"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

588 liters rev

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: 588 liters rev

Indlæg af verup »

Super flot og fedt det har fået lov til rigtig at gro til, lækkert med så store koraller


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Tykki skrev:Totalt iorden der. Du er bare en pisse dygtig akvarist Sara , slut punktum! Mvh Dan
Tusind tak! Jeg har sådan en forestilling i mit hovedet om, at akvariet og hele moletjavsen skal følge mig hele mit liv ( selvom det nok ikke er realistisk, kan jeg godt lide tanken :happy: ). Ville være fedt at sidde som pensionist og kunne nyde synet af det :K og vide at det har fulgt én næsten hele livet.
Jeg håber også en gang i fremtiden at jeg får tid til at opdrætte klovnfisk igen. For det er simpelthen bare SÅ hyggeligt pg spændende( og vildt krævende, men det glemmer man jo lykkeligt) :biggrin:


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 588 liters rev

Indlæg af PoulD »

Helt enig med Dan, det er i orden det der :-)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Hejsa

Det er længe siden jeg har opdateret tråden her, og der er også sket meget siden.
Som jeg skrev i opdrætstråden mistede jeg alle fisk for nogle måneder. Det skyldtes en kombination af strømsvigt og en cirkulationspumpe der gik overgang i, og derfor sendte 230v ud i vandet. Det kunne fiskene ikke klare og selvom jeg prøvede at fjerne alle døde fisk, lå de bag stenen og i alle små afkroge. I ugerne efter døde en del koraller som følge af store mængder nitrat og fosfat. Jeg lavede store vandskift og havde flere sokker med fosfatfjerner i, men det var ikke nok.
Nu har det hele fået ro, og alt kører igen som det skal. Jeg fik fragmenteret de fleste koraller som har vokset sig store nu. Da der kun overlevede tre klovnfisk, har akvariet været meget tomt i et stykke tid, og jeg er nu ved at få bygget en fiskebestand op igen.
Jeg havde egentlig tænkt mig at der skulle de samme fisk i som tidligere, men det er endt med noget helt andet :biggrin:
Jeg har købt alle fisk i Tyskland, da jeg har rigtig god erfaring med at fiskene allerede tager foder til sig og ikke slæber sygdomme med.
Så nu består bestanden af følgende fisk:
1 Naso elegans
1 Ctenochaetus binotatus
1 Gramma loreto
1 Halichoeres cosmetus
1 Synchiropus ocellatus
1 Synchiropus marmoratus
3 Amphiprion ocellaris " Snow Onyx"
5 Chromis
Rejer:
1 Hymenocera picta
5 Lysmata amboinensis

Jeg havde en drøm om også at anskaffe en gul kirurg og en blå palet, men jeg synes det bliver for mange kirurger og der vil helt sikkert opstå konflikter. Så jeg nøjes med de to, og når nasoen bliver for stor, står det enten på større akvarium eller den bliver solgt :y
Jeg har taget nogle billeder af akvariet som det ser ud nu. Jeg har problemer med for mange bubbeltip anemoner, og de brænder de andre koraller væk. De er umulige at fjerne, fordi deres fod er langt inde i hullerne mellem stenene, men på den anden side bliver klovnfiskene glade for dem, når de engang er store nok til at blive flyttet over.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: 588 liters rev

Indlæg af JJ »

Det står altså bare skarpt det akvarie!!! Nice! :GO


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 588 liters rev

Indlæg af charlie saltvand »

Sikke en omgang du har været igennem. Æv, det kunne da nok vælte de fleste af pinden! Sejt at du bare knokler videre og får det hele rettet op på ingen tid!!!

Det står jo PIV skarpt, som Jeppe skriver :W

BRAVO :GO :GO :GO

Glæder mig til at følge klovne opdræt igen. Min kone maser på, for at få mig igang med det, men jeg véd det er et kæmpe arbejde....... Så, trækker den så længe jeg kan :biggrin:

Det ser sgu godt ud! PUNKTUM :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 588 liters rev

Indlæg af Tykki »

Er det nyt sand du har lagt i bunden? Jeg holder mine bta nede med kanyle og syre. Har nemlig samme problem som dig, og det pisser mig af at tælle alle de tusindkronesedler som ikke er til at flå ud af baljen :angry: det er et dejligt akvarium du holder Sara , og tak for det du deler! Fedt!,,,


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Tykki skrev:Er det nyt sand du har lagt i bunden? Jeg holder mine bta nede med kanyle og syre. Har nemlig samme problem som dig, og det pisser mig af at tælle alle de tusindkronesedler som ikke er til at flå ud af baljen :angry: det er et dejligt akvarium du holder Sara , og tak for det du deler! Fedt!,,,
Akvariet har kørt uden sand i nogle år nu, men da jeg for nyligt købte nogle koraller på plugs, synes jeg det ville se pænest ud at skjule plug-delen i sand, så jeg har lagt nogle centimeter i venstre side af akvariet. Det er kun nogle få dage siden jeg har anskaffet en gylte, og den skulle også have noget sand at sove i :biggrin: Men nu må jeg se om det holder i længden.
Anemonerne deler sig ekstremt meget, men hver gang en anemone kravler på ruden, bliver den skrabet af og kommer over til klovnfiskungerne nu. De har efterhånden 10-15 anemoner som de kan vælte sig rundt i.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

charlie saltvand skrev:Sikke en omgang du har været igennem. Æv, det kunne da nok vælte de fleste af pinden! Sejt at du bare knokler videre og får det hele rettet op på ingen tid!!!

Det står jo PIV skarpt, som Jeppe skriver :W

BRAVO :GO :GO :GO

Glæder mig til at følge klovne opdræt igen. Min kone maser på, for at få mig igang med det, men jeg véd det er et kæmpe arbejde....... Så, trækker den så længe jeg kan :biggrin:

Det ser sgu godt ud! PUNKTUM :W
Hvis du har mod og tid til det synes jeg helt klart du skulle forsøge dig med opdræt. Det er udfordrende og kræver tid, men det glemmer man i det øjeblik den første stribe viser sig på deres hoved. Det imponerer mig hver gang, hvordan en lille larve på 1-2 mm kan blive til en genkendelig klovnfisk på 10 dage.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Hej allesammen
Det er nogle måneder siden jeg sidst opdaterede, så her kommer en lille update med lidt billeder :GO
Jeg har flyttet nogle af klovneungerne over i det store akvarium, hvor de har indtaget alle hammerkorallerne og bubbletips. Jeg havde forventet at de voksede hurtigere, men de vokser faktisk ikke hurtigere end de resterende der stadig går i det lille akvarium med "dårligere vande".
Jeg har nu haft min naso i 3 måneder, som viste sig at være en elegans og ikke lituratus, som jeg havde bestilt. Men det er jeg kun glad for. Det er første gang jeg har sådan en, og den har et utroligt roligt temperament, og har meget personlighed. Jeg har læst en del steder at den skulle være svær at holde, da den pludselig kan finde på at dø uden forklaring. Nogle mener at det kan skyldtes mangel på noget vigtigt i foderet. Da den nægter at spise nori-tang, har jeg derfor givet den caulerpa racemosa som hovedfoder og flagefoder og levende artemia som supplement. Nu har jeg selvfølgelig kun haft den i 3 måneder, men den er vokset enormt meget på så kort tid. Min tidligere blå palet skulle bruge 9 år på at nå samme størrelse. Faktisk vokser den så hurtigt at den om et års tid nok er blevet for stor til akvariet :( Havde engang en naso vlamingii som også måtte sælges efter et års tid, da den simpelthen voksede ud af baljen.
Jeg er spændt på om den får faner på halen, da det ser helt fantastisk ud, men har læst at det hovedsageligt forekommer hos hanner. Min har ingen tegn på begyndelse af faner så måske min er en hun. Den er nu døbt Carmen :scream:
Nu til noget helt andet; Jeg har gentagne gange oplevet at mine hystrix mister vævet. Det drejer sig ikke om dem alle, men kun et individ ad gangen. Jeg plejer bare at klippe det døde af, og så stopper det ligesom der. Det er noget der sker med et halvt års mellemrum, og det er kun et eksemplar der rammes ad gangen, aldrig en massedød, men jeg ved ikke helt hvad det skyldes :? Alt andet trives fint, men det virker lidt som om, at når de når en bestemt størrelse, så dør de simpelthen, og så må jeg fragmentere de overlevne grene, og starte forfra. Det er noget jeg har været udsat for i mange år, og kan ikke lige komme med en forklaring på det.
Bortset fra det kører alt som det skal.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 588 liters rev

Indlæg af PoulD »

Sarah, er du helt sikker på det er en elegans? Er det ikke sådan, at elegans altid har gul rygfinne og lituratus sort?
2018-12-11_13-58-57.jpg
http://animal-world.com/encyclo/marine/ ... soTang.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
I øvrigt tror jeg ikke det kan udelukkes, at det kan være en han. De skal være pænt store før de udvikler faner, men jeg mener jeg har læst et sted, at man på et tidligere stadie kan se forskel på bagkanten af halefinnen. Bagkanten på halefinnen skulle have en næsten perfekt halvcirkelform hos hunnerne, hvor den typisk runder mindre hos hannerne.

Uanset hvad, en meget smuk fisk :-)

Det hele ser i øvrigt særdeles sundt og flot ud. Er stadig vildt imponeret over dit opdræt.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 588 liters rev

Indlæg af Carsten »

" Nu til noget helt andet; Jeg har gentagne gange oplevet at mine hystrix mister vævet. Det drejer sig ikke om dem alle, men kun et individ ad gangen. Jeg plejer bare at klippe det døde af, og så stopper det ligesom der. Det er noget der sker med et halvt års mellemrum, og det er kun et eksemplar der rammes ad gangen, aldrig en massedød, men jeg ved ikke helt hvad det skyldes Alt andet trives fint, men det virker lidt som om, at når de når en bestemt størrelse, så dør de simpelthen, og så må jeg fragmentere de overlevne grene, og starte forfra. Det er noget jeg har været udsat for i mange år, og kan ikke lige komme med en forklaring på det."


Det er desværre noget som sker ofte med både hystix og andre fra Seriatopora slægten. Jeg snakkede med en tysk "opdrætter" om det og hans tanke var lige som min, at når de kommer op i den størrelse, så bliver de for tætte i strukturen, og derved bliver cirkulationen inden i korallen for dårlig, og at der så opstår RTN.


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

PoulD skrev:Sarah, er du helt sikker på det er en elegans? Er det ikke sådan, at elegans altid har gul rygfinne og lituratus sort?
2018-12-11_13-58-57.jpg
http://animal-world.com/encyclo/marine/ ... soTang.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
I øvrigt tror jeg ikke det kan udelukkes, at det kan være en han. De skal være pænt store før de udvikler faner, men jeg mener jeg har læst et sted, at man på et tidligere stadie kan se forskel på bagkanten af halefinnen. Bagkanten på halefinnen skulle have en næsten perfekt halvcirkelform hos hunnerne, hvor den typisk runder mindre hos hannerne.

Uanset hvad, en meget smuk fisk :-)

Det hele ser i øvrigt særdeles sundt og flot ud. Er stadig vildt imponeret over dit opdræt.
Du har da fuldstændig ret, det er en lituratus der har sort rygfinne :GO . Hmm, synes ikke altid de rigtige billeder kommer frem på google.
Jeg lader mig overraske, og ser om det er en hun eller han, hvis den overlever længe nok. Men jeg skal love for den spiser godt for sig!
Jeg har jo ikke det helt store udvalg af forskellige sps´er og andre koraller, da det kniber med pladsen til dem. Så det begrænser sig til få store.
Når jeg engang for plads må jeg overveje et større ( eller længere akvarie), så der går længere tid før alt er vokset til.

Carsten jeg tror også du har ret, at det skyldes dårlig cirkulation. For det rammer dem pludselig når de når en vis størrelse. Det er super ærgerligt. Måske man kan tynde ud mellem grenene, så der stadig kommer cirkulation omkring. Ellers er der ikke andet for end at fragmentere dem jævnligt, før de begynder at får RTN.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 588 liters rev

Indlæg af Tykki »

Bump


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Tykki skrev:Bump
Er det en opdatering du fisker efter? :hehe:


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 588 liters rev

Indlæg af Tykki »

Jaaaaaaaahhhhhh


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Jeg skal lige have taget nogle billeder så. Øjeblik


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 588 liters rev

Indlæg af Tykki »

:GO


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Så fik jeg taget lidt billeder af akvarierne og fiskene. I rummet, hvor sumpen er placeret, har jeg sat et fragmentakvarium op, da der ikke er plads til mere i display tanken. Alle akvarier og sumpe er koblet på hinanden, og det fungerer rigtig godt synes jeg. Planen er at alle fragmenterne skal bruges når akvariet skal rives ned og sættes op permanent hjemme hos mig ( det står pt. hos mine forældre), når jeg flytter fra kollegiet til sommer. Jeg kan med glæde fortælle at min naso stortrives og er blevet meget stor siden jeg fik hende. Det samme gør de andre fisk jeg anskaffede mig i efteråret 2018. Der er imellemtiden kommet 25 klovnfisk til, som er resterne af dem jeg opdrættede forrige sommer. Som det jo er, når der er så mange fisk der skal have mad og skider i vandet, kæmper jeg med at holde nitraten på under 10. Men det ser endelig ud til at vodkaen begynder at virke :biggrin:
Jeg har for nyligt anskaffet mig en blå palet kirurg og en zebrasoma veliferum som går i et af de andre akvarier, indtil de er store nok til at komme over i 588 l akvariet.
Jeg synes efterhånden korallerne er blevet for store og mange har bredt sig så meget at der ikke er plads til nye. Det er hellerikke specielt kønt mere at kigge på, men min manglende fravær det sidste års tid har bare gjort, at det hele ikke er blevet vedligeholdt og plejet som det burde. Men så længe fiskene og korallerne egentlig har det godt, så må det hele lige klare sig lidt endnu, før jeg får det hele omlagt. Og sorry for den meget varierende billedekvalitet, jeg er ikke gode venner med hvidbalancen på kameraet!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 588 liters rev

Indlæg af charlie saltvand »

KONGE!!! Og FLOTTE fotos :GO

Hvilke lampe har du over frag tanken? Er det en Kessil?


Smukt.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Tusindtak! Ja det er en kessil.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 588 liters rev

Indlæg af Tykki »

Fedt! Tak Sarah


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 588 liters rev

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det stadig helt vildt dette akvarie, har du stadig de 5 Micromussa lordhowensis fragmenter, Man ser længere oppe?


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Nicki Henriksen skrev:Det stadig helt vildt dette akvarie, har du stadig de 5 Micromussa lordhowensis fragmenter, Man ser længere oppe?
Jeg havde problemer med at holde liv i dem efter et års tid. Jeg tror det skyldtes en for lav nitrat eller for meget lys, trods de stod på bunden. Så jeg solgte dem videre til én der fint kunne holde liv i dem.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Hej alle sammen

Håber I kom godt ind i det nye år.

Det er længe siden jeg har opdateret i min tråd, og da jeg har lidt tid for hånden nu, så kommer der her en lille update med fotos!
Jeg har gennem længere tid døjet en del med for høj nitrat og blev rådet til at fjerne al den skidt og snavs der havde samlet sig bag stenene. Hvilket også giver god mening at gøre. Det var en større operation, så jeg valgte at gøre det af to omgange. Én side ad gangen.
Samtidig fik jeg savet en gammel sodavandskasse til, som jeg kunne stille stenene på i akvariet, og skabe bedre cirkulation under dem i højre side. Venstre side stod allerede på sådan en.
Jeg har siden hen monteret en ekstra cirkulationspumpe, og en ekstra skummer på systemet.
Efter at have læst side op og side ned, om det er muligt at have to skummere kørende samtidig, så valgte jeg at forsøge. Havde alligevel en ekstra liggende, og begge skummere kører og skummer store mængder af systemet. Så mon ikke det virker :be:
Min nitrat er nu faldet fra 50 til 25 og i skrivende stund ligger den på 10-15. Så langt så godt!
Må ærligtalt indrømme at jeg var træt af det lidt for sammenvoksede look af koraller, så jeg fik solgt en del ud af de store, så der også blev lidt mere svømmeplads til nasoen.
De montipora digitata jeg havde stående i fragmentakvariet kom over, så de også kunne nydes i akvariet. Siden de blev flyttet over, er de vokset som ukrudt! Det samme er mine bubbletip, der har delt sig på kryds og tværs og breder sig overalt. Det er en udfordring som man siger :scream:

Jeg opdrættede et kuld i foråret 2020 af de sorte Darwin klovnfisk, da jeg alligevel kunne bruge tiden på noget sjovt mens Danmark var lukket ned. Denne gang var det et par unger fra mit forældrepar af Darwin der simpelthen valgte at lægge æg i akvariet blandt 20 andre klovnfisk. Jeg havde faktisk ikke regnet med at det var muligt, fordi de ikke ligefrem boede i rolige omgivelser. Jeg endte med 110 unger, hvoraf de 48 døde meget pludseligt af en bakterieopblomstring :(
Jeg endte med at sælge de overlevende 62 små unger i december, da jeg ikke havde pladsen og tiden til dem. Størstedelen af ungerne faldt ud som mere eller mindre misbanded, og den ene halvdel havde orange næser, mens den anden halvdel fik sorte næser.

Jeg synes det er en sjov udfordring at opdrætte klovnfisk, og jeg håber på at kunne opdrætte nogle flere i fremtiden, hvis pladsen og tiden tillader det.
Et lille spørgsmål omkring nasoer: Er der nogen der har erfaring med, eller ved om nasoer kan holdes i par? Den jeg har er en hun går jeg ud fra, eftersom der ikke er kommet faner.
Jeg kunne naturligvis aldrig finde på at holde to i så lille et akvarie, så det må blive i fremtiden engang.
Og til sidst vil jeg undskylde for de ringe billeder, de fleste er taget med mobil. Så farverne er en katastrofe.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 588 liters rev

Indlæg af charlie saltvand »

FANTASTISK!!!

Jeg er fuld af beundring for det du opnår! Punktum :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Dan89 »

Imponerede! Er nød til at spørge hvem køber 62 klovnefisk på en gang? :D
Har selv prøvet kort med klovneopdræt men uden held.. Står over for snart at flytte så har lukket det ned.. Men glæder mig til at kunne starte det op igen når jeg er flyttet :D


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 588 liters rev

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes det er så fantastisk, at du har kunne få et kuld på finnerne i selve tanken. Men du fjernede dem måske og fodrede dem op i en separat tank?
På et af billederne har du en ammonia alert. Så den i går på en video fra Tidal gardens. De havde dem i deres karantæne akvarier.
Hvor har du den fra? Kunne godt tænke mig at have en i mit karantæne akvarie.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Dan89 skrev:Imponerede! Er nød til at spørge hvem køber 62 klovnefisk på en gang? :D
Har selv prøvet kort med klovneopdræt men uden held.. Står over for snart at flytte så har lukket det ned.. Men glæder mig til at kunne starte det op igen når jeg er flyttet :D
Undskyld mit sene svar! Jeg solgte dem alle til en forhandler på Sjælland.
crazy seahorse skrev:Jeg synes det er så fantastisk, at du har kunne få et kuld på finnerne i selve tanken. Men du fjernede dem måske og fodrede dem op i en separat tank?
På et af billederne har du en ammonia alert. Så den i går på en video fra Tidal gardens. De havde dem i deres karantæne akvarier.
Hvor har du den fra? Kunne godt tænke mig at have en i mit karantæne akvarie.
Jeg fangede de to ynglende klovnfisk, og satte dem i et separat akvarie med urtepotte. Ugen efter lagde de et nyt kuld, som jeg fodrede op. Det første kuld æg et par klovfisk lægger, plejer at være mindre hårdføre, og ungerne er ofte svage og meget små. De andet kuld de lagde i urtepotten var meget bedre, og havde en rigtig fin overlevelsesrate.
Jeg har købt seachem ammonia alert på amazon i England, ellers har de dem også hos tyske internetshops. De er meget praktiske at have hængende hos ungerne, så jeg ikke behøver at gå og måle hver dag. De virker i 1 år, og skifter farve ret hurtigt, når ammoniakken stiger. Til gengæld kan ungerne blive fanget bag plasticpladen når de er meget små, så det skal man være obs på.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 588 liters rev

Indlæg af Marco R »

Hej Sarah,

Ja det kan simpelthen ikke siges nok, at du har akvarium- og koralfingre, for du har bare et sindsygt smukt akvarium :W :y

Du er simpelthen dygtig *punktum* :clap: :) :clap:

Jeg glæder mig til din næste update :happy:


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"