"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Marco's Shallow Reef

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

[center]Intro[/center]

Hej med jer på forummet,

Efter flere overvejelser og meget tæt på at hive stikket ud og stoppe, så valgte jeg at opgradere i stedet for :happy:

Fra jeg tog beslutningen til akvariet var i hus, har næsten taget 6 måneder, da jeg godt vil optimere de ting, som jeg synes, var træls ved mit forrige. Det blev til en del tegninger og snakken frem og tilbage, og listen var lang med diverse småting, som jeg ønskede skulle laves på akvariet, bordet og i sumpen, men Claus fik alle ting lavet, og er super tilfreds med resultatet og mere til. Jeg har kun ros til Claus' håndværk og super service - kan klart anbefale ham :GO

Jeg var så heldig, at Rene herinde fra godt ville passe mine sidste koraller, inden at de også gik til, og havde også købt nogle levende søjler af Gino. MEN pga. flytning og andre ting som trak tiden ud, så blev det ikke bare lige et par måneder, som jeg havde regnet med :rolleyes: :oops: Jeg kan KUN sige tusind tak til jer for jeres forståelse og hjælp :beer: :W :GO


[center]Info om displaytanken[/center]

Displaytanken:
Jeg har selv designet og tegnet akvariet angående indretning, udseende og flere småting. Det er lavet af Claus fra Tropeakvarier, og har målene L130 x D60 x H45 med indvendig sump indrettet som en udvendig. Dog er vandstanden fast på 40 cm, da jeg elsker shallow reef akvarier, og de sidste cm tilovers er med vilje, så der er plads til lidt bølger i akvariet. Det er også en af grundene til, at der er en 9 cm bred bølgebryder hele vejen rundt kontra mit forrige, hvor det ikke kunne lade sig gøre pga. den indvendige sump, som var placeret i midten. Ved det gamle oplevede jeg, at der ikke skulle meget til at lave lidt bølger med risiko for, at det kunne skulpe over. Der er boret to huller i bølgebryderen ind mod sumpen, hvor det ene er til ledninger fra akvariet, og det andet er til min fodercylinder og foderautomat. Der er lavet 2 låg til hullerne, hvor der er lavet en rille i til ledninger. Til om vinteren har jeg fået skåret to stk. akrylplader, hvor der er limet fem små "holdere" på hver plade, så det ser ud, som om at dækglasset "svæver i luften" og flugter med bølgebryderne. Det giver et mere stilrent udseende. Til om sommeren har jeg købt et tank cover, som består af en aluminiumsramme med et finmasket net, så fisk ikke kan springe ud. Jeg er træt af, at miste fisk på den måde :BA Derudover har jeg prøvet noget nyt ved at lime sandet fast på bundglasset med i tyndt lag silikone i stedet for BB. Så det er jeg spændt på at se, hvordan det udvikler sig :happy: Her kommer nogle billeder af processen af opbygningen af akvariet hos Tropeakvarier:

[center]
1.jpg
[/center]
[center]
2.jpg
[/center]
[center]
3.jpg
[/center]
[center]
4.jpg
[/center]
[center]
5.jpg
[/center]
[center]
6.jpg
[/center]
[center]
7.jpg
[/center]
[center]
8.jpg
[/center]
[center]
9.jpg
[/center]
[center]
10.jpg
[/center]
[center]
11.jpg
[/center]
[center]
12.JPG
[/center]
[center]
13.JPG
[/center]
[center]
14.JPG
[/center]
[center]
15.JPG
[/center]
[center]
16.JPG
[/center]
[center]
17.JPG
[/center]
[center]
18.JPG
[/center]
[center]
19.jpg
[/center]
[center]
20.jpg
[/center]

Front-, bag- og højre siderude er med optic white glas, så jeg har mulighed for at lave det om til en rumdeler. Akvariet er nu placeret op af væggen med den indvendige sump i venstre side, hvor jeg kan kigge ind i akvariet fra fronten og højre side. Det er også derfor, at bordet er lavet sådan, at der er låger på hver langside og i højre side. Der er monteret udluftningsriste i lågerne på højre side, og der er lavet tre huller i venstre side til ledninger og rørføring. Alle låger er afstivet med en aluminiumsliste. Så bordet er klar til en udvendig sump engang :happy: Det står på en vandfast krydsfinerplade, som er malet sort. Jeg valgte denne træplade pga. stabilitet, da gulvet hælder/ skråner lidt nedad ud fra fodpanelet. Dette gør, at der er et lille mellemrum (højden på træpladen) fra bordet og til gulvet. For at dække denne, og give bordet en helhed sammen med akvariet, købte jeg en kantliste i plastik og limede dem sammen og satte en sort kantliste på.


[center]September 2015[/center]
[center] 24-09-2015[/center]


[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]

Sumpen:
Min indvendige sump har målene L30 x D60 x H45, og er inddelt i et skummer- og returrum delt af en bobblefælde. Jeg har fået det lavet sådan, at jeg kan tage sidestykkerne, på begge sider, og en inspektionsplade, på bagsiden, af, som dækker af ind til sumpen, og på den måde kan jeg kigge ind i sumpen, når jeg roder i denne. Ideen til dette er, at hvis jeg vælger at bruge akvariet som rumdeler, så har jeg nem adgang til den indvendige sump fra begge sider :happy: Pga. plasken fra det alt for store fald fra overløbet (den havde jeg ikke lige tænkt på :hehe:). Det er så held i uheld, som man siger, da jeg så måtte lave en "overløbsboks" ud af hvid foamalux-plader og sorte kantlister. Den er lavet sådan, at der indeni kan ligge en 30 mm tyk filtersvamp (her grov) plus lidt filtervat ovenpå. Jeg har så lavet to meget små riller for en sikkerheds skyld, hvis filteret skulle stoppe til. Da jeg har måtte tage et par "tænder" af overløbskammen, så den bedre kunne trække overfladehinden af. Har jeg lavet et låg til den, da mindre snegle godt kan snige sig igennem overløbskammen pga. det større mellemrum de to steder, hvor jeg har fjernet et par "tænder". Fordelen ved denne "overløbsboks" er, at jeg på den måde undgår, at der kan komme snegle og andet større skidt ind i skummerpumpen og derved ødelægge rotoren. "Overløbsboksen" er ikke limet fast, og derved ligeså nemt kan løftes ud, når jeg netop skal have skummeren op.

[center]
1.JPG
[/center]

Jeg tegnede en "skummertop", da min BK 180 Mini plus min Vertex Vectra Engine er højere end akvariet. Jeg har fået det lavet sådan, at hvis akvariet stod som en rumdeler, så er de to sider på skummertoppen som ses fra langsiden hvide, så det passer til resten af systemet. De to andre sider er i klar akryl, så jeg kan se ind og holde øje med overløbsboksen, eller hvornår skummerkoppen skal tømmes. Set fra oven er toppen sort, så den passer til den sorte dæk-plade i foamalux, som dækker resten af sumpen, og holder fugten inde. Det kan bestemt ses på luftfugtigheden i rummet, at hele akvariet og sumpen er +95% lukket. Jeg målte op, og borede et hul, så det passer med, at Vertex Vectra Engine og silikoneslangen, til luftindtaget på skummeren, lige stikker ud. "Skummertoppen" kan selvfølgelig tages helt væk, når jeg skal have skummeren op. Da jeg har lavet min DIY-lampestander lidt højere, så falder lyset fra lampen ind i skummertoppen, og giver derved chance for alger deri, og det ønsker jeg ikke. Så den side ud mod lampen har jeg blændet af med hvid folie. Efter at jeg hævede min ATI lampe, så kom der for meget lys ud i rummet, og jeg lavede en afskærmning, formet som et stort L og afstivet med en aluminiumsliste på hver side, ud af hvid foamalux og sorte kantlister.


[center]
2.JPG
[/center]
[center]
3.JPG
[/center]
[center]
4.JPG
[/center]
[center]
5.JPG
[/center]
[center]
6.JPG
[/center]

Dekoration:
Dekorationen består af 3 stk. Atoll nano-søjler, 1 stk. JJ reef-cave og 1 stk. JJ nano-søjle. JJ nano-søjlen har jeg delt og limet den ene del på en af Atoll-søjlerne, så den danner en bro med en af de andre nano-søjler, hvis de bliver rykket sammen. På skillevæggen ind til sumpen "svæver" 2 stk. Magnetic Reef Shelfs fra The alternative Reef.


[center]Teknik[/center]

Til lidt opbevaring og som "teknikskab" har jeg købt et badeværelsesskab og boret to huller og limet to kabelgennemføringer i. Billede af dette ses længere nede.

Opdateret d. 19-10-2016:
Styring:
GHL Profilux 3.1T eX Ultimate Set m. Powerbar 5.1 (dog ikke sat til endnu)

Osmoseanlæg:
Jeg har et Sirius 500GD osmoseanlæg, hvor jeg har sat et ½ liters fyldbar harpiksfilter fast på stellet med et 2,5" clip vægbeslag. Harpiksfilteret hænger lodret, da det er bedst pga. flowet igennem filteret. Før og efter harpiksfilteret har jeg monteret en DM-2EC dobbelt µS monitor. Osmoseanlægget er stripset fast på et lille DIY-bord med fire ben og hjul på, så jeg kan rulle det ud i køkkenet, når der skal laves vand.

Osmolator:
Tunze 3155 osmolator. Har en udvendig osmosetank på målene L30 x D20 x H40 = 24 liter, som er lavet af Claus fra Tropeakvarier.

Lys:
ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W hvor jeg kører med 4 x ATI Aquablue Special og 2 x ATI Blue Plus.

Skummer:
Bubble King Supermarin 200 + RD3 Speedy (kører på 26W) + Vertex Vectra Engine (skummer-renser, også kaldet "dejskraberen").

Returpumpe:
AquaBee UP 2000-1.

Fosfatreaktor:
Aqua Medic Multi reactor (M).

Cirkulation/ pumper:
- 2 stk. Tunze 6055 som modded med propelhus og propel til Tunze 6095, og de bliver styret af en Tunze 7095 Multicontroller.
- 1 stk. Tunze 6040 som sidder i den indvendige sump, så der ikke lægger sig noget detritus deri.

Varmelegeme:
Eheim Jäger 150 W.

Doseringsmaskine:
GHL Dosing Unit SA, 4 pumps.

Foderautomat:
Eheim Twin foderautomat. Super foderautomat med et opdelt rum så man kan have flagefoder i det ene og pellets i det andet.


[center]
6.JPG
[/center]
[center]
7.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]
[center]
3.JPG
[/center]
[center]
4.JPG
[/center]
[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]
[center]
3.JPG
[/center]
[center]
4.JPG
[/center]
[center]
5.JPG
[/center]
[center]
5.JPG
[/center]
[center]
6.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]

[center]Vandværdier[/center]

Parameter målt: 30-04-2016:
- Salinitet: 1.025 (Refraktometer)
- Temperatur: 27 ºC
- CA: 435 ppm (Hanna Checker)
- Mg: 1335 ppm (Salifert)
- pH: 7,8 ppm (Salifert)
- KH: 7,3 ppm (Hanna Checker)
- PO4: 0,03 ppm (Hanna Checker phosphorus (ULR))
- NO2: 0,00 ppm (Hanna Checker)
- NO3: 1 ppm (Salifert)


[center]Vedligeholdelse[/center]

Vedligeholdelsen bliver holdt så simpel som muligt.

Tilførsel (automatisk):
Ingen endnu, men jeg kommer til at dosere phytoplankton (Easybooster 25) fra Easy Reef vha. min GHL doseringsmaskine.

Tilførsel (manuelt):
Ingen.

Vandskifte + rengøring:
Jeg prøver at holde mine vandværdier ved lige vha. vandskift på 10 % en gang hver uge/hver 14 dag, men er ikke særlig god til at overholde dette :oops: Jeg skraber ruderne ca. 1-2 gange om ugen, eller når det trænger til det.


[center]Foder[/center]

Tørfoder:
Ocean Nutrition:
- Brine Schrimp Plus Flakes
- Formula One Marine pellet (small)
- Formula Two Marine pellet (small)
- Formula One Flakes
- Formula Two Flakes with Garlic
- Prime Reef Flakes
- Spirulina Flakes

Frost:
Fodre ikke med frost.


[center]
Foder.JPG
[/center]

[center]Koraller[/center]

Korallerne er stadig i pleje.

SPS:
Opdateret d. 19-10-2016:
Har desværre ikke nogen lige nu, da de er døde

LPS:
Opdateret d. 19-10-2016:
- 1 stk. Plerogyra sinuosa (green) (grøn boblekoral)
- 1 stk. Plerogyra sinuosa (Australie) (hvid boblekoral)
- 1 stk. Euphyllia paraancora (grøn med lilla spidser)
- 1 stk. Euphyllia glabrescens (green)
- 1 stk. Euphyllia glabrescens (Torch)
- 1 stk. Euphyllia ancora ((orange) CUL)

Blødkoraller:
Opdateret d. 19-10-2016:
- 1 stk. Eunicea succinea (Candelabrum - Gorgonie)
- x antal div. Discosoma (skiveanemoner)
- 1 stk. Ricordea (navn?)


[center]Fisk og invertebrater[/center]

Fisk i DT:
Opdateret d. 19-10-2016:
- 1 stk. Siganus unimaculatus (M) (Plettet rævehoved)
- 1 stk. Zebrasoma flavescens (S) (Gul kirurg)
- 1 stk. Zebrasoma xanthurum (S) (Kejser kirurg)
- 1 stk. Acanthurus leucosternon (S) (Hvidstrubet kirurgfisk)
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Almindelig klovnfisk) (et par)
- 1 stk. Centropyge bispinosus (Topigget dværgkejserfisk)
- 1 stk. Koumansetta rainfordi (Court Jester Goby)
- 1 stk. Wetmorella nigropinnata (Yellow Banded Possum Wrasse)
- 1 stk. Pseudocheilinops ataenia (Pink-Streaked Wrasse)

Invertebrater i DT:
Opdateret d. 19-10-2016:
- 2 stk. Lysmata amboinensis (Dannebrogsreje)
- Ca. 10 stk. Nerita sp. (snegl)
- 1 stk. Trochus snail (snegl)
- Ca. 2 stk. Cerith snail (snegl)


Nu til billeder som vi saltvandsakvarister elsker fra opfyldningen til den endelige stenopsætning d. 21-11-2015 :happy: :


[center]Oktober 2015[/center]
[center]01-10-2015[/center]
Som baggrund bruger jeg en akvariebaggrund fra Juwel, der er tapet fast på en klar akrylplade, som er et foto af shallow water, hvor man kan se havoverfladen og sandbunden, og den passer perfekt til et shallow reef akvarie. Akvariet er ved at blive fyldt op med osmosevand.


[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]

[center]02-10-2015[/center]
Akvariet blev fyldt helt op. Så mangler der bare at blive hældt lidt salt i.


[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]
[center]
3.JPG
[/center]
[center]
4.JPG
[/center]
[center]
5.JPG
[/center]
[center]
6.JPG
[/center]
[center]
7.JPG
[/center]
[center]
8.JPG
[/center]
[center]
9.JPG
[/center]
[center]
10.JPG
[/center]
[center]
11.JPG
[/center]
[center]
12.JPG
[/center]
[center]
13.JPG
[/center]
[center]
14.JPG
[/center]

[center]06-10-2015[/center]
Så kom der salt i akvariet. Nu skal det bare klare op.


[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]
[center]
3.JPG
[/center]
[center]
4.JPG
[/center]

[center]11-10-2015[/center]
Vandet er næsten klaret op.


[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]
[center]
3.JPG
[/center]

[center]22-10-2015[/center]
Så lagde tågen sig, og vandet er klaret op.


[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]

[center]November 2015[/center]
[center]14-11-2015[/center]
De nye søjler er lige kommet i.


[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]
[center]
3.JPG
[/center]
[center]
4.JPG
[/center]
[center]
5.JPG
[/center]
[center]
6.JPG
[/center]
[center]
7.JPG
[/center]
[center]
8.JPG
[/center]
[center]
9.JPG
[/center]

[center]21-11-2015[/center]
Den endelig stenopsætning som jeg er rigtig glad for.


[center]
1.JPG
[/center]
[center]
2.JPG
[/center]
[center]
3.JPG
[/center]
[center]
4.JPG
[/center]

[center]Tråden vil blive opdatereret løbende, når der sker noget nyt i akvariet :y
I er meget velkomne til at kommentere og komme med ris og ros :happy:
[/center]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Tykki »

Den er edermagemig godtnok fjong!!!!!!!!!! Det er sgu fedt med alternativt udtænkt setup. Sådan. Kh Dan


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Bokelund »

Formidabelt! !
Jeg kan godt forstå, at du er glad for den sten opsætning ! :)
Det bliver kanon!
Tillykke.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Mic4700 »

Tillykke med det , flot aquascape , blir spændende og følge. :GO


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af mathias6200 »

hvor lang tid tog det fra bestilling til levering?
venter nemlig lige på mit akvarie fra claus


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

Tykki skrev:Den er edermagemig godtnok fjong!!!!!!!!!! Det er sgu fedt med alternativt udtænkt setup. Sådan. Kh Dan
Hej Dan,

Mange tak for de pæne ord :happy:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

Bokelund skrev:Formidabelt! !
Jeg kan godt forstå, at du er glad for den sten opsætning ! :)
Det bliver kanon!
Tillykke.
Tusind tak for rosen og det håber jeg, at det bliver :happy:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

Mic4700 skrev:Tillykke med det , flot aquascape , blir spændende og følge. :GO
Mange tak - er glad for, at du kan lide det :)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

mathias6200 skrev:hvor lang tid tog det fra bestilling til levering?
venter nemlig lige på mit akvarie fra claus
Hej Mathias,

Som jeg har skrevet under Introen tog mit næsten 6 måneder, da jeg havde mange ønsker m.m., men mit forrige, se signatur, som bare var et ganske alm. akvarie med en indvendig sump og lyskasse tog små 3-4 uger. Det skal så siges, at det også kommer meget an på, hvor travlt at han har :happy:

Har du ventet længe på det? Ellers ville jeg ringe og spørge Claus :y


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af mathias6200 »

jeg har ventet i 5 uger, aner ikke hvor lang tid sådan noget tager.
men det kribler jo lidt i fingrene at komme i gang, mit køkken ligner en slagsmark, da alt teknik og tilbehør ligger på køkkenbordet og venter på at bliver brugt :)


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af PoulD »

Ser frem til at følge det.
Er også lidt spændt på om sandet kan holde sig hvidt.
Måske har jeg misset et eller andet, men jeg har ikke forstået hvad er egentlig årsagen til, du har valgt ikke at have sumpen i underskabet? Jeg tænker, bliver det f.eks. ikke en smule bøvlet at få skummeren op for afkalkning af pumpen, uden at spilde vand på gulvet?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Tutter »

Ser super spænende ud, flot akvascape. :GO Jeg er også spændt på hvordan din bund kan holde sig hvid, for ideen er rigtig god.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

mathias6200 skrev:jeg har ventet i 5 uger, aner ikke hvor lang tid sådan noget tager.
men det kribler jo lidt i fingrene at komme i gang, mit køkken ligner en slagsmark, da alt teknik og tilbehør ligger på køkkenbordet og venter på at bliver brugt :)
Nu ved jeg ikke, om du spurgte om leveringstid, da du bestilte akvariet, men jeg vil da prøve at ringe til ham? :happy:
EDIT: Læser lige, at du får det i næste uge :GO

Det kan jeg godt forstå, at det gør, da man helst vil have haft det for en måned siden :hehe:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:Ser frem til at følge det.
Er også lidt spændt på om sandet kan holde sig hvidt.
Måske har jeg misset et eller andet, men jeg har ikke forstået hvad er egentlig årsagen til, du har valgt ikke at have sumpen i underskabet? Jeg tænker, bliver det f.eks. ikke en smule bøvlet at få skummeren op for afkalkning af pumpen, uden at spilde vand på gulvet?
Jeg er også selv spændt, hvad angår sandet, men tager det nu ikke så tungt igen, da jeg ellers ville have kørt BB. Hvis jeg skulle have bundlag i, så vil jeg vælge det grove, hvor der også er chance for, at der kommer div. alger på. Men tænker, at snegle vil kunne gøre en del ved det, men nu får vi at se :happy:

Da kælderrummet hvor jeg er flyttet hen, er noget mindre, så skulle jeg have et sted til salt, osmosetank m.m. (læs alt det man får samlet sammen :hehe:). Det er faktisk mest derfor, men jeg kan nu også godt lide, at tingene er i arbejdshøjde :happy: Nej slet ikke, jeg skal lige have skrevet i indledningen, at "overløbsboksen" ikke er limet fast, og derved ligeså nemt kan løftes ud, hvis jeg netop skal have skummeren op :beer: Jeg kan nu ikke se, at jeg skal spilde mere vand, end hvis jeg havde udvendig sump, da jeg uanset hvad altid ville tømme skummeren helt for vand, når skummerpumpen skal ud for at blive afkalket - men det er kun meget lidt bøvlet kontra udvendig sump, da jeg lige skal have det tykke rør, hvor luftindtaget sidder på, af, så jeg kan få skummerpumpen fyldt helt med vand og få luftbobler ud af den, når skummeren skal på plads igen, men det tager jo få sek. at tage af og på igen - håber, at det gav svar på spørgsmålet? :happy:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

Tutter skrev:Ser super spænende ud, flot akvascape. :GO Jeg er også spændt på hvordan din bund kan holde sig hvid, for ideen er rigtig god.
Mange tak for de rosende ord Tutter :GO

Det er jeg godt nok også, men jeg tænkte, at det var værd at prøve, da jeg ellers bare ville have kørt BB i stedet for.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af PoulD »

Tak, det gjorde det :-) (jeg troede den skulle løftes helt op under loftet for at komme ud. Kan godt se, nu jeg ved det, at øverste halvdel er ligesom en kasse der kan løftes af )


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:Tak, det gjorde det :-) (jeg troede den skulle løftes helt op under loftet for at komme ud. Kan godt se, nu jeg ved det, at øverste halvdel er ligesom en kasse der kan løftes af )
Det var så lidt, ellers skal du bare spørge :GO

Lige præcis skummertoppen/ kassen kan tages af, og lavede jeg den kun for, at det ser pænt ud, da jeg ikke ønsker et højere akvarie, og så passede det med afskærmningen til lyset :happy:


Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Malanica »

Puha...... Det er flot lavet, her kan ses at det er tænkt meget over hvordan det hele bare skal spille sammen.
Flot møbel og super flot aquascape, bliver spænende og følge hvordan din bund bliver at holde, den tanke har også strejfet mig til mit nye setup.
He he det er hvis nok en som er ude på at han skal skrive om sig selv i månedens akvarie om et års tid ;-)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

Malanica skrev:Puha...... Det er flot lavet, her kan ses at det er tænkt meget over hvordan det hele bare skal spille sammen.
Flot møbel og super flot aquascape, bliver spænende og følge hvordan din bund bliver at holde, den tanke har også strejfet mig til mit nye setup.
He he det er hvis nok en som er ude på at han skal skrive om sig selv i månedens akvarie om et års tid ;-)
Hej Malanica,

Tusind tak for de rigtig flotte ord :f3:

Ja det er jeg også, og lover at holde jer opdateret angående dette, men regner nu bestemt med, og krydser fingre for, at et hold snegle på 20-25 stykker skulle kunne gøre sit :W

Det har jeg afskrevet mig lidt fra, da jeg laver dem, men det kunne bestemt være en ære at blive udnævnt til det :happy:


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af PederP »

Det er godt nok gennemført bygget op.
Det bliver en rigtigt lækker balje :)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

PederP skrev:Det er godt nok gennemført bygget op.
Det bliver en rigtigt lækker balje :)
Er glad for, at du kan lide det :happy:

Mange tak det håber jeg virkelig på, at det gør :be: Er i hvert fald glad for det :)


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af christiantt »

Nu skriver du at du vil have akrylpladerne på om vinteren. Skal det være til om natten for at mindste fordampning eller vil du have det over hele døgnet??
Ellers kan jeg tilslutte mig koret - rigtig gennemtænkt og flot akvarie :TH


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af MarkBruhn »

Det er en ren fornøjelse at se hvor det hele er gennemtænkt helt ned i mindste detalje. :-)
Det kan kun blive super godt og håber du vil gå all in på koralsiden. :-)
Flot arbejde


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Jones »

Hos Anders månson kom der kalkalger på grusbunden. Jeg gætter på at det samme bliver tilfældet hos dig.


o_O
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af bima »

Det er sgu et fornemt og gennemtænkt setup Marco :GO
Bliver spændende at følge :biggrin:


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af charlie saltvand »

SUPER FLOT!!!!!

Smukt og gennemtænkt Marco.

Jeg kan lære meget af at gennemgå den et par gange :).

Jeg har en hel del erfaring med akryl, jeg er lidt bekymret for om dine fine "låg" vil begynde at krumme på et tidspunkt? Har du evt mere tilbage af de 4 kantede stænger du bruger som diy. Lampe opbygning? Så skal du måske lime sådan én på tværs midt på lågene...... Men så ved jeg så ikke om de vil virke som prismer og lave disco effekt i baljen? Og ellers kan du jo lave samme type låg med glas og lime "flapperne" på m silicone.


Fedt setup som jeg glæder mig til at følge :)

SMUKT


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

christiantt skrev:Nu skriver du at du vil have akrylpladerne på om vinteren. Skal det være til om natten for at mindste fordampning eller vil du have det over hele døgnet??
Ellers kan jeg tilslutte mig koret - rigtig gennemtænkt og flot akvarie :TH
Hej Christian,

Jeg kører med akrylpladerne hele fra døgnet i den periode. Jeg skifter til disse plader, når sommeren er ovre.

Mange tak for de pæne ord :happy:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

MarkBruhn skrev:Det er en ren fornøjelse at se hvor det hele er gennemtænkt helt ned i mindste detalje. :-)
Det kan kun blive super godt og håber du vil gå all in på koralsiden. :-)
Flot arbejde
Halløj halløj Mark :happy:

Tusind tak for dine rosende ord - de varmer, og det kan du lige tro, at jeg er :wink: :happy:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

Jones skrev:Hos Anders månson kom der kalkalger på grusbunden. Jeg gætter på at det samme bliver tilfældet hos dig.
Ja han kørte også med grovt bundlag ikke?

Der kom i hvert fald alger på det grove bundlag, som jeg havde i mit forrige :happy:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Marco's Shallow Reef

Indlæg af Marco R »

bima skrev:Det er sgu et fornemt og gennemtænkt setup Marco :GO
Bliver spændende at følge :biggrin:
Mange tak er rigtig glad for, at I kan lide det :f3:


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"