"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Saltvand i Værløse - Akvastabil Move 360L

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Saltvand i Værløse - Akvastabil Move 360L

Indlæg af JesperBrask »

Hej

Efter at have læst meget herinde, vil jeg nu beskrive hvor langt jeg er kommet med setup af mit første saltvandsakvarium. Jeg har således lært meget ved at læse på nettet, og også fået god hjælp af Nils fra Klovnfisken, hvor det meste er købt.

Jeg har følgende opsætning:
Akvastabil Move 360 L med tilhørende møbel og sump (90 L)
Lys: Akvastabil Lumax LED 38W, 1 hvid og 1 blå
Returpumpe: Tunze Silence 1073.020 (2400 L/t)
Cirkulation: 2 stk Tunze Nanostream 6045 (2*4500 L/h)
Skummer: Tunze DOC 9410, Hydrofoamer Silence 9410.040

Som nævnt alt sammen leveret af Klovnfisken. Jeg har dog selv bygget overløbskammeret af glas leveret af den lokale glarmester (8 mm glas). Derefter blev akvariet fyldt med osmosevand (osmoseanlæg 600GPD, 80 L/h købt hos Rent Postevand). Osmoseanlægget er hurtigt, men vandet har stadig TDS på ca 20. Jeg har ikke noget "harpiks" filter (ionbytter-resin). Salt blandes i, og derefter sand og sten - også leveret af Klovnfisken. Det levende sand (Red Sea Live Reef Base) var noget værre svineri, vandet var mælket i dagevis efterfølgende. Men da jeg hentede de levende sten (28 kg) købte jeg også noget aktivt kul som kom i sumpen. Det hjalp - næste morgen var vandet helt klart.

Jeg har købt noget RowaPhos på nettet som sammen med aktivt kul ligger i to nylonstrømper i sumpen. Det eneste udstyr jeg ellers ikke har købt i Klovnfisken er osmolatoren - og det var nok en fejl. For den Aqua Medic Refill System Pro jeg købte på nettet kan jeg ikke få til at fungere. Den infrarøde detektor svigter ofte, hvilket betyder at der fyldes osmosevand i sumpen op til sikkerhedsdetektoren (som heldigvis virker). Jeg har skrevet til Aqua Medic i går for at beklage mig, men har ikke fået noget svar endnu. Nogen der har erfaring med denne osmolator?

Men bortset fra det ser indkøringen ud til at gå planmæssigt. Akvariet har således stået en god uge med levende sand og 4 dage med levende sten. Brunalgerne er ved at overtage. Vandværdier målt i fredags: Salinitet 1.0235, NO2: 0, NO3: 1.5 ppm, PO4: 0.14 ppm, Ca: 420 ppm, Mg: 2000 ppm, KH 7.6. Da jeg målte i går var NO3 faldet til 0.75 ppm og PO4 til 0.08 ppm. Så det går den rigtige vej. Skummeren ser også ud til at køre fint. Salinitet er måske lidt lav, men det skyldes omtalte problemer med osmolatoren. I øvrigt er jeg lidt forvirret over hvad den egentlig skal ligge på. 1.026 har jeg læst mange steder, men er det densitet eller specifik densitet? Den flydemåler jeg har købt (Aqua Medic salimeter) har et markeret grønt område mellem 1.020 og 1.026.

Jeg prøver at vedhæfte nogle fotos af akvariet og brunalgerne. Kommentarer er meget velkomne :-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af JesperBrask tirs 28. apr 2020 15:51, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Setup af Akvastabil Move 360L

Indlæg af Mikas »

velkommen til :)
Det lyder til du har fået dig en nogenlunde start .

Når man hælder sand i et akvarie med vand så er det en god ide at komme det op i en pose som man så kan tage ned i vandet med åbningen helt ned mod bunden hvor man så kan åbne den forsigtigt så sandet løber ud på bunden . På den måde så sviner det slet ik :)

Hvilke salt mærke bruger du? Mg virker noget højt.
Hvilke test sæt måler du med?
Salt skal ligge mellem 1.024-1.026 alt efter hvad man holder der i. Fiske akvarier uden koraller har som regel lavere salt niveau :)

Hvis du skal have koraller i så skal du have fat i noget mere lys inden. Minimum 100w vil jeg mene. Gerne mere hvis du skal have sten koraller.
Jeg tror også du skal have fat i en pumpe mere men det kan du jo tage hen af vejen.

Hvad synes du om skummeren? Nu har du jo nok ik meget at sammenligne med men den har fået ret gode reviews. Støjer den? :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Setup af Akvastabil Move 360L

Indlæg af Trudslev »

Du kan med fordel købe et refractometer til at småle dit saltindhold mere præcist.

Jeg ville hive kul og rowa op og lade akvariet køre ind af sig selv. Sæt dig på hænderne en måneds tid og se værdierne til den tid.


Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Setup af Akvastabil Move 360L

Indlæg af JesperBrask »

Tak :)

Det med sandet havde Nils faktisk fortalt mig. Jeg synes også jeg prøvede at være forsigtig, men åbenbart ikke nok. I øvrigt er sandet så fint at pumperne blæser det væk langs forruden hvor der ingen sten ligger. Så jeg har bestilt noget lidt grovere sand (3-4 mm) til at supplere op med der.

Saltet er også fra Klovnfisken - "Reef Sea Salt - 25 kg/bag". Ca, Mg og KH er målt med Red Sea Foundation Pro Multi Test Kit. Jeg kan godt se at Mg ligger højt ift anbefalede værdier. Måske jeg skal gentage målingen.

Mht lys så fremgår det måske ikke helt, men jeg har nu 2 gange 38 W. Men jeg var godt klar over at det var i underkanten, så jeg har allerede bestilt en Akvastabil LEDs 12*3 W, 13000 K. Så kommer jeg op på ialt 112 W LED. Har alligevel tænkt mig at starte med blødkoraller.

Skummeren kører som sagt rigtig fint, så vidt jeg kan vurdere. Jeg synes ikke den larmer. Akvariet står i vores stue - man kan lige høre at den brummer, men ikke noget som er generende. Godt at høre at den har fået gode reviews :)

Så ja, synes også selv det er en fin start. Skal lige have løst osmolatorproblemet, men ellers får det lov at passe sig selv de næste par uger.


Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Setup af Akvastabil Move 360L

Indlæg af JesperBrask »

Ja, kan godt være jeg skal tage Rowa og kul op igen. Kul kom som nævnt i for at hjælpe vandet med at klare op efter sandet. Rowa kom i efter jeg havde læst et sted (sikkert en Rowa reklame :-)) at det var godt at have i akvarier fra start af, for at undgå en opbygning af phosphat. Og det virker som en nem løsning. Men selvfølgelig et problem hvis nitrat så bare bliver alt for høj.


Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Setup af Akvastabil Move 360L

Indlæg af Trudslev »

Ja det bedste er jo hvis akvariet kan kører uden din indblanding, og det skulle det gerne kunne her til at starte med. Hvis du på sigt belaster systemet meget, så kan du overveje at hjælpe det på kunstig vis. Men det er der ingen grund til her indledningsvist:-)


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Setup af Akvastabil Move 360L

Indlæg af Mikas »

Jeg ville også pille begge poser op. Kul hjælper nok ikke alligevel på at sandet bliver blæst rundt i vandet efter tilføjelse :)
Red sea salt er meget fornuftigt så din mg burde ikke ligge så højt så det er nok en fejl 40.

Når sandet har ligget et stykke tid så bliver det mere klisteret så det nok nemmere kan blive liggende hvor du vil have det :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Saltvand i Værløse - Akvastabil Move 360L

Indlæg af JesperBrask »

Tænkte at det måske nu var på tide med en opdatering (efter godt og vel halvandet år!)... Facit er at det går rigtig fint. Der har da været lidt kriser undervejs og jeg har mistet lidt fisk (min flammekejser, suk) og også nogle koraller. Jeg startede jo ud med blødkoraller, men har på det seneste luget lidt ud i dem for at introducere lidt LPS og SPS. Dog stadig af den nemmere slags. Jeg har nok heller ikke lys nok til akropora og lignende (har dog tilføjet et par ekstra LED skinner siden opstart, men har stadig kun total 148W LED over de 360 L display). Det har også været en udfordring at holde blødkorallerne i skak. Grønt græs er blevet placeret på en isoleret sten, og rhodactis skiver holdes tilbage med regelmæssig injektion af saltsyre. Xenia er blevet solgt.

Med stenkorallerne er der også kommet fokus på at holde KH og Ca konstant. Jeg er derfor startet op med Balling. Mit Mg er stadig for højt (omkring 1500) og selvom der er et fint forbrug af KH og Ca, synes det ikke rigtigt at falde. Mht teknikken har jeg investeret stort i Apex. Dyrt, men lækkert. Kører både med deres DOS, WAV, og COR. Tænker også at det kan flyttes med over i et nyt akvarium, hvis jeg skulle få lyst til det en dag. Går drømmer lidt om et ReaSea Reefer Peninsula eller lignende.

Mht fisk har jeg stadig et par ocellaris klovne, en bangai kardinal og en gul kirug, som jeg har haft lige siden opstart (købt i nu hedengangne Klovnfisken). Desuden 2 gulhalede damsler, en bispinosa dværgkejser og en melanurus gylte. Samt 5 chromis og 4 anthias. Senest en lille palet kirug. Er klar over at min besætning nok er lidt i overkanten og i alle tilfælde ikke skal være større. Paleten kræver også mere plads når den vokser ud (måske her peninsula'en kommer ind i billedet).

Har også på det seneste oprettet refugium. Kørte ellers med rowaphos on-and-off det første år. Min nitrat var altid omkring 0, så tænkte ikke at jeg kunne få chaeto til at vokse. Men på et tidspunkt læste jeg en del om at 0 nitrat kunne være skadeligt og jeg havde da også noget cyano på bunden. Jeg begyndte derfor at dosere nitrat, og kombineret med den øgede fiskebestand resulterede det i omkring de 4-8 ppm nitrat jeg har nu. Kører med en Ikea vækstlampe i refugium og chaetoen vokser som vanvittig. Phosphat ligger på 0.08 ppm.

Så det kører vel. Har også haft god tid til det her under coronakrisen. Venter selvfølgelig stadig på at visse koraller vokser til. Mens andre nok snart skal trimmes noget mere (min hvide sarcophyton er blevet meget stor og ryger snart). Men halvandet år frem ser det nok helt anderledes ud igen. En del af fornøjelsen er jo også at få nye ideer og ændre lidt på det.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Saltvand i Værløse - Akvastabil Move 360L

Indlæg af JesperBrask »

Godt nytår med et FTS her fra Værløse.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Saltvand i Værløse - Akvastabil Move 360L

Indlæg af Marco R »

Hej Jesper,

Det ser bare super godt ud :GO :GO

Hvad med en lille update? :sneaky2: :happy:


Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Saltvand i Værløse - Akvastabil Move 360L

Indlæg af JesperBrask »

Mange tak :-) Jamen der er egentlig ikke sket så meget på det seneste. Det kører ret stabilt. Det vil dog sige jeg har det sidste halve år haft nogle problemer med en rustrød belægning på bunden. Så input til det er velkomne. Jeg synes ikke selv det ligner hverken cyano eller dino. Det forsvinder næsten i løbet af natten for så at komme igen når der kommer lys på. Jeg har prøvet at tilsætte Vibrant, men syntes ikke det havde nogen effekt - ud over at det dræbte min chaeto..
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Saltvand i Værløse - Akvastabil Move 360L

Indlæg af Marco R »

JesperBrask skrev:Mange tak :-) Jamen der er egentlig ikke sket så meget på det seneste. Det kører ret stabilt. Det vil dog sige jeg har det sidste halve år haft nogle problemer med en rustrød belægning på bunden. Så input til det er velkomne. Jeg synes ikke selv det ligner hverken cyano eller dino. Det forsvinder næsten i løbet af natten for så at komme igen når der kommer lys på. Jeg har prøvet at tilsætte Vibrant, men syntes ikke det havde nogen effekt - ud over at det dræbte min chaeto..
Det var så lidt :happy:

Det er da træls :rolleyes:

Efter hvordan du beskriver det, vil jeg nu sige, at det opfører sig som dino'er?


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"