"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Henrik_skb`s 416 liters

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

mit akvarie bliver total meget i den stil der :D

er det optisk glas??
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Nej det er ganske almindeligt glas. Men mit næste akvarie bliver helt klart med optiwhite glas. Farverne på især muslinger bliver nedtonede væsentligt gennem almindeligt glas.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Her er lige et par billeder af muslingerne
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Acanthurus leucosternon og Nemateleotris magnifica
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

det sgu nogle flotte billeder :P kan rigtig godt lide dine muslinger og flammefisken
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

hvad med de billeder af hele baljen :wink:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

ja.. dem vil jeg også meget gerne se :) kom glad med nogen af hele akvariet :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det var da nogle flotte muslinger - hvor er de fra :roll:

Og ja nogle billeder fra hele baljen ville være godt !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Jeg skal nok lige få taget nogle, jeg er ikke helt stolt af det lige i øjeblikket da jeg har en del problemer med alger. Skal nok tage nogle når problemet er løst.
Mvh Henrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Er du kommet over dine alge problemer eller hvordan ser det ud ??
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hej Henrik. hvordan går det med de alger?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Halløj.. Er der stadigvæk problemer? eller kan vi få en full shot af baljen :wink: ... (skriver om en måned igen... he he så lige datoen for sidste indlæg)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Nej, jeg er ikke kommet helt over det. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det er der forårsager det. Jeg skal nok lige få skudt nogle billeder når jeg får tid. Mvh Henrik
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Det lyder da trist med de alger. håber du finder årsagen og får det løst, men vil da stadigvæk meget gerne se nogle billeder når du får tid.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Jeg tror, at det har noget med mit bundlag at gøre. Jeg tror, at det lækker fosfat. Jeg har undersøgt nitrat, fosfat og silicat. Der er ikke noget at se. Algerne gror op fra sandet, og mit bud er, at de optager næringsstoffer sandet lækker - sandsynligvis fosfat.
Jeg ville gerne have lidt mere flow på men det er bare heller ikke muligt for så går der helt ged i sandbunden. Jeg skal snart have hevet det sand op, og køre med bar bund.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

tag en injektions sprøjde og stik ned i sandet.. og sug en prøve op og så mål værdien der fra.. så finder du udaf om det er der problemet er...
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Henrik - En bar bund(BB) kræver mere arbejde end en sandbund blot så du ved det. Vi snakker højt flow og en konstant/fast vandskifte med slamsugning fra de nærmest umulige døde zoner som vil opstå ! Ellers er du lige vidt ;)

Kim - Uden at vide noget om det så vil jeg tro at med alle de anarobe zoner en dsb i enhver form(dyb/lav) skaber, ja så kan din metode/måling bruges til sådan intet ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

ok det var egent lig også barer en ide...
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Prøverne viser jo også 0 fordi algerne optager det hele, så det går ikke ud over noget af livet i baljen, men ud fra et æstetisk synspunkt er det jo ikke lige sagen.
Brian - Har efterhånden fået læst en hel del op på BB, starboard, og cooking rocks, så jeg føler mig rustet til opgaven. JEg regner med at købe to tunze pumper mere (har en i forvejen) så jeg kan få alt skidtet i overløbet. Min plan er at lade den ene tunze pege direkte mod bunden.
Min skummer er også tilstrækkeligt kraftig i forhold til mit akvarie.
Det er tanken om at en DSB er en tikkende bombe der gør at jeg gerne vil have den op. Du har da også læst en del af de indlæg fra bl.a Bomber på RC. De argumenter han og hans "disciple" fremlægger virker overbevisende - ihvertfald på mig.
Hilsen Henrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Henrik_skb skrev:Brian - Har efterhånden fået læst en hel del op på BB, starboard, og cooking rocks, så jeg føler mig rustet til opgaven. JEg regner med at købe to tunze pumper mere (har en i forvejen) så jeg kan få alt skidtet i overløbet. Min plan er at lade den ene tunze pege direkte mod bunden.
Min skummer er også tilstrækkeligt kraftig i forhold til mit akvarie.
Det er tanken om at en DSB er en tikkende bombe der gør at jeg gerne vil have den op. Du har da også læst en del af de indlæg fra bl.a Bomber på RC. De argumenter han og hans "disciple" fremlægger virker overbevisende - ihvertfald på mig.
Hilsen Henrik
Det lyder til at vi læser netop det samme ;)

Har da også lidt tanker igang for det system jeg vil stille op en gang i det nye år når jeg er hjemme igen og det bliver nok med en fake dsb i en eller anden form - hvertfald BB i en eller anden skør afskygning ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Ja - det har jeg også selv kigget lidt på. Jeg synes bare ikke jeg kan finde nogen der har kørt med det i tilstrækkelig lang tid til, at det er noget jeg tør gøre. Jeg går ud fra at du tænker på ham der har et nano hvor han har brugt epoxy til at holde på sandet ?
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Bomber og de andre bb nørder mener også at detritus vil samle sig i sådan en bund selvom man kan køre med et højere flow. Jeg bryder mig heller ikke om, at der vil begynde at gro lilla kalkalger på bunden.
Mvh Henrik
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Tja hvad skal man sige med sådan en alt-overbevist tråd.
Mine erfaringer med en DSB er nu 3,5 år.
Det funker stadigt godt.
Da jeg gik i gang med min DSB, skyldes at mine værdier ikke var stabile, så jeg købte en del aragonite sand og tre poser podet sasnd.
Siden har mine vandværdier været gode.

Men det er jo kun mit eksempel. :lol:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Henrik - Det er blot tanker jeg leger med og det jeg laver når jeg kommer hjem bliver blot et lille 100-200 liters da jeg ikke ved hvad som skal ske med mine bolig forhold, job og meget andet(er jo færdig til Januar forhåbentlig). Og jeg tænkte så på feks silikone i bunden i jævnt lag med sand drysset oven på. Kalkalger kommer der jo også på din glasbund.

Lars M - Mit grundlag er ikke en mislykket DSB blot at prøve en ny vej og igennem denne hæve flowet ekstremt i et akvarie(dette kan du bare ikke med sand). Vil smide det op med SPS koraller og se om man på denne måde kan skabe nogle endnu bedre forhold.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Lars M. - Jeg siger ikke at hverken den ene eller den anden løsning er den rigtige, og jeg er bestemt ikke alt-overbevist som du skriver. Det ville også være lidt mærkeligt da jeg endnu ikke har egne erfaringer med metoden :wink: . I mine ører lyder det bare som en bedre løsning med bar bund. Fedt for dig at du kan få DSBén til at fungere - det kan jeg ikke, ikke ordentligt ihvertfald. Som jeg ser det er fordelen med en bar bund, at du kan se om dit akvarie er beskidt. Det kan man ikke med sandbund. Det er ikke muligt at se eller måle på, hvad der sker i sandbunden. Skidtet kan jo vælte akvariet fra den ene dag til den anden uden nogen form for varsel. Jeg har hørt mange historier fra folk der har haft DSB i flere år. Det har kørt fint, men pludselig så vælter hele lortet.
Jeg bliver ved med at have algeproblemer. Jeg kan ikke finde ud af hvorfor de kommer, men jeg mistænker sandet for at lække fosfat. Jeg har været yderst konservativ med at tilføje nye dyr. Jeg har lige nu 3 rejer og 2 små fisk til at gå, så det er heller ikke derfra forureningen kommer.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Henrik.
Har lige gennemlæst hele tråden igen. Er det korrekt opfattet at dit akvarium er 6-8 mdr. gammelt?.
Hvordan er dine vandværdier: Ca, Kh, No3, Ph4, Si, Mg.
Kan vi ikke få en nærmere beskrivelse af disse alger, evt. et godt skarpt billede. Der findes jo en del ren-vandsalger, f.eks. derbesia. Jeg har dem selv hvor vandet løber over i overløbet, og de behøver stort set ingen næring for at trives.
Med den dyrebestand og akvariets alder, vil jeg ikke tro at det kan være bundlaget? Hvad består det af?
Har du målt værdierne i dit ferskvand? Her i Hadsund har vi en normalt :evil: forekommende nitratværdi på over 0,25 (Ja de kære bønder).
Bruger du osmose o.s.v.?
Jeg tror, baseret på egen erfaring, at der ikke findes en snuptags-løsning.
Det er et detektivarbejde at komme alger til livs.

Vi har alle prøvet det, så fortvivl ikke :wink:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Hej Lars.
Mit akvarie blev startet 4 Januar 2005 og er altså lige knap 9 måneder gammelt. Den første fisk blev tilført 2 måneder efter opstart.
Jeg bruger osmosevand til påfyldning - jeg har dog ikke silikatfilter. Jeg bruger Ballingmetoden til opretholdelse af Ca og KH.
Mit bundlag består af Fiji pink sugarsize samt noget sand jeg fik af Brian.

Mine værdier er:
Ca - 480 salifert
KH - 7 tropic marin
No3 - >1 tropic marin
Mg - 1480 salifert
Jeg måler ikke silikat.

Jeg har en del Derbesia alger. Derbesia algerne vokser på stenene og, ligesom hos dig, der hvor vandet løber i overløbet. Derudover døjer jeg med nogle brune trådalger der vokser op fra bunden.
Disse brune alger er næsten identiske med Derbesia - på nær farven.
Mvh Henrik
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Henrik
Ok så godt. Så prøver vi med lidt mere "spørge Jørgen"

Hvad med fosfat og nitrat?

Hvilke fisk har du som algeædere?, har du f.eks. kirurger og en hugo. Et akvarie producerer jo hele tiden alger i et vist omfang, det handler om at finde balancen mellem algeproduktion og fisk/øvrige algeædere.

Dine levende sten, var de nyimporterede eller brugte? Brugte sten kan indeholde meget fosfat.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Jeg får 0 målinger på både fosfat og nitrat. Problemet er jo, at vi ikke kan måle det der bliver optaget i algerne.
Som vi talte om i en anden tråd så har jeg anskaffet mig en Ecsenius bicolor til at tage algerne. Ellers har jeg en Acanthops dværgkejser der går til algerne. Derudover har jeg masser af snegle - Cerith, Astrea og Turbo. Jeg har også 4 eremitkrebs.
Jeg bryder mig ikke om, at skulle bruge en kirurg til at fjerne algerne da fosfaten der er bundet i algerne kommer ud når fisken skider. Derudover skal de fodres meget og hele tiden - gerne med nori som også indeholder meget fosfat.
Mine sten er blandede bolcher. Cirka 2/3 nyimporterede afrikanske havefliser og 1/3 brugte indonesiske sten. Nye sten producerer vel lige så meget fosfat eller hvad ?

Mvh Henrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Henrik_skb skrev:Mit bundlag består af Fiji pink sugarsize samt noget sand jeg fik af Brian.
Ja så har vi da fundet kilden til det hele !!!

Lars - Er du sikker på din teori om algespisere vs. alger osv ? Har da selv kørt uden alge frådere samt uden alger ! Tror ikke at dette er en "ligning" som skal gå op for ikke at have alger !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"