"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lukket.

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Lukket.

Indlæg af Frej81 »

Så blev det endelig min tur til at få saltvand i stuen igen. :y

Lidt forhistorie.
Jeg har haft akvarier siden jeg var 10 år ca, men blev først interesseret i saltvand i 2013. Men pga flytninger og andre besværligheder i livet, tog det mig mange år før jeg blev blev klar til at investere i et ordentligt akvarie. På den måde har jeg tilgengæld lært den vigtigste lektie på forhånd: tålmodighed.
Men det blev så til et Red Sea Reefer Peninsula 500 i hvid. Det er første gang jeg har et akvarie som ser flot ud selv uden vand i! Jeg købte det ud fra hvor stort et akvarie der kan komme ind af døren og stadig se pænt ud selvom min lejlighed kun er 40 Kvm MED stor altan.

Selve akvariet er 125x60x60. Ca 400 liter.
Sumpen rummer de sidste 100 liter så det bliver 500 ialt.

Akvariet er blevet bygget om et par gange de sidste par år, hvilket har gjort at jeg aldrig rigtigt har fundet langstrakt stabilitet. Men det er der nu ændret på, da jeg efter 2 år endelig har sat det op på en måde jeg er tilfreds med. Startede helt forfra i Dec 2019. Købte et mindre 120l reserve akvarie hvor fiskene og mine få koraller kunne være. (Det bliver nok til karantæne eller bare et roligt sted til nye fisk og koraller). Der var en del ting jeg kunne forbedre, bl.a. at lave helt rent vand som udgangspunkt og bygge stensætningen op så der både er mange gode gemmesteder til fisk og div liv, men også gode muligheder for koraller i fremtiden når jeg kommer dertil, men også at tilføje ClariSea rollermat (Oh what a joy, jeg hader nemlig filtersokker). Fisk og koraller røg tilbage lige omkring årsskiftet 2019-20. Derudover er jeg blevet Fauna Marin fan, er begyndt på deres salt og skal begynde deres "Balling" dosering snart. Nu ser alting meget bedre ud og kører bare derudaf. Det kan altså godt betale sig at gøre ting rigtigt fra start af.

Teknik:

Lys:
Orphek Atlantik V4 LED.

Cirkulation:
2 Maxspect gyre 330. 1 Tunze 6095.

Retur:
Jebao DCP 8000.

Filtre:
D&d ClariSea SK-3000 Automatic filterrulle.

Skummer:
Octo Regal 150 INT.

ATO:
Tunze 3155. Med ekstern 60 liters beholder.

Varme:
Eheim Jager 250 w.

Osmoseanlæg:
3 trins 125GPD. Med 0,7L harpiks filter.


Livestock:

Fisk:
2 Klovnfisk. Amphiprion Ocellaris snowflake.
1 Ctenochaetus truncatus kirurg.

CleanUpCrew:
2 Trochus histrio snegle.
1 Slangesøstjerne. Ophioderma sp.
1 Blå tuxedo urchin.

Koraller:
Ricordea florida Grøn. Orange.
Zoanthus. "Pink zipper". "Pink vampire". Orange, Grønne...
Acans. Ultra Rainbow Eye. Mix.
Duncanopsammia axifuga.
Pseudopterogorgia sp. Gorgonie softie.
Sarcophyton m. neongrønne polypper.
Sarcophyton m. hvide polypper.
Gsp, green star polyp.
Montipora crafted plade. Grøn/rød.
Montipora "sunburst" plade. Rød m gule polypper.
Senest rettet af Frej81 ons 24. mar 2021 08:52, rettet i alt 95 gange.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Reefer Peninsula 500

Indlæg af nielsk »

Det skal nok blive rigtigt godt


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Red Sea Reefer Peninsula 500

Indlæg af Kasper j. »

Det ser rigtig fint ud og god stensætning med plads til koraller.

I dit refugium skal du have en del cirkulation måske kan det indrettes så du bruger cirkulationen fra returløb til returpumpe og placere refugium i mellem. Og du skal cirka have lige meget lys watt/ pr. liter som i dit display, hvis du virkelig vil kunne hive noget seriøs næring ud af vandet.

Med sps så kan du starte med noget plade montipora og noget digita når du begynder at dossere Calcium og KH.


Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Red Sea Reefer Peninsula 500

Indlæg af Frej81 »

Tak, håber på at ku ta pænere billeder med tiden.
Kasper j: Jeg prøvede at smide en lille tunze pumpe i refugium, men chaetoen er svær at holde i konstant bevægelse. Heldigvis ser Po4 og No3 fornuftigt ud, så ingen problem endnu. Men jeg har så heller ikke fisk endnu.


Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Red Sea Reefer Peninsula 500

Indlæg af Frej81 »

Lidt nye koraller er tilføjet. Pulsing xenia og Frogspawn. Jeg har fået lidt Chromis viridis, (startede på 9, nu er der 5), så nu tør min Royal Gramma endelig at komme frem. Kan se det hjælper på billedernes vinkel at det kan betale sig med en Android tlf. :K
IMG_20190314_132516.jpg
IMG_20190314_132454.jpg
IMG_20190314_133834.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Red Sea Reefer "Peninsula" 500

Indlæg af Tykki »

Noget nyt? Hit med den Update !


ablemad
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 19. sep 2011 00:48
12
Postnummer: 5771 Stenstrup
Saltvand siden?: 2016

Re: Red Sea Reefer "Peninsula" 500

Indlæg af ablemad »

hvor købte du baljen?


Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Red Sea Reefer "Peninsula" 500

Indlæg af Frej81 »

Jep, laver en ordentlig opdatering af baljen snart!

Og den er købt hos Deepocean for et par år siden. Mener jeg gav Ca 17000 for det inkl cover.


Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Red Sea Reefer "Peninsula" 500

Indlæg af Frej81 »

Update 29/03 2020.

Det er nu 3 måneder siden jeg valgte at lave om i akvariet. Nye sten, nyt levende sand, nyt vand, en ny begyndelse. Jeg syntes aldrig rigtig jeg har været tilfreds med det før nu og i dag er jeg virkelig glad for at jeg gjorde det, for det føles lidt som om jeg har spildt de sidste 2 år på at holde pestorganismer væk og nogle gange skal man bare starte forfra. Pestorganismer har jeg stadig, bevares, men nu kun trådalger som jeg ser som et midlertidigt problem. Jeg har for høj PO4 så tror det er grunden. Jeg har ikke haft så meget held med refugium så jeg har tænkt mig at eksperimentere med "Fauna marin phos 0,04" i en Nyos Torx dock og så bare fjerne manuelt.
Det er først nu det begynder at give noget tilbage, mit "scape" er blevet rigtig godt. Der er en masse gemmesteder til fisk og gode muligheder for koraller. Jeg har efterhånden opbygget en god lille flok, jeg har 5 anthias som stortrives og den største er ved at udvikle sig til en han. 2 kirurger, (1 scopas og 1 guløjet), som er helt gode venner, selvom scopas var lidt sur i starten. 1 Melanurus gylte (den blide kæmpe). 1 rainfordi gobi som lever godt af trådalger (nu må vi se hvor lang tid det vare). 1 par klovne som jeg er specielt glade for, de er små endnu og søde og medgørlige. 1 filfisk, som har ædt alle mine aiptasia! Og ikke går efter noget den ikke må. (Thats a keeper). Jeg er ved at være tilfreds med fisk men drømmer om flere fine gylter og et par "Melanospilos" kejsere.

Jeg har ikke så mange koraller endnu, men har dog været heldig at få fat i en stor grøn "Sarco" som virkelig gør noget rigtigt i revet. Derudover har jeg en flot duncan, div ricordea, en enkelt gorgonia, lidt zoa, en hammer (som jeg kæmper lidt med), acans (som jeg heller ikke har så meget held med).

Mit mål for nu er at opnå en form for stabilitet. Jeg er nået til et punkt hvor jeg snart er tilfreds med teknikken og syntes systemet kører ret godt nu, så jeg har ikke behov for at lave om hele tiden mere. Det er stadig et nyt system, men jeg kan se livet trives og det går fremad og det er jo vigtigst. Jeg glæder mig dog til at få bugt med algerne for det er det sidste jeg mangler før det ser rigtig pænt ud.

Jeg tilføjer billeder når jeg har fået skudt nogle der er værd at se på. :)


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Red Sea Reefer "Peninsula" 500

Indlæg af Engelquist »

Glæder mig til billederne (også gerne af teknik)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Red Sea Reefer "Peninsula" 500

Indlæg af Tykki »

Ja skyd dog de billeder mand! Op i r med kvalitet , vi vil ha kvantitet her! Hyp hyp !


Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Red Sea Reefer "Peninsula" 500

Indlæg af Frej81 »

Opdatering. Akvariet er lukket ned og skal sælges sammen med lampen. Det sker da jeg vil have et "normalt" akvarie og ikke peninsula, som er besværligt i min lille stue. Planen er at starte et nyt stort, men først om 6 mdr til 1 år, så der er lang tid til at bygge det langsomt op. I mellemtiden hygger mine klovne og min truncatus kirurg sig i mit mindre 120 L. Jeg laver nok ikke en ny tråd da jeg alligevel er enormt dårlig til at opdatere tråden.


ablemad
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 19. sep 2011 00:48
12
Postnummer: 5771 Stenstrup
Saltvand siden?: 2016

Re: Red Sea Reefer Peninsula. Lukket

Indlæg af ablemad »

PB


Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Red Sea Reefer Peninsula. Lukket

Indlæg af Frej81 »

Hej derude. Der er et par stykker der har spurgt om akvariet bliver solgt. Det gør det ikke, jeg har besluttet at beholde det da det er besværligt at skaffe nyt og det er en top lækker balje. Men der kommer ingen ny tråd, da jeg er dårlig til billeder og kender mig selv for godt. Vh frej.


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Red Sea Reefer Peninsula. Lukket

Indlæg af Kasper j. »

Godt du beholder og starter op igen på et tidspunkt. Min erfaring er at det gælder om at holde teknikken så simpel som overhovet muligt og holde sig til udstyr af høj kvalitet og alt der er besværligt at vedligeholde skal skiftes ud med noget der er nemt.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"