"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

430 L Saltvand i Hammel

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af T-Horn »

Kære Saltvandsforum

Her er en beskrivelse af mit setup samt nogle af mine opstartserfaringer og emner, som jeg fortsat arbejder med.

Specs

Startup: April 2018
Display: 430 L
Sump: 120 L inkl. 40 L alge refugie Triton (30 wat vækst lamper)
Lighting: 2 x Phillips CoralCare (2018) (2x200w dog maks 80 pct.)
Controller: APEX 2016
Circulation: Jebao DCP 8000 (Return Pump), 2 X Jebao RW8, 1 x Jebao RW 15
Skimmer: Coral Box D700 Plus DC Skimmer
Dosing: , Triton Core 7
Substrate: Sand
Osmose: Aquamedic Platinium
ATO – direkte fra osmose anlæg
Blandekar: 70 liter (snart med automatisk vandskifte – starter med skift af 2-3 l/dag dvs. 15%/mdr. )


Fisk
3 kirurger (Gul, Lineatus og Blå)
5 Chromis
1 pudsefisk
1 Gylte

Koraller
Se billeder

Målinger
Nitrat – ej målbar seneste 6 mdr.
Fosfat – ej målbar (Hannah Low plus CPI test) seneste 6 mdr.
Herudover måles en række andre værdier med testsæt og ATI ICP tests. De ligger indenfor normalværdier. ICP test viste dog forhøjet tin og silikat. Sidstnævnte blev klaret ved skift af ”harpiks”. Tin har jeg forsøgt at reducere ved en række vandskifte – 6 x 15 pct. vandskifte over 2 måneder. Sender snart ny ICP test for at se resultatet.

Succeser (April- december 2018)
Holdt pænt liv i alle LPS og blødkoraller – de fleste med god vækst
Vækst i nogle SPS
Rimelige stabile vandværdier

Fiaskoer (April- december 2018)
- Plet angreb på fisk, som på mange måder mindede om beskrivelser af Marine Velvet. Det slog en del ihjel. Det var en trist periode. Det er nu 4 måneder siden og en del af fiskene overlevede trods alt. Ifølge det, som jeg kan læse mig til, kan det ikke have været marine velvet, da det tilsyneladende slår alle fisk ihjel. Konklusion – stresspletter pga. for stor/hurtig belastning pga. utålmodig akvarist.
- 2 måneder efter plet angreb på fisk har 4 SPS’er måtte lade livet – alle efter at have været i akv. i 5-12 uger. Bl.a. ved blegning nedefra. Mistanke om for lidt næring
- Problemer med cyano/dino (?) alger – ikke overalt, men for meget.

Udfordringer jeg fortsat arbejder med (December 2018)
På grund af mine problemer med cyano/dino (?) alger startede jeg med tilførsel af ZEO-bak (start november). Umiddelbart gav det en initial (mindre) bedring men dog ej stor effekt.

Efter et par uger begyndte jeg samtidig med tilførsel af DSR nitrat og Phosphat –ganske lidt (ca. 0,5 ml pr dag). Bemærkning: det ser ud til at tilførsel af DSR nitrat forøgede PH og gav relativ store udsving mellem dag/nat. Men det kan være andre årsager. Herudover steg mit cyano/Dino problem markant.

Den samlede kombination – inkl, Triton – var ikke god for SPS og altså øgede cyano/ dino (?). Omvendt var blødkoraller og LPS MEGET taknemmelige. Det medførte at 4 sps måtte give op/døde samtidig med, at væksten stoppede for de fleste andre SPS’er. Balling/triton dossering er blevet reduceret med 2/3 – pga. mindre forbrug i akvariet/for at holde KH stabil!

Det så noget kritisk ud. Herefter er jeg helt stoppet med næringstilførsel og prøvet at vende skuden med en række vandskift. Efter 4 uger (december 2018) ser det ud til at systemet er på vej til en stabilisering. Dog fortsat med cyano/ dino (?) alger.
Flere billeder kommer i løbet af de næste dage!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af JesperBrask »

Super flot setup du har. Det lyder som om at vi slåslidt med de samme problemer. Jeg har 360 L plus sump jeg startede op i august. Ingen sps endnu, kun blødkoraller og lidt LPS. Fiskene har det godt. Men jeg har også hele tiden haft 0 i nitrat. Phosphat har ligget på 0.12 men efter en længere periode med Rowaphos i reaktor er den nu kommet ned på 0.04. Men jeg havde læst at det ikke EF godt med 0 i nitrat, så jeg har langsom doseret nitrat. I starten skete der ingen ting, tilsat nitrat blev hurtigt forbrugt unden jeg kunne se en forskel. Men pludselig har jeg fået en bakterieopblomstring (mælket vand) og slås nu også med cyano. Nitrat er nu 0.5 så ikke speciel høj, men der er tydeligvis en ubalance i systemet. Fisk og koraller ser heldigvis stadig ud til at have det ok. Prøver at give det lidt tid, har reduceret lys og øget flotw, og må ellers igang med chemiclean.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af PoulD »

Kan se du har alger i sumpen. Når din pH stiger når du tilsætter NO3 er det formentlig fordi dine alger derved får større vækst og dermed både optager CO2 og producerer ilt. Slet ikke nogen dårlig ting (forudsat du fjerner alger inden de dør). pH svingninger kan muligvis mindskes hvis du belyser algerne om natten og ikke om dagen.

PS: Alger til reducering af næring samtidig med du tilsætter næring er jo godt nok lidt som at træde på speeder og bremse samtidig :D Selv ville jeg nok bare købe en fisk mere :-)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af T-Horn »

Jesper:

Tak. Ja man kommer tilsyneladende nemt i uføre med tilsætning af næringsstoffer. Jeg er selv i tvivl om det er cyano eller dino alger i mit akvarie. Har du fundet en ”sikker” identifikation af om det er det ene eller andet ved dig ? Kuren (udover den rigtige balance) er jo tilsyneladende noget forskellig.


PoulID:

Jeg har rimelig godt gang i makroalgevæksten :-) Jeg prøver at minimere PH udsving ved at køre modcyklisk på algelamper og display, men kan ikke få PH udsving længere ned end 0,3. Det er måske også et OK udsving?

Jeg vil bestemt gerne have lidt flere fisk. Men blev lidt forskrækket efter pletangreb og har derfor haft pause med nye fisk de seneste 4 måneder. Men nu må vi op på hesten igen. Det vil nok også give den efterspurgte forøgelse af næring.


ph.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af PoulD »

Tjae, din pH er, selv når den højest, lavere end jeg selv ville køre med. Da du jo ikke har en kalkreaktor, indikerer en så lav værdi, at din KH måske er for lav. Hvis ikke må du have et meget højt CO2 indhold i boligen (forudsat naturligvis, at din probe og computer måler rigtigt). Men hvis bare din KH er højere end 7 dKH er en pH på 7,8 nok ikke problematisk.

Man skal ikke jagte pH, men med hensyn til svingningerne, er der primært 2 ting der kan forårsage det:
- Svingninger i KH. Forbruget er størst når du har lys over DT, dog med et par timers forsinkelse. Hvis KH svinger mere end 0,4 ville jeg dosere mindre om natten og mere om dagen.
- Svingninger i CO2 indholdet. Nok mindre problematisk, men om muligt er det ideelt med udluftning eller luft udefra til skummer /overfladecirkulation. Dine alger har naturligvis også indflydelse på CO2 indholdet, men hvis du belyser dem modsat lys over display tanken, med et par timers forsinkelse, vil de jo bare hjælpe med at holde CO2 ned og tilføre ilt.

Temperatursvingninger dag/nat kan dog også have indflydelse. Ikke ret meget på selve pH men de kan godt forårsage forkerte målinger, med mindre der er temperaturføler i proben og ATC i computer (jeg ved ikke om Apex har ATC på pH måling). Hvis der ikke er ATC kan du kun regne med din pH måling på tidspunkter hvor temperaturen er den samme som ved kalibrering.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af charlie saltvand »

Hej.

Her er et screenshot af min pH og temp sammen
2D5EB16A-719C-4BD1-BAFA-021578AC76C7.png
Som det ses, følges pH og temp fint.

@Poul, jeg ved ikke hvad ATC er... aktuel temp calibration...? Ell? Det har Apex ikke indbygget... tror jeg?


@T-horn... hvad tid på døgnet doserer du core7? PH stiger når det ryger i baljen.
... Husker du at kalibrere ISÆR pH proben med jævne mellemrum? Ca. Hver 3 md. Jeg har haft doseret hen over aftenen her, men vil efter lige at have tjekket det her, skubbe doseringen til mellem kl4 og 8 ( en time mellem de 4 flasker) pt doserer jeg kun den ene gang i døgnet, da baljen er ret ny og der ikke er procent med koraller og vækst. I den gamle balje doserede jeg 4 x i døgnet da jeg havde kæmpe forbrug.
Jeg har altid kørt med omvendt lys på refugium, det er tændt mellem kl20 - 08.00

Min erfaring er at jeg ikke kan holde en balje med et 0 i næring, så går det galt med bla cyano. Håber du får styr på det.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af PoulD »

ATC = Automatic Temperature Compensation.

Så vidt jeg lige kan se med en hurtig Google har Apex ATC, men den er default deaktiveret, så man skal selv ind i menuen og aktivere den. Desuden ser det ud som om, det måske kun kan gøres hvis temperaturproben flyttes /tilsluttes til PM1 modul. Endvidere skal pH proben i hvert fald kalibreres igen hvis man aktiverer pH temperaturkompensering.

Ved separat probe til temperaturkompensation er det endvidere vigtigt, at den placeres tæt ved pH proben

Nu skal man jo passe på med at sætte lighedstegn imellem korrelation og kausalitet, men at dømme efter Charlies graf er der da i hvert fald tydelig korrelation mellem temperatur og den målte pH.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Poul, hvor pokker fandt du det? Har selv prøvet m en google søgning....Jeg må komme forbi dig en dag m ipaden under armen, eller endnu bedre, du må kommer herind til en kaffe/øl/vin/ hvad du har lyst til og hjælpe mig :GO . Det er da også snart på tide :y

Sorry for støjen hr Horn :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af PoulD »

Fandt det i manualen Charlie :-)
Fandt også et par tråde om emnet, men de er ikke værd at referere til for der er alt for mange der siger det kun har minimal betydning. Det har de for så vidt ret i, idet temperaturen kun har meget lille indflydelse på pH. Meeen . . . temperaturen har bare en noget større indflydelse på selve proben og på det der aflæses.
2019-01-15.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af T-Horn »

Super med de indlæg. Det giver stof til eftertanke. Dejligt!

Jeg har pt. en kh, der ligger rimeligt stabilt mellem 7,2 og 7,5 målt kl 23.00. Jeg skal have prøvet at måle flere tidspunkter i løbet af dagen.

Min stigning i PH korrelere også med lys i Display og aftager i takt med lysintensitet falder i Display. Der er dog også en naturlig korrelation mellem lys intensitet og temperatur pga lampernes varmeafgivelse.

Mine handlinger for mindre PH udsving har pt. været

Modcyklisk lys i sump – der starter lidt før jeg kan se at PH normalt begynder at falde.
Luftslange til skummer er ført uden for sumpen (formodning om bedre iltoptag)
KH dosmeres af 4 gange i løbet af de 12 timer hvor ph falder.

Men nu skal der korrigeres ATC i min PH målinger og måles KH på flere tidspunkter :-)


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af T-Horn »

Højere PH niveau

Jeg har nu trukket flexrør (EL installation rør) så skummer kan køre på udeluft. Det har givet en mærkbar effekt. PH hævet med ca. 0,15. Dejligt. Overvejer at sætte en luftpumpe på for at trække luften de ca. 10 meter fra indsugning til skummer. Det kan måske give bedre resultater.

Men det er selvfølgelig knap så godt, at CO2 i hjemmet må være noget forhøjet. Jeg må have fat på en CO2 måler https://shop.orsted.dk/produkt/netatmo- ... smtB0Sk8pI og finde ud af om der skal investeres i mere generelt ventilation i boligen. (GENVEKS baseret).

Tak for input som ledte mig på vejen til en bedring!
InkedPH_LI1.jpg
rør.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af T-Horn »

Fortsat væsentlig forbedring af PH stabilitet ved friskluft til skummer. :-)

Har nu fået en ny dims, der måler CO2 i hjemmet. Det ser noget forhøjet ud og er nok en af årsagerne til min (tidligere) lave og ustabile PH.
CO2.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: 430 L Saltvand i Hammel

Indlæg af T-Horn »

Lidt aften video :-)

[video][/video]


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"