"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nicklossi's 430 liters balje - update på godt og ondt

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nicklossi's 430 liters balje - lidt nyt levende

Indlæg af ole kekkonen »

Det sidste Billed ser brunt ud herifra,jeg vil äde min hat paa at Saadan et brunt täppe er diatomeer


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Nicklossi's 430 liters balje - lidt nyt levende

Indlæg af Jones »

Jeg tror at fisken er en hybrid. Se lige linket her...... http://www.marinecolorado.org/forums/sh ... s-at-Elite" onclick="window.open(this.href);return false; sidste indlæg samt billedet indikerer dette. Søg på google: Powder blue gold rim tang hybrid


o_O
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Nicklossi's 430 liters balje - update på godt og ondt

Indlæg af Nicklossi »

Nu er det vidst ved at være tid til en update, da der er sket lidt forskelligt - både godt og ondt.

Lad os starte med det dårlige, som jeg er rigtig ked af er sket.
Både min desjardiini kirurg og min yellow belly palet er døde.

Desjardiini'en havde gennem noget tid haft en ret stor byld med parasitter, som dog over tid så ud til at blive bedre.
En dag lå den så nede i hjørnet af akvariet med bylden der var ''sprunget''.

Derudover, så har min palet også valgt at forlade denne verden.
Dette er nok min egen skyld. Jeg arbejder jo 14 dage af gangen på nordsøen, og i den tid er det min kæreste der passer akvariet. Vi har fået de her nye pellets, som alle mine fisk, på nær paletten spiser (da den er herbivore). Disse pellets er nemme at give, da de ikke skal ''blødgøres'' i vandet, for at synke til bunden.

Inden jeg tog afsted, havde jeg ikke forklaret min kæreste, at der både skulle fodres med spirulina flakes, nori tang og pellets på skift en gang i mellem, og derfor valgte hun forståeligt nok den nemme løsning, og fodrede kun med pellets.

Derfor er det min teori, at paletten ikke rigtig har fået noget at spise i 14 dage, for den var MEGET tynd da jeg kom hjem. Den svømmede dog rundt og teede sig åndssvag som den plejede, men to dage efter, havde den gemt sig under stensætningen, hvor den viste meget lidt tegn på liv, ud over lidt sporadiske spjæt med finnerne.
Det endte så også med at den døde.

Det var de to fisk med allermest personlighed i hele akvariet, så akvariet føles meget tomt uden dem.

Til de gode nyheder.
Jeg er begyndt at dosere både kh og vsv, for at få kh op og no3 og po4 ned.

Kh'en har i tre uger cirka, ligget stabilt på 8,6, så det er gode tegn. En ting jeg dog ikke forstår er, at når jeg doserer kh, så stiger min ca også. Burde den ikke falde?
Ikke at det er en dårlig ting, det undrer mig blot.

Ca ligger på 445
No3 er stadig lidt højt et sted mellem 5-10
Po4 er kommet ned og er rigtig pæn på 0,02.

Derudover har jeg fået bestilt lidt nyt til akvariet. Et 3 trins osmoseanlæg med boosterpumpe og 10" silikatfilter, og så er jeg ved at bestille en doseringsmaskine. Havde egentlig besluttet mig for, at jeg ville prøve en jebao dp-4, men jeg er godt nok i tvivl.


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Nicklossi's 430 liters balje - update på godt og ondt

Indlæg af Nicklossi »

Akvariet er blevet lukket ned.
Da det skulle flyttes, gik bunden i stykker på det, så akvarietråd med nyt akvarie vil blive oprettet snart :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Nicklossi's 430 liters balje - update på godt og ondt

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Såventer vi spændt på et nyt byg ;)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"