"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

430 liter - Højt akvarie

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Bobbe88 »

[center]Mit nye akvarie[/center]

[center]Tilbage i 2012 startede jeg mit første 250 liters saltvands akvarie op, som jeg lavede ud fra et alm. akvastabil akvarie. Læs mere om det her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=54190
Akvariet kørte i 3-4 år til det desværre "væltede" og interessen faldt, da der ikke var økonomi eller fysisk plads til udvidelse.

Årene er gået og der er kommet nye muligheder, hvilet har resulteret i et nyt større akvarie med lidt specielle mål.
IMG_20171023_203825.jpg
[/center]

[center]> Akvariet <[/center]
[center]Størrelse:
Højre 90 cm - Bredde 60 cm - Dybde 80 cm

Indhold: ca. 430 liter[/center]
[center]_________________________________[/center]

[center]> Sump <[/center]
[center]Størrelse:
Højre 35 cm - Bredde 60 cm - Dybde 45 cm

Indhold: ca. 85 liter
Opdeling: et rum til rørføring og skummer, et rum til bioballs m.m. og et rum til retur pumpe[/center]

[center]_________________________________[/center]


[center]> Teknik <[/center]
[center]Lampe: Maxspect Razor r420
Cirkulation: Maxspect gyre fx150
Cirkulation: 2x Tunze ukendt powerhead
Skummer: Tunze 9011
Retur pumpe: Tunze bla bla bla
Varmelegeme: Eheim 200w[/center]

[center]_________________________________[/center]


[center]> Forventet besætning <[/center]
[center]Hvidbrystet kirurg: Acanthurus leucosternon
Sejlfinne kirurg: Zebrasoma veliferum
Cola kirurg: 2 Ctenochaetus strigosus
2x Klovn: Amphiprion ocellaris
2x Karinal: Pterapogon kauderni
Cleanup crew: En god blanding[/center]

[center]_________________________________[/center]

[center]> Flere billeder <[/center]
[center]
IMG_20171022_183024.jpg
IMG_20171025_200152.jpg
IMG_20171025_200201.jpg
IMG_20171022_171351.jpg
[/center]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Bobbe88 fre 27. okt 2017 19:34, rettet i alt 1 gang.


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Feeeedt projekt, høje baljer er super fede, og besværlige. Hvad er planen for baljen?
(fisk, koraller osv), spændende!


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Mic4700 »

Lækker Balje :GO spændende projekt.


Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg døjer med nogle støjproblemer, fra vandet som plasker i rørene fra overløbet af. Jeg har forsøgt i flere dage, at indstille kuglehane på rørføringen, samt luftindtag i durso, men intet hjælper...

Er der nogen som kan lave eller linke til en kort step by step guide til, hvordan man indstiller sådan et system?

Jeg kan læse mig til, at tricket er, at få luften ud af rørføringen, således, men uden at lukke helt af for lufttilførslen.
Det bedste resultat jeg er kommet frem til er, at åbne helt op for lufttilførslen og så lukke blidt for kuglehanen. Dog er det som om, at jeg ikke kan ramme "the sweet spot", da jeg enten for lukket for meget i, således, at vandstanden i overløbet stiger, eller jeg får åbnet for meget op, så larmen stadig forsætter i rørene.

Hjælp hjælp hjælp :)
Thomas fra Stockholm skrev:Feeeedt projekt, høje baljer er super fede, og besværlige. Hvad er planen for baljen?
(fisk, koraller osv), spændende!
Jeg har netop lige opdateret første indlæg med min forventede besætning.
Jeg ønsker et akvarie, som ikke er så sart og derved har jeg blot tænkt mig blåd- og LPS koraller, samt et mere eller mindre mild fiskebesætning.


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
decocean
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 109
Tilmeldt: tors 27. nov 2008 20:49
15
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Store Merløse
Kontakt:

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af decocean »

Det er meget svært at undgå støj, når hullerne sidder så højt i akvariet. Det er altid bedst at få lavet hullerne i bunden af akvariet, eller i hvert fald så tæt på bunden som muligt. Derved får du automatisk et "vandpres" når du indstiller hanen, og så er det ikke længere umuligt at finde det rigtige punkt.


Vi ses i butikken

Mvh. Carsten
DecOcean Aquarium
http://www.decocean.dk
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Steffenhn »

Hey. Fedt at se så højt et akvarie, det bliver spændende at følge! Må vi ikke få et kig ind til teknikrummet? :y

Hvor langt er der fra din kuglehane (jeg går ud fra at det er på dit "hovedrør") og ned til vandet i sumpen? Jo længere der er fra kuglehane til vandstand, desto mere larmer vandet i røret syntes jeg. Derfor har jeg altid kørt med kuglehaner tæt på vandstand i sumpen, for netop at undgå "vandfald" inde i røret efter kuglehane og ned til vandstand.

Det er ikke sikkert det hjælper på dit problem nu, men du kan da overveje som sidste mulighed, at flytte på kuglehanen hvis alt andet ikke lykkedes.

Jeg har aldrig benyttet mig af durso, jeg har blot haft hovedrør og sikkerhedsrør. Hovedrøret har altid været under vand og dette har jeg gjort ved at indstille på kuglehanen på hovedrøret. Kuglehanen stilles/lukkes så meget, at der kun lige akkurat løber vand ned i sikkerhedsrøret - det har altid virket her, held og lykke :beer:


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Bobbe88 »

decocean skrev:Det er meget svært at undgå støj, når hullerne sidder så højt i akvariet. Det er altid bedst at få lavet hullerne i bunden af akvariet, eller i hvert fald så tæt på bunden som muligt. Derved får du automatisk et "vandpres" når du indstiller hanen, og så er det ikke længere umuligt at finde det rigtige punkt.
Hej Carsten
Det er også det man oftest ser på akvarier, men akvariet er "desværre" købt sådan brugt.
Lige præcis det med vandpresset, har jeg også kunne læse mig til, hvor flere anbefaler, at de første rør i hovedrøret/indsugningen skal være i en større diameter end hovedparten.

Det skal dog nævnes, at det ikke er den oprindelige "Dursp spandpipe" løsning jeg har, da rørgennemføringen til akvariet sidder meget højt i akvariet og jeg derved blot har en overløbskasse der går små 20 cm. ned i vandet fra overfladen.
Derudover kan det ses på nedenstående billede, at min durso, blot består af 2 90 graders PCV rør med et slange tilføjet - Om det stadig kan kaldes durso ved jeg ikke, men det er efter samme princip.
[center]
21684494_10155248049278743_851152843_o.jpg
IMG_20171004_122848.jpg
[/center]

Jeg er heldig af og til, at ramme et punkt, hvor vandet løber meget roligt og derfor ikke larmer og plasker så meget. Dog bliver vandet pludselig med 2-3 timers interval, suges ud af røret og gurglen begynder i et kort tid, før at vandstanden igen stiger i sumpen og det stilner af.

Jeg forventer, at slå et smut din skønne butik senere i dag eller på mandag, for at indkøbe PVC til at eksperimentere med.
- Samme løsning som nu, med 2x 90 graders buk, som i en større diameter
- Udskift det ene 90 graders buk til en T-løsning, hvorpå der afsluttes med et endestykke. Samme diameter som nu - 25 mm.

Steffenhn skrev:Hey. Fedt at se så højt et akvarie, det bliver spændende at følge! Må vi ikke få et kig ind til teknikrummet? :y

Hvor langt er der fra din kuglehane (jeg går ud fra at det er på dit "hovedrør") og ned til vandet i sumpen? Jo længere der er fra kuglehane til vandstand, desto mere larmer vandet i røret syntes jeg. Derfor har jeg altid kørt med kuglehaner tæt på vandstand i sumpen, for netop at undgå "vandfald" inde i røret efter kuglehane og ned til vandstand.

Det er ikke sikkert det hjælper på dit problem nu, men du kan da overveje som sidste mulighed, at flytte på kuglehanen hvis alt andet ikke lykkedes.

Jeg har aldrig benyttet mig af durso, jeg har blot haft hovedrør og sikkerhedsrør. Hovedrøret har altid været under vand og dette har jeg gjort ved at indstille på kuglehanen på hovedrøret. Kuglehanen stilles/lukkes så meget, at der kun lige akkurat løber vand ned i sikkerhedsrøret - det har altid virket her, held og lykke :beer:
Kuglehanen sidder lige før indgangen til sumpen, dvs. lige efter det lange fald i rørføringen.
Jeg overvejer også, forsøge mig med andet end durso, da jeg ikke lige føler, at heldet er med mig på denne front.
Dog har jeg sat mit nødrør sådan op, at det plasker meget i sumpen, hvis vandet går der i, som et varsel på, at noget er galt. Derfor vil jeg helst undgå dette, da det giver mig en ro i kroppen.

[center]
IMG_20171005_173439.jpg
IMG_20171005_173451.jpg
[/center]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Bobbe88 »

SÅ er første algefase begyndt :)
[center]
IMG_20171105_132348.jpg
IMG_20171105_132341.jpg
IMG_20171105_092057.jpg
[/center]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Anden »

Jeg kunne godt tænke mig en Update når du får tid selvfølgelig


Billede
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: 430 liter - Højt akvarie

Indlæg af Bobbe88 »

Tid til update :)


Akvariet har nu kørt siden november og der er sket meget i den tid.
- Efter kort tid, kom vi ind i den brune algefase, som stod på i et par uger. Vi afventede den grønne algefase, men der skete intet.
- Der er blevet påsat en ekstra "kasse" bagpå akvariet, for at dæmpe støjen fra det løbende vand. Hertil skal der lyde et stort tak til Carsten fra Decocean :beer:
- Efter vi målte acceptable vandværdier, begyndte vi stille at sætte indhold fra vores lille akvarie over i det store, med god succes. Dette skete hen over julen og alt var overflyttet i starten af januar måned.
- Herefter har akvariet fået lov at køre lidt for sig selv, så alt kunne falde 100% til, samt tilpasning af lys, cirkulation m.m.
- Indenfor den sidste uge, er der så begyndt at komme lidt trådalger. Den grønne algefase virker til, at have været lidt forsinket.

Hermed lidt billeder.

[center]
IMG_20180131_172219.jpg
IMG_20180131_172225.jpg
IMG_20180131_172238.jpg
[/center]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"