"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Wiinbergs 289 liter halvcube - Billeder 10/1-16

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nu med skummer

Indlæg af dyne »

Flot flot


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube

Indlæg af Wiinberg »

Et par enkelte billeder fra i dag. Jeg har nu været den glade ejer af 5 stk. Anthias (Pseudanthias squamipinnis) i 6 dage, og de spiser alle lystigt. De bliver fodret 2-3 gange om dagen i hverdagene, og lidt ekstra i weekenden. Fodrer både med frost, flage og 2 slags pellets.
Derudover er mit lys som sagt blevet ændre til ATI Sunpower. Dvs. at jeg pt. har 12x24w over baljen. Det er mange watt, men det er nødvendigt for at dække hele akvariet fra bagerst til forrest.
Men bortset fra det øgede strømforbrug, så er jeg rigtig glad for mit valg. Det er et fantastisk lys, og indtil videre har korallerne reageret positivt.
Derudover har jeg købt nye pumper, så cirkulationen nu kommer til at bestå af 3 stk. Tunze 6055 på en 7096 multicontroller. Jeg mangler bare nogle nye Silence-holdere samt 6095 hus til pumperne, disse er bestilt.
Til sidst har jeg bestilt en ny sump, der kommer til at indeholde både refugie og fragmentakvarie. Så skulle jeg også være klar til sommerens fragmentmøder :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube

Indlæg af Mic4700 »

Rigtigt fornuftigt setup med Ati sunpower og Tunze 6055 pumper , god gennemprøvet teknik det skal du nok få stor succec med. :y


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube

Indlæg af Wiinberg »

Nå, glæden varede ikke længe.

Jeg var i Biltema forleden og købte en lille LED lampe på batterier, som jeg ville have i skabet over sumpen. Den blev i går fastgjort over sumpen med det medfølgende dobbeltklæbende tape, monteringsfladen blev selvfølgelig rengjort først. Jeg har så glemt at slukke den da jeg lukkede skabet efter mig, det går jeg i hvertfald ud fra.
Senere på dagen omkring spisetid, undrede jeg mig over at vandet begyndte at blive meget tåget, og til min forfærdelse fandt jeg min nye LED lampe liggende i sumpen. Jeg havde ikke fået sat dækglasset over sumpen da jeg havde lidt problemer med brummelyd fra returpumpen.

Da jeg fiskede lampen op så den meget brændt ud, og vandet der røg ud af den var helt irgrønt. Jeg skyndte mig at slukke returpumpen og tømme sumpen, bryggede 30 liter vand og fyldte i, startede returen igen. Derefter blev der smidt aktivt kul på systemet og jeg bryggede mere vand. Desværre er det et lille anlæg jeg har, så det tager alligevel 4-5 timer at lave 25 liter vand.

Status er nu, 30 timer efter at jeg opdagede det, at jeg har mistet 4 stk. Anthias, en pyjamas kardinal, nogle snegle og en palet kirurg. Min gule kirurg ser derudover heller ikke særligt godt ud og er sat til med hvide pletter og er generelt meget bleg, og jeg overvejer om jeg skal sætte et 54 liters plejeakvarie op midlertidigt. Jeg tænker dog at stressfaktoren gør at det ikke er en videre god løsning.

Indtil videre fortsætter jeg med at skifte 25 liter vand om dagen, mere kan jeg ikke nå, og derudover fortsætte med aktivt kul. Kan jeg nøjes med en sok ved nedløbet til sumpen eller skal jeg have gang i en reaktor? Mine koraller ser indtil videre ikke ud til at være påvirket, og der er fin polypudfoldelse på SPS'erne.

Jeg har så lært, at alt hvad der skal fastgøres omkring sumpen eller akvariet, bliver gjort med skruer eller strips fremover. Jeg er bare ked af at det skulle læres på bekostning 6 rigtig fine fisk. Ikke pga. pengene, det er da selvfølgelig ærgerligt. Men som akvarist har jeg/vi trods alt et ansvar for de dyr vi køber. Det giver mig nu lidt dårlig samvittighed over at jeg ikke tænkte mig om.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Tykki »

Brug dog bare hanevand også ret op på et senere tidspunkt. Støn en omgang hundelort!!! Føler med dig. Dan


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af crazy seahorse »

Øv øv da osse.
Du kunne overveje at komme RowaPhos i en reaktor.
det vil sikkert kunne fjerne i hvert fald nogle af de metaller der måske er kommet i dit vand.
http://www.advancedaquarist.com/2012/2/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;

Held og lykke.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Mic4700 »

Øv , Ærgeligt og læse , men du gør de rigtige ting, er sikker på du kommer stærkt igen. :h


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af hellfish »

Jeg har en aktivt kul reaktor du gerne må låne hvis det er! Også masser af kul, skulle du løbe tør!

Øv øv en omgang!


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af PederP »

Øv for pokker.

Kul er nok en rigtig god idé.

Held og lykke med det.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Anden »

Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?


Billede
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af verup »

Jeg ville også lave et 50% vandskifte med hanevand og så fortsætte med kul, vandskifte på under 10% gør ikke en kæmpe forskel hvis der er ting man gerne vil have ud af vandet og det er altså trods alt begrænset hvad lidt hanevand gør ved baljen. super ærgerligt, men du skal nok komme igen :-)


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af hellfish »

Anden skrev:Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?
Det kan man ikke få her..


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Wiinberg »

Ja, det er super ærgeligt men jeg skal nok få styr på det. Jeg værdsætter i hvertfald alle de gode råd i kommer med her.
Malanica har været så venlig at tilbyde at lave osmosevand til mig, jeg fortsætter med det aktive kul og kommer lidt Rowa på systemet.

Anden: Det ville være en rigtig god idé, jeg har desværre bare ikke mulighed for at komme rundt og hente vand hos andre akvarister på min kære cykel.

Silas: Du får lige en sms hvis det bliver aktuelt. Jeg prøver lige at se om min DIY reaktor kan køre med kul.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Wiinberg »

hellfish skrev:
Anden skrev:Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?
Det kan man ikke få her..
Nej det nærmeste vi kommer på at købe modnet saltvand, er nok ligeså godt som vand hentet fra kloakken.


Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af thni »

Øv øv Wiinberg. Op på hesten igen... Vi alle laver forhastede ting engang i mellem :(


Mvh Thomas
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Malanica »

Hej Niels
Kommer i morgen mellem 8.30-9,00 med 150-200L osmosevand til dig og blander salt i noget af det så du kan lave et vandskift imorgen.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Jesper ØH »

Mega øv øv :/ God ide at bruge reaktor til kul, da det ikke virker så godt i sok som i reaktor. Jeg håber du får vendt problemet, og dine fisk kommer sig.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Anden »

Wiinberg skrev:
hellfish skrev:
Anden skrev:Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?
Det kan man ikke få her..
Nej det nærmeste vi kommer på at købe modnet saltvand, er nok ligeså godt som vand hentet fra kloakken.

Det var også bare hvis det var nogle vigtige ting der var ved at dø, men hvis det virkelig var brændt på kunne man/jeg hente hos en der har styr på deres vand og køre over med det for et par frag's eller noget. Jeg mener en som decocean har dunke og vand klar hvis man får sådanne problemer og hvis man ringer til ham inden så står det klar når man kommer.


Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af crazy seahorse »

Wiinberg skrev:
hellfish skrev:
Anden skrev:Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?
Det kan man ikke få her..
Nej det nærmeste vi kommer på at købe modnet saltvand, er nok ligeså godt som vand hentet fra kloakken.
Skulle du få brug for brugt saltvand, så skifter jeg 120L om ugen. Det ryger jo bare ud, så det må du gerne få gratis.
Det kunne være vi kan få den flinke Klokkermaan til at tage det med til Odense. Han kører jo regelmæssigt til Kbh.
Jeg kunne så levere det til ham i lufthavnen.
Men, det er jo ikke det samme som friskblandet vand. Men nu har du da muligheden.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af crazy seahorse »

crazy seahorse skrev:
Wiinberg skrev:
hellfish skrev:
Anden skrev:Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?
Det kan man ikke få her..
Nej det nærmeste vi kommer på at købe modnet saltvand, er nok ligeså godt som vand hentet fra kloakken.
Skulle du få brug for brugt saltvand, så skifter jeg 120L om ugen. Det ryger jo bare ud, så det må du gerne få gratis.
Det kunne være vi kan få den flinke Klokkermaan til at tage det med til Odense. Han kører jo regelmæssigt til Kbh.
Jeg kunne så levere det til ham i lufthavnen.
Men, det er jo ikke det samme som friskblandet vand. Men nu har du da muligheden.

Erik
Edit: Har lige fået målt mit vand hos Triton, testen ligger i jodtråden. Der kan du se indholdet af diverse metaller og andet.

Hovsa, fik trykket på den forkerte. Sorry.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af hellfish »

Anden skrev:
Wiinberg skrev:
hellfish skrev:
Anden skrev:Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?
Det kan man ikke få her..
Nej det nærmeste vi kommer på at købe modnet saltvand, er nok ligeså godt som vand hentet fra kloakken.

Det var også bare hvis det var nogle vigtige ting der var ved at dø, men hvis det virkelig var brændt på kunne man/jeg hente hos en der har styr på deres vand og køre over med det for et par frag's eller noget. Jeg mener en som decocean har dunke og vand klar hvis man får sådanne problemer og hvis man ringer til ham inden så står det klar når man kommer.

Og det er også en god service! Det er bare svært for en person fra Odense, der kun har en cykel, at hente vand i Greve.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Anden »

hellfish skrev:
Anden skrev:
Wiinberg skrev:
hellfish skrev:
Anden skrev:Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?
Det kan man ikke få her..
Nej det nærmeste vi kommer på at købe modnet saltvand, er nok ligeså godt som vand hentet fra kloakken.

Det var også bare hvis det var nogle vigtige ting der var ved at dø, men hvis det virkelig var brændt på kunne man/jeg hente hos en der har styr på deres vand og køre over med det for et par frag's eller noget. Jeg mener en som decocean har dunke og vand klar hvis man får sådanne problemer og hvis man ringer til ham inden så står det klar når man kommer.

Og det er også en god service! Det er bare svært for en person fra Odense, der kun har en cykel, at hente vand i Greve.

Jeg kan se det er svært for folk at forstår hvad jeg mener så pb er sendt og tilbud om hjælp givet.
Jeg ved ikke om der er lidt fisk der er ved at død eller om koraller og fisk alle er i fare og hvis alt er i fare så kan jeg da køre med det samme men for en eller to fisk er penge og energi vel ik givet så godt ud når vandet koster 4kr Per liter.


Billede
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af jonas _sandager »

hellfish skrev:
Anden skrev:
Wiinberg skrev:
hellfish skrev:
Anden skrev:Mon ik 200liter modnet saltvand ville kunne hjælpe på det?
Det kan man ikke få her..
Nej det nærmeste vi kommer på at købe modnet saltvand, er nok ligeså godt som vand hentet fra kloakken.

Det var også bare hvis det var nogle vigtige ting der var ved at dø, men hvis det virkelig var brændt på kunne man/jeg hente hos en der har styr på deres vand og køre over med det for et par frag's eller noget. Jeg mener en som decocean har dunke og vand klar hvis man får sådanne problemer og hvis man ringer til ham inden så står det klar når man kommer.

Og det er også en god service! Det er bare svært for en person fra Odense, der kun har en cykel, at hente vand i Greve.
Hvor der er vilje er der vej :T

Men nej, seriøst, så er det godt nok kedelig læsning, Wiinberg :( Jeg håber du når at få reddet resten af beboerne i akvariet, og hurtigt får det på fode igen. Det er så surt når så små uheld kan gøre så stor skade.


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af bima »

Sådan noget lort :BA


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af jesper/aarhus »

Malanica skrev:Hej Niels
Kommer i morgen mellem 8.30-9,00 med 150-200L osmosevand til dig og blander salt i noget af det så du kan lave et vandskift imorgen.
Synes jeg da nok lige fortjener en :GO

og en :clap:

måske endda også et par :beer: :beer:


100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Wiinberg »

Det er overvældende så hjælpsomme folk er, det skal i have tak for. Det varmer :-)


Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Malanica »

Så er det lavet 70-80L saltvand og ca 100L
osmosevand.
Ses imorgen.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Jones »

Jeg har 4 25 liters dunke du kan låne Niels. Kan komme forbi med dem i morgen hvis de kan bruges til noget. Ville gerne lave vand til dig, men mit osmoseanlæg skal have skiftet filter. Det brygger kaffe lige nu :D


o_O
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Mic4700 »

Malanica skrev:Så er det lavet 70-80L saltvand og ca 100L
osmosevand.
Ses imorgen.
Sådan. :clap: :clap: :GO


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 289 liter halvcube - Nedtur

Indlæg af Wiinberg »

Malanica skrev:Så er det lavet 70-80L saltvand og ca 100L
osmosevand.
Ses imorgen.
Det er sku i orden :)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"