"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Byggetråd: DT op i stuen

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Hej SF

Nu er det vist min tur til at lave en byggetråd. Det bliver et større projekt hen over vinteren og målet er vand i DT til min fødselsdag først i april. :y Så forvent ikke at se salt i stuen lige med det samme. :wink: Jeg har god tid og det skal gøres HELT rigtigt. :y

Vi flyttede i hus for ca. et år siden og DT kom i kælderen sammen med resten af mit setup. Det kører rigtig godt og alt vokser. Jeg har et ret stort kælderrum hvor jeg kan brede mig som jeg lyster og støj ikke betyder noget. Det er fedt og jeg beholder sump + opdræt dernede.

Der er masser af projekter i et hus fra 1950, så min tid går med meget andet men NU skal DT altså op fra kælderen og frem i lyset. Det er synd at have det hele dernede.

Noget andet er, at vi har kigget og snakket MEGET om placering og har egentlig opgivet det flere gange. Stuen er rigtig svær at indrette i forvejen. Så der er ET skud i bøssen (eller ingen DT i stuen) :G
Her skal det stå.jpg
Det giver dog et minus. DT kan max blive 35 cm dybt (det bliver 33 cm målt indvendigt mellem forrude og bagrude) hvilket giver masser af udfordringer mht. indretning og flow. Jeg ender dog alligevel med ca. 315 L samlet. Der er flere fede lange og smalle akvarier derude, så jeg håber jeg også kan klare udfordringen med indretning m.m.

Skænken bliver rykket ud og jeg bygger en væg lige bag ved den. Så får jeg et hulrum som DT kan bygges ind i. Det bliver 100% indbygget med betjening og fodring fra siden. Frontvæg over DT vil være aftagelig for adgang udover de daglige nusserier.

Jeg har lovet overkommandoen at det bliver med 100% skjult teknik, at det bliver SMUKT, at det bliver lydløst og alle løse ender færdiggøres. :wink: No pressure..... haha. Til gengæld blander hun sig ikke i økonomien og jeg kan se allerede nu, at det ender over 10K for at flytte DT fra kælderen til stuen. :(

DT kommer ca. 10 cm over skænken og får en synlig frontrude på 150 x 50 cm (skænken er også 150 cm bred) og flere skjulte finurligheder. Jeg vil nemlig køre med Closed Loop, så jeg ingen cirkulationspumper har i DT (pga. lav dybde). Der kommer et skjult pumpekammer i venstre side og overløb/retur placeres i højre side (også i et skjult kammer).

Jeg har allerede 2 stk. 160 L akvarier + en 400 L sump kørende i reolen i kælderen + det nye DT på 315 L, så jeg får samlet ca. 1000 L vand i systemet.

Det var planerne. Hvad skal der så være af udstyr? Jeg ved i vil vide det og jeg læser også altid udstyrslisterne på andres tråde med stor interesse….


Udstyr og teknik

DT: Tegnet, justeret adskillige gange og endelig bestilt (hos BIMA). Frontglas i Optiwhite. Bord på reglar og det gamle trægulv understøttet i kælderværelset under det. Jeg tager ingen chancer her. 3 huller i gulvet til PVC rør + et mere til diverse ledninger til bl.a. lyset som styres fra kælderen.

Returpumpe: Red Dragon 6500 (står allerede og venter) som skal løfte 300 cm lodret og 500 cm vandret. Jeg håber at have mindst 1000 L/T igennem til DT og gerne mere.

Lys: et 75 Gallon kit fra Rapid LED (bestilt og på vej). Det skal tilpasses og monteres på en retskinne som vil passe perfekt som køling. Lang og smal. 48 stk. 3 watt dioder med 60 grader linser på, så den kan placeres lidt højt. 2x 12V blæserkøling på, splashguard og dioderne delt på 5 stk. 0-10V kanaler fra min GHL i kælderen.

EDIT: efter nye erfaringer fra bl.a. Pederrevnørd ændrer jeg lyset til: 18 Royal Blue, 10 Deep Blue (480 nm), 18 kold hvide og 10 varm hvide. Spectrum ændres fra meget blåt til et lidt varmere + 480 nm blå for bedre fotosyntese. Dropper alle røde, grønne, gule, orange farver m.m. men beholder dog en ekstra kanal med 11 UV dioder. Det er mest pynt og kan slåes helt fra.

Closed Loop: nuværende Eheim Silence 3000 returpumpe.

Wavebox: Tunze Nano gemt bag CL kammer i venstre side.

Overløb: 33 cm kam på skjult kammer i højre side. 3x 32 mm rør/slange til sump i kælderen. Frem, retur + sikkerhed.

Sump: nuværende 400 L i kælderen

Skummer: nuværende BM200

Kalkreaktor: Deltec PF601 (kører Balling nu men skifter til reaktor når nuværende DT nedtages).

Nitratfilter: nuværende JJ prof. model.

Fosfatfilter: nuværende JJ prof. model

GHL Profilux 3.1 EX: med Temp, PH, Salinity og Redox probe. Flowmåler, 10 stk. 0-10V udgange, ekstra PH indgang + probe til kalkreaktor samt 4 niveaufølere. 2 stk. Powerbar med 4 stik på hver. Jep, den er proppet nu og kan ikke udvides mere. :(

Tunze osmolator: 45 L tank med osmosevand

GHL dosering: 4 pumper med Balling pt men på sigt tilsætning af Sangokai Complete m.m. (udvidet med yderligere 4 pumper - 8 i alt)

DIY computer: Et byggeprojekt som skal kobles på med yderligere 2 stk. 0-10V udgange, PH indgang + probe, Temp føler og 4 relæ udgange. Alarm, SMS modul + andet gejl. :y

Strøm: mit akvariesetup er helt adskilt fra huset og har eget HPFI relæ, bimåler samt 3 stk. 10A grupper

Det var teknikken. Nu skal det ”bare” laves. :y


DT bestilt ved BIMA (det første er skåret og klart til samling:
IMG_1259.JPG
Og så lige et frisk skud af nuværende DT i kælderen. Sælges når DT i stuen spiller.
15424368879_4e217928ea_o.jpg
Dioder er bestilt. Der er 18 hvide, 20 blå, 6 violet 2 røde og 2 grønne i sættet. 60 graders linser. Skal rød/grøn placeres tæt eller fordelt mest muligt? EDIT: rød, grøn m.m. er droppet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 ons 28. jan 2015 10:54, rettet i alt 5 gange.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Bingocaller »

Bliver sgu meget fedt! De fleste placere rød og grøn ved siden af hinanden


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg tror det bliver et rigtig fedt akvarie, det der. Du siger jo bare til når der skal knipses lidt billeder igen ;)

Hvis det var mit system, tror jeg i øvrigt at jeg havde lavet et displayrefugium i dit gamle DT, med DSB, diverse makroalger og lidt blandede blødkoraller. Det tror jeg kunne blive rigtig, rigtig fedt!


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af dyne »

Skal nok blive fedt


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Efter en tur til Nordjylland ser stuen nu sådan ud:
image.jpg
Så fik jeg også hilst på BIMA og AndersGS. Et par hyggelige fyre. :y

Nu skal der planlægges PVC føring til kælderen og til CL systemet.

Behøver jeg sige at kvaliteten af det nye DT er helt i top. Lavet i Optiwhite og slebne kanter overalt. Flot flot håndværk.

Waveboksen passer lige i hullet og ristene til pumpekammeret skal ikke engang limes så godt passer de.

So far so good. :W

Mere følger. Go' søndag derude. :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

jonas _sandager skrev:Jeg tror det bliver et rigtig fedt akvarie, det der. Du siger jo bare til når der skal knipses lidt billeder igen ;)

Hvis det var mit system, tror jeg i øvrigt at jeg havde lavet et displayrefugium i dit gamle DT, med DSB, diverse makroalger og lidt blandede blødkoraller. Det tror jeg kunne blive rigtig, rigtig fedt!
Enig men jeg har lovet overkommandoen at det ikke eskalerer med endnu et akvarie. Så Cuben bliver nedlagt og solgt når det nye spiller 100%.
Senest rettet af FEM64 søn 16. nov 2014 15:27, rettet i alt 1 gang.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af AndersGS »

FEM64 skrev:Efter en tur til Nordjylland ser stuen nu sådan ud:
image.jpg
Så fik jeg også hilst på BIMA og AndersGS. Et par hyggelige fyre. :y

Nu skal der planlægges PVC føring til kælderen og til CL systemet.

Behøver jeg sige at kvaliteten af det nye DT er helt i top. Lavet i Optiwhite og slebne kanter overalt. Flot flot håndværk.

Waveboksen passer lige i hullet og ristene til pumpekammeret skal ikke engang limes så godt passer de.

So far so good. :W

Mere følger. Go' søndag derude. :beer:
I lige måde - det er altid hyggeligt at få sat ansigt på folk :beer:


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af bima »

Tak for besøget Flemming.
Det var sgu hyggeligt,altså lige indtil Gs kom forbi :W


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af AndersGS »

bima skrev:Tak for besøget Flemming.
Det var sgu hyggeligt,altså lige indtil Gs kom forbi :W
Lad os nu se om det akvarium overhovedet holder vand :T :T :T


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af bima »

AndersGS skrev:
bima skrev:Tak for besøget Flemming.
Det var sgu hyggeligt,altså lige indtil Gs kom forbi :W
Lad os nu se om det akvarium overhovedet holder vand :T :T :T
Man har da lov at håbe :pray:


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Om du har lovet "management" at det skal blive helt lydlöst har du et problem med WaveBoxen, men jeg förstår du går den vej, elskede min gamle box og så slukker man jo for bölgen om natten og det er vel der man er mest belastet med lyden. Min näste opgradering skal helt klart have en Tunze Wavebox (eller 4).
Spändende projekt og spändende at se hvordan du håndtere de 33 cm i dybden.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af pederrevnørd »

AndersGS skrev:
bima skrev:Tak for besøget Flemming.
Det var sgu hyggeligt,altså lige indtil Gs kom forbi :W
Lad os nu se om det akvarium overhovedet holder vand :T :T :T
God humor drenge :K

Held og lykke med projektet Flemming - ser totalt lækkert ud. :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

FEM64 skrev:
jonas _sandager skrev:Jeg tror det bliver et rigtig fedt akvarie, det der. Du siger jo bare til når der skal knipses lidt billeder igen ;)

Hvis det var mit system, tror jeg i øvrigt at jeg havde lavet et displayrefugium i dit gamle DT, med DSB, diverse makroalger og lidt blandede blødkoraller. Det tror jeg kunne blive rigtig, rigtig fedt!
Enig men jeg har lovet overkommandoen at det ikke eskalerer med endnu et akvarie. Så Cuben bliver nedlagt og solgt når det nye spiller 100%.
Hehe. Du må jo forklare hende at det IKKE tæller som et ekstra akvarie, men som et "filtersystem". At der kan være både fisk og blødkoraller i filtersystemet er jo bare en lille bonus ;)
...men nej, med det ansigtsudtryk Rikke havde da hun kom hjem fra sin mor, søndag aften, og stuen lignede at jeg havde vendt vrangen ud på en mindre dyrehandel/vvs-udsalg, og spredt indholdet i hele stuen, har jeg følelsen af, at det nok ikke er smart at spænde buen hårdere, meget nært, og forstår godt at du lige må holde igen med tilføjelserne :h

Fedt akvarie, i øvrigt. Det ser bare godt ud!


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Så kom der for 800 kr. PVC hjem. :wink: Det er helt sikkert ikke nok men hvad jeg lige kan se der skal bruges nu.

Første forsøg på Closed Loop føring og returrør m.m.
2014-11-25 19.19.54.jpg
2014-11-25 19.20.03.jpg
2014-11-25 19.19.15.jpg
CL pumpen skal kobles på røret i bunden af kammeret i venstre side. Den kommer så til at vende "med bunden op" men det er vel lige meget? Akslen er vandret som hvis den stod normalt. Jeg sætter en union på og mangler vist kun det superbløde silikoneslange i 25 mm. Jeg kan bare ikke finde det igen selvom jeg har set det på flere tråde herinde.

Bagved højre kammer er der placeret en Wavebox (Tunze Nano) og viser det sig, at jeg har for lidt cirkulation så KAN der sættes en streampumpe op under wavebox'en. Kammeret er 8 cm bredt og faktisk kan der være 2 streampumper. Al teknik er stadigvæk skjult og jeg har superlet adgang til alle pumper for rengøring m.m. - Jeg KAN også skifte CL pumpen til en kraftigere hvis det ikke giver vand nok. Jeg håber jeg har tænkt alle detaljer igennem.

Jeg ved snart ikke hvad der er vigtigst: skjult teknik ELLER let tilgængelige enheder..... Her kan jeg umiddelbart få begge dele. :W

I højre side er der returløb fra sumpen i kælderen (bagerst), sikkerhedsrør og forrest returrør til sumpen. Der mangler bare en kam fra for til bag. :y

Intet er limet endnu. Nu går jeg lige og kigger lidt på det inden det sker. Det er nu ændringerne skal laves hvis der ER nogen. F.eks. har jeg overvejet om et eller flere af de 3 "lange" rør ud fra CL rører måske skal gå lodret op langs bagruden i stedet for at ligge langs bunden. Hvad siger du?

Jeg tænker at ligger de langs bunden forskudt som nu (3 korte og 3 lange), så får jeg max bevægelse på bunden og omkring dekorationerne. Oppe langs bagruder skal der nok komme cirkulation. Der kommer jo 1500 L/T (mindst håber jeg) fra sumpen ingen gennem 32 mm rør over vandlinien.

Rør fra sumpen er ikke færdigt. Det var stumper jeg havde så udløb bliver flyttet. Det var bare for at se hvordan det kunne ligge.

Røret langs bagruden får desuden et par huller direkte i røret for at få cirkulation helt op af bagruden. Lodret op tænker jeg.

Kommentarer og ting jeg ikke har tænkt på...?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 lør 6. dec 2014 15:55, rettet i alt 1 gang.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Hareskov »

Hej Flemming

Har selv lidt af det samme system på mit, har bare aldrig opdateret min tråd :lipssealed: :lipssealed: . Men et af de problemer jeg har, er at jeg har mistet Rejer, en Mandarin lidt krebs og andet, fælles for alle, er at de er kravlet ind i de rør jeg har i bunden. Det er sket mens pumpe har været sat til rens over natten eller lign, og resultatet er at de blokerer røret, og dør derinde. :crybaby: :crybaby: . Det finder man så ud af efter et stykke tid, mår lige pludselig efter en ny rens, at der kommer fiske stykker / opløst fisk ud af røret. :embarassed: .
Så hvis du kan, så find en form for rist på fronten af uløb, evt nogle gitre fra pumper , og lim dem på ( evt noget som disse http://www.decocean.dk/shop/p/2732" onclick="window.open(this.href);return false; ). husk også at lime sand på Rør, for pludselig bliver de synlige i baljen, og det er ikke kønt.

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Hej Anders.

God pointe og ikke noget jeg har tænkt på. Ret indlysende egentligt men den vinkel har jeg så ikke lige luret. Pumperne skal jo rengøres fra tid til anden.

Takker. :GO


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

jonas _sandager skrev:
FEM64 skrev:
jonas _sandager skrev:Jeg tror det bliver et rigtig fedt akvarie, det der. Du siger jo bare til når der skal knipses lidt billeder igen ;)

Hvis det var mit system, tror jeg i øvrigt at jeg havde lavet et displayrefugium i dit gamle DT, med DSB, diverse makroalger og lidt blandede blødkoraller. Det tror jeg kunne blive rigtig, rigtig fedt!
Enig men jeg har lovet overkommandoen at det ikke eskalerer med endnu et akvarie. Så Cuben bliver nedlagt og solgt når det nye spiller 100%.
Hehe. Du må jo forklare hende at det IKKE tæller som et ekstra akvarie, men som et "filtersystem". At der kan være både fisk og blødkoraller i filtersystemet er jo bare en lille bonus ;)
...men nej, med det ansigtsudtryk Rikke havde da hun kom hjem fra sin mor, søndag aften, og stuen lignede at jeg havde vendt vrangen ud på en mindre dyrehandel/vvs-udsalg, og spredt indholdet i hele stuen, har jeg følelsen af, at det nok ikke er smart at spænde buen hårdere, meget nært, og forstår godt at du lige må holde igen med tilføjelserne :h

Fedt akvarie, i øvrigt. Det ser bare godt ud!
He he Jonas. Kan lige se hende komme hjem midt i en større omrokering og se det lille hjem indtaget af vand, salt, akvarier, bord, lys, pumper, diverse spande og hvad er ellers hører til.

Her det vigtigt at du får sagt at det jo er din hobby og det er vigtigt for dig ........ hvis du altså tør...... :wink:

Her hos mig skal der også trædes varsomt. 3 stk. 60 mm huller i stuegulvet + et mindre til ledninger, akvariebord, skjult væg m.m. - det er sgu ikke bare en frimærkesamling vi har. :W


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

Haha. Som vi snakkede om til sidste kaffemøde, handler det jo bare om at få konen i gang med en lige så sindsyg hobby. Jeg kan med ro i sindet sige, at så længe vores stue også er fyldt til bristepunktet med spinnerokke, garn og strikkepinde, så er der status quo her omkring :D

Men okay, jeg er så heller ikke begyndt at save i gulvet endnu :T


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Nicklossi »

Det ser faktisk ret fornuftigt ud ind til videre, synes jeg.
Jeg kommer dog til at tænke på... Kan den kommode der holde til akvariet + vand + sten osv osv? :-)


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Nej, slet ikke. Det skal den heller ikke. Kommoden skal væk. Jeg bygger et bord til akvariet i reglar/vandfast krydsfiner og når det hele spiller, så "pakker jeg det ind" i en tynd træplade som skjuler alt undtaget et hul på 150 x 50 cm. Det bliver med andre ord 100% indbygget med daglig adgang (fodring osv.) fra en låge/luge på højre side. Skal der adgang til selve akvariet, renses pumper m.m. så vil den øverste afdækning blive til at fjerne. Grundig udluftning i rummet og alt teknik, sump m.m. i kælderen. Der sker ikke mere før efter nytår har jeg lovet chefen.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Nå ja.... og når det så spiller skal kommoden på plads igen foran akvariet. Underkant akvarie kommer ca. 5 - 10 cm over kommoden. Det giver en rar flade at læne sig op ad når man står og kigger på fisk og koraller.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Johnny »

det bliver da ikke let af komme til ad rode i baljen så :wink:
Senest rettet af Johnny tirs 9. dec 2014 12:34, rettet i alt 2 gange.


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Bagvæggen skal dækkes mere eller mindre af LS som forinden er grundig rengjorte i brintoveriltebad. Savet flade på bagsiden og limet på bagruden. Som en slags Reefkeramik - bare mere naturligt og med mulighed for at fylde lidt mere ud i akvariet.

Limeprøve: det bliver vist med silikone "klatter" på de store stykker og PU lim til pynten. Alt PVC bliver gemt bag sten eller limet til med PU lim og knust LS. Det nuværende er bygget udelukkende i PU lim + LS og det virkede fint. Silikonen er kun for at beskytte bagruden.

Uh, det rykker i hænderne for at gå i gang. :y


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Johnny skrev:det bliver da ikke let af komme til ad rode i baljen så :wink:
Nej, enig.... :(

Det er bare sådan her eller slet ikke. Et kompromis mellem en pæn stue og akvarie i den.

Det daglige bliver nemt og det store bliver lidt mere træls. Kommoden skal væk og det øverste "væg" over akvariet fjernes. Så er der til gengæld supergod plads og jeg håber ikke at skulle rode i det "hele tiden". Husk at alt teknik kommer fra kælderen inkl. vandskift og tilsætninger.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Johnny »

FEM64 skrev:
Johnny skrev:det bliver da ikke let af komme til ad rode i baljen så :wink:
Nej, enig.... :(

Det er bare sådan her eller slet ikke. Et kompromis mellem en pæn stue og akvarie i den.

Det daglige bliver nemt og det store bliver lidt mere træls. Kommoden skal væk og det øverste "væg" over akvariet fjernes. Så er der til gengæld supergod plads og jeg håber ikke at skulle rode i det "hele tiden". Husk at alt teknik kommer fra kælderen inkl. vandskift og tilsætninger.
jeg ved bare fra mig selv af hvis en korral vælter ned i en anden eller lin så spæner jeg om i akv rum for af rede dem jeg tør ikke tænke på hvis jeg skulle flå det hele fra hinanden :G men de skal vel bare limes godt fast så


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

He he. Jeg har en 55 cm Snowflake i DT lige nu og en pænt stor eremit så jeg er vant til at alt skal sidde fast. Det holder ikke en time med de to banditter. Min Snowflake skal videre når jeg kan fange den engang.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Nicklossi »

Så giver det hele mening. Spændende med kommoden foran akvariet, det har jeg alligevel ikke set før :-)


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Holdning vedr. indkøring?

Når jeg kommer så langt som indkøring så har jeg et spørgsmål.

Akvariet bliver på ca. 300 L vand og med en revvæg bygget/limet på bagvæggen. Jeg behøver ikke mere indhold ved starten. Det kan flyttes over senere..

Spørgsmål: når jeg har vand i og er klar, skal jeg så lade det køre standalone (mangler skummer, varme og lidt cirkulation) og køre igennem algefasen eller udnytte de ca. 1000 L vand der er i kælderen samt skummer, sok og tilsætninger og koble det på med det samme.....?

Alle sten er badet i brintoverilte og så rene som mulige. Bundlag flyttes fra kørende Cube når den nedlægges.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af jonas _sandager »

Var det ikke en idé at pode med et par levende sten fra dit kørende, for at få bakterierne hurtigere i gang? Jeg tror det vil være mere effektivt end at flytte bundlaget, der er fyldt med skidt.
Jeg er jo ikke nogen ekspert, men jeg kan ikke lige se hvad begrundelsen for ikke at koble det på det store anlæg skulle være? Specielt hvis det betyder at du kommer til at mangle både varme og flow. Jeg tror nok du skal få algefase under alle omstændigheder :)


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af MortenL »

Det må vel alt andet lige gå hurtigere og bedre hvis du kobler vandet i kælderen på. Da du kan bruge vand der har en kultur, samt kulturen fra kældersumpen.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"