"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

350L Hjørnebalje

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

350L Hjørnebalje

Indlæg af Phycopat »

Nu er det vist på tide at få min nye balje herind :)
Efter 6 år uden salt kunne jeg ikke modstå længere, - Petworld havde tilbud på deres Juwel serie, og så skulle jeg have min 350'er :y

Udstyrs listen består af følgende:

350L Juwel Trigon + møbel
Juwel Multilux 2 x 12 watt (9000k og 14000k)
Juwel Multilux 2 x 23 watt (9000k og 14000k)
Intern Bio-filter
Intern Juwel SeaSkim
1 Tunze 6055
1 Tunze 6095

Håber på at kunne køre dette setup lowtech, og så tæt på standart som muligt.

Der er ca 20kg sten, har valg en ret luftig stensætning og omkring 30kg sand, en blanding af 1-2mm og 0.3-1mm hvis jeg husker korrekt.

Af levende er der:

1 Hugo, - intet akvarie uden ham :biggrin:
3 Lysmata wurdemanni - først kun en, men den ville ikke røre glasroserne, så blev der købt 2 mere 14 dage efter, en af dem spiser dem heldigvis :wink:
2 turbo snegle
2 sandsnegle
2 blå benede Eremitkrebs

Når indkørslen er ovre, og jeg har fået flere makroalger, så skal der gå en flok søheste her :y
Meget mere levende kommer der nok ikke til så, måske en mandarin da den også spiser meget langsomt.

Koraller vil jeg heller ikke snydes helt for, der kommer den nok til at bestå af bløde koraller, og lette, zoa, skiver, kenyatræ, gorgonie og i den retning.

Værdier kender jeg pt intet til, men der bliver skiftet 20% vand her uge med RO vand og 'Aquaforest Reef Salt', - overvejer lidt om deres 'Sea Salt' er rigeligt for mig med de få koraller jeg kommer til at holde.

8/3-2019 - Ny opsat.
20190308.jpg
17/3-2019 - Grønne alger.
20190317.jpg
24/3-2019 3 levende sten og 9kg levende sand blev købt for at få gang i bakterierne.


29/3-2019 - Helt brun.
20190329.jpg
15/4-2019 Hugo, 1 wurdemanni, 2 turbo snegle og 2 sandsnegle flytter ind.


22/4-2019 - Grønne trådalger og en smule røde. (undskyld at billede ligger ned)
20190422.jpg
26/4-2019 - 2 wurdemanni, 2 eremitkrebs flytter ind.


4/5-2019 - De grønne trådalger begynder at forsvinde, men bliver kraftigt afløst af røde.
20190504.jpg
Har været ret tæt på at købe Tunze skummer da jeg har været meget utilfreds med juwels, den første måned lavede dem ikke andet end micro bobler i hele akvariet, og larmede. Efter meget tålmodighed og en del indstilling er jeg imellem tiden blevet tilfreds, den snakker dog stadig meget, og skulle der komme en 9012DC til salg, så blev den nok skiftet!

Glæder mig til at de røde trådalger, - eller hvad det nu er forsvinder igen, de er begyndt at løfte bundlaget op i flager pga luftbobler der bliver produceret i løbet af dagen, til aften og nat lægger det hele sig dog på plads igen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 350L Hjørnebalje

Indlæg af charlie saltvand »

Fed stensætning! Der er nu noget særligt over et hjørneakvarie :-). Det er nok cyano alger der dannes i løbet af dagen og forsvinder igen om natten. Bare giv det tid, så forsvinder de.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: 350L Hjørnebalje

Indlæg af Phycopat »

charlie saltvand skrev:Fed stensætning! Der er nu noget særligt over et hjørneakvarie :-). Det er nok cyano alger der dannes i løbet af dagen og forsvinder igen om natten. Bare giv det tid, så forsvinder de.
Takker :GO - er også selv rigtig godt tilfreds med stensætnignen.. Har igennem mange år haft lyst til et hjørne akvarie, men har ikke kunne finde et brugt uden for mange brugsspor, og har ærlig talt været for nærig til at give prisen for en ny indtil jeg fandt sættet på bud :-)
Tænker du har ret ja, lader det også bare stå og passe sig selv nu, tømmer skummer en gang eller 2 om ugen og skifter vand..


Brugeravatar
Flovesen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 09:58
5
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2004

Re: 350L Hjørnebalje

Indlæg af Flovesen »

Ser rigtig godt ud, er også begejstret for din stensætning :GO
Det bliver spændene at høre om dit søheste projekt, vil du selv dyrke foder til dem ?


Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: 350L Hjørnebalje

Indlæg af Phycopat »

Flovesen skrev:Ser rigtig godt ud, er også begejstret for din stensætning :GO
Det bliver spændene at høre om dit søheste projekt, vil du selv dyrke foder til dem ?
Thanks :f2: - brugte også et par weekender på at få dem lavet og limet, men har heller ikke haft så travlt med denne balje, det får bare lov til at tage den tid det tager :-)

Ser også selv meget frem til at få mere liv i, og er voldsom fascineret af søhesten, og de ses ikke alle steder ;-)
Mht foder, så vil jeg købe heste der er født i fangenskab, så spiser de nemlig frost, unger derimod skal jo have levende fra start, så hvis det skal blive en realitet, så skal jeg have gang i at lave foder selv.. - tiden må vise hvor meget der griber om sig :f3:

Du har jo også selv gang i en større bajle, det skal nok blive godt at følge det, og så er du jo tæt på :GO - tror ikke der er så mange med salt på disse kanter desværre..


Brugeravatar
Flovesen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 09:58
5
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2004

Re: 350L Hjørnebalje

Indlæg af Flovesen »

Du har jo også selv gang i en større bajle, det skal nok blive godt at følge det, og så er du jo tæt på :GO - tror ikke der er så mange med salt på disse kanter desværre..[/quote]

Tror vi er en 3 stykker fra Holstebro der er på forummet :grouphug:


Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: 350L Hjørnebalje

Indlæg af Ondemand »

Det lyder spændende med et søheste akvarie :GO Det glæder jeg mig til at følge.
Nu nævner du der ikke er så mange med salt på disse kanter, men du kan da lige tælle mig med i Vemb. Pt. har jeg et red sea 130 kørende, men inden længe hælder jeg vand i mit nye 510 liters. Mangler bare lige lidt PVC og beklædning af akvariet


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: 350L Hjørnebalje

Indlæg af Phycopat »

Flovesen skrev:Tror vi er en 3 stykker fra Holstebro der er på forummet :grouphug:
:GO
Ondemand skrev:Det lyder spændende med et søheste akvarie :GO Det glæder jeg mig til at følge.
Nu nævner du der ikke er så mange med salt på disse kanter, men du kan da lige tælle mig med i Vemb. Pt. har jeg et red sea 130 kørende, men inden længe hælder jeg vand i mit nye 510 liters. Mangler bare lige lidt PVC og beklædning af akvariet
Håber det bliver spændende ja, de har jo helt andre krav kontra alt andet og skulle være ret sarte..
Glæder mig at høre vi er nogle stykker på disse kanter ja :y
Det var da også en pæn størrelse balje ja :-)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"