at svømme rundt a akvariet gav krabben ikke slip, så jeg besluttede mig til sidst til at omvandle den til anemonefoder, da jeg ikke gider at den æder mine levende fisk. Krabben blev knust og fodret i smådele til anemonerne. Anemomen omslutter krabbefødderne og spytter det tomme skelet uden igen ca en dag efter at have suget det tomt for indhold. Fuldstændig som en kødædende plante som æder en flue. Meget interessant at holde øje med.
Senest rettet af Volker man 26. aug 2013 11:52, rettet i alt 1 gang.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

akv2nat.JPG
akv2nattorsk.JPG
akv2natgylt.JPG
akv2natfjæs.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

Ovenover et par nattefotos fra akvariet belyst med min hjemmebygget LED lampe som er lavet af en 5028 LED strip i forskellige farver der kan fjernstyres via en fjernbetjening. Har fundet ud af at det pæneste nattelys udgøres af mørke blå + lidt rød belysning. Lampen er også tændt om dagen sammen med min koldhvid 5050 LED strip. Det giver lidt blålige (havvand) og rødlige (sollys) nyancer og til sammen med det hvide lys er det et utrolig flot lys som man kender det fra havet omkring Caribien.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Nye fotos:550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af Volker »

akv2fjæs.JPG
akv2gyltflot.JPG
akv2torsk.JPG

Her et par fotos taget om dagen af mine nyeankomne fisk. Nu også torsk idet jeg har fået styr på den lave temperatur.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: 550L Kattegat akvarie i København

Indlæg af MoG »

Godt med nogle billeder!:-). Og godt og se at du har fået styr på din vandtemperatur! Den der såkaldte savgylte, er det billedet der snyder lidt eller har den de farver som er på billedet?
Morten
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"