"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Schwensens rev! - Lukker ned.

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 19/2

Indlæg af Schwensen »

Hej Kenneth ;) Det er rigtig dejligt, at det hele går den rigtige vej. Glæder mig også selv til at se med flere koraller i, men det koster nu lidt at fylde et akvarium på den størrelse med lækre koraller, så indtil nu har jeg næsten kun sat fragmenter i baljen. Regner dog med at købe både fisk og koraller, når Reeffarmer kører sin tur, hvis akvariet tillader det. Men hvis det fortsætter som nu, så er jeg næsten algefri til den tid!

Med hensyn til fiskesammensætning, så er jeg lidt i dilemma med diverse fisk :) Vil gerne have en stime anthias (squamipinnis, 3-4 hunner og 1 han), men frygter jeg får for mange gule/orange farvede fisk, da jeg har tænkt mig at bestille en midas og pseudochromis aldabraensis. Desuden kommer der pludselig mange fisk i baljen, hvorfor jeg igen holder lidt tilbage på anthias. Herudover ser ønskelisten således ud på nuværende tidspunkt:
2 x Gobiosoma oceanops
Pterosynchiropus splendidus
Halichoeres chloropterus
Neocirrhitus armatus
pseudochromis aldabraensis
Escenius midas

Og som flagskib, så har jeg en langsigtet plan omkring en achilles. Havde ellers besluttet jeg ikke ville skrive det herinde, før jeg havde den gående med succes, da der er mange meninger omkring denne fisk. Den har lige siden jeg startede med saltvand stået som den ultimativt flotteste og mest prægtige fisk, og det var lang tid forinden, jeg fandt ud af pris og sværhedsgrad :BA Men nu har jeg trods alt samlet en del erfaring gennem de sidste 4 år med saltvand, og siden vi flyttede i hus (for næsten et år siden), og jeg vidste, at jeg ville opgradere til et større akvarium, har jeg undersøgt og læst nettet tom for information omkring hold af denne fisk. Derfor er akvariet indrettet meget åbent og med MASSER af cirkulation. Nu kan jeg høre min kæreste for mig, da hun fandt ud af dette: "har du indrettet et helt akvarium kun til én fisk?!?!?!". Naaarj.... ikke til én fisk, men jeg har bestemt haft dens behov som førsteprioritet i planlægningen :y Men der er skam også plads til andre fisk. Men nu må vi se! Meget kan nå at ændre sig endnu, da der hvert fald går omkring et år, inden jeg begynder at overveje at bestille denne majestætiske fisk, da akvariet først skal køre utroligt stabilt og være meget velindkørt før denne fisk introduceres. Foruden fiskene skal der et par rejer, krabber og måske en anemone i også :)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af Schwensen »

Lidt over 2 måneder er gået, og jeg tænkte det var tid til en ny update :) Der er sket en del på koralsiden, men slet ikke nok endnu ! Der skal mange flere i, og så skal det ellers have lov til at gro til. Mangler de store flotte kolonier endnu...
Jeg har i dag sat kalkreaktoren til, da jeg langt om længe kunne måle et fald i min Ca og Mg, men ikke i min KH ?! Tænkte jeg måske skulle sætte den til, så der kom en stabil tilførsel af alle tre ting. Mine målinger i dag sagde:
Ca: 415
Mg: 1260
KH: 9,5
PO4: 0,08 (ved ikke helt om der kan stoles på denne måling. Synes min hanna svinger meget).

Før kalkreaktoren blev sat til, har jeg kunne nøjes med det ugentlige vandskifte. En del af forbruget tror jeg også skyldes at kalkalgerne har fået fat! Der popper nye områder med lilla pletter op nærmest fra dag til dag, og det er jo dejligt ;)

På fiskefronten er der ikke sket så meget, men jeg har bestilt en fisk hos Decocean, og har også bestilt lidt hos Moby, til når han kører afsted om et par uger. Så snart vil der også være lidt flere fisk at kigge på, hvilket jeg glæder mig til.

Nu til lidt billeder :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ser godt ud Peter :GO
Mangler bare nogle flere koraller :wink:
Mvh Nicki
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af toni »

Super fedt Peter :K

Nu er det svært at vente på hr. Achilles :wink:

Mvh Toni og Mikkel
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af Schwensen »

Nicki Henriksen skrev:Ser godt ud Peter :GO
Mangler bare nogle flere koraller :wink:
Mvh Nicki
Der mangler rigtig mange koraller, men har desværre ikke lommen fuld af guld, så jeg må nøjes med frags hist og pist ;) så håber jeg på det gror til stille og roligt.
toni skrev:Super fedt Peter :K

Nu er det svært at vente på hr. Achilles :wink:

Mvh Toni og Mikkel
Ja :) den vil glæde min balje, men jeg venter nok lige et halvt til et helt år endnu, da jeg lige skal have resten af fiskestanden, før den kommer i. Med mindre I sælger jeres :beer:
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af toni »

Fornuftigt at vente :GO

Og vores flytter nok ikke foreløbigt desværre :T
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af Chrissy62 »

Det ser rigtigt godt ud :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af Schwensen »

Så er det vist ved at være tid til en lille update. Jeg har fået kørt min kalkreaktor ind, og det kører bare fantastisk. Jeg overvejer dog at købe en ny reaktor, da jeg synes, at den deltec jeg har, har nogle mangler og brummer lidt rigeligt i forhold til resten af mit udstyr, som ikke kan høres. Jeg har desværre mistet et par koraller under indkøringen af kalkreaktoren, da KH'en svingede lidt op og ned :) Nu er den stabil, hvilket belønner mig med flot vækst og fine farver!

Jeg har her et ældre billede og et billede taget i dag, hvor man rigtig kan se væksten på min humilis og stylophora(tryk på billedet og skift med piletasterne, så er det meget tydeligt på dem :) ):
Højre side.JPG
højre side 1.JPG
Min fiskebestand ser således ud i dag:
2 x Gobiosoma oceanops
2 x Amphiprion ocellaris
2 x Nemateleotris magnifica
1 x Zebrasoma flavescens
1 x Paracanthurus hepatus
1 x Ecsenius midas
1 x Chelmon rostratus
1 x Pterosynchiropus splendidus

invertebrater:
2 x turbosnegle
2 x Lysmata amboinensis
3 x Lysmata wurdemanni
1 x Mithrax sculptus

Desværre er jeg løbet ind i et problem med en lille smule cyano og alger, ergo jeg har et næringsproblem! Jeg er så ved at lokalisere hvor denne næring kommer fra. Jeg har gennem snak med både Peder(revnørd) og Erik (crazyseahorse) fundet frem til en problemstilling med mit bundlags tykkelse. Jeg har mellem 4-5 cm, hvilket er et problem, da det ikke er dybt nok til at være DSB, men tykt nok til at være en losseplads for skidt! Jeg er derfor gået i gang med at suge bundlaget op, så jeg til sidst kun har et ganske tyndt lag bundlag. Når dette er gjort, så vil jeg begynde at dosere bakterier regelmæssigt, men det kommer jeg først til om et par ugers tid, da det kommer til at tage nogle vandskifte at få suget det bundlag op. Her er et par billede af cyanoen, som endnu ikke er så slemt, men så sandelig slemt nok!:
Cyano.JPG
Cyano 2.JPG
Cyano 3.JPG
Cyano 4.JPG
På sandet.JPG
Slutteligt er et par billede af akvariet med dets beboere :)
FTS.JPG
venstre side.JPG
højre side 1.JPG
Ildhalekutling.JPG
lilla acropora.JPG
lilla acropora 1.JPG
lobophyllia.JPG
Mandarin.JPG
midas 2.JPG
Midas.JPG
Montipora pokerstar.JPG
Sommerfuglfisk.JPG
SPS bro.JPG
SPS.JPG
Gul kirurg.JPG
Acropora.JPG
Fungia.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af pederrevnørd »

Både med og uden den bette smule Cyano er dette da klart et af SF smukkeste baljer.
Smukke smukke farver kære Peter, flot arbejde og design.

Mvh
Pder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af Fat_Donnie »

Det er da godt nok blevet flot dit rev =)

Godt nok misundelig på din pincet fisk.... hvor lang tid har du haft den?
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 24/4

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Både med og uden den bette smule Cyano er dette da klart et af SF smukkeste baljer.
Smukke smukke farver kære Peter, flot arbejde og design.

Mvh
Pder
Meget fine og store ord fra min "Master yoda" ;) dem sætter jeg pris på. Der er ikke så meget cyano endnu, men det er der, og det skriger i mine øjne!
Mangler dog stadig flere koraller (men hvem gør ikke det?), og så at mine sps gror rigtig til!
Fat_Donnie skrev:Det er da godt nok blevet flot dit rev =)

Godt nok misundelig på din pincet fisk.... hvor lang tid har du haft den?
Jeg købte den til Carstens åbningsfest, så har ikke haft den så længe endnu. Den tager kun frost indtil videre, selvom den smager på flagefoderet en gang imellem. Men vil gerne have den til at spise noget andet for at den får lidt mere varieret kost. Jeg håber og tror, at jeg kan få den til at trives på den lange bane, selvom statistikken siger noget andet.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 5/9

Indlæg af den_ »

Helt klart en af de fedeste stensætninger jeg har set, ser sku godt ud.
Og massere plads til flere koraler lækkert
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 5/9

Indlæg af DrMonty73 »

Hej Schwensen

For pokker det er blevet godt. Tillykke med vel udført arbejde.

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! Billedeupdate d. 5/9

Indlæg af Schwensen »

En lille opfordring til alle med en bundlagstykkelse over ½cm!!!
Jeg har altid gået og tænkt, at når folk sagde der samlede sig meget skidt i bundlaget, at de måtte gøre et eller andet galt? Mit bundlag har da aldrig set snavset ud?
Efter jeg er begyndt at suge mit bundlag op, som svinger fra 3-10 cm i dybden(de steder hvor der er dybest, er fordi mine klovnfisk har gravet huller, og derfor har lavet bunker!), har jeg virkelig fået øjnene op for, hvilken skidtsamler bundlag er! Jeg har endnu kun suget en femtedel af bundlaget op, men glæder mig allerede til resten bliver suget op, da jeg ikke er i tvivl om, at det gavner mit lille rev - MEGET!

Tidligere når jeg har skiftet vand, så har "afgangsvandet" været fyldt med ganske lidt snavs, som jeg har suget af sten, samt en lille smule alger/cyano. De sidste par gange, hvor jeg har taget bundlaget med, har vandet været helt brunt! Rigtig snavset vand!!! Så alle med bundlag på mere end et par millimeter, se at få suget det meste op(med mindre du kører DSB :) ), og nyd at dit akvarium nu er et meget renere sted!

Jeg glæder mig rigtig meget til jeg har fået suget resten op, og jeg selv kan nyde, at have elimineret en årsag til næringsproblemer! Tak til Peder og Erik for opfordringen til at suge bundlaget op :)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - En lille opfordring... d. 8/9

Indlæg af Schwensen »

Der er stadig et godt stykke vej, til jeg har fået fjernet alt bundlaget, men jeg har været ude og købe 5 x 25 liters vanddunke(havde kun to i forvejen), så nu kan jeg skifte 50 liters vand af gangen, og derfor suge langt mere sand op for hvert vandskifte. Jeg har skiftet vand og suget sand fem gange nu, og tror jeg skal bruge 1-2 gange endnu med 50 liters vandskifte.

Jeg ville lige vise min nye acropora :) Jeg er mongol til at tage billeder, men her er et alligevel. Den er dyb lilla i bundfarven, så har den nogle grøn/blå vækstspidser og så hvide/cremefarvede polypper :D En rigtig lækker sag. Desværre er vækstspidserne ikke så store endnu, men det satser jeg da på vil ændre sig meget snart i min balje.
ny acropora.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - En lille ny d. 12/9

Indlæg af pederrevnørd »

Peter,

Din balje ER lækker, den er måskeung, men kan gå hen og blive topklasse :GO


Smuk Acro, med potentiale :biggrin:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3610
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Schwensens rev! - En lille ny d. 12/9

Indlæg af nielsk »

Dine koraller står godtnok super godt!
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Schwensens rev! - En lille ny d. 12/9

Indlæg af AndersBoerglum »

nielsk skrev:Dine koraller står godtnok super godt!
Enig. Ser sgu godt ud.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Schwensens rev! - En lille ny d. 12/9

Indlæg af Macdoo »

På den øverste sten har du en koral der er grøn. Hvad er det for en? Kan ikke rigtigt se det på billederne på min mobi.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - En lille ny d. 12/9

Indlæg af Schwensen »

Flotte ord fra ejerne af, i mine øjne, nogle af Danmarks flotteste saltvandsakvarier :) det varmer rigtig meget. Jeg går hele tiden og ønsker jeg havde gjort lidt anderledes her og der, men er begyndt at lære mig selv, at nyde hvordan det ser ud, og den voksende sundhed i akvariet!

Nu vi er ved sundhed... Det lykkedes desværre heller ikke mig at holde liv i Chelmon rostratus fisken :/ fiskede den op igår.

Macdoo skrev:På den øverste sten har du en koral der er grøn. Hvad er det for en? Kan ikke rigtigt se det på billederne på min mobi.
Det er en briareum. Den vokser på det jeg tror er et gammelt koralskelet. Men den vokser hurtigt udover alt andet, så jeg forsøger at holde den meget nede !
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Schwensens rev! - En lille ny d. 12/9

Indlæg af toni »

Schwensen skrev:Flotte ord fra ejerne af, i mine øjne, nogle af Danmarks flotteste saltvandsakvarier :) det varmer rigtig meget. Jeg går hele tiden og ønsker jeg havde gjort lidt anderledes her og der, men er begyndt at lære mig selv, at nyde hvordan det ser ud, og den voksende sundhed i akvariet!

Nu vi er ved sundhed... Det lykkedes desværre heller ikke mig at holde liv i Chelmon rostratus fisken :/ fiskede den op igår.
Det er øv med den copperband :BA Men de er også svære at holde liv i. Vi har haft 3 der døde på 2 år og alle inden relativt kort tid da ikke ville tage noget som helst for foder... så det var surt :( men så lykkedes det endelig med lidt tålmodighed og efter nogle af de aggressive fisk blev fjernet fra tanken. De spiser jo langsomt med stort L! Dog lever den vi har nu kun af pods og andre godterier den finder i stenene. Har aldrig set den spise noget andet, så det er måske mere held end forstand :wink: Men super smuk fisk, helt klart en af mine favoritter :GO
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Schwensens rev! - En lille ny d. 12/9

Indlæg af Chrissy62 »

Flot balje, og meget smukke koraller :) Tillykke med at det går dig så godt :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nye LPS d. 17/9

Indlæg af Schwensen »

Der fulgte et par flere koraller med den fine acropora, og nogle dem har jeg taget et par billeder af her til aften :)
image.jpg
image.jpg
Også en enkelt ny blå acropora, og så lidt af det gamle.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Nye LPS d. 17/9

Indlæg af PoulD »

Helt enig med Christina, det er nogle fantastisk smukke koraller du holder Peter.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Købsanbefaling d. 24/9

Indlæg af Schwensen »

En lille Update fra det lille rev. Tingene spiller stadig ikke helt hundrede procent. Jeg har fået suget det meste sand op, så jeg kun har en ganske tyndt lag tilbage sand tilbage. Jeg har stadig de klatter af cyano rundt omkring på stenene, men det ser ud til at være stagneret. Til gengæld har jeg fået en hel del alger, som jeg tror er bryopsis.

Jeg døjer til gengæld stadig med nul i nitrat og en målbar fosfat! Hmmmmm... Jeg har nu undersøgt emnet omkring red Field ratio. Jeg er kommet af den overbevisning, at jeg mangler nitrat til mine bakterier før min fosfat falder, og det er selvom jeg kører fast med rowaphos. Jeg har derfor bestilt noget kaliumnitrat, da jeg i forvejen mangler en smule kalium (ligger på 360). Nu må vi se når det kommer. Jeg skal nok lave målinger før, under og efter ;) samt give mine erfaringer videre.

Jeg har desuden skiftet min rowaphos reaktor ud, da jeg var utroligt træt af at skulle skifte rowaphos i den. Jeg skiftede for to måneder siden, og har skiftet rowaphos to gange siden, så mener jeg godt kan komme med en lille anbefaling ;) før havde jeg deltec fr509, men investerede så i en Bulk reef supply reaktor, som egentlig blot ligner et filter til et osmoseanlæg: http://www.bulkreefsupply.com/brs-gfo-c ... ingle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg købte den, og så købte jeg en ekstra patron, som er den der sidder inde i reaktoren, som indeholder på rowaphossen. Når jeg skal skifte medie, så skifter jeg samtidig med at jeg skifter vand. Jeg gør den nye patron klar, så skifter jeg den ud med den "brugte", så lader jeg pumpen blæse det første vand igennem reaktoren og ud i en dunk til spildvandet. Jeg lader omkring 4-5 liter løbe igennem, indtil vandet er klart, så rowaphossen bliver skyllet igennem! Der efter er der ikke så meget mere udover at tømme den brugte patron i skraldespanden og så skylle den i rent vand samt skylle filtersvampene deri, og så er den klar til næste gang ! Jeg er meget glad for skiftet, for samtidig med der er meget nemmere ar skifte medie, så fylder det langt mindre i mit skab, hvilket også er dejligt! Jeg har taget lidt billeder fra udpakningen. Billeder af opsætningen kommer senere, så i kan se hvor lidt den fylder ;)

PS: det har kostet mig omkring 750kr inklusiv fragt, moms og 2 filtersokker. Jeg bruger en aquabee 500, som jeg havde i forvejen. Den virker perfekt til ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nye LPS d. 17/9

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peter,

Er helt enig med dig i dine tanker omkring N og P.
Husk at lave opdates - således at vi kan følge med i hinandens tråde, og lære forskelle på metoder :-)

Held og lykke, og jeg er vild med din balje
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nye LPS d. 17/9

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Hej Peter,

Er helt enig med dig i dine tanker omkring N og P.
Husk at lave opdates - således at vi kan følge med i hinandens tråde, og lære forskelle på metoder :-)

Held og lykke, og jeg er vild med din balje
Mvh
Peder
Skal gøre mit bedste ;) er hvert fald villig til at dele ud af mine erfaringer, da jeg tror det er et meget almindeligt problem med nul nitrat og relativ høj fosfat i baljerne rundt omkring i landet.

Læg lige mærke til de lækre sokker jeg har på på billedet :W
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Købsanbefaling d. 24/9

Indlæg af pederrevnørd »

Skal du ik være ked af, jeg har tyve par i de der mærkelige farver. :W

Sort jakkesæt, og så blomster på sokkerne lol :K :K

Har jo fået dem af min dejlige datter :biggrin:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Schwensens rev! - Købsanbefaling d. 24/9

Indlæg af Ryom »

Synes filtret ligner det fra rent postevand rigtig meget. Hvor meget Rowa kan du have i?

http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=141" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Købsanbefaling d. 24/9

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Skal du ik være ked af, jeg har tyve par i de der mærkelige farver. :W

Sort jakkesæt, og så blomster på sokkerne lol :K :K

Har jo fået dem af min dejlige datter :biggrin:
Nå jeg er på arbejde er det oftest med sorte sokker :D men herhjemme er der farver på sokkerne, og røde sokker når det gælder julefrokost !
Ryom skrev:Synes filtret ligner det fra rent postevand rigtig meget. Hvor meget Rowa kan du have i?

http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=141" onclick="window.open(this.href);return false;
Synes også at filteret ligner dem fra rent postevand, og jeg overvejede da også at købe sådan en, men jeg skrev til Michael, som ikke rigtig kunne hjælpe mig. Jeg tror slangerne er større ! Og så er der en kuglehanefitting med.
Men hvis man kan lave et DIY, så er den her reaktor altså genial til rowaphos! Jeg er ikke helt sikker på hvor meget de man indeholde, men nok til mit forbrug.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"